Gå til innhold

Døvetolk noe å satse på ?

ann-k

Anbefalte innlegg

hun datter vil bli døvetolk

lurer på hvilke skole hun må gå?

hvor mange år tar en slik utdannelse, hun går nå gk helse og sosial ?

er det lett og få arbeid som døvetolk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan vel desverre ikke hjelpe deg så mye med dette, men jeg hadde selv lyst til å utdanne meg som døvetolk for noen år siden.

Jeg vet at universitetet i Oslo har en linje for døvetolkeutdanning, men der har de ca 20 plasser og dette er så vidt jeg vet det eneste stedet i landet som har denne utdanningen. Det betyr altså at det er ganske vansklig å komme inn. Dessuten er det opptaksprøve for å komme inn, Det betyr at man må kunne en del tegnspråk før man begynner. Jeg lette veldig etter tegnspråkkurs, men det fantes ikke i området her. Dermed slo jeg bort hele denne utdanningen.

Hvordan det er å få jobb innen dette vet jeg desverre ikke.

Her finner du kanskje litt mer info:

http://www.isp.uio.no/evu/tegndel1/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mor som er døvetolk så jeg kjenner litt til det. Tidligere var det ikke egen tolkeutdanning og man gikk kurs og fikk til slutt godkjenning som offentlig godkjent døvetolk. Det er fremdeles mange tolker som kun har foreløpig godkjenning fordi det er mangel på godkjente tolker.

For noen år siden ble det opprettet tolkesentraler i alle fylker, og behovet for døvetolker er stort. Der min mor jobber er det svært vanskelig å få tak i tolker til stillingene. I tillegg så har døves rettigheter til tolketimer blitt mye bedre, dessverre finnes det ikke nok tolker til å oppfylle rettighetene deres.

Du bør oppfordre din datter til å lære seg tegnspråk på egenhånd først og fremst. Dersom hun kjenner døve så vil hun også få et mye bedre språk. Tegnspråk/døvespråk er mye mer enn tegn, det har sin egen syntaks og er svært unikt. Å få innblikk i den spesielle døvekulturen er også viktig for å bli en god tolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med en eller annen forening for døve.

Hadde planer om å lære meg tegnspråk en gang og fikk tilsendt masse info, men husker ikke hvem jeg kontaktet.

Det beste ville nok være om hun lærte seg litt tegnspråk ved hjelp av kurs og fikk seg litt praksis i f.eks en barnahage for døve eller på et døvehjem. Det er også mulig å få jobb som støttekontakt for døve barn hvis man kan det grunnleggende.

Det er behov for døvetolker og jeg synes selv at yrket høres ut til å være interessant og givende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Ål folkehøgskole for døve finnes det en egen linje for hørende. Der har de tegnspråkopplæring for hørende.

De har egen hjemmeside på Internett.

Behovet for tolker er nok ganske stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...