Gå til innhold

Trygd, trygdemisbruk osv.

Er det for lett for friske å få trygd/sosialstøtte i Norge?  

1. 1. Er det for lett for friske å få trygd/sosialstøtte i Norge?

• Usikker
      8
    • Nei
      14
    • Ja
      11

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bettie, et veldig velartikulert og godt skrevet innlegg. Men desverre tror jeg Leas misunnelse overstiger den glede det er å gi sårt trengende litt støtte i hverdagen.

Det er ikke bare Lea som har disse holdningene, i høst var det en artikkel i aftenposten om folks stjeling. Aftenposten hadde intervjuet lederen for aetat grunerløkka og hennes kommentar til at folk stjeler var; "alle prøver seg".

Hvis det er holdningen til ledere på et hjelpemottak så blir jeg skremt. Vel kan jeg overse slike spirrevipper som Lea men når kvinner drar med seg slike 1750-talls holdninger da blir jeg bekymret....

W

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ba om folks meninger og jeg tror jeg har fått deres meninger nå :lol: .

Det er tydelig at det er flere som brenner for saken, om enn fra en annen side. Folk har forskjellig oppfatning av disse ordningene og folk som mottar støtte, ganske sikkert pga sin egen situasjon og sine egne erfaringer.

Skrevet

Hallo Lea

Du ba om meninger, og meninger har du fått.

Folk har - som du sier - ulike oppfatninger av saken.

Men Lea - man behøver IKKE ha egne erfaringer ut fra egen situasjon for å vite litt om dette området. Noen ganger holder det å innhente en del fakta om emnet og danne seg en mening ut fra det.

Det er desverre slik at mange uttaler seg UTEN å vite hva de snakker om, hverken ut fra egne erfaringer eller fakta, men basert på noen enkeltepisoder man vet eller har hørt om.

Skrevet
.

Men Lea - man behøver IKKE ha egne erfaringer ut fra egen situasjon for å vite litt om dette området. Noen ganger holder det å innhente en del fakta om emnet og danne seg en mening ut fra det.

Det er desverre slik at mange uttaler seg UTEN å vite hva de snakker om, hverken ut fra egne erfaringer eller fakta, men basert på noen enkeltepisoder man vet eller har hørt om.

Dette er jeg fullstendig klar over. Det gjelder ikke bare i denne tråden, men også i de fleste andre tråder.

Men det er jo ikke særlig lett å finne fakta om slike saker da..

Det føres ikke noen statistikk over folk som "snylter".

Jeg tar utgangspunkt i en "enkeltepisode", men det vil ikke si at dette er den eneste erfaringen jeg har. Jeg har med egen ører hørt folk fortelle om (eller skrytt av) metoder de bruker for å slippe jobbing og samtidig motta mest mulig penger. Jeg har med mine egne øyne sett hvordan pengene blir brukt og hva slags liv disse lever. Tro meg: De lider ingen nød økonomisk, i motsetning til de som virkelig trenger støtte og hjelp.

Jeg antar at de til slutt vil bli straffet, hvis de en dag prøver å få seg jobb og må forklare alle hullene i "karrieren" sin. Men denne straffen fører nok til at de blir tvunget tilbake til sosialen og mottar MER støtte, selv om det ikke er frivillig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...