Gå til innhold

SPØKELSES-STANK


Anbefalte innlegg

Stadig vekk er det områder i huset vårt som stinker gammel svett gubbe. Små områder på ca en kvadratmeter der lukten er annerledes enn rett utenfor området. :roll:

Det er ingen andre av sansene våre som registrerer noe, men jeg får på en måte følelsen av at det er noen der. Lurer på om et eventuelt spøkelse forstår at vi ikke er klare til å se det eller føle det på noen annen måte. Vi har nemlig bodd her i to år og det er ikke før de siste månedene vi har merket noe til denne lukta.

Da vi flyttet inn var jeg litt skeptisk fordi huset er fra 1850 og derfor et skikkelig spøkelsesobjekt. Men nå hadde jeg liksom slått fra meg denne tanken. Ei venninne påstod at hun så noe i annen etasje da hun skulle roe ned barnet vårt en gang. Jeg trodde henne ikke, for jeg regnet med at jeg ville sett noe selv.

Nå lurer jeg åltså på om noen har erfaring med lignende :sjokk: ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, dette er så skummelt.

Men vi har opplevd noe av det samme.

Bor i et hus fra begynnelsen av 1900-tallet, så det er ikke eldgammelt, men føler at det kan være noe på gang her.

Vi kjente parfymelukter i begynnelsen, dameparfymer, . Svake og sterke, felles at de varer i ca 1 sekund, for så å forsvinne igjen. Så det er vel litt "hyggeligere" enn gammel svett gubbe :lol: Neida.... Er ikke så moro fordet da. Av og til i den senere tid, har vi kjent mer ubehagelige lukter, som det er vanskelig å kategorisere, har vært litt sånn brannaktig på en måte. Vet ikke åssen jeg skal forklare det. Vi bor i et hus med tilsammen 5 leiligheter / hybler, så kan jo komme fra noen andre. Men det er lite sannsynlig. (Det er tre boenheter i vår inngang)

Det som er ellers, er at vi har hørt noen lyder som vi ikke helt kan finne ut hva er, og sambo har sett noen sorte skygger rundt i stua / på soverommet, og det skumleste : en høy, lys skinnende skygge på kjøkkenet da han laget mat :cry: :cry: Disse har bare vart i kort-kort tid, og vi vet jo ikke om dette er gjenferd / spøkelser da....

Liker det ikke i det hele tatt.

Vil ihvertfall si at jeg skjønner hva du mener, og vil si at jeg også i tillegg til våre erfaringer, har hørt om liknende tilfeller.

Vet du noe særlig om forhistorien til huset deres ?

Hvem som har bodd der før..osv ?

Klem, Diva :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvem som bygde det, men de siste 60 åra (ihvertfall)har det bodd en kjernefamilie+broren til mamman her. Det var denne onkelen (ungkar, men hadde visst samboer en stund - alt var rosa da vi kjøpte huset) som bodde her frem til år 2000. Han var da rundt 80 år.

Vet at familien hadde en sønn som døde da han var barn,- vi så et bilde av han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hilde K S

Det spøkte i huset jeg vokste opp i som barn. Husker særlig en episode ; vi var 13 år gamle og smugrøykte i matfriminuttet hjemme hos oss. Plutselig smalt ytterdøren igjen - full panikk og stumpe røyken. Men ingen kom, så vi LÅSTE døren og tente røyken. Da smalt døren igjen ! Total panikk ! Da vi skulle løpe ut var døren låst...............

Mange lignende episoder og det var en mann som hadde bodd der tidligere som gikk igjen. Etterhvert som vegger og kledning ble skiftet ut forsvant "han" fra rom til rom. Min mor hører han fortsatt i kjelleren der ingen ting er blitt pusset opp eller utskiftet.

Klart det finnes mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare !

Dersom jeg ikke fikk noen vond følelse av å bo i huset ville jeg bare tatt det med ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det med at hus må være gamle før det spøger stemmer ikke det kan spøge i et helt ny bygget hus, det samme er det med at alt spøgeri er efter midnat det kan spøge hele døgnet rundt, har oplevede mange spøgelser/genferd i min tid, her i norge har jeg støt på et par stykker, da jeg flyttede her op til min samboer, da boede han i et hus hvor der spøgte, jeg så den mand som spøgte og begyndte at undersøge fordi jeg bor på landet og han lignede ikke på en bonden i klærne, heldigvis så fantes der bøger om stedet og dens bygninger, så jeg havede fakta, og rigtig nok huset som jeg boede i havede været bageri engang og så passede det jo fint med de klær den mand havede på sig, han var et såkaldt hyggeligt spøgelse, savner ham efter jeg flyttede men nu finder jeg mine ting for han havede det med at tage ting og ligge dem rundt omkring på ander plader i huset, det hus jeg bor i nu spøger det også i men jeg kan ikke se dem bare høre de genere mig ikke men har ikke den samme hyggelige fornemmelse som jeg havede med vores bager i det andet huset, der findes steder hvor der er mindre hyggelig spøgeri ofte kan mange fornemme et ubehag men hverken ser eller høre noget, skal dog sige at jeg har altid haft den evnen, og da jeg var yngre troede min mor jeg var bimme lim i hovede, indtil den dag min mormor døde og pludselig sad på sengekanten til min mors seng og havede nær skremt livet af hende men de havede noget ufærdigt som måtte ordnes først, min mor ser det ene og det andet i dag og kan ikke li det, jeg har vænnet mig til det og ser det som en gave, men jeg har fuld forståelse for dem som ikke tror en døjt på som min mor for når man høre slike ting som ingen har nogen beviser for kan det være svært at tro på og min mor troede jo ikke en døjt på før hun selv oplevede det, så man behøver ikke at tro på det for at kunne se og høre ting, man kan være en stærk tror og aldrig opleve noget selv....

men til dig med en gammel gubbe i huset hvis du ikke føler ubehag i huset eller på den plet, så kan du lade det være, ellers er det muligt at få det ud af huset med hjælp fra folk som kan kontakte dem og be dem forsvinde, du kan også selv prøve at be ham om at gå og fortælle ham at han ikke har noget at gøre der længre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Jeg tror ikke på spøkelser, er nok hardbarka realist, men må innrømme at jeg ble vettaskremt av filmen "The Others" med Nicole Kidman.

:blunke:

Lisa-Beth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd akkurat det samme hjemme hos en venninde en gang...

Vi satt i stua da det plutselig begynte å lukte gammel mann og sigar :o

Det kom veldig plutselig og ga seg veldig plutselig.

De leide da et gammelt hus og det var et rom (ved siden av hennes soverom) de aldri brukte, for det var likssom "hans"...

Huff, det var vanskelig å sove den natten, ja! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt! Jeg bor i Porsgrunn og!

For noen år siden bodde vi i en gammel villa, bygd ca 1860 (Nede på Eidanger for dere som er kjent her). Det var kjent på stedet som et skikkelig spøkelseshus (husker da jeg fikk venner at de spurte: Bor dere der?! Så skummelt!). Ihvertfall, hele min familie fikk erfaringer der. Jeg så en skygge av en gammeldags kledd kvinne. Om natta kunne man tydelig høre folk som gikk rundt (mange sier det er mus, men jeg tror ikke mus lager helt samme lyder som mennesker når de går). Og nå og da kunna man høre folk som lo og hadde fest nede i spisestuen og stuen, med musikk og stolskraping når alle vi andre hadde lagt oss.

Ellers var det et veldig pent, men skummelt hus.

Oppe i nordnorge er det et hus der oldemor bodde, og inne på rommet hun hadde er det alltid iskaldt uansett hvor mye man fyrer der, og man kan kjenne lukten av oldemor der (hun døde før jeg ble født, men de som husker henne kjenner igjen lukten).

Ganske skummelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor jo i ikke så veldig gammelt hus (1956). Besteforeldrene mine bodde her til de døde og noen ganger er jeg helt sikkert på at jeg kjenner den samme lukten som var i huset da de levde og bodde her. Det lukter litt gammel matlukt på en måte.... Jeg pleier å si "gå bort" og da tar det en stund så blir lukten borte... Pussig, men ikke så veldig skummelt, det er verre med lyder og synsinntrykk..!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er enig i at det er verre, ja...

Er bare litt redd for at dette "greine" vil vise seg mer etterhvert. Jeg tror nemlig gla ville blitt vettaskremt hvis det hendte... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker for noen år tilbake. Jeg og noen venninner var på en hyttetur langt uti skogen. Langt vekk fra andre hus/hytter. Det var en låve, et hus (som vi oppholdt oss selv), og et hus der de oppbevarte ved-kubber. Og en sjø litt lengre nede. Huset var ganske gammelt, fra 1850-tallet.

Den ene venninnen min skulle gå opp i andre etasje i huset. Og det var en stor sprekk i trappen. Så kjente hun en hånd som begynte å beføle benet hennes. Men hun tenkte det bare var vinden... Så gikk hun videre opp, der den andre sovesalen var. Så hørte hun lyder oppe på loftet, skriking. Da ble hun vettaskremt, og løp ned. Og når vi skulle til å legge oss den kvelden hørte vi at noen lagde mat på kjøkkenet. Det var jo bare oss der... Vi stod opp og så hva det var, men ingenting som var der.

Neste dag skulle vi gå igjennom låven for å sjekke hva som var de, (ingen som hadde vært der på leeenge). Plutselig hørte vi dunking under oss, ved der hestene skulle stå. Høyet var under gulvet, var på en måte en luke som man måtte lukke opp for å hente høy. Vi hadde hørt tidligere at det var en familie som bodde der, og mannen hengte seg i låven. Er vel sikkert en vandre-historie. Men uansett, ekkelt var det.

Har selv merket at i leiligheten til familien min, så "spøker" det. Hver natt kjenner jeg en hånd som stryker over kinnet mitt. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iiiih, og der tør du å sove? Jeg har aldri opplevd noe spøkelser selv, men onkelen til en venninne av meg går igjen. Han døde for et par måneder siden, og det er flere som har kjent igjen "lukta" hans. Men han er et ganske snilt spøkelse, for det var noen som sa at de ble nervøse av å ha ham rekende rundt, og da forsvant han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner godt at du ble litt reddere, men jeg tror ikke dette spøkelset vil deg og dine noe vondt.

Jeg selv har i mitt hus, og av og til når jeg kommer opp trappen merker jeg en meget spesiell parfymeduft. Jeg kjenner lukta og vet hvem jeg har på visitt. Spøkelset har ikke gjort meg noen verdens ting, og jeg sover så godt om natta. Jeg synes det er betryggende at jeg har den der. Men er det en som ikke vil noe godt så blir det ubehagelig. Kanskje du kan søke hjelp hos et medium for å få en klarhet i denne stanken? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke redd for det, men jeg håper bare ikke det viser seg. Vi restaurerer nemlig huset og hvis det hildeks skrev stemmer, vil kanskje "vårt" vise seg mer og mer...

Men farlig er det vel ikke uansett, og jeg sover godt jeg...(med unntak av barn som skal ha pupp,da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...