Gå til innhold

Tyrkia


Gjest ts

Anbefalte innlegg

Jeg har reist en del og elsker Tyrkia.

Har aldri blitt syk og kjenner mange som har vært der flere ganger og ingen har blitt syke.

Må si at jeg elsker stort sett alle steder jeg har reist til, så jeg har vel ikke for høye krav.

Men Tyrkia er defenitivt et land jeg kommer og reise til flere ganger.

Maten i Tyrkia er jo bare helt fantastisk da. Beste maten jeg får og spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har reist mye i Tyrkia og likte det godt. Men i sommer fikk jeg en smittsom lungebetennelse der nede. (ja det kan skje hvor som helst), men jeg havnet på sykehus og det var ingen fin opplevelse. Leger som ikke snakker engelsk, pustemaskiner som ikke rengjøres før de blir satt på, sprøyter hele tiden og ingen som forstod hva jeg sa. Jeg ble syk i over tre månder etterpå. Jeg drar ikke tilbake, i år blir det Italia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du funnet ut hvor dere skal reise da? Soden det nå har gått ett halvt år så har du vel blitt litt klokere på hva som frister?

Det er det som er problemet! Alt frister!!

Men vi kan lese side opp og side ned om hvert enkelt feriested, men tror vi stikekr til Side. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjarm??? :overrasket:

Du har tydeligvis ikke særlige kunnskaper om matretter på greske øyer, når du du påstår at de har kjøttboller og lutefisk. Du blander nok sammen med det ekstremt harry reisemålet Gran Canaria.

Er det sjarmerende å bli overfalt på flyplasser av parasitter som beslaglegger bagasjen din, og og nekter å utlevere den før de har fått penger?

Er det sjarmerende å bli overfalt av frekke butikk- og restauranteiere, som går ut i gata foran deg for å hindre passasje når man går gjennom ei gate?

Er det sjarmerende for et foreldrepar at deres lyshårede 13-14 årige datter, blir befølt bak ryggen på foreldrene?

Er det sjarmerende når 22 av 30 nordmenn på et hotell blir innlagt på sykehus med amøber i magen?

Huff, stakkars deg som har så dårlige er faringer med Tyrkia som reisemål.

Heldigvis har jeg bare positive erfaringer, har ikke vært i nærheten av det du beskriver engang. Kjenner overhode ikke igjen noe av det du sier. Og jeg har vært der flere ganger.

Jeg har også en datter på 14, og hun har ikke vært utsatt for beføling eller noe lignende, kun litt flørt fra 15-16-årige tyrkiske gutter, som for øvrig behandlet henne mye mer høflig enn gutter her til lands gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er snart ti år siden jeg var i Side, var i Alanya i fjor, men må inrømme at Side var mye koseligere, det er også betydelig mindre, så det kommer litt an på hva du/dere ønsker, folk som snakker norsk/svensk finner dere nok begge steder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke reis til Tyrkia.

Det er absolut ikke noe bra reisemol.

Kreta,Rethymon

Sharm el sheik,fine strender

Santorini,lite,men koslelig for to:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke reis til Tyrkia.

Det er absolut ikke noe bra reisemol.

Kreta,Rethymon

Sharm el sheik,fine strender

Santorini,lite,men koslelig for to:)

Santorini? Hørtes hyggelig ut :) Vi er rimelig uerfarne når det gjelder reising, og hvertfall jeg føler meg tryggere med at det er et turiststed, og bo på et startour hotel..

Men det kan jeg finne i Hellas også.. Jeg går in å titter litt jeg. (klarer ALDRI å bestemme meg :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Santorini? Hørtes hyggelig ut :)  Vi er rimelig uerfarne når det gjelder reising, og hvertfall jeg føler meg tryggere med at det er et turiststed, og bo på et startour hotel..

Men det kan jeg finne i Hellas også.. Jeg går in å titter litt jeg. (klarer ALDRI å bestemme meg :sjenert: )

Kjempe vanskelig å bestemme seg om man aldri har vært ute å reist før. Du kommer sikkert ikke til å finne noe om du ikke bestemmer deg for ett land og så velger reisemål ut i fra det.. Alt frister:)

Finn frem startour katalogen og bla igjenom, merk de stedene du vil til. Uten å overdrive, gå gjennom med kjæresten din, ta bort dit han ikke vil, og bestem dere ut ifra hva dere sitter igjen med. Sett av en kveld til dette med litt god vin og snacks:) Blir litt romantisk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe vanskelig å bestemme seg om man aldri har vært ute å reist før. Du kommer sikkert ikke til å finne noe om du ikke bestemmer deg for ett land og så velger reisemål ut i fra det.. Alt frister:)

Finn frem startour katalogen og bla igjenom, merk de stedene du vil til. Uten å overdrive, gå gjennom med kjæresten din, ta bort dit han ikke vil, og bestem dere ut ifra hva dere sitter igjen med. Sett av en kveld til dette med litt god vin og snacks:) Blir litt romantisk:)

Det var ingen dum idè (bestiller katalogen, as i write)

Hihi! Gjett hva vi skal på fredag :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ingen dum idè (bestiller katalogen, as i write)

Hihi! Gjett hva vi skal på fredag :sjarmor:

Lykke til:) Og så må du fortelle oss hva resultatet ble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Håper dere velger å dra til Tyrkia, dere vil få det kjempefint! Jeg ville nok heller valgt å reise til Alanya enn Side, for i Side er folk utrolig pågående! Vi fikk ikke gått i fred i gatene, noe som er synd siden det var et veldig koselig sted. Tror nok Side er best utenfor turistsesongen. Alanya er større, mer partyferie-type sted. Egentlig ganske turistifisert begge stedene. Men siden det er første gangen dere reiser, gjør det nok ikke noe.

Uansett hva dere velger, vil jeg anbefale dere å reise litt rundt. Antalya virker som et ok sted, uten at jeg har vært der. Går også fint an å sette seg på en buss og dra utenfor allfarvei. Da vil dere oppleve det mer ekte Tyrkia - og få mye mer ut av ferien! Men i hvertfall, ikke la deg skremme av den kritikken noen av de trangsynte folka her kommer med angående Tyrkia. Det kommer av mangel på forståelse for andre kulturer.. Så lenge dere klarer å være åpne og ta alt med en klype salt, så vil dere nyte Tyrkia! Spesielt maten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reisemål med kjæresten... Hva er best?

Vil sterkt fraråde ferie i Tyrkia. Utrivelig, kvinnefiendtlig/sjåvinistisk turistloppende kynisk. Tyrkiske menn er siste sort. (Selvsagt med gode unntak)

Erfaringene mine (sammen med kjæreste) er fra Antalya og Kemer. Hun mener Istanbul er bedre.

CoolDUckie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil sterkt fraråde ferie i Tyrkia. Utrivelig, kvinnefiendtlig/sjåvinistisk turistloppende kynisk. Tyrkiske menn er siste sort.

CoolDUckie

Her er kroneksempelet på trangsynte folk, som jeg nevnte i stad.. Ta å reis litt du, CoolDuckie. Kanskje hvis du hadde klart å pelle deg utenfor turistområdene, så hadde du lært litt mer. Turiststeder er sjelden representativt for det landet du er i! Enhver med litt reiseerfaring har vett nok til å dra utefor de stedene (og ta opplevelser der med en klype salt, både de gode og de dårlige). Men for førstegangsreisende kan det helt sikkert være ok. Og hvis du hadde tatt deg tid til å bli ordentlig kjent med noen vanlige tyrkere, så sier de fleste som meg, at maken til gjestfrie mennesker finnes ikke. Nei, sånn generalisering som du driver med viser bare mangel på kunnskap og null respekt og åpenhet for andre kulturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er kroneksempelet på trangsynte folk, som jeg nevnte i stad.. Ta å reis litt du, CoolDuckie. Kanskje hvis du hadde klart å pelle deg utenfor turistområdene, så hadde du lært litt mer. Turiststeder er sjelden representativt for det landet du er i! Enhver med litt reiseerfaring har vett nok til å dra utefor de stedene (og ta opplevelser der med en klype salt, både de gode og de dårlige). Men for førstegangsreisende kan det helt sikkert være ok. Og hvis du hadde tatt deg tid til å bli ordentlig kjent med noen vanlige tyrkere, så sier de fleste som meg, at maken til gjestfrie mennesker finnes ikke. Nei, sånn generalisering som du driver med viser bare mangel på kunnskap og null respekt og åpenhet for andre kulturer.

Har reist mye og bodd lenge i sørlige Afrika. Tyrkia er et av de verste land jeg har vært i. Dette negative synet på Tyrkia er et syn som deles av flere av mine venner. En av dem har haiket, gått og tatt buss gjennom Tyrkia, Pakistan og Iran. Han mener også Tyrkia peker seg negativt ut. Iran var en langt mer positiv opplevelse for ham.

Er enig med deg i at det er en fordel å ha bred erfaring før en feller en dom, men her snakker vi om det å reise som turist, uten lokalkjent følge, og da er mine erfaringer relevante for trådstarter. Tyrkia peker seg ut som et særdeles kjipt sted å være turist i, spesielt for kvinner.

For øvrig vil jeg anbefale deg å ikke dele ut negative karakteristikker på folk du overhodet ikke kjenner. Kanskje har jeg reist adskillig mer enn deg, det vet du ikke noe om.

CoolDuckie

Endret av CoolDuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sjarm??? :overrasket:

Er det sjarmerende å bli overfalt på flyplasser av parasitter som beslaglegger bagasjen din, og og nekter å utlevere den før de har fått penger?

Er det sjarmerende å bli overfalt av frekke butikk- og restauranteiere, som går ut i gata foran deg for å hindre passasje når man går gjennom ei gate?

Er det sjarmerende for et foreldrepar at deres lyshårede 13-14 årige datter, blir befølt

Samme erfaringer har vi. Direkte seksuelle overgrep, svindel og kynisk syn på turister. Man blir ikke behandlet som medmenneske av "turistindustrien".

CoolDuckie

Tyrkia er det eneste landet der jeg har blitt svindlet på Burger King av alle steder(flyplassen på Antalya). Føyde seg pent inn i et mønster, men ventet det ikke på et slikt sted

Endret av CoolDuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har reist mye og bodd lenge i sørlige Afrika. Tyrkia er et av de verste land jeg har vært i. Dette negative synet på Tyrkia er et syn som deles av flere av mine venner. En av dem har haiket, gått og tatt buss gjennom Tyrkia, Pakistan og Iran. Han mener også Tyrkia peker seg negativt ut. Iran var en langt mer positiv opplevelse for ham.

Er enig med deg i at det er en fordel å ha bred erfaring før en feller en dom, men her snakker vi om det å reise som turist, uten lokalkjent følge, og da er mine erfaringer relevante for trådstarter. Tyrkia peker seg ut som et særdeles kjipt sted å være turist i, spesielt for kvinner.

For øvrig vil jeg anbefale deg å ikke dele ut negative karakteristikker på folk du overhodet ikke kjenner. Kanskje har jeg reist adskillig mer enn deg, det vet du ikke noe om.

CoolDuckie

Når folk generaliserer slik du gjorde i innleggene dine, så gir det ikke annet inntrykk enn et av uvitenhet. Du skriver på en måte som gjør at alle tyrkere fremstår som sjåvinistiske og uvennlige. Jeg synes også det er smakløst å si at et land er "et av de verste du har vært i". Om en blir rana et sted, er ikke det ensbetydende med at landet er så fælt, eller menneskene der slemme. Det har vel heller sammenheng med fattigdom, sosiale problemer, osv.

Nei, jeg vet ikke om du har reist mer enn meg, men kommentaren din virket for meg som et klassisk eksempel på mangel på åpenhet. Jeg tror en gjør mye av ferien sin selv. Det gjelder å klare å sette seg inn i andres leveverden, klare å se ting med andre briller enn sine egne norske. Og ja, det kan være nødvendig å gjøre det selv på en såkalt Sydenferie. De fleste som har vært i Syden et par ganger, har skjønt greia med turiststeder.. Jeg elsker Tyrkia, og skulle jeg tatt med noen jeg kjenner dit, ville jeg garantert vagt et sted som ikke er i turistkatalogene.

Uansett synes jeg det er synd at du og dine venner har så negative erfaringer, for jeg og alle jeg kjenner har kun positive. Jeg har vært der 10-12 ganger, og kommer ikke til å slutte å reise i det landet (og jeg er kvinne). Forøvrig foretrekker jeg vestkysten framfor sørkysten, men nå var nå det her uansett en tråd om Side ELLER Alanya :) Velvel.. Håper dere reiser til Tyrkia i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk generaliserer slik du gjorde i innleggene dine, så gir det ikke annet inntrykk enn et av uvitenhet. Du skriver på en måte som gjør at alle tyrkere fremstår som sjåvinistiske og uvennlige.

Uansett synes jeg det er synd at du og dine venner har så negative erfaringer, for jeg og alle jeg kjenner har kun positive. Jeg har vært der 10-12 ganger, og kommer ikke til å slutte å reise i det landet (og jeg er kvinne). Forøvrig foretrekker jeg vestkysten framfor sørkysten, men nå var nå det her uansett en tråd om Side ELLER Alanya :) Velvel.. Håper dere reiser til Tyrkia i hvertfall.

Enig i at det jeg skrev var veldig bombastisk. Det skyldes nok at dette faktisk er emosjonelt ladet for meg etter noen veldig ubehagelige opplevelser. Så folk som leser dette får jo da heldigvis motvekt gjennom at du har så positive opplevelser.

Må presisere at vi traff hyggelige mennesker i Tyrkia. Spesielt, som du vel sier, folk som ikke jobbet i turistindustrien. Får vel konkludere at mine fordommer handler om den etablerte turist-"løypa".

CoolDuckie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...