Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jah, da er dag én av årets byttehelvete overstått. 

Butikken jeg jobber i legger i utgangspunktet ved byttelapp i alle gaver vi selger, men det en del kunder som ikke ønsker at vi legger ved byttelapp i gavene deres. De mener at det er helt usannsynlig at mottakeren kommer til å bytte gaven fordi a) de har ønsket seg det eller b) vedkommende har urokkelig tro på egen evne til å velge den perfekte gaven og blir fornærmet over at jeg insinuerer noe annet ved å legge ved byttelapp.

Vel, det er ikke alltid de treffer blink. For det første skjer det jo at fler enn en person kjøper det samme når man sender ut ønskelister og for det andre skjer det jevnlig at folk er så treffsikre i gavevalget som de selv antar. Så kommer mottakeren til oss da, og vil bytte. Og kjefter på oss for at vi er sløve som ikke har husket å legge ved byttelapp, for det burde jo være en selvfølge å legge ved alle gaver. Joda, vi er ikke uenige i det, men hva skal vi gjøre når giver nekter oss å legge ved byttelapp? 

Anonymkode: 379a7...032

• Liker 33
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klesbutikken jeg pleide å jobbe i - med kundegruppe "fine damer 55+" hadde to ganger i året "halv pris på rød pris"-salg. Et par ukers tid var varer satt ned med mellom 20-70 prosent der ny pris var merket med røde prislapper (ergo "rød pris"), deretter to-tre uker med halv pris av den røde prisen.

(Av ukjent årsak) Sint dame, rundt 65 år: "DERE HAR HALV PRIS PÅ HALV PRIS NÅ?" spytter hun utover disken.

Jeg, blid, rundt 20 år: "Det er halv pris av den røde prisen, alle varer skal være merket" 

"JA, SOM JEG SIER - HALV PRIS PÅ HALV PRIS!"

"Det varierer litt hvor høyt det første avslaget er, men det er halv pris av den røde prislappen"

Hun var så fryktelig aggressiv, og henvendte seg på en måte som fikk meg til å føle at hun syntes jeg var stokk dum.

Det var for øvrig ganske sykt hvordan prøverommene så ut til tider da vi hadde "halv pris på rød pris". Folk ble helt gale og oppførte seg som hodeløse høns. Kundene var så gira på å prøve at vi knapt hadde sjans til å hente ut ting.

--

Det var en del creepy ektemenn innom også.

"Si meg, har du spilt håndball? Du har altså så spreke ben"

--

Eller kommentarer fra kunder som "denne t-skjorten er ikke noe fin på meg, den passer bedre på sånn guttekropp som du har"

--

Orker ikke.

• Liker 33
Skrevet

Har delt mange historier her, men må nesten dele min personlige favoritt:

I matbutikken jeg jobber på har vi ikke det beste utvalget. Og jeg er ikke en som er noe ekspert på lyspærer (de få gangene jeg bytter tar jeg jo bare med lyspæren og finner en som ligner). 

Uansett. En gammel dame skal ha noen lyspærer og spør hvor de der, med et par (som jeg antar var brukte) lyspærer i hånda. Jeg viser henne veien også sa hun bare takk, så antok hun ville titte for seg selv og begynte å gå. Men så ville hun ha hjelp til å finne riktig lyspære.
Ok, så spør jeg om jeg kan få se på lyspærene hun har i hånda. Finner den typen. «Åh nei jeg skal ikke ha sånne! De tok jeg med for at du skulle kaste dem!» og jeg ble litt småforvirret for hun skulle vel bytte de?

Så spør jeg hvilke hun skal ha, og gir meg et så vagt svar som «noen litt mindre». Javel, viser henne noen som er mindre men de har ulik «bunn». Nei, det skulle være det samme som de hun holdt (!!!!). Så viste jeg henne noen andre men ingen var visst riktige. Jeg ante ikke hva mer jeg skulle gjøre og det begynte å strømme inn kunder og jeg måtte jo komme meg til kassa. Så da forklarte jeg at det var dessverre utvalget vårt av lyspærer, men om du skal ha som de du holder så er det den typen der og pekte på de. Unnskylder meg for må til kassa. 

Får såvidt kommet meg 2 skritt vekk før  hun klager på at dette var dårlig utvalg og at siden hun kom først måtte hun prioriteres. Men jeg hadde jo vist hun hele utvalget og ingen av dem passet ifølge hu, så skjønte ikke helt hva mer hun ville jeg skulle gjøre...

Ikke la meg nevne da jeg fortalte henne at vår butikk ikke tar imot e-avfall. Da klikket det i vinkel for hun. 

Noen andre mindre hendelser:

- Mann/gutt ser veldig ung ut skal ha noe røyk og alkohol. Ber om legitimasjon og det hadde han ikke. «Nei, da kan jeg dessverre ikke selge disse varene til deg». 
«Men hva om jeg viser deg tinder profilen min?»

uh... nei det er ikke gyldig legitimasjon da alle kan endre alderen sin der 😂 «Hadde ikke swipa høyre på deg uansett»... åhnei nå ble jeg lei meg altså. 

2. Kunde kommer med pantelapp for over 2 år siden. Fungerte åpenbart ikke da hun skulle løse den inn. Måtte forklare henne at den mest sannsynlig har gått ut/ikke kan brukes. Dette var altså en del av en konspirasjon for å stjele pantepengene til kunder for å få økt profitt i butikken...

3. Mann lurer på om vi selger bleier til større barn (7-12 år). Sa vi ikke solgte de her men det er et apotek lenger unna som kanskje har de. Sier takk og går. Tenker ikke noe mer over det før han kommer tilbake og spør det samme igjen. Gjentar svaret mitt. «Trodde dere skulle ha fått det inn nå.»

??

4. Det var ikke bestilt inn nok av en tilbudsvare. Fikk mange klager på at vi solgte ut for fort og var ganske enig i at dette var dumt og irriterende og beklagde for ulempen. Neste gang skal vi sørge for å bestille inn mer, men akkurat nå er det ikke så mye jeg får gjort med det. En kunde insisterte på at jeg dro til en annen butikk og kjøpte inn flere (fra egen lommebok!!) og solgte de der. Trodde han tulla... han gjorde ikke det.

Anonymkode: 45010...df3

• Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke la meg nevne da jeg fortalte henne at vår butikk ikke tar imot e-avfall. Da klikket det i vinkel for hun. 

Alle som selger slike varer plikter å ta imot e-avfall. Så der har dere ikke noe valg.

Anonymkode: 0b7b4...5a8

• Liker 34
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle som selger slike varer plikter å ta imot e-avfall. Så der har dere ikke noe valg.

Anonymkode: 0b7b4...5a8

Ja, tenkte jo det selv. Men fikk beskjed fra sjefen at vi ikke skulle ta det imot ved tidligere anledninger det skjedde. Som gir 0 mening🤦🏼‍♀️ Men var vel en dum ansatt i det tilfelle haha. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, tenkte jo det selv. Men fikk beskjed fra sjefen at vi ikke skulle ta det imot ved tidligere anledninger det skjedde. Som gir 0 mening🤦🏼‍♀️ Men var vel en dum ansatt i det tilfelle haha. 

Selv om sjefen din ikke ville ta i mot avfallet for da måtte han ta jobben med å få levert dette videre, så hadde han ikke lov til å nekte å ta i mot avfall av samme typen som dere selger. 

Selger dere lyspærer MÅ dere også ta i mot disse. Selger dere kjøleskap MÅ dere også ta i mot disse. Selv om det er et annet merke enn det butikken selger. Greit å vite for alle.

Anonymkode: 5701e...dc8

• Liker 23
Skrevet

*Kunde kommer inn på bensinstasjon, går over til hylla med olje* 

Kunde: Hvorfor i all verden koster en liter olje over 200 kr her, når den koster 400 kr for 4 liter på biltema?! 

Meg: Det er jeg ikke helt sikker på, jeg har desverre ikke noe med prising av varer å... 

Kunde: Det er helt uhørt!! Ran er det! 

Jeg tenker *så kjøp den på biltema da for faen...*

Meg: Skal jeg sjekke om din bil kan bruke en av de rimeligere oljene? Vi har olje i flere prisklasser *desperat smil, vil bare løse saken så jeg kan fortsette å steke de forbaskede bollene*. 

Kunde: Jeg vet da for faen åssen olje jeg skal ha, literprisen er alt for høy! 

Meg: Ja, nei, da må jeg bare beklage, det er de oljene vi har der vi kan tilby, og prisen får jeg desverre ikke gjort noe med...... 

*kunde surmuler mens han kjøper olje*.

Ja, jeg beklager for at jeg var så grisk. Egentlig var oljen mye billigere, Jeg bare bestemte meg for å skru opp prisen kl 03 på søndags natt. 🤦🏼‍♀️

Glad for at jeg er ferdig på bensinstasjon. :ler:

• Liker 32
Skrevet
1 hour ago, Namine said:

*Kunde kommer inn på bensinstasjon, går over til hylla med olje* 

Kunde: Hvorfor i all verden koster en liter olje over 200 kr her, når den koster 400 kr for 4 liter på biltema?! 

Meg: Det er jeg ikke helt sikker på, jeg har desverre ikke noe med prising av varer å... 

Kunde: Det er helt uhørt!! Ran er det! 

Jeg tenker *så kjøp den på biltema da for faen...*

Meg: Skal jeg sjekke om din bil kan bruke en av de rimeligere oljene? Vi har olje i flere prisklasser *desperat smil, vil bare løse saken så jeg kan fortsette å steke de forbaskede bollene*. 

Kunde: Jeg vet da for faen åssen olje jeg skal ha, literprisen er alt for høy! 

Meg: Ja, nei, da må jeg bare beklage, det er de oljene vi har der vi kan tilby, og prisen får jeg desverre ikke gjort noe med...... 

*kunde surmuler mens han kjøper olje*.

Ja, jeg beklager for at jeg var så grisk. Egentlig var oljen mye billigere, Jeg bare bestemte meg for å skru opp prisen kl 03 på søndags natt. 🤦🏼‍♀️

Glad for at jeg er ferdig på bensinstasjon. :ler:

Blir så oppgitt over sånne folk! Alle VET at ting er dyrere på bensinstasjon.. Er jo ikke din feil at hen ikke evner å planlegge slik at de ender opp med å måtte kjøpe olje midt på natta 😂

Opplevde selv en gang at noen kom midt på natta og MÅTTE ha RØMME! Altså jeg tror aldri jeg solgte en eneste boks av det... Desverre så var de to boksene jeg hadde utgått på dato med 1 dag, så jeg sa hun kunne få dem gratis, men ÆSJ nei de ville hun ikke ha! (altså hallo... Rømme holder seg da langt over datoen....) 

Skrevet (endret)
ElMona skrev (7 minutter siden):

Blir så oppgitt over sånne folk! Alle VET at ting er dyrere på bensinstasjon.. Er jo ikke din feil at hen ikke evner å planlegge slik at de ender opp med å måtte kjøpe olje midt på natta 😂

Opplevde selv en gang at noen kom midt på natta og MÅTTE ha RØMME! Altså jeg tror aldri jeg solgte en eneste boks av det... Desverre så var de to boksene jeg hadde utgått på dato med 1 dag, så jeg sa hun kunne få dem gratis, men ÆSJ nei de ville hun ikke ha! (altså hallo... Rømme holder seg da langt over datoen....) 

Skulle nesten tro det var min feil, så irritert som kunden var på meg :ler:

Folk altså.. 🤦🏼‍♀️ Da var det vel ikke så krise allikvel da, om en dag over datoen var uaktuelt.. 🙄 Burde vel heller vært takknemlig for å få det gratis, syns jeg da. 

Endret av Namine
  • Liker 5
Skrevet
ElMona skrev (7 timer siden):

Minner meg om da jeg var innom en bensinstasjon en søndag og fyren foran meg i køen kjefta på han i kassa for at en Grandiosa kostet 100 kroner. Det var jo galskap, siden den koster under halve prisen i dagligvaren. Han i kassa dristet seg til å foreslå at sinnataggen tok turen til den søndagsåpne Kiwi-butikken 200 meter lenger bort i veien. Det hadde ikke sinnataggen tid til for der var det jo kø for å komme inn.:murvegg:

Anonymkode: 379a7...032

• Liker 12
Skrevet

Jeg jobbet i kassen på en større matvare da jeg var rundt 19 år. Det var supertilbud på maisbokser & folk gikk helt bananas. Jeg tipper at noen har nok maisbokser til at oldebarna kan arve de 😉 Utover dagen ble det tomt for maisbokser, noe som ble skiltet om i hyllen. Noen ble ergerlige for at det var tomt og det er jo greit nok. Men ett middelaldrende ektepar tok psyko-varianten.. Jeg forklarte de nøyaktig det samme som det sto på skiltet - at vi var tomme, at jeg beklaget dette og at vi håpet å få inn mer neste dag. Jeg satt bak kassen på en stol, slik at jeg ble noe lavere enn de to som sto. Etter at jeg hadde svart, så bøyer de seg begge truende over meg og brøler av full hals og kaller meg de styggeste ting du kan tenke deg. Jeg hadde 5 års fartstid i butikk allerede, så jeg var vant til at noen få kunder kunne være ufine. Men dette var så vanvittig at jeg faktisk ble skikkelig redd og begynte å gråte. Andre kunder sto bare sjokkerte og stirret på ekteparet. Heldigvis kom sjefen og geleidet ekteparet ut av butikken. Jeg gikk på pauserommet og roet meg ned, fjernet tårer og rennende mascara og gikk tilbake til jobben min. 

En ting er klart - jeg selv og mine barn skal ALDRI oppføre oss slik mot noen i butikk (eller andre steder, for den saks skyld). 

Anonymkode: 3feca...7f9

• Liker 37
Skrevet

En kollega av meg fikk så mye kjeft en Karen at hun begynte å gråte. 

Grunnen? Prisfeil. På 20 kroner 

I går var jeg dum kunde! Går inn på coop obs kafé. "Hei, 2 av dagens middag takk!"

"Den har jeg ikke"

"Åh?"

"Vi stenger om 5 minutter"

Da var klokka 17:55. Et googlesøk sa riktignok at det stenger kl 20 på hverdager. Jeg ønsker ikke å diskutere, og dro 😃

Anonymkode: 4e032...8f4

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

En kollega av meg fikk så mye kjeft en Karen at hun begynte å gråte. 

Grunnen? Prisfeil. På 20 kroner 

I går var jeg dum kunde! Går inn på coop obs kafé. "Hei, 2 av dagens middag takk!"

"Den har jeg ikke"

"Åh?"

"Vi stenger om 5 minutter"

Da var klokka 17:55. Et googlesøk sa riktignok at det stenger kl 20 på hverdager. Jeg ønsker ikke å diskutere, og dro 😃

Anonymkode: 4e032...8f4

Mulig at de stenger tidligere i romjula da vet du.. Har selv gått i den fellen 😅

Anonymkode: af7b4...a9b

• Liker 5
Skrevet

Jeg så noe merkelig igår. Kunden foran meg hadde en stor plastpose med masse forskjellig frukt, så hun ansatte måtte ta ut en og en frukt for å veie og så legge de løse på båndet. 3 bananer, 2 grønne elper, en tomat osv osv.

Hva er vitsen med det? Ville kunden spare plast? Tok jo en evighet for hun ansatte

• Liker 15
Skrevet

Teller lånere på bibliotek som kunder? 😅

En gang kom det ei dame som ville låne en veldig populær bok med laang venteliste. Så jeg sa: -dessverre, den er utlånt. Men jeg kan sette deg på venteliste? 

Dama svarer med: -kan du si hvem som står på ventelista?

Jeg, sjokkert, men fremdeles høflig: nei, det kan jeg dessverre ikke - det er konfidensielt. 

Dama: - Nei, jeg mente, står JEG på ventelista? 

Og så satte jeg henne på ventelista siden hun ikke sto der. 

Hvorfor sa du ikke bare det, dame...? 🙄

• Liker 19
Skrevet

En av mine favorittbutikker ❤

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
MalloryK skrev (På 5.1.2021 den 12.24):

Jeg så noe merkelig igår. Kunden foran meg hadde en stor plastpose med masse forskjellig frukt, så hun ansatte måtte ta ut en og en frukt for å veie og så legge de løse på båndet. 3 bananer, 2 grønne elper, en tomat osv osv.

Hva er vitsen med det? Ville kunden spare plast? Tok jo en evighet for hun ansatte

Irriterte meg grønn over det samme den tiden jeg jobba i matbutikk. Jeg tror kunden rett og slett ikke tenker over at det er forskjellig pris og at det må registreres riktig hva som går ut av butikken mtp svinn osv. Helt håpløst 

Anonymkode: c0b1f...bf2

• Liker 2
Skrevet

Det hintet sa meg ingenting. 😆

Anonymkode: 78726...c0a

• Liker 32
Skrevet

Jeg jobber i en flisebutikk og vi selger bl a dyre ting som servanter, baderomsmøbler, speil m m. En komplett løsning kan fort komme på mange, mange tusen kroner, så jeg forstår at det er mye penger for folk. Veldig mange spør om rabatt og akkurat dette har jeg litt problemer  med faktisk. Hvorfor ikke bare akseptere prisen eller velge noe man synes har akseptabel pris for lommeboka? Jeg synes ikke det er så greit at det skal lønne seg å være småfrekk. Gjelder ikke bare hos oss, men overalt.

Har vi en utstillingsmodell som skal bort til fordel for noe nytt, kan vi selge med god rabatt. Men for enkelte er ikke dette bra nok, de skal prute enda mer. Enkelte forstår faktisk ikke fullt ut av varene også koster oss noe inn, faktisk ganske mye, og hvis vi skal få solgt med litt fortjeneste, er det en smertegrense for hvor langt ned vi kan gå i pris. Vi ønsker selvfølgelig verken å selge med tap eller å gå i null, vi driver butikk og skal tjene penger. Det er usjarmerende og frekt med gjerrige kunder som pusher og pusher for å få rabatt på allerede nedprisede varer. 

Anonymkode: 3a95e...019

• Liker 19
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg jobber i en flisebutikk og vi selger bl a dyre ting som servanter, baderomsmøbler, speil m m. En komplett løsning kan fort komme på mange, mange tusen kroner, så jeg forstår at det er mye penger for folk. Veldig mange spør om rabatt og akkurat dette har jeg litt problemer  med faktisk. Hvorfor ikke bare akseptere prisen eller velge noe man synes har akseptabel pris for lommeboka? Jeg synes ikke det er så greit at det skal lønne seg å være småfrekk. Gjelder ikke bare hos oss, men overalt.

Har vi en utstillingsmodell som skal bort til fordel for noe nytt, kan vi selge med god rabatt. Men for enkelte er ikke dette bra nok, de skal prute enda mer. Enkelte forstår faktisk ikke fullt ut av varene også koster oss noe inn, faktisk ganske mye, og hvis vi skal få solgt med litt fortjeneste, er det en smertegrense for hvor langt ned vi kan gå i pris. Vi ønsker selvfølgelig verken å selge med tap eller å gå i null, vi driver butikk og skal tjene penger. Det er usjarmerende og frekt med gjerrige kunder som pusher og pusher for å få rabatt på allerede nedprisede varer. 

Anonymkode: 3a95e...019

Det er vel fordi byggebransjen er kjent for å ha gode marginer. En venninne av meg jobber med kjøkken og hun sier at alt annet enn 40% rabatt er for dyrt.

Anonymkode: 79530...14c

• Liker 20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...