reddelinnea Skrevet 20. juli 2006 #1 Del Skrevet 20. juli 2006 Jeg er bare så lei meg. Jeg har lagt på meg 30 kilo på et og halvt år. Og foreldrene mine er så sinte på meg fordi jeg er så tykk. De kjefter og sier at de har gitt meg opp. De skriker til meg at nå må du slutte å gå opp. At nå kan du ikke gå opp flere størrelser i klær? Også sier de at de ikke vil ha en så tykk datter som meg. Jeg er bare 160. cm høy og veier 95 kilo og det er vledig mye. Og jeg er veldig lei meg fordi jeg har lagt på meg så mye. Og foreldrene mine er bare sinna på meg også. De sier jeg er tykk og kommenterer vekta mi hver eneste dag. Jeg blir bare lei meg jeg. Veldig såret og krenket fordi jeg ikke klarer å stoppe vekta mi. Jeg er ulykkelig. Også har jeg så mye angst og er så depremert at den eneste trøsten jeg har er sjokoladen. Jeg spiser så mye sjokolade og trøster meg med den. Og det er jo bare dumt fordi jeg bare legger på meg. Også blir jeg enda mere depremert av at jeg eser utover. Mamma og pappa ler av meg fordi jeg har så stor mage og stor rumpe. Klærne passer heller ikke. Og jeg er bare enda mere ulykkelig enn jeg har vært på lenge. Jeg orker bare ikke mer. Hva skal jeg gjøre? Hvordan skal jeg gå ned i kilo når den eneste høydepunktet i hverdagen er sjokolade? Hvordan skal jeg klare? Jeg vil så gjerne gå ned i vekt, men jeg har så mye matyst og eser utover. Hjelp? Hva skal jeg gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2006 #2 Del Skrevet 20. juli 2006 det er ikke lett å forandre på livsstilen, men det går an. men det krever at du er fokusert, hele tiden. både når det gjelder mat og trening. jeg har gått ned 40 kg og her er mine tips: først, ikke tenk at nå skal jeg slanke meg. se heller på all maten du KAN spise, og glem resten. ja-mat er frukt, grønnsaker, yoghurt, knekkebrød, kjøtt, fisk, egg. nei-mat er godteri, boller, brus, mye pasta og potet. (og mye mer, men det går litt tregt her.) sats på 5-6 måltider pr dag. og så MÅ du røre på deg. gå en halv times tur hver dag i starten. to ganger i uka drar du til et treningssenter og trener styrke, få hjelp av en veileder. du vil sikkert ikke føle deg så høy i hatten i begynnelsen, men husk, du må gjøre noe ubehagelig for å få det behagelig. det har vært mantraet mitt. av og til må du kose deg ekstra. lett-is, nøtter, mørk sjokolade eller marsipan er mye bedre enn potetgull og smågodt. du må regne med at det blir vanskelig til tider. et tips er å ha en skrivebok, eller dagbok, hvor du skriver ned alle tanker, dype eller overfladiske. det får tankene vekk fra mat når du kjenner suget. lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2006 #3 Del Skrevet 20. juli 2006 Du sier i et innlegg at du sliter med angst og depresjoner. Og i denne tråden sier du at du har et elendig kosthold. Du vet jo sikkert at det kan være en sammenheng, og at årsakssammenhenger kanskje er motsatt enn det du tror: dårlig kosthold fører til stoffskifteproblemer og forsterker problemene med psykiske problemer. Før jeg fikk rekvisisjon til psykolog sjekket legen stoffskiftet. Jeg tror du snart må ta tak og ansvar i ditt eget liv og prøve å gjøre enj innsats for å bli bedre. Trening er veldig sunt, det frigjør endorfiner som gir en lystfølelse. Min veninne som er schizofren ble anbefalt trening, og det hjelper henne i hverdagen å gå noen turer. Hun har jo en lidelse som hun vil ha resten av livet. Hun har godtatt diagnosen, men hun gjør det beste ut av det. Det er selvsagt tilbakeslag ofte, men det vil det nok være resten av livet hennes. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
reddelinnea Skrevet 20. juli 2006 Forfatter #4 Del Skrevet 20. juli 2006 tusen takk for svarene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c",) Skrevet 20. juli 2006 #5 Del Skrevet 20. juli 2006 Hei Linnea. Jeg har også est ut de siste årene, og det har skjedd etter at vi flyttet ut på landet der avstanden er større enn i byene. Det ble derfor til at jeg brukte bilen mer og mer når jeg skulle noen steder. Jeg liker veldig godt å sykle, så nylig kjøpte jeg meg ny sykkel sånn at jeg kan få litt trim samtidig som jeg gjør noe jeg liker. Det er viktig å røre på kroppen, å hvis det er noe du liker å gjøre som samtidig sørger for at du får trimmet litt så vil jeg anbefale at du benytter deg av det. Du trenger ikke gå på helsestudio for å trene. Det kan du like gjærne gjøre hjemme eller i nærmiljøet ditt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CoolDuckie Skrevet 20. juli 2006 #6 Del Skrevet 20. juli 2006 (endret) Jeg orker bare ikke mer. Hva skal jeg gjøre? Hvordan skal jeg gå ned i kilo når den eneste høydepunktet i hverdagen er sjokolade? Hvordan skal jeg klare? Jeg vil så gjerne gå ned i vekt, men jeg har så mye matyst og eser utover. Hjelp? Hva skal jeg gjøre? ← Hei Linnea, Føler med deg. Jeg også er sjokoladejunkie. Likevel veier jeg i dag 72 kilo og er 176 cm høy og kan se magerutene mine. Slik var det ikke for ett år siden. Veide 88 kilo på mitt tyngste. Selv om du kanskje har det verre nå enn jeg hadde det, var det tungt for meg å kutte ned sjokolade. Men jeg kan fortelle deg mer om hvordan jeg gikk ned i vekt. Jeg har alltid trent og vært aktiv innen idrett, men familielivet med små barn førte til mer stillesitting og mindre søvn. Jeg gikk opp fra 70 til 88 kilo. Jeg fant ut at nok var nok. Jeg begynte å bruke FitDay (http://www.fitday.com) og trente mye. Sjokolade spiser jeg så mye jeg vil av en gang i uka. Trener med vekter og løper. I alt trener jeg 6 ganger i uka. Jeg tenker at følgende kan være ok for deg- du trenger sjokolade- så spis sjokolade, så mye du vil, men bare en dag i uka. F.eks lørdag. Resten av uka teller du kalorier med FitDay. Bruk Fitday til å beregne ditt totale energiforbruk. Spis mye proteiner, kutt ut sukker og reduser raske karbohydrater som hvitt brød osv. Kutt ut unødvendig fett. Begynn med fiskeolje, det kan hjelpe deg å få kontroll på insulinresistens og øke fettforbrenningen. Så må du bevege deg. Begynn med å gå, sykle eller svømme. Tren også med vekter, det kan forebygge at kroppen nedregulerer forbrenningen når du slanker deg. Bruk gjerne en personlig trener i starten. Få foreldrene dine til å betale siden de er så opptatt av vekten din. Treneren din vil hjelpe deg med å øke treningen etter hvert. Men du bør bevege deg minst 30 minutter daglig (kommer selvsagt an på intensiteten). Kjøp gjerne en pulsmåler dersom du liker å måle fremgang og ha kontroll på intensiteten. Sjekk ut følgende nettsider for mer info: http://www.johnstonefitness.com http://www.bodybuilding.com http://www.iform.no CoolDuckie Endret 20. juli 2006 av CoolDuckie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fam Skrevet 20. juli 2006 #7 Del Skrevet 20. juli 2006 Jeg er bare så lei meg. Jeg har lagt på meg 30 kilo på et og halvt år. Og foreldrene mine er så sinte på meg fordi jeg er så tykk. De kjefter og sier at de har gitt meg opp. De skriker til meg at nå må du slutte å gå opp. At nå kan du ikke gå opp flere størrelser i klær? Også sier de at de ikke vil ha en så tykk datter som meg. Jeg er bare 160. cm høy og veier 95 kilo og det er vledig mye. Og jeg er veldig lei meg fordi jeg har lagt på meg så mye. Og foreldrene mine er bare sinna på meg også. De sier jeg er tykk og kommenterer vekta mi hver eneste dag. Jeg blir bare lei meg jeg. Veldig såret og krenket fordi jeg ikke klarer å stoppe vekta mi. Jeg er ulykkelig. Også har jeg så mye angst og er så depremert at den eneste trøsten jeg har er sjokoladen. Jeg spiser så mye sjokolade og trøster meg med den. Og det er jo bare dumt fordi jeg bare legger på meg. Også blir jeg enda mere depremert av at jeg eser utover. Mamma og pappa ler av meg fordi jeg har så stor mage og stor rumpe. Klærne passer heller ikke. Og jeg er bare enda mere ulykkelig enn jeg har vært på lenge. Jeg orker bare ikke mer. Hva skal jeg gjøre? Hvordan skal jeg gå ned i kilo når den eneste høydepunktet i hverdagen er sjokolade? Hvordan skal jeg klare? Jeg vil så gjerne gå ned i vekt, men jeg har så mye matyst og eser utover. Hjelp? Hva skal jeg gjøre? ← Hva slags foreldre er det du har? Uansett om man er fet eller tynn, tror ikke det hjelper stort når venner og spes ens egen famile kommenterer det og ikke minst ler av en! men nok om det.... Første bud: begynn å røre på deg! Vet ikke men tror du er en "innesitter", eller? Jo mer du putter i deg av kalorier jo mer må du jo bevege deg, "sitter du stille" og mauler sjokolade så vil du også legge på deg vet du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå