Gå til innhold

loette


Adonia

Anbefalte innlegg

tenkte det var deilig å slippe mensen i sommer og skulle hoppe over en periode, men har nå fått mellomblødning. det varierer fra kun et par dråper om dagen til endel mer - men er veldig kjedelig.

lurer på om jeg bare skal ta en pillefriuke, for å få ordentlig mens og bli ferdig med det. men vil jeg da være beskyttet? (hvis jeg i stedenfor å gå ut brettet bare tar en pilefri uke). hvor lenge pleier slike mellomblødninger å vare?

ps loette er enfase-piller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Akkurat det samme skulle jeg også, - og fikk mellomblødninger. De har vart helt til de siste 6 tbl. Når jeg i kveld tar den siste, har jeg egentlig lyst til å begynne rett på neste brett, dog er redd det da likevel blir 2 uker med blødninger, så tar vel fri en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen som vet???

blør jo litt hver dag jo- veldig kjedelig!!! og vil ikke vente tre uker til med litt blod hver dag for å så få ordentlig mensen., :sur:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har iallefall hatt mellomblødninger hver bidige måned siden jeg begynte på loette for tre måneder siden. Tror det er veldig vanlig med akkurat det merket. Hvis du hopper over den pillefrie uken, så er det iallefall større sjanser for mellomblødninger før kroppen venner seg til pillene. Skulle tro at hvis du allerede har mellomblødninger, og hopper over pillefri uke, så blir det enda mer mellomblødninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg tenkte å ta en pillefri uke nå- uten å vente til slutten av brettet. om du skjønner? men redd for at jeg ikke vil være beskyttet da.

har ikke hatt mellomblødninger før, men har bare gått på pillene i et par måneder da. for fikk microgynon i steden for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeeh... Nå skjønte jeg ikke helt. Skal du ta pillefri uke før du kommer til slutten av brettet? Tenkte du at det skulle stanse mellomblødningene? Jeg tror ikke at det funker. Altså, de pillene man tar under pillefri uke, er jo bare sukkerpiller. De gjør ingenting. Hvis du hopper over piller en uke nå, er du vel egentlig bare mindre beskyttet fra å bli gravid.

Slik jeg har forstått det, så hindrer p-piller eggløsning, ved å få kroppen til å tro at den er gravid. Også får du en bortfallsblødning på slutten av brettet, når du vanligvis tar de sukkerpillene. Hvis du hopper over piller en uke midt på brettet, tror jeg bare det er større sjanse for at du får en faktisk eggløsning med et befruktningdyktig egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Viviwoom, med Loette/Microgynon kan man ta den pillefrie uka når man vil, så lenge man har gått på pillene sammenhengende i minst 3 uker. Når man _utsetter_ mensen tar man nemlig en pillefri uke etter f.eks 4-5 uker med piller, når det passer en å ha mensen. Når man _hopper over_ mensen går man på pillene helt til man i følge brettet skal ha pillefri uke (man fullfører et brett til)

Så du skal altså være trygg hvis du tar pillefri uke nå, så lenge den ikke varer lengre enn en uke. Om det hjelper på blødningene vet jeg ikke. (men sjekk i pakningsvedlegget også for sikkerhetsskyld, dobbeltsjekk det jeg sier!) Har selv utsatt mensen nå, og jeg lurer på det samme, om jeg skal ta en pillefri uke nå (fordi akkurat nå gjør det meg ingenting om jeg får mensen), eller om jeg bare skal fullføre dette brettet også. Har ikke fått noen mellomblødninger ennå, men jeg er redd de kan komme..:/

Så ville vært veldig greit om noen kunne bidra med sine _erfaringer_ angående å utsette mensen versus det å hoppe over mensen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ade; det står ikke noe om akuratt dette i pakningsvedlegget. hørtes jo i hvertfall ut som du var sikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker microgrynon, og der står det enkelt og greit:

"Du kan utsette bortfallsblødningen ved å begynne på neste brett Microgynon umiddelbart etter at du har fullført det påbegynte brettet, dvs. at du skal hoppe over det tablettfrie intervallet. Du kan fortsette på det nye brettet så lenge du ønsker inntil slutten på brettet. Slutt å ta tabletter når du ønsker å få blødning. Under bruk av det andre brettet kan du oppleve gjennombrudds- eller småblødninger. Begynn på neste brett etter det vanlige syv dagers tablettfrie intervallet."

Og så vidt jeg vet er Loette og Microgynon veeeldig like, så vil tro det gjelder Loette også. På pakningsvedlegget til Loette står det jo litt ufullstendig, det står at man ved utsettelse kun skal starte på nytt brett, ikke noe om man _må_ fullføre hele brettet eller kan ta pillefri uke når man vil. Så som sagt vil jeg tro at du kan gjøre det slik du planlegger, men 100% sikker er jeg ikke, en lege vet nok bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei. det var jo greit forklart da.

på apoteket sa de i hvertfall at loette/microgynon er like, og at det ikke gjorde noe å hoppe mellom de to forskjellige. de var nemlig tomme for loette en gang, så da tok jeg microgynon. så da må de jo være veldig like.jeg tar sjansen da jeg, lei av å blø litt hver dag!

takk for hjelpen ade :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg går på pillen microgynom og har hatt mellomblødninger i ca 3 uker. De har variert fra svake til kraftige nå mot slutten av brettet. Skal ha mensen om ca 4-5 dager. Men dette har vært veldig plagsomt, så skal ikke hoppe over mensen mer enn to ganger om gangen. Det er nok. tror jeg har hoppet over 3-4 ganger på rad nå. Så ikke rart jeg har mellomblødninger, men UTROLIG plagsomt :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har loette jeg og, grunnen til at mange kan få mellomblødninger på dette merket kan ha sammenheng med at det er forholdsvis lite homoner i pillene. prøv å bytte til en pille med mer hormoner, så merker du kanskje forskjell?

varierer veldig fra person til person hvor mye en trenger. Jeg ELSKER loette, eneste merket som har funket for meg. jeg får mindre menssmerter og ingen mellomblødninger, selv om jeg gjerne hopper over den pillefrie uka/sukkertabelettene tre ganger på rad=)

du er sikker den uken du ikke tar tabeletter/sukkertabeletter(uke 4). det står jo veldig greit på bruksanvisningen, kan jo være en fordel å lese den:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte å si at det kan ta opp til tre måneder før kroppen blir vant til pillene, og at det er vanlig å ha mellomblødninger de første tre månedene. Fikk jeg beskjed om av legen min ved de andre merkene jeg har prøvd, måtte gå på de tre måneder før jeg fikk ny resept (untatt yasmin, der fikk jeg byttet etter to måneder pga STERKE menssmerter, sånn at jeg spydde fordi jeg hadde så vondt i magen og nesten ikke kunne gå....).... vær tolmodig hvis det er nye piller, hvis de ikke funker kan du alltids prøve noen andre=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest O-Ren Ishii
glemte å si at det kan ta opp til tre måneder før kroppen blir vant til pillene, og at det er vanlig å ha mellomblødninger de første tre månedene. Fikk jeg beskjed om av legen min ved de andre merkene jeg har prøvd, måtte gå på de tre måneder før jeg fikk ny resept (untatt yasmin, der fikk jeg byttet etter to måneder pga STERKE menssmerter, sånn at jeg spydde fordi jeg hadde så vondt i magen og nesten ikke kunne gå....).... vær tolmodig hvis det er nye piller, hvis de ikke funker kan du alltids prøve noen andre=)

Dette stemmer. Kroppen min ble imidlertid aldri vant til loette, så jeg var plaget med mellomblødninger store deler av tiden jeg brukte dem (ett år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gjest_Jea_*
Jeg går på pillen microgynom og har hatt mellomblødninger i ca 3 uker. De har variert fra svake til kraftige nå mot slutten av brettet. Skal ha mensen om ca 4-5 dager. Men dette har vært veldig plagsomt, så skal ikke hoppe over mensen mer enn to ganger om gangen. Det er nok. tror jeg har hoppet over 3-4 ganger på rad nå. Så ikke rart jeg har mellomblødninger, men UTROLIG plagsomt :snurt:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jea_*

Jeg går på yasmin,har hoppet over mensen 3-4 ganger nå,og har hatt mellomblødning i lengere tid. Skal begynne påsukkerpillene nå,men tror du jeg kommer til og blø når jeg starte på et nytt brett etter sukkrpillene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

[1] Category widget

jeg går på loette og får ofte mellomblødninger, går dette over når kroppen har blitt vant til pillene? har jo gått på de i rundt 3måneder nå.

også syntes jeg det er utrolig teit, fordi noen ganger vurderer jeg bare og ta en pillefri uke uansett hvor jeg er i brettet bare for og bli ferdig med mellomblødningen.. men jeg hater å vente 8dager etter jeg har vært fri i en uke før jeg veit att jeg er beskyttet igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg går på loette og får ofte mellomblødninger, går dette over når kroppen har blitt vant til pillene? har jo gått på de i rundt 3måneder nå.

også syntes jeg det er utrolig teit, fordi noen ganger vurderer jeg bare og ta en pillefri uke uansett hvor jeg er i brettet bare for og bli ferdig med mellomblødningen.. men jeg hater å vente 8dager etter jeg har vært fri i en uke før jeg veit att jeg er beskyttet igjen..

I utgangspunktet kan denne typen symptomer forekomme de første tre månedene man går på pillene, for noen tar det vel også noe lengre tid før de går over.

Uansett bør du aldri ta en pillefri uke før du har gått minst ett brett (På loette vil det si minst tre uker med rosa piller). Det eneste du da oppnår, er at du ikke lengre er sikker.

Når det er sagt, er det flere over her (ojoj, dette er en gammel tråd, ja), som nevner at de aldri ble "vante" til Loette. Jeg gikk på Loette i flere år, og var veldig fornøyd. Etter et par år begynte jeg imildertid å få mellomblødninger noen dager før jeg skulle begynne på sukkerpillene, noe som betydde at jeg plutselig hadde mensen i minst 10 dager.

Det jeg fikk anbefalt var da å gå over til Microgynon. Som det nevnes over, er de nesten like, men det er "nesten" som er det vesentlige. De to pillene har samme virkestoffer, men det er mer av hormonene i Microgynon enn det er i Loette. Det vil si at dersom alt er fint når du går på Loette, kanskje utenom at du får mellomblødninger, kan det være en idé å bytte til Microgynon for å få bukt med blødningene.

Når det er sagt, har du gått såpass kort på dem at det nok kan gi det litt mer tid før du vurderer å bytte pillemerke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...