Gjest Tweek Skrevet 4. august 2006 #41 Skrevet 4. august 2006 Du mangler tydeligvis forståelse mht hvordan lovverket rundt straffeloven er bygd opp. ← Neivel. så fortell det du ms.knowitall? Det er det jeg sett, og masse har jeg å lært på skole, og da jeg selv har vært i rettsaker. Så hvis alle her mener det er jeg som bare ikke vet noen ting, så kan DERE forklare meg litt da siden dere vet så mye mer en jeg. Dere henger dere opp i alt. De som promillekjører sitter i fengsel, men noen skal kommentere: de sitter jo i annerledes fengsel. Ja, men jeg sa fengsel generelt.
Gjest BagLady Skrevet 4. august 2006 #42 Skrevet 4. august 2006 De som promillekjører sitter i fengsel, men noen skal kommentere: de sitter jo i annerledes fengsel. Ja, men jeg sa fengsel generelt. ← Poenget her var vel at ettersom det er en annen type fengsel, så er det ikke egnet for høyrisikofanger. Det vil si at hvis promillkjørerne ble sluppet fri, så kunne likvel ikke voldtektsmenn og andre farlige kriminelle vært i det fengselet fordi sikkerheten ikke er bra nok. Eneste man hadde oppnådd da, var at alle gikk fri. Dette var bare en kommentar på det du skrev om at promillekjørere satt i fengsel mens farligere kriminelle gikk og ventet på soning. Så nei, de fleste promillekjørere tar ikke opp plassen til noen som "fortjener" den mer.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2006 #43 Skrevet 4. august 2006 Neivel. så fortell det du ms.knowitall? ← Du skrev: Jeg tror ikke at han får 15 år som mange sikkert tror, men det er hele greien med at han kan få det! Les litt om hva strafferammer vil si, så kanskje du skjønner hvorfor det er slik.
Gjest gjest1 Skrevet 4. august 2006 #44 Skrevet 4. august 2006 Kunne du ikke fortelle henne det, altså? :-)
Gjest Tweek Skrevet 4. august 2006 #45 Skrevet 4. august 2006 Les litt om hva strafferammer vil si, så kanskje du skjønner hvorfor det er slik. ← OK, så siden DU ikke vet det heller.. så har vel ikke du noe du skulle sagt! Siden alle her mener jeg vet så lite, så kan dere som vet alt om det fortelle.
Gjest BagLady Skrevet 4. august 2006 #46 Skrevet 4. august 2006 Jeg vet egentlig ikke så mye om dette med strafferammer jeg da, men jeg kan jo prøve å si det jeg vet. Denne mannen er tiltalt etter straffelovens paragraf 99, som lyder som følger: «Den som ved vold, trusler eller andre ulovlige midler søker å hindre Kongen, Regenten, Statsrådet, Stortinget eller noen av dets avdelinger, Høyesterett eller Riksretten i sin virksomhet, straffes med fengsel i inntil 15 år. Det samme gjelder hvis handlingen er rettet mot noen av medlemmene i Statsrådet, Stortinget eller Høyesterett.» Her står det altså at man dersom man finnes skyldig kan straffes med fengsel i inntil 15 år. Det betyr ikke at alle blir det, men at det er øvre grense for hvilken straff man kan få. Strafferammen setter altså en begrensning på hvor kort eller lang straff man kan få for ulike typer lovbrudd, men sier ingenting om hvor lang straffen skal være i hvert enkelt tilfelle. I dette tilfellet vil jeg tro at det vil være en del formildende omstendigheter, som f.eks. at dette var en kake, og ikke en bombe, etsende syre eller en øks, og at den tiltalte vil få en langt mildere straff enn 15 år.
T.S Skrevet 4. august 2006 #47 Skrevet 4. august 2006 Lovverket er regulert etter grader. F eks er det grader på drap. Ikke sant?! Det er forskjell på forsett og å være åsak til at mennesker dør i trafikken f eks. Denne konkrete forseelsen kommer inn i en definisjon som er stor. Formålet er å beskytte offentlig tjenestemann fra å bli angrepet på ymse vis bare fordi man er ansatt for å gjøre en jobb som ikke bare gir venner...Alle paragrafer har en maksramme. Om man gjør noe mot en off tjenestemann er det det som er saken. Ikke om de er mor eller mann. Fordi de har en rolle som er dekket av loven. Og det er en grunn til at de har det. Som politi også f eks. Siden det er oppegående mennesker som er dommere, gis det dommer etter hva som skjedde når man dømmes. Grunnen til at man slår ned på dette, er signaleffekt. Nulltolleranse er best, fordi det ikke gir grobunn for noe som kan utarte seg.
Gjest Tweek Skrevet 4. august 2006 #48 Skrevet 4. august 2006 Jeg vet egentlig ikke så mye om dette med strafferammer jeg da, men jeg kan jo prøve å si det jeg vet. Denne mannen er tiltalt etter straffelovens paragraf 99, som lyder som følger: «Den som ved vold, trusler eller andre ulovlige midler søker å hindre Kongen, Regenten, Statsrådet, Stortinget eller noen av dets avdelinger, Høyesterett eller Riksretten i sin virksomhet, straffes med fengsel i inntil 15 år. Det samme gjelder hvis handlingen er rettet mot noen av medlemmene i Statsrådet, Stortinget eller Høyesterett.» Her står det altså at man dersom man finnes skyldig kan straffes med fengsel i inntil 15 år. Det betyr ikke at alle blir det, men at det er øvre grense for hvilken straff man kan få. Strafferammen setter altså en begrensning på hvor kort eller lang straff man kan få for ulike typer lovbrudd, men sier ingenting om hvor lang straffen skal være i hvert enkelt tilfelle. I dette tilfellet vil jeg tro at det vil være en del formildende omstendigheter, som f.eks. at dette var en kake, og ikke en bombe, etsende syre eller en øks, og at den tiltalte vil få en langt mildere straff enn 15 år. ← Herregud, det er jo det jeg å sier. Jeg vet at han ikke kommer til å få 15 år, men han kan..
T.S Skrevet 4. august 2006 #49 Skrevet 4. august 2006 Herregud, det er jo det jeg å sier. Jeg vet at han ikke kommer til å få 15 år, men han kan.. ← Nei, han kan ikke. Han har ikke gjort noe alvorlig nok til å få 15.
Gjest BagLady Skrevet 4. august 2006 #50 Skrevet 4. august 2006 Herregud, det er jo det jeg å sier. Jeg vet at han ikke kommer til å få 15 år, men han kan.. ← Hva mener du da; at man skal ha en bestemt straff for hver enkelt lovbrudd som er tenkelig? 3 mnd hvis du kaster kake, 7 hvis du kaster sand, 2 år hvis du kaster en snøball osv? Han får jo ikke 15 år, det sier du jo selv. Så da skjønner jeg ikke helt hvorfor du henger deg oppi det.
Gjest Tweek Skrevet 4. august 2006 #51 Skrevet 4. august 2006 Hva mener du da; at man skal ha en bestemt straff for hver enkelt lovbrudd som er tenkelig? 3 mnd hvis du kaster kake, 7 hvis du kaster sand, 2 år hvis du kaster en snøball osv? Han får jo ikke 15 år, det sier du jo selv. Så da skjønner jeg ikke helt hvorfor du henger deg oppi det. ← Det er jo ikke jeg som henger meg opp i det. det er derer som skal kommentere hver eneste setning jeg sier!
Gjest BagLady Skrevet 4. august 2006 #52 Skrevet 4. august 2006 Det er jo ikke jeg som henger meg opp i det. det er derer som skal kommentere hver eneste setning jeg sier! ←
Gjest Tweek Skrevet 4. august 2006 #53 Skrevet 4. august 2006 ← ? uansett, så har vi ment det samme og hele greia er bare misforstått, hehe
Gjest BagLady Skrevet 4. august 2006 #54 Skrevet 4. august 2006 (endret) ? uansett, så har vi ment det samme og hele greia er bare misforstått, hehe ← Jepp, jeg følte bare at hele situasjonen behøvde litt løøøøøv, sweet løøøøøøøv Endret 4. august 2006 av BagLady
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2006 #55 Skrevet 5. august 2006 Det er jo ikke jeg som henger meg opp i det. det er derer som skal kommentere hver eneste setning jeg sier! ← Har du ikke hengt deg opp i det? Hva er det da du har skrevet om her i denne tråden?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå