Gå til innhold

falske vitner


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hei.. :-?

Jeg er midt i en bitter barnefordeling sak. Min eks har nå laget seg en vitne liste.. Der er det satt opp et vennepar av meg, men det som er saken er at de nekter å vitne til hans fordel. Min eks truer med at da kan de selv bli saksøkt og må vitne uansett...

Stemmer dette??? Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg er ikke sikker på reglerne i norge, men jeg ved at både i danmark og island er reglen denne at når du bliver indkaldt som vidne skal du møde op om du vil det eller ej ellers kan du faktisk selv havne i fængsel indtil nyt retsmøde bliver bestemt af dommer, og sådanne ting kan jo tage måneder så bedst at møde op, vidner må jo sige sandheden om det er til fordel eller ej, din x har vel ment at det var til fordel for ham ellers havede han nok ikke skrevet dem op på listen.

håber alt kommer til at gå vel, har selv slidt i 4 år i retsystemet *suk* det er synd for de stakkels børn når de voksne skal bruge dem som våben imod hinanden så tænk jer godt om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Egentlig kan jeg ikke se annet enn at du må være glad for det - de kan jo tale din sak selv om de er kalt inn som vitner av din mann! Eller ligger det noe her som du ikke forteller, noe som gjør at du har grunn til å frykte deres uttalelser?

Din manns advokat kan kalle inn vitner, men ikke fortelle dem hva de skal si, så kanskje dette er til ditt beste tross alt?

Det vet egentlig bare du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din ex må være usedvanlig dum om han tror han kan saksøke noen for å få de til å si noe annet enn det han vil som vitner.

I rettssalen skal du fortelle sannheten slik du ser den, ingenting annet. Du kan ikke bli saksøkt for å si noe annet enn det du mener er riktig. Men; de kan selvsagt ikke lyve eller la være å si sannheten. Det kan medføre straffeansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke enkte å møte når du er innkalt som vitne, men man kan be om å bli strøket av lista. Det er ikke alltid dette etterkommes, men det er lite lurt å ha motvillige vitner i en sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar!!!!

Det som er saken er at vitnene har blitt skrevet opp uten at de vet noe... Syns at det er rart at det er lovelig. Nei, har ingen ting å frykte jeg.... Men, føler meg veldig liten i det store rettsvesenet. Greier ikke helt å stole på disse dommerene... Det hele er jo rent spill fra ende til annen!!!

Forresten... Ha et godt nytt år ! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...