Gå til innhold

Dumme ting kunder sier


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 17.2.2023 den 13.29):

Minner meg litt om den gangen jeg jobbet i en større matbutikk (Meny). Vi hadde Fairtrade roser til 129,- eller noe (litt lengre og finere(?)), mens Extra litt lengre bort hadde andre typer roser til 99,- eller noe. 
 

Fikk en kunde som valgte å kjøpe rosene sine hos oss, men som også surt påpekte at de var MYYYYYYYYYE billigere på Extra. Greide ikke å dy meg, så svaret han fikk i retur var at det ikke er noen her som tvinger ham til å kjøpe rosene hos oss, han kunne fint kjøpe de på Extra istedenfor om han ønsket. 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: c0b1f...bf2

Hva er egentlig poenget med sånt? Det er jo frivillig å handle, så han kunne jo bare ha kjøpt roser på Extra uten noe styr?!

Hva svarte han forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 18.2.2023 den 9.54):

En ting som går igjen er at en del kunder ikke forstår hvorfor tilsynelatende like produkter har til dels store prisforskjeller og hvorfor det er dyrere å handle noen steder framfor andre. Enkelte blir jo som nevnt av andre her sure fordi de får "samme" vare billigere et annet sted. Man forstår jo da ikke at det både kan være kvalitetsforskjeller på selve produktene og at konseptene på servicen man får er svært ulik. Meny er dyrere enn Rema1000 fordi Meny har kjøtt- og ferskvaredisk med produkter skåret, laget og stekt på stedet av kokkene som jobber der. Dette krever selvfølgelig både flere ansatte på jobb enn hos Rema1000 og jeg vil også tro en kokk har høyere lønn enn en butikkmedarbeider.

En akrylgenser kan ikke sammenliknes med en genser av ull.

H&M med billige varer i litt dårlige stoffer som polyester og akryl og selvbetjeningskonsept ER noe annet enn 

Selv jobber jeg i faghandel innen bad og fliser og hos oss har alle både ulike typer relevante utdannelser (f eks har alle mennene fagbrev som murere i bunn og har jobbet mange år som flisleggere. En har også kompetanse som rørlegger i tillegg og en har jobbet som prosjektleder innen bygg. Jeg har to relevante utdanninger og lang relevant jobberfaring fra før. Vi kurses også jevnlig av leverandørene.) Og vi selger produkter av høy kvalitet (f eks baderomsmøbler av heltre og stein og fliser som er rettskjært) og varer som bestilles på skreddersøm, dvs designet til/for kunden. Selvfølgelig koster det mer når jeg bruker mye tid på å prate med den enkelte kunde om fargevalg og stil og deretter designer både flere rom for kunden og baderomsmøblene. Det er ikke uvanlig at bare møbelløsningen alene kommer på et par hundretusen. Så ja, dette koster åpenbart mer enn å velge billigfliser og flatpakkede møbler i hvit høyglans og du gjør hele jobben med design, montering osv selv.

Jeg sier ikke dette for å rakke ned på noen produkter, men for å belyse at kvalitetsprodukter koster mer og at servicenivået man får ved siden av også påvirker prisen.

Anonymkode: 3a95e...019

Men det er jo det som går igjen i så mange innlegg her i denne tråden (og andre). Voksne, tilsynelatende oppegående mennesker som rett og slett ikke forstår hvordan verden fungerer. Det er skremmende mange av dem der ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ti10 skrev (7 minutter siden):

En ting er å be folk om å hente på lageret, det er galt nok, men jeg synes det er enda et hakk verre med dem som bare går inn på lageret for å sjekke selv ...

Hvorfor er det galt å be noen sjekke lageret hvis det står at de kanskje har den inne? 

Anonymkode: 2f8c7...3db

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det galt å be noen sjekke lageret hvis det står at de kanskje har den inne? 

Anonymkode: 2f8c7...3db

Det er ikke galt å spørre om de har det på lager, jeg mener dem som bare går ut fra at en bitteliten butikk har ALT på lager og kommanderer folk til å hente det på lageret, som om det er en selvfølge at det er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ti10 skrev (19 minutter siden):

Det er ikke galt å spørre om de har det på lager, jeg mener dem som bare går ut fra at en bitteliten butikk har ALT på lager og kommanderer folk til å hente det på lageret, som om det er en selvfølge at det er der.

Åja, bekalger da misforstod jeg. Er helt enig. 

Anonymkode: 2f8c7...3db

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe mer rart enn dumt, men ble for noen dager siden spurt av en annen kunde i dyrebutikken om h*n kunne få tatt bilde av katten min.. Siden når det ble innafor å spørre fremmede om noe sånt? 🤷‍♀️

Anonymkode: d9217...7b1

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ti10 skrev (På 24.2.2023 den 9.07):

Hva er egentlig poenget med sånt? Det er jo frivillig å handle, så han kunne jo bare ha kjøpt roser på Extra uten noe styr?!

Hva svarte han forresten?

Nei, jeg skjønner det heller ikke.  Han ble litt satt ut av kommentaren først, men måtte si seg enig når han fikk tenkt seg litt om.. 😅

Anonymkode: c0b1f...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Noe mer rart enn dumt, men ble for noen dager siden spurt av en annen kunde i dyrebutikken om h*n kunne få tatt bilde av katten min.. Siden når det ble innafor å spørre fremmede om noe sånt? 🤷‍♀️

Anonymkode: d9217...7b1

Syns det er helt innafor jeg, hadde bare oppfattet dette som vennlig skryt av det fine kjæledyret mitt. Hadde det vært (menneske)babyen min hadde jeg stusset langt mer!

  • Liker 12
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/17/2023 at 6:47 PM, AnonymBruker said:

Vi hadde en som gikk i diabetes koma,han falt om i butikken.Vi måtte selvfølgelig få kundene ut og stenge butikken.Kunder ble sure og kallte oss frekke.Noen prøvde snike seg inn.Folk eier ikke skam her i livet.Hvor er empati og medfølelse.Det gikk heldigvis bra med mannen💖

Anonymkode: d98cf...111

Hvorfor måtte dere stenge av butikken? Opplevd illebefinnende kunder flere ganger, men aldri opplevd at butikken ble stengt 

Anonymkode: 79530...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvorfor måtte dere stenge av butikken? Opplevd illebefinnende kunder flere ganger, men aldri opplevd at butikken ble stengt 

Anonymkode: 79530...14c

For å hindre at skuelystne skulle komme seg inn med mobilene sine?

Anonymkode: d9217...7b1

  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

For å hindre at skuelystne skulle komme seg inn med mobilene sine?

Anonymkode: d9217...7b1

Trenger ikke stenge butikken for det. Er fint mulig å skjerme uten at man sender kunder på dør. Å sende de på dør gir mer støy og fokus på hendelsen enn nødvendig(tar utgangspunkt i at dette er en butikk på mer enn 10 kvadrat) 

Anonymkode: 79530...14c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor måtte dere stenge av butikken? Opplevd illebefinnende kunder flere ganger, men aldri opplevd at butikken ble stengt 

Anonymkode: 79530...14c

Enda en… 

really. Selvfølgelig lukker man døren til butikken. Helt seriøst, at det er mer enn en person som reagerer på at butikken midlertidig stenges når det ligger en BEVISSTLØS person der inne som trenger RO og et helsepersonell som kan konsentrere seg… 

 

jeg fatter ikke. Jeg FATTER ikke!!! At dere mener at man skal holde butikken åpen de tyve minuttene. Jeg som kunde hadde GLADELIG blitt sendt på dør i den situasjonen!!! 

Anonymkode: 3665a...903

  • Liker 29
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Enda en… 

really. Selvfølgelig lukker man døren til butikken. Helt seriøst, at det er mer enn en person som reagerer på at butikken midlertidig stenges når det ligger en BEVISSTLØS person der inne som trenger RO og et helsepersonell som kan konsentrere seg… 

 

jeg fatter ikke. Jeg FATTER ikke!!! At dere mener at man skal holde butikken åpen de tyve minuttene. Jeg som kunde hadde GLADELIG blitt sendt på dør i den situasjonen!!! 

Anonymkode: 3665a...903

Man får da helt fint avgrenset og skjermet vedkommede uten at man må stenge av butikken. Som andre nevner, der er mer kaos å sende alle kundene på dør og dermed blokkere for helse enn det er å avgrense område pasienten ligger og la det gå av seg selv. 

Anonymkode: 79530...14c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er stor forskjell på butikker. På en Obs! og Meny ville nok kun en liten del av butikken blitt avsperret og de har også nok folk til at noen kan ta seg av den syke uten at det skaper store problemer i flyten i butikken. I en liten Joker eller Matkroken derimot, der det er 1-2 personer på jobb, der ville nok hele butikken lukkes, for man trenger de personene som er på jobb til å passe på den syke til ambulansepersonell kommer. Så hvis dere over tenker på to forskjellige typer butikker, så blir det automatisk to forskjellige svar og ingen av dem er feil

  • Liker 21
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvorfor måtte dere stenge av butikken? Opplevd illebefinnende kunder flere ganger, men aldri opplevd at butikken ble stengt 

Anonymkode: 79530...14c

Hvis det er en liten butikk og/eller få ansatte på jobb, så kan det jo bli vanskelig å holde åpent. De kan jo ikke akkurat bare dra personen med illebefinnende unna og så fortsette å ekspedere, som om ingenting har skjedd ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Mulig dette er nevnt før, jeg har ikke lest hele tråden, men jeg reagerer negativt på bekjente som tror de skal få rabatt bare fordi vi er nettopp bekjente. Hvorfor i all verden skulle jeg gi rabatter bare fordi vi gikk på samme skole for tjue år siden eller fordi vi har barn på samme fritidsaktivitet?

 

Har også opplevd kunder som tror det alltid er mulig å få rabatt eller som blir sure fordi de er for seint ute til få rabatten som ble gitt i en kampanjeperiode og vi ikke har anledning til å gi rabatt når kampanjen er slutt. Hos oss er det en del varer vi ikke får lov av kjedeledelsen og/eller leverandør å gi rabatter på i det hele tatt fordi fortjenesten vår er liten i utgangspunktet. På kampanjevarer kan det være slik at vi selv får en annen pris av leverandøren i kampanjeperioden og nettopp derfor kan gi rabatt da. Tror også jeg har nevnt det før; kunder som etterspør rabatt fordi de mener seg "fortjent" til det "kun" fordi de bruker mye penger. Og selvfølgelig, det ER mye penger for de fleste når man skal ha fliser, møbler, toalett, dusj, kraner osv. Men fra vår side, er det slik at salg på over 100000 dagligdags og å da gi rabatter når kunden handler for f eks under 30000 er meningsløst for oss. Er man som kunde ute etter å gjøre det billigst mulig, må man faktisk starte med å oppsøke de billigste butikkene. Ønsker du en billig bil, oppsøker du jo ikke Porche Center, ikke sant.

 

Noen kunder tror også at dersom utgående/gamle varer blir solgt med ganske høy rabatt, har vi hatt superfortjeneste på denne varen ellers. Nei, det er fordi varen er utgått og selges med tap for at vi skal bli kvitt den og gi plass til nye varer.

 

Atter andre kunder er besserwissere og tror at de kjenner priskalkylene våre fordi de har jobbet i "samme" bransje. Jeg selger f eks "skreddersydde" baderomsmøbler hvor kundene kan bruke fra 100000,- og oppover på kun ett møbel, mens kunden som vil ha rabatt har solgt masseproduserte og flatpakkede billigmøbler - det blir som å sammenlikne epler og pærer.

Anonymkode: 3a95e...019

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde ei innom i går som mente at musikk burde forbys i ALLE butikker. 
Vår var ikke den verste hun hadde hørt, men på H&M var det helt forferdelig 👀
Mente det måtte være et salgstriks for å få folk til å handle. 
Hun endte opp med å handle av meg 🫣

Vi har også salg nå. 
En fast kunde kjøpe en jakke til full pris for en veldig god stund siden. 
Hun returnerte den i første uken av mars, da hang de på 50%. 
Og i dag kom hun og kjøpte den på 70%, men jeg tror hun prøvde å late som at hun ikke hadde kjøpt og returnert den tidligere for hun prøvde og styra med flere størrelser inne i prøverommet 😅
Det er bare det at det var meg hun var hos alle gangene 🥲

Anonymkode: 7dbc6...b2e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde ei innom i går som mente at musikk burde forbys i ALLE butikker. 
Vår var ikke den verste hun hadde hørt, men på H&M var det helt forferdelig 👀
Mente det måtte være et salgstriks for å få folk til å handle
Hun endte opp med å handle av meg 🫣

 

Anonymkode: 7dbc6...b2e

Det har hun jo helt rett i, ikke noe dumt i den påstanden.

Anonymkode: 5e3dc...992

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2023 den 12.55):

Trenger ikke stenge butikken for det. Er fint mulig å skjerme uten at man sender kunder på dør. Å sende de på dør gir mer støy og fokus på hendelsen enn nødvendig(tar utgangspunkt i at dette er en butikk på mer enn 10 kvadrat) 

Anonymkode: 79530...14c

Typisk kalde nordmenn. Ser for meg bilde i avisa; ansatte på MENY samt ambulansepersonell står i sirkel rundt noen de febrilsk prøver å redde livet til, og i bakgrunn går du med handlevogna di for å handle melk og brød og couldnt care less.

Det er HELT RIKTIG av de ansatte å få ut kunder og stenge butikken når noe slikt skjer. Det står om liv og det er en tragedie som ikke trenger skyelystne med filmende mobiler eller idiotkunder som kommer der å prikker deg på ryggen og spør hvor hen kan finne corn flakes. 

Når noen blir påkjørt av toget, hvorfor tror du det blir full stans i trafikken og toget kjører bakover, istedetfor å bare varsle rette etater og haste videre? Jo, fordi når tragiske ting skjer så må ting settes på vent. Toget kan ikke bare kjøre avgårde igjen fordi du ønsker deg fort hjem til middag. 

Anonymkode: d2150...568

  • Liker 19
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hadde ei innom i går som mente at musikk burde forbys i ALLE butikker. 
Vår var ikke den verste hun hadde hørt, men på H&M var det helt forferdelig 👀
Mente det måtte være et salgstriks for å få folk til å handle. 

Men musikk er et salgstriks. Det er bevist at folk blir lengre i en butikk og handler lettere når det er musikk.

Anonymkode: 0b7b4...5a8

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...