Gå til innhold

"Har ikke jeg noen pappa, mamma?

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

For noen timer siden dro mine foreldre på en liten ferietur med min datter på 5 år. Like før de kom for å hente henne kom spørsmålet jeg har gruet for så lenge. "Mamma? Har ikke jeg noen pappa?"........

Jeg skulle til å gi henne svaret jeg hadde forberedt, at hun har en pappa men at han bor i en annen by med en annen familie. Men så kom min mor og far inn døra og hun glemte hele greia.

Men om en uke er hun hjemme igjen og nå trenger jeg gode innspill til hvor mye jeg kan fortelle jenta.

Slik er min historie, for sju år siden møtte jeg han som er far til jenta mi. Han var allerede gift og hadde to barn. Vi var venner lenge men var også veldig betatt av hverandre og etter en stund hadde vi sex. Jeg ble gravid og ville ikke ta abort, men han ville ikke ha barnet og sto på for å få meg til å ta abort. Da det ikke lyktes så brøt han kontakten. Jeg var lettet over å slippe mer av det psykiske presset fra han . Han informerte kona, hun tilgav han og jeg tror de fortsatt er sammen.

Jeg flyttet til en by noen timer unna og har siden bodd der med jenta mi. Jeg møtte aldri noen ny mann, jeg har brukt dagene og årene på å gi jenta mi en god barndom. Det har vært tøft økonomisk mange ganger, men heldigvis begynte faren å betale bidrag da trygdekontoret tok han til retten. Vi har aldri hørt mer fra han. Vi har klart oss bra alene og jenta er ei rolig og harmonisk jente som til nå har vært lykkelig uvitende om personen som bare ønsket at hun skulle dø. Jeg kan ikke fortelle jenta at faren er en drittsekk som ikke vil ha noe med henne å gjøre samtidig som han kanskje er en mønsterfar for de to andre barna. Hva skal jeg si? Hva om hun spør "Er pappa glad i de andre barna sine? Hvorfor er han ikke glad i meg? Hvorfor kan jeg ikke se han? Hvoror bor ikke pappa hos oss? Hvorfor bor han med de andre og ikke med oss? Dere kan sikkert komme på flere vanskelige spørsmål hun kanskje spør meg om, har dere noen gode svar å hjelpe meg med? Kan jeg fortelle litt nå og så mer om noen år kanskje? Jeg vil at hun skal få vite om bakgrunnen sin men jeg vil prøve å unngå at hun blir såret.

Endret av baremeg
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest1
Skrevet

Jeg synes du skal si det ganske enkelt. Som for eksempel at jo, alle har en pappa, men din pappa og mamma passet ikke sammen som kjærester og pappaen din bort langt borte. Så kan du moderere forklaringen etter hvert som hun blir eldre.

Kanskje barnefaren endrer innstilling med årene også og ønsker kontakt?

Skrevet

sånn går det når du har sex med en gift mann rett og slett :frustrert:

Gjest Gjest1
Skrevet

Og dermed synes du det er til pass for barnet?

Gjest Gjest
Skrevet

Gjør som violetta sier. Hun er for ung for å få altfor mye info om sin far, og du kan si mer etter hvert som hun blir eldre. Bra at dere har andre folk i deres liv som er glad i dere (mormor og morfar)

Klem til deg og din lille prinsess.

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Hei Lucky117

Jeg setter pris på om du heller kan svare på mine spørsmål istedet for å komme med utspill som ikke er konstruktive eller til noen som helst form for hjelp.

Mvh

Bare meg

Endret av baremeg
Skrevet
Og dermed synes du det er til pass for barnet?

Nei det var ikke det jeg mente. Men at han ønsket hun død? Kan jo ikke kalle han drittsekk da :frustrert:

Gjest Gjest1
Skrevet
Nei det var ikke det jeg mente. Men at han ønsket hun død? Kan jo ikke kalle han drittsekk da :frustrert:

Dine meninger om utroskap har ikke noe i denne tråden å gjøre. Man kan ikke fortelle slikt til et lite barn, det skjønner du sikkert.

Skrevet

Skjønner jo det da. Kan jo ikke fortelle sannheten til henne, men ho skal aldri høre at han er en drittsekk heller.

Må jo bare si at dere ikke passet som kjærester og at han bor veldig langt unna nå evt.

Skrevet

Jeg synes du skal gjøre som Violetta sier.

Og en annen ting; tror du hun blir å spørre dine foreldre om det samme?

Og hva tror du de sier?

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg synes du skal gjøre som Violetta sier.

Og en annen ting; tror du hun blir å spørre dine foreldre om det samme?

Og hva tror du de sier?

Jeg ringte min mor etter at de hadde kjørt. Fortalte henne at jenta hadde spurt. Hun svarte "vi finner nok på noe", jeg tror hun klarer å ikke svare så nøye på spørsmålet, hun er flink til å avlede jenta :o) Det er nok viktig at det er jeg som svarer henne. Jeg tar gjerne imot flere forslag til gode svar.

Skrevet

Ja, det tror jeg absolutt - at det er du som skal svare henne

Skrevet

Jeg synes du skal kontakte denne drittsekken av en far når du får mulighet.

Kansje har jenta en tegning som kan sendes til faren. Send med et bilde og se hva som skjer.

Jeg får så vondt når jeg hører om fedre av denne typen. Vi vet alle at de finnes på lik linje med mødre som lager problemer. Men det hjelper lite for de barna som utsettes for slike overgrep.

Jeg kjenner til 2 tilfeller der barna ikke hadde kontakt med faren. Det ene var 7 år da det traff faren første gang. Det andre så faren stadig. men de bare hilste høflig på hvernadre frem til jenta var 12 år.

I begge tilfellene har disse barna et nært forhold til sine fedre i dag. Det er altså mulig å få det til. Men det forutsetter et minimum av samarbeid fra foreldrene. Det kan du ikke få til uten å kontakte han.

Gjør et forsøk.

Gjest gjest1
Skrevet (endret)
Jeg synes du skal kontakte denne drittsekken av en far når du får mulighet.

Kansje har jenta en tegning som kan sendes til faren. Send med et bilde og se hva som skjer.

Jeg får så vondt når jeg hører om fedre av denne typen. Vi vet alle at de finnes på lik linje med mødre som lager problemer. Men det hjelper lite for de barna som utsettes for slike overgrep.

Jeg kjenner til 2 tilfeller der barna ikke hadde kontakt med faren. Det ene var 7 år da det traff faren første gang. Det andre så faren stadig. men de bare hilste høflig på hvernadre frem til jenta var 12 år.

I begge tilfellene har disse barna et nært forhold til sine fedre i dag. Det er altså mulig å få det til. Men det forutsetter et minimum av samarbeid fra foreldrene. Det kan du ikke få til uten å kontakte han.

Gjør et forsøk.

Jeg ønsket lenge at de skulle ha kontakt. Jeg sendte han flere bilder av henne de to første årene. Men jeg hørte aldri noe fra han. Tar han kontakt får han selvsagt være far for jenta.For selv om han har oppført seg som en tosk mot meg så er han likevel jentas far.

Endret av baremeg
Skrevet

jeg vil bare si at jeg er i en lignende situasjon som TS her. hvorvidt hun har hatt et forhold til en gift mann eller ikke er totalt urelevant.

saken her er ungen. ikke mora

men man er to om å lage barn så burde man jaggu være to om ansvaret også. jeg kontaktet faren til min datter å spurte han rett ut hva jeg skulle fortelle jenta om han. svaret jeg fikk er at det kunne han faktisk ikke brydd seg mindre om.

for hans del så eksisterer ikke ungen å ferdig med det.

jeg har ikke noen intensjoner om å presse hverken han eller ungen min til å ha samvær å når sant skal sies så ønsker jeg ikke at hun skal ha noe med han å gjøre heller. min datter skal slippe å omgåes folk som har så lav moral at det ikke kan ta ansvar for sine egne handlinger.

:frustrert: jeg blir så forbanna på folk som LUCKY117 her som er så ufattelig sneversynt å sier at til pass når du har deg med en gift mann.

tviler sterkt på at han la seg ned å nekta å ha sex. men å ta konsekvensene at Å NEIDA.

mannfolk som ikke tar seg av ungene sine skulle ha fått kappa av stellet å sydd det fast i panna. så kunne de i alle fall ikke satt flere barn til verden som de ikke har noen intensjoner om å ta seg av

Skrevet

en ting til. hvorfor i all verden er det bestandig damene som sitter igjen med "skylda"

dem har lurt mannen og alle mulige påstander.

pisspreik.

har dere hørt om kondom.

vil en mann ikke ha barn så får han for svarte ta ansvar å bruke gummi

Skrevet
en ting til. hvorfor i all verden er det bestandig damene som sitter igjen med "skylda"

dem har lurt mannen og alle mulige påstander.

pisspreik.

har dere hørt om kondom.

vil en mann ikke ha barn så får han for svarte ta ansvar å bruke gummi

:klappe:

Gjest Gjest
Skrevet

Interessant tema. Jeg fikk en nydelig liten jente etter en alt for tilfeldig fobindelse på ferie. Faren vet ikke om henne (jeg jobber med saken).

Jeg vet heller ikke hva jeg skal si til henne når den tid kommer hvis jeg ikke skulle klare å spore ham opp (tanken holder meg våken enkelte netter). Det er kanskje greit å følge samme linje som det anbefales vedrørende spørsmål om sex/hvordan barn blir til; svar på akkurat det barnet spør om, hverken mer eller mindre og uten store omskrivinger, IKKE LYV!!! Bare hold tilbake informasjon (Har jeg en pappa? Ja det har du, alle barn har en pappa. "Hvor er han?" "Han bor i en annen by.", osv osv), men ikke legg ut om hele historien og hold det nøytralt. Hun trenger ikke vite at hun var uønsket, hun legger sikkert sammen to og to når hun blir stor, men nå bør hun få leve i lykkelig uvitenhet. Hun vil spørre videre etterhvert som hun lurer på nye ting, ikke vits å overdynge med info hun ikke har bedt om.

Når det kommer til spørsmål om følelser blir det verre, men det er vel greit å bruke samme taktikk der: Pappa kunne ikke ha en liten jente akkurat da, men du er fortsatt heldig som har mamma og bestemor og bestefar som er veldig glade i deg. Pappa har ikke møtt deg, men hvis han gjør det så blir han sikkert glad i deg han også (far må selvfølgelig da ikke møte datteren før det er sikkert at han vil ha kontakt).

Hvis han absolutt ikke vil ha henne inn i livet sitt er det liten vits å legge ut om hans nye familie og hva som skjedde mellom dere slik at hun blir gående å gruble. Når hun blir større kan hun jo få vite at hun har søsken, så kan det jo hende at de kan bli kjent når de alle er store nok til å ta egne avgjørelser. Det må jo være sårt for ei lita jente å vite at hun har søsken hun ikke får treffe i tillegg til pappa'n.

Du kan jo prøve å ta kontakt igjen og si i fra om at hun nå har begynt å spørre etter faren slik at han kan vurdere på nytt om det er aktuelt å opprette noen form for kontakt. Hvor store er barna hans? Vet de om lillesøsteren? Det er jo ikke din sak om han vil fortelle dem om henne, men er de store burde de jo få velge selv om de vil møte henne. Frem til du evt. møter en ny mann og kanskje får flere barn er de jo hennes nærmeste familie når du og besteforeldrene er borte.

Lykke til uansett!

Gjest Gjest
Skrevet

[quote=Gjest,18.07.2006 (19:57)

Pappa har ikke møtt deg, men hvis han gjør det så blir han sikkert glad i deg han også (far må selvfølgelig da ikke møte datteren før det er sikkert at han vil ha kontakt).

Dette synes jeg ikke du skal komme med, for det kan skape forventninger og fantasier hos jenta som ikke svarer til virkeligheten. Si heller at hun har en pappa, og at pappan hennes bor i en annen by, som andre har sagt her. Siden ikke alle barn bor sammen med begge foreldrene sine, er det er en helt vanlig situasjon. Hun kjenner sikkert andre barn som bor sammen med kun en av foreldrene. Noe mer trenger du ikke vel ikke si i 1. omgang. Det viktigste er at du gir henne et svar og en kort forklaring, og ikke lar temaet "Pappa" bli noe dere ikke kan snakke om. Hun trenger ikke en masse detaljer, det er hun for liten til enda.

Gjest Gjest
Skrevet

mannfolk som ikke tar seg av ungene sine skulle ha fått kappa av stellet å sydd det fast i panna.

:ler::klappe::klappe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...