Gå til innhold

Valg av parkett


*MEDUSA*

Anbefalte innlegg

Medusa: jeg er enig med deg i at lyse vegger og mørkt beisa gulv er fint. Vi skal legge parkett i stua til høsten og skal garantert ha mørkt gulv. Har veldig lyst gulv nå og holder på å bli gal,all skitten vises+ at det ser forferdelig slitt ut. Synes det er litt stil over mørke gulv! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Personlig liker jeg eikeparkett best, men hvis jeg skulle pusset opp for å selge ville jeg prøvd å tenkt på hva eventuelle kjøpere liker best. Mørkt er vel ganske i tiden mens lyst er (etter min mening) det en "holder ut med" lengst.

Dette gjorde deg kanskje ikke noe klokere, men... :forvirret:

Jo, tror forresten jeg ville valgt lyst... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel det som selges i seriøse foretninger i dag fra "godkjent" hogst. Dvs fra Plantasjer. Jeg hadde dog aldri kjøpt fra mindre ukjente firmaer på internett f.eks.

Fra http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/4350339.html

"Butikkene hevder at trevirket i parketten stammer fra plantasjer, eller at det er FSC-sertifisert.

Påstandene om plantasjedrift er svært vanlige, men stemmer svært sjelden, blant annet fordi tresorter som merbau utelukkende vokser i naturskog, og ikke på plantasjer. Folk bør derfor være oppmerksomme på at butikkene ofte ikke kjenner opprinnelsen til de varene de selger, selv om de kanskje påstår at de vet det.".

Velger man mørkt gulv, finnes det miljøvennlige alternativer, f.eks. amerikansk valnøtt eller "farget" ask, jfr. http://forbruker.no/bolig/gjordetselv/article1011205.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe
Uten tvil eik - helst plank. Det er tidløst.

Jeg liker også eik veldig godt. Og generelt lyse golv. Men eik er hverken for lyst eller for mørkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

lysere, eller en mellomting.

vi har hvit hund, og det merkes godt på lyst gulv, tør ikke tenke på hvordan det hadde sett ut på mørkt gulv.

pluss jeg liker det lyst siden vi har så mye mørketid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for alle inspill :klappe:

Det er vel kansje best å høre på flertallet siden det ikke er til oss, vi skal jo ikke bo her. Men samtidig skal det jo bli pent :)

Så vi satser nok på en mellomting, kansje eik eller noe. Litt røffere enn det helt lyse.

Så er det bare å finne frem arbeidslysten og sette i gang :sjenert: en dag :ler:

God helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nå er det furuparkett som er på vei inn igjen.

Dette svinger hele tiden. I flere år nå har furuparkett vært nærmest umulig å få tak i - fordi det har vært så ut. Også bestemmer noen at det skal være inn igjen, og da kommer alle til å strømme til butikken og legge det. Akurat de samme menneskene som har uffet seg over at det var ut - fordi noen hadde bestemt det også. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

jeg ville sjekket litt på hvor tander parketten er for lys og bleking. Dumt å selge et hus når det første kjøpere møter er lyse flekker der møbler har stått, og har faktisk værtr borti at det tar veldig kort tid før det blir flekker også.

jeg synes mørkt er lekkert, men ville gått for et lyst gulv jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...