Gå til innhold

orm

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hehe, det er ikke ORMER! Takk og lov........ :lol:

Hudormer er såvidt jeg vet talgpropper i porene.

Hadde en del hudormer selv tidligere, men ble heldigvis kvitt det da jeg tar ekstra godt vare på huden. Tok dog lang tid før de forsvant selv om jeg drakk mye vann og var flink med rensing....

Jeg HATER å klemme slikt, men hver sin smak :ler:

For å forebygge / bli kvitt disse, bør du bruke gode renseprodukter, gjerne fra en hudpleiesalong, og gjerne bruke kokende vann og sitte over kjelen med et håndkle på hodet (altså dampe ansiktet - godt for luftveiene og :)) Det løser opp ting og tang og renser. Følg gjerne på med en ansiktsmaske, enten ferdigprodusert eller hjemmelaget, f.eks havre, agurk, eggehvite osv... mye rart du kan lage selv.

Avslutt seansen med en god hudkrem.

Ta gjerne kontakt med et parfymeri / en hudpleiesalong for analyse/spørsmål/prøver. De er ofte behjelpelige med problemet.

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

ikke tro det verste om meg, men det er ikke meg imot at de er der så lenge de ikke er så stygge og til bry! det er bare morsomt å klemme :oops:

men var bare litt spent på hva det egentlig var! men takk for et godt svar :):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på om det er så lurt å klemme for mye på dette jeg. Kanskje du ender med store, åpne porer, eller en aller annen infeksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest starie

Før man klemmer kan det være lurt å tørke over området med pyrisept e.l først, og vaske hendene godt. Da unngår man infeksjoner. Man skal ALDRI klemme med neglene, bruk en klut eller en kleenex i stedet, for dette kan gi arr.

Det er ikke farlig om porene står "åpne" for talget som er disse hudormene eller komedoner utvider porene, og når disse blir fjernet vil porene bare trekke seg sammen igjen.

Hudormer er talg som "stopper" opp i talgkanalen og blir hindret i å komme ut. Dette talget skal ut for å smøre hudoverlaten og beskytte den. Ved overproduksjon av talg eller f.eks keratiniserte celler som stopper, vil det utvikle seg hudormer. Disse kan igjen utvikle seg til kviser, derfor bør man klemme dem ut.

Det er viktig å rense huden daglig, helst både morgen og kveld og smøre på en god krem etterpå. Peeling er noe alle bør bruke 1-3 ganger i uken alt etter hudtype. Har man sensitiv hud eller betente kviser kan man bruke en enzym-peeling, da disse er svært skånsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...