Gå til innhold

Valg av parkett


*MEDUSA*

Anbefalte innlegg

Heisann

Vi driver å pusser opp et hus som vi skal selge :)

Vi har lyse vegger og "mørkt" beiset tre gulv, og mørke vinduer:-)

Jeg personlig synes dette er veldig stiligt og pent til vår stil :)

Men vi skal legge nytt gulv som det siste vi gjør før vi selger, og da lurer jeg på om folk flest vil ha "lyse" gulv og lyse vinduer?

Jeg tenker at det er sikkert et flertall som vil ha det lyst:-)

Er så i tvil om vi skal fortsete vår stil med merbau parkett og ha vinduene mørke eller male vinduer lyse og gå for et lysere gulv.

Hva hadde du gjort og hva hadde du foretrukket som kjøper?? :sjenert:

Takkker og bukker for innspill :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Jeg foretrekker lyse gulv, av typen lønn, ask, eller bjørk. Jeg liker ikke merbau, kirsebær o.l. noe særlig, for jeg synes det stjeler altfor mye lys. Det samme når det gjelder vinduskarmer og listverk generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Jeg ville valgt det mørke, synes det er mye finere.

Men, jeg ser jo i div. annonser at alt er hvitt og hvitere, med blendavaskede vegger og kjøkken som man ikke kan ta på uten å lage flekker. Alle gulv er i lønn og eik omtrent. Jeg synes det er kjedelig, og uten særpreg. Hadde nok lagt mer merke til en bolig som matchet min smak bedre. Men det er bare meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha lyse gulv, mørke gulv stjeler for mye av lyset og blir altfor dystert, jeg vil ha lys i huset mitt. Dessuten synes jeg mørke gulv ser skitnere ut når det er dyrehår og støv på, det synes ikke så godt å lyse gulv. Vi har en katt, så det er faktisk litt vesentlig. Mørke gulv hadde vel neppe hindret meg i å kjøpe et hus (men gulvet hadde blitt byttet med en gang etterpå), men hvis det var gulvet det stod på hadde jeg valgt bort et hus med mørke gulv rett og slett fordi jeg ikke vil ha mer arbeid enn nødvendig når jeg flytter inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mihu_*
Jeg foretrekker lyse gulv, av typen lønn, ask, eller bjørk. Jeg liker ikke merbau, kirsebær o.l. noe særlig, for jeg synes det stjeler altfor mye lys. Det samme når det gjelder vinduskarmer og listverk generelt.

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha lyse gulv, mørke gulv stjeler for mye av lyset og blir altfor dystert, jeg vil ha lys i huset mitt. Dessuten synes jeg mørke gulv ser skitnere ut når det er dyrehår og støv på, det synes ikke så godt å lyse gulv.

Min erfaring er motsatt. Vi har mørk parkett i en etasje (stue, kjøkken, gang) og malte hvite tregulv i den andre( Gang, soverm mm.). Vi har også katt - svart om det har noen betydning- kattehårene viser best på det malte gulvet. Gulvet er lekkert nok, men krever mye arbeid. Liker selv best mørke gulv. Det gir mer kontrast til lyse vegger. Synes merbau gir en flott ramme. Ask og andre lyse treslag synes jeg er kjedelig. Vinduskarmene ville jeg nok holdt lyse.

Men smak og behag. Det viktigste er jo helheten når dere skal selge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Min erfaring er motsatt. Vi har mørk parkett i en etasje (stue, kjøkken, gang) og malte hvite tregulv i den andre( Gang, soverm mm.). Vi har også katt - svart om det har noen betydning- kattehårene viser best på det malte gulvet. Gulvet er lekkert nok, men krever mye arbeid. Liker selv best mørke gulv. Det gir mer kontrast til lyse vegger. Synes merbau gir en flott ramme. Ask og andre lyse treslag synes jeg er kjedelig.  Vinduskarmene ville jeg nok holdt lyse.

Men smak og behag. Det viktigste er jo helheten når dere skal selge.

Hvitmalte gulv er noe heeelt annet enn lys parkett. Førstnevnte er virkelig umulig å holde fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
På lyse tregulv ser man ikke skitten før den føles som vegg til vegg-teppe. :ler:

Nåja...Vi har helt lyse tregulv (lønn), og svart hund, og må støvsuge ca. annenhver dag, for ellers går det simpelthen ikke. Men allikevel foretrekker jeg lyse gulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nåja...Vi har helt lyse tregulv (lønn), og svart hund, og må støvsuge ca. annenhver dag, for ellers går det simpelthen ikke. Men allikevel foretrekker jeg lyse gulv.

Farg hunden. :ler:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Farg hunden. :ler:

Han prøvde selv i dag :forvirret: Vi holdt på å male i den nye leiligheten, og hadde satt fra oss det tomme brettet med maling på kjøkkenet, utenfor hans rekkevidde (trodde vi). Vel, han rakk AKKURAT SÅ LANGT, og fikk skjegg og bart i cappuccino-farge. :ler: Bra det var vannbasert maling, i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Han prøvde selv i dag :forvirret:  Vi holdt på å male i den nye leiligheten, og hadde satt fra oss det tomme brettet med maling på kjøkkenet, utenfor hans rekkevidde (trodde vi). Vel, han rakk AKKURAT SÅ LANGT, og fikk skjegg og bart i cappuccino-farge. :ler:  Bra det var vannbasert maling, i hvertfall.

Jålehund - striper i pelsen. :ler:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Jålehund - striper i pelsen. :ler:

Som matmor, så "sønn". :ler: Men egentlig har han jo medfødte striper, han er jo gordonsetter.

Men nå skal jeg ikke ødelegge tråden mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1
Jeg foretrekker lyse gulv, av typen lønn, ask, eller bjørk. Jeg liker ikke merbau, kirsebær o.l. noe særlig, for jeg synes det stjeler altfor mye lys. Det samme når det gjelder vinduskarmer og listverk generelt.

Jeg har akkurat samme mening som Elphaba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke ha det for lyst og ikke for mørsk, derfor har vi Eik hjemme hos oss. Perfekt i fargen synes jeg. Men om jeg må velge mellom mørkt og lyst, ville jeg valgt lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Liker mye bedre mørkt enn lyst gulv. Selv har jeg nå valgt noe "midt-i-mellom". nemlig valnøtt. Det har masse liv og er perfekt hos meg. Har helt lyse vegger og brunbeisede dører og møbler. Helt mørkt gulv ville da blitt for mørkt. Skal også beise vinduskarmer men har ikke kommet så langt ennå. Det blir sterke kontraster og stilen er gjennomført nesten i hele leiligheten, bortsett fra kjøkken som er helt hvitt med "sort" benkplate og mørkegrå fliser på gulv.

Synes det er fint med lyse gulv, men det blir for kjedelig for meg nå, kanskje fordi jeg alltid tidligere har hatt lyse gulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil eik - helst plank. Det er tidløst.

Mørke gulv som merbau ville jeg holdt meg langt unna pga miljøhensyn, jfr. nedhogging av regnskogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel det som selges i seriøse foretninger i dag fra "godkjent" hogst. Dvs fra Plantasjer. Jeg hadde dog aldri kjøpt fra mindre ukjente firmaer på internett f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-
Nå er vel det som selges i seriøse foretninger i dag fra "godkjent" hogst. Dvs fra Plantasjer. Jeg hadde dog aldri kjøpt fra mindre ukjente firmaer på internett f.eks.

Vel, det er i følge Regnskogfondet slettes ikke sikkert at sertifisering nødvendigvis tilsier at det er godkjent hogst:

Fra websiden:

Den eneste miljøsertifiseringen av tropisk trevirke med tilfredsstillende miljømessige og sosiale krav har vært Forest Stewardship Council (FSC). Det er imidlertid avdekket en rekke FSC-sertifiseringer som ikke oppfyller FSCs egne krav, og merket er derfor per i dag ingen garanti for bærekraftig skogsdrift.

Selv om en tresort ikke er kategorisert som 'truet', er det likevel ikke akseptabelt å kjøpe trevirke fra områder der hogsten foregår på en måte som er sosialt og miljømessig uforsvarlig.

Derfor vil i hvertfall jeg *aldri* bruke regnskogstømmer verken som profesjonell (jeg er interiørdesigner) eller privat. Det er mange alternativer der ute som ikke er regnskogstømmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...