Gå til innhold

Når er tenåring går mye opp i vekt

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

Nei, jeg skal IKKE slanke henne selv. Bare så det er sagt sånn aller først.

saken er den at min søster på 14 har gått veldig mye opp i vekt nå det siste året/halvåret. Hun nekter å gå i bikini osv, legger pute på magen når hun sitter og går generelt mye påkledd hele tiden. Spiser hele tiden (og tenker ikke over HVA hun spiser), samt at hun bare sitter inne. Hun sliter med klær (det er et mareritt å være med henne på shopping, hun vil ikke prøve noe, gjetter på størrelser (tror S fortsatt passer) osv.)

Hun har en vekstforstyrrelse, så hun er noe lavere enn sine jevnaldrende, samt at hun har stoffskiftetrøbbel, og går på Thyroksin.

Tenker å forsøke å gjøre noe med dette i samråd med lege.

Men jeg har jo noen tanker, og lurer på om de er rette veien?

Først og fremst; en kostholdsendring. Riktige måltider til riktige tider, ikke småspising, og kjøre godtefri frem til en fastsatt dato. Når det gjelder godtefri bør jo sjuåringen også innlemmes i dette (hun spiser altfor mye godteri hun også). F.eks. at de får lov å spise godteri igjen på julaften morgen når de får julestrømpene sine.

Fjortenåringen har i tillegg lyst til å begynne på dansing, og det er jo flott, det er lystbetont + at hun får aktivitet.

Nedlegge et visst dataforbud (maks et kvarter daglig eller noe)?

Vi er jo livredde for å skape en spiseforstyrrelse, så vil jo at dette går riktig for seg. Og jeg vet mange ikke synes barn skal slankes, men hun er virkelig drøy nå, og det er vel bedre å ta tak i det nå, og ikke vente til hun er ennå større og 8 år eldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rabarbra-Guri

ta henne med ut på "leketur" (joggetur). ellers vil jeg anbefale sterkt å innføre grønnsaker i kostholdet. lag det som en god middag. saus kan hu spise men ha masse grønnsaker i kosten.

hun burde kanskje få litt godterier hver lørdag kanskje? og jeg ville satt henne i sving med dansinga ja. da får hun forbrent litt fett.

er hun for ung til å trene aerobic?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Mamma har slanket seg ved å gå på Cambridge i to uker, for så å ete som en tulling igjen. Det er IKKE måten å gjøre det på.

Å helle på saus så lenge man spiser grønnsaker i tillegg høres særdeles lite intelligent ut...

Godteri hver lørdag er ingen menneskerett, og hvis hele familien følger opp og vi finner sunne alternativer som snacks på lørdager tror jeg det er langt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Mitt forslag er å kunne spise LITT godt på lørdagene, evt èn lørdag i måneden. Noe av poenget med lørdagsgodteri er at man kan klare seg helt fint med å spise sunn mat hele uka, for å kunne skeie ut litt snart, ikke at man er nødt til å kutte ut ALT usunt på en gang.

Men når jeg sier litt godt mener jeg f.eks: enten en utskeielse med middagen(pizza, lasagne e.l.), eller cola å drikke etter maten, eller litt mørk sjokolade, en liten bolle is med masse frukt ol.

Jeg har ikke vært flink med kostholdet mitt før nå, da jeg plutselig begynte å gå opp mer og mer i vekt sakte men sikkert. Nå teller jeg ca kalorier, laget sunne middager og skeier ut litt på lørdager, samtidig som jeg går ned i vekt :)

Selvsagt må man ikke skeie ut hver lørdag, men det er mye lettere å leve opp til det på den måten, hvertfall for meg og flere jeg vet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville definitivt lagt inn slik at hun kan spise litt sjokolade eller lignende i det minste en gang i måneden. Ingen slike ting helt fram til jul synes jeg høres lenge ut. Vil tro du heller risikerer at hun smugspiser eller sprekker skikkelig. Sørg også for at dere alltid har masse frukt og grønnsaker i huset, gjerne også 0,1 % yoghurt, bytt ut evt. helmelk eller lettmelk med lettere lettmelk eller skummet osv.

Småspiser hun lettyoghurt eller frukt/grønnsaker så er det tross alt ikke SÅ ille. Vannmelon og jordbær er for eksempel veldig godt, men med veldig lite kalorier, og jordbær er stappfullt av vitaminer og antioksidanter i tillegg. Sjekk ut trådene med snacks/lørdagsgodt som er sunne/kalorifattige, er en del tips der til ting søsteren din kan spise som er ordentlig godt, men fortsatt relativt kalorifattig.

Dra henne med ut nå om sommeren, sykkeltur, gåturer osv. Ikke legg det opp som treningstur, men som en mulighet for henne å tilbringe tid sammen med deg, forutsatt at dere har et godt forhold da selvfølgelig. At hun har lyst til å begynne med dansing høres veldig bra ut, begrensning i databruk er nok også bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

en godteridag i uka bør hun få ja, livet skal jo gå videre selv om hun tar en liten livsstilendring. og skal det vare, bør det gjøres på en sånn måte som kan fungere over lang tid.

bytt til lettbrus, det utgjør mye!

jeg ville bakt grove rundstykker, de er god å ha å varme opp. se på pålegget hun spiser; ta vekk evt sjokopålegg til hverdags, kun til helg, og bruk skinke osv.

ellers...5-6 måltider. er hun glad i grønnsaker blir det enkelt. hvis ikke, er det værre. frukt kan hun spise mye av utover dagen.

resten av familien må bli like striks. fjern fristelser fra skap og skuffer for å gjøre det lettere for jenta.

bevegelse! tur i skog og mark. trasking i byen er også bra. poenget er at man ikke sitter i ro hele tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Tror bør endre rutinene og kostvanene innad i hjemmet, og ikke la det gå direkte på henne.

At dere spiser sunnere mat generellt, har faste måltider alle sammen.. Og ikke kjøper inn brus og godteri i uka.. en 14 åringer har vel ikke så mye penger til å kjøpe dritt mat selv(?)

HA en godte/kose dag i uka!

Gå foran med et godt eksempel og spør om hun ikke vil være med ut på tur, bare å si at du syns det er så kjedelig aleine, men at det er så utrolig deilig å komme ut.. Gjør aktivitet og trening til en 'felles sosial søster ting' :)

Er hun mye ute og mye i aktivitet går søthungeren automatisk ned. Og vekten også :)

Ikke sett henne på en kur hvertfall.

En fjorten åring er ikke feridg utviklet, og det er en sårbar alder.

Gå foran med et godt eksempel og gi henne smaken på det sunne liv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Enig med de over, totalforbud mot snop(selv om hun kan få èn gang i året) fører bare til total sprekk eller smugspising. Mye lettere å leve sunt og være flink når man kan skeie ut litt iblandt. Dessuten har det ingen negativ virkning på en livsstilsendring/ vektnedgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Hun har en vekstforstyrrelse, så hun er noe lavere enn sine jevnaldrende, samt at hun har stoffskiftetrøbbel, og går på Thyroksin.

Stoffskiftet har vel også litt å si for vekta. Antar at hun har for lavt stoffskifte.

Vet at da har man gjerne lett for å legge på seg selv om man spiser mindre.

Hun er heldig som har en storesøster som deg :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når hun går på thyroksin harhun nok lavt stoffskrifte, og det medfører naturlig at hun lettere legger på seg.

I tillegg er hun 14, i denne alderen er det vanlig å legge på seg, kroppen utvikler seg jo. Pubertet. Pute på magen når man sitter er vel en typsik jenteting som kommer i denne alderen. Å ikke ville gå i bikini kan også komme av dette.

Men, det virker som om problemt er mer enn det vanlige tenåringsopplegget (i alle fall mener du det) og da er det fint å ta fatt i det.

Men snopestreik (intet snop før jul) må være SELVBESTEMT, du kan ikke tvnagsgjennomføre det, da sniker hun bare. Snopesteik må man være motivert for, og ville selv. Å begrense tilgangen, snop bare i helga (ikke uante mengder heller) og sunn mat generelt hjelper masse.

Og, det er da bedre med masse grønnsaker med saus på enn fet mat med saus på, så hvorfor synes du det er galt at hun kan få ha saus på dersom det er mye grønnsaker under sausen?

Det handler om å en sunnere livsstil, mer aktivitet og sunnere mat. Du ier jo selv at "sultestreik2 i to ukre og deretter "tilbake til normalen" ikke hjelper. Og det stemmer. Det må være endringer man kan leve med. Og da kan man godt få lov til å ha saus (trenger ikke lage den feteste sausen, bytt ut fløte med melk etc) om det er noe man verdsetter. Men ha mer grønnsaker på fatet. Mindre snop er lurt, men snopesterik må være motivert fra den som streiker, ikke fra deg.

En generelt sunnere livsstil i hele familien er ikke dumt. Og ta henne gjerne med på aktiviteter. (og ja, å begynne på dans er lurt!)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

og hele familien må være med på det... det nytter ikke om det ligger en plate sjokolade i skapet, om alle utenom henne drikker brus/sukkerholdig brus, alle bruker meierismør på brødskiva mens hun må bruke soft light, osv.

og ikke vær fryktelig opptatt av kosthold og sunne ting når dere prater med henne, som "åh, det er her er sunt og godt; det bør du spise, det er SÅ godt med magerost, osv, osv" da blir hun lei. (vet av erfaring)

og da kommer hun til å smugspise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jøss.

Jeg hadde blitt superdeppa om noen i min familie forsøkte å slanke meg da jeg var 14. 14-åringer er ikke dumme. Og godtelov har ingenting for seg om de ikke vil selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Jøss.

Jeg hadde blitt superdeppa om noen i min familie forsøkte å slanke meg da jeg var 14. 14-åringer er ikke dumme. Og godtelov har ingenting for seg om de ikke vil selv.

Hun har alltid vært litt rund, men når man snakker XXL i bukser så har det gått for langt; på svært kort tid.

Til dere andre: tusen takk for gode svar. skal samordne de til de kommer hjem fra ferie, så tar mor og jeg en prat først, og vi kontakter leger osv. Dette skal gjøres riktig. Har også fått råd fra venner o.l. om å ikke innføre godtelov, så da forslår jeg ikke det :)

Den store bøygen blir nok å få hele familien med på dette. Det drikkes brus daglig og søthungeren er stor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Den store bøygen blir nok å få hele familien med på dette. Det drikkes brus daglig og søthungeren er stor

Det er vel akkurat der hele problemet ligger..

Fra nå av blir det brus og søtsaker EN dag i uken.. :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agjest

Kanskje medisineringen hennes ikke er riktig? Stoffskifte kan jo forandres over tid og om hun er i en voksefase/pubertet kan det hende medisinene trengs å justeres tilsvarende. Hva med å sjekke med legen, evt ta nye prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Det er vel akkurat der hele problemet ligger..

Fra nå av blir det brus og søtsaker EN dag i uken..  :klappe:

Jepp. Men det blir ikke lett; med en far som lever på cola og en mor som drikker en halvannenliter med Pepsi Max daglig... ;)

Kanskje medisineringen hennes ikke er riktig?  Stoffskifte kan jo forandres over tid og om hun er i en voksefase/pubertet kan det hende medisinene trengs å justeres tilsvarende.  Hva med å sjekke med legen, evt ta nye prøver.

Hun sjekkes jevnlig, så egentlig vill det vært rart... Men det går jo an å ringe sykehuset selvsagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her i huset har vi det siste året lagt om livstilen.

Jeg som startet det da jeg måtte slanke meg, jeg lager sunn god middag hver dag, gjerne det samme som før, men bytter ut en del ting, så det blir mye sunnere. Ellers er kjøleskapet fullt av frukt og grønnsaker og sunnt pålegg.

Brus har vi kun ved bursdag og jul, og godteri kun på lørdag og da ikke enorme mengder, men litt til hver.

Det er ingen her i huset som føler de er på slankekur. Mannen og datteren min spiser jo så mye de vil og. Mens jeg begrenser meg mer.

Ved og gjøre dette har jeg gått ned 16 kg på nesten 1 år og mannen min har gått ned 7 kg, selv om han fortsatt spiser like mye som før, bare litt sunnere. Han kjøper gjerne en brus på jobb og sånn i tilegg.

Totalt godteforbud tror jeg at man vil bli helt gal av, greiere og få vite man kan få litt i helga.

Også lære henne og prioritere, finne ut hva slags fet mat/ godteri kan hun klare seg uten og hva er det hun bare må ha. Og da la henne få litt av det hun bare må ha.

Jeg bare må ha sjokolade ved mensen, og da spiser jeg det ved mensen i begrensa mengder.

Mens potetgull, brus og kaker er noe jeg ikke må ha og da holder jeg meg unna.

La henne og få smake mange forskjellige typer frukt og grønnsaker, finne ut hva hun liker godt og sørge for og ha det i huset.

Jeg lager fortsatt lasagne, pizza, taco og masse gryter og lignende. Men jeg lager det mye sunnere nå enn før, og alle synes vi det smaker mye bedre nå og.

Så det er fullt mulig og få det til uten at man føler man er på slanking.

Men det er jo viktig og få med resten av familien, er jo ikke så gøy hvis bare hun skal legge om kosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Godteri 1 gang i året er bare tull! Jeg spiser sunt og trener jevnt mandag til fredag, lørdag spiser jeg HVA JEG VIL av mat og godteri, alt hva hjertet begjærer. Og da snakker vi myyye. Dette gir meg glød til å være sunn resten av uka. Jeg har gått ned ca 10 kg siden januar, fra 70 til 60 kg. Kosemage til vaskebrett. Den ene dagen i uka er bare en booster for å fortsette videre ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...