Gå til innhold

Barnet mitt slår seg selv...

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har ei jente på 13 mnd. Når hun ikke får viljen sin eller ikke får til det hun vil, begynner hun å slå seg selv i ansiktet og hode. Det virker som hun får et lite anfall/spasme. Er dette vanlig, eller bør jeg kontakte lege? Hun er ellers frisk og rask. Ingen tegn på dårlig motorisk utvikling er det heller :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg ville helt klart snakke med en læge, om det er vanligt tror jeg nok ikke det er, men nogen børn gør det slår hovede i væggen mm, da jeg var lille og ikke fik min vilje lagde jeg mig på gulvet og skræk og sparkede i gulvet indtil min mor fik et flip og gav op var vist lidt af en unge jeg...

det med at din slår sig selv behøver ikke at betyde noget men få det tjækket ud aligevel, hun kan jo komme sig selv til skade og det er jo ikke lurt....

forsat lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Jeg tror ikke det er farlig. Da sønnen min var liten gråt han til han besvimte - og da jeg tok det opp med legen sa han at det viktigste var å IKKE gi etter for å unngå dette, da ville han bare fortsette. Det ga seg da han var drøyt 2 år.

Hvis jenta di bare er 13 måneder, har hun kanskje ikke så veldig mye språk enda, og jeg tror barna da finner "alternative" måter å vise sinne og frustrasjon på.

Jeg ville nok nevnt det for legen, men har du prøvd å holde henne fast inntil deg og forklare med rolig stemme når dette skjer? Da mener jeg holde så fast at hun ikke kan vri seg løst, men selvfølgelig ikke så det er vondt for henne. Kanskje det hun behøver er at DU tar kontrollen når hun ikke klarer det selv....

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk til en viss grad vanlig at små barn i 1-2 års-alderen bruker utagerende atferd, som for eksempel å slå seg selv eller andre, som en form for kommunikasjon.

Det har kanskje begynt som et utfall av frustrasjon for å ikke bli forstått eller ikke få viljen sin...men så har barnet oppdaget at dette er effektivt i forhold til å få det slik som det ønsker/eller skaffe seg oppmerksomhet.

Årsaken til denne måten å bruke for eksempel selvskading på er at barnet ikke har utviklet de nødvendige kommunikative ferdigheter som gjør at omgivelsene umiddelbart forstår det.

Hvis dette er årsaken til at et lite barn f.eks. slår seg selv vil dette automatisk avta (og forsvinne) etter hvert som barnet utvikler en bedre kommunikasjon (først og fremst språket).

Det er ikke ofte man ser en 10-åring som slår andre barn på den måten som mange 2-åringer kan gjøre. !0-åringen har utviklet andre måter å kommunisere på.

Det er ikke sikkert dette er grunnen til at ditt barn slår seg selv...men det kan være en mulighet....

For iallefall å være på den sikre siden ville jeg ha konsultert en lege for evt. å utelukke andre årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svarene damer! Jeg skal ta det opp med legen neste gang vi skal der. Tror det er mye sant i det du PostIt og kosejente skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mzfire

Niesen min som jeg er så glad i, er nå 2,5 år. Da hun var rundt samme alder begynte hun å slå hodet sitt i veggen eller gulvet når hun ble sint eller lei seg. Moren og jeg ble bekymret og tok det opp på helsestasjonen når hun var på kontroll. Da fikk vi vite at det ikke var farlig og at det var vanlig. Husker ikke hva da sa der om hvorfor hun gjorde det. Men jeg er enig med de andre her at det kan komme at av hun ikke klarer å uttrykke seg enda. Er for liten til å gjøre seg forstått.

Likevel er det nok betryggende for deg at du tar det opp med legen slik at de kan utelukke andre årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...