Gå til innhold

Dumme ting kunder sier


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

ti10 skrev (42 minutter siden):

Angående eldre og rundstykker vil de vel ha noe de kjenner til, ikke sånn nymotens tull som baguetter og wraps osv 😉

Har hatt en lignende opplevelse. Dvs. vi serverte ikke rundstykker i det hele tatt, kun baguetter som vi smurte på bestilling. Det kom et eldre par som gjerne ville ha "rondstykke med bronost". Dessverre, sa jeg, vi har baguetter med div. pålegg, så ramset jeg opp de ulike påleggstypene (som ikke var brunost). Responsen var at de ba om "rondstykke med bronost" igjen, jeg svarte det samme, og det ble faktisk enda en runde med samme replikker. Da kapitulerte jeg, hentet kreativiteten fram, kuttet baguettene i fire, smurte smør på og fant brunost (som vi egentlig kun brukte til vafler) og serverte. 

De ble strålende fornøyde, men jeg ser for meg at de i ettertid har stusset litt på de merkelige, avlange rundstykkene 😄

Herlig! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt spesiell fyr (mulig påvirket?) inne på butikken tidlig om morgenen mens jeg var sommervikar og satt ut avisene.

Brøler til meg "hva, dere stjeler pengene mine! Hvorfor får jeg ikke panten min?"

Måtte bare beklage, og så sjekke pantemaskinen. Det jeg fant var tyske bokser med øl som naturligvis ikke hadde noe pant på seg...

Så etter at jeg viste frem og forklarte ble det plutselig ikke noe "truende" stemning, da var de "haha, ha, alle kan gjøre feil"

I kassa ligger det brød og melk der han står, jeg scanner inn og skal til å ta betaling. "Hva faen er dette her??!, det er ikke mine ting!!" 

Da beklaget jeg selvfølgelig og satt varene tilbake, den personen som skulle handle hadde bare glemt noe og latt de ligge der. Hvordan skulle jeg vite at det ikke var hans saker?

Etter det så kjøpte han en pakke røyk og gikk ut av butikken litt småsur. Fikk fortalt "du må lære deg å jobbe ordentlig" 

Hadde bare jobbet der to uker... Og synes jeg gjorde det ganske bra.

Anonymkode: e39f6...6b6

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.11.2020 den 8.51):

Forskjellen er at du er på jobb og må være serviceinnstilt, og disse er kunder på fritiden sin som kan ha allslags tanker og være i allslags humør. Som regel svarer jeg høflig, men hvis jeg nettopp har fått en dårlig beskjed og sliter med å holde tårene tilbake er ikke min prioritering å gjøre deg til lags som butikkansatt. Jeg ser ikke hva slags trøst det er for deg i at jeg har det dårlig. 

Jeg jobber tett med mennesker i helsevesenet, og er alltid blid og glad, men jeg forventer ikke det av pasientene mine. Det er helt greit at de er lei seg, sure, frustrerte og gudene vet hva. Klart dagen min blir bedre av hyggelige pasienter som tar alt med et smil, men jeg vet bedre enn at alle er i en sånn posisjon. Ja, jeg jobber i helsevesenet, men disse pasientene må også handle i butikker som der du jobber, og for noen er det ressurskrevende å gjøre noe mer enn å nikke og være for seg selv mens de ser på det de skal ha. 

Anonymkode: 1bd25...61c

Hvordan har du fått for deg at jeg er butikkansatt?

Jeg har aldri jobbet i butikk, men skrev innlegget mitt på bakgrunn av min opplevelse som kunde. Og jeg tror faktisk ikke at alle de som gir blanke i å besvare butikkbetjeningens "ha en fin dag" er så fryktelig oppskaket og har det så voldsomt dårlig. Det handler ofte om mangel på folkeskikk. Jeg har et krevende yrke selv, og der jeg absolutt kan ha dager der jeg er lei, men jeg klarer like fullt å svare på en hilsen. Det koster veldig lite.

Anonymkode: a5613...124

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden jobbet jeg i interiør butikk. Jeg var da over 27 år gammel. En eldre dame kommer inn og skal ha hjelp, og jeg er på plass med en gang. Men nei, meg ville hun ikke hjelp fra. Jeg var altfor ung og hun MÅTTE ha en av de gamle i butikken til å hjelpe henne med gardiner og gardinstenger og hele pakken. Jeg hadde da jobbet der leeenge, og hadde samme kunnskap som alle de andre. Men siden jeg så ut som en 20 åring så trodde hun at jeg var nylig ansatt og dum som et brød. 

Samme opplevde jeg et par ganger med andre også som skulle ha hjelp i butikken. Bare fordi jeg så veldig ung ut, selvom jeg ikke var så ung, så trodde de jeg ikke kunne en dritt. 

Man skal ikke alltid dømme folk på utseendet altså...

Anonymkode: 12ffe...3f7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i kantine på en stor institusjon. Der er en dame som alltid bare babler i vei og jeg tror igrunnen ikke hun er så interessert i hva jeg svarer. Hun er veeeeldig distré og jeg skjønner igrunnen ikke at hun er i stand til å ha en jobb. Etter at korona kom betaler hun noen ganger kontant. Ingen problem med det, men HVER eneste gang hun betaler kontant så sier hun "Dette er penger som jeg hadde fra før korona kom så det skal ikke være noe smitte på dem". Altså, hun har betalt konant sikkert 20 ganger siste månedene. Det er litt rart dersom alle kontantene hun betaler med har ligget i en skuff siden før mars. Det er jo ikke ulovlig å betale kontant, og jeg spriter hendene etter at jeg har tatt i penger.

Setter pris på at folk bryr seg, men hun trenger ikke å lyve til meg liksom 😅 Noen spriter pengene før de gir dem til meg, noen vasker dem og noen bare slenger dem på disken så jeg nesten ikke klarer å ta imot.. 

Anonymkode: b89ea...30e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For noen år siden jobbet jeg i interiør butikk. Jeg var da over 27 år gammel. En eldre dame kommer inn og skal ha hjelp, og jeg er på plass med en gang. Men nei, meg ville hun ikke hjelp fra. Jeg var altfor ung og hun MÅTTE ha en av de gamle i butikken til å hjelpe henne med gardiner og gardinstenger og hele pakken. Jeg hadde da jobbet der leeenge, og hadde samme kunnskap som alle de andre. Men siden jeg så ut som en 20 åring så trodde hun at jeg var nylig ansatt og dum som et brød. 

Samme opplevde jeg et par ganger med andre også som skulle ha hjelp i butikken. Bare fordi jeg så veldig ung ut, selvom jeg ikke var så ung, så trodde de jeg ikke kunne en dritt. 

Man skal ikke alltid dømme folk på utseendet altså...

Anonymkode: 12ffe...3f7

Jeg har en lignende opplevelse. Jobbet i en type fagbutikk og har alltid sett ung ut. Jeg var nok noen og tyve på det tidspunktet og ganske flink i jobben min. Flere av de mannlige ansatte henviste kunder til meg om de sto fast f.eks. Siden jeg var jente og så ung ut så sleit jeg med å bli tatt seriøst i utgangspunktet. Så bleiket jeg håret 🙈 Plutselig var det ingen som trodde jeg kunne hjelpe dem lenger. En stund senere farget jeg det mørkere og troverdigheten min kom tilbake. Det er faktisk ganske trist 🙄

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ti10 skrev (15 timer siden):

Angående nr. 4: Jeg antar at å ringe butikken og advare dere kanskje er bedre enn ingenting, men burde han ikke som far heller ta tak i situasjonen med den mindreårige sønnen, dvs. ta en alvorsprat med gutten og faktisk forhindre ham fra å reise ut for å begå en voldsforbrytelse? Jammen mange merkelige folk rundt omkring.

Jepp, skjønte ikke helt hvorfor ikke pappaen selv tok tak. Men fint han sa ifra! Kan jo hende han gjorde noe i etterkant, men det vet jeg ikke. 

Anonymkode: 39328...d12

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er vel om en ikke så dum men ihvertfall litt fjern kunde.

Stefaren min skulle ta med Mamma på hotell i Oslo (han er vanligvis veldig bereist og oppegående, men også en smule distré), så han booka dem inn på hotell Bristol. 
Vel fremme på hotellet viser det seg at ingen finner bookinginformasjonen hans og det er litt krøkkete ettersom han allerede hadde betalt for oppholdet. Han er ingen kjip kunde til vanlig, men dette syntes han var veldig irriterende så han hisset seg litt opp og viste resepsjonisten appen hvor han hadde booket oppholdet.

Resepsjonisten: Åja nå ser jeg problemet. Du har ikke booket hotell Bristol i Norge, du har booket hotell Bristol i Bristol. 
 

Stefaren min ble veeldig flau og rød og booket nytt rom der og da, og siden har vi ledd veldig godt av denne historien😆

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jepp, skjønte ikke helt hvorfor ikke pappaen selv tok tak. Men fint han sa ifra! Kan jo hende han gjorde noe i etterkant, men det vet jeg ikke. 

Anonymkode: 39328...d12

Bare en teori. Faren overhørte sønnen snakke om at de skulle banke den butikkansatte med balltre. Det var flere som snakket om det dvs en guttegjeng. Faren hentet tak i egen sønn putten han i bilen ga husarrest og overhøvling. 

Så kommer han på at de andre guttene (som han naturligvis ikke kunne kidnappe og behandle på samme måte som eget barn) fortsatt kan finne på å gjøre som planlagt. Derfor ringer han butikken og gir beskjed. 

 

At det skjedde på noen annen måte finner jeg svært usannsynlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en til: har en nåværende kollega som tidligere jobbet i skiutleie på et populært skisted. Lang kø, og fremst sto noen englendere som spurte på engelsk etter når «the ferry to the fjords» gikk. Kollegaen min tenkte at her har jeg misforstått, så han spurte igjen, sa at «uuh I’m sorry I must have misunderstood, can you please repeat the question?» Og fikk det samme spørsmålet en gang til, men ble ikke noe klokere. Han må ha sett så forvirret ut at en kar bak engelskmennene bestemte seg for å hjelpe til, så han bøyde seg litt ut til side for køen og sa at «Neida, du misforstår ikke, det ER dét de spør om, de spør om når fergen ut til fjordene går.»

Skistedet lå riktignok ved et vann, men også på et fjell, langt inne i innlandet 😆

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en helt episk tråd.

 

Og nå som vi tusler inn i juletider kommer det masse mer håper jeg 😂

Anonymkode: 51ad9...f64

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caroline1986 skrev (På 28.11.2020 den 12.40):

Denne er vel om en ikke så dum men ihvertfall litt fjern kunde.

Stefaren min skulle ta med Mamma på hotell i Oslo (han er vanligvis veldig bereist og oppegående, men også en smule distré), så han booka dem inn på hotell Bristol. 
Vel fremme på hotellet viser det seg at ingen finner bookinginformasjonen hans og det er litt krøkkete ettersom han allerede hadde betalt for oppholdet. Han er ingen kjip kunde til vanlig, men dette syntes han var veldig irriterende så han hisset seg litt opp og viste resepsjonisten appen hvor han hadde booket oppholdet.

Resepsjonisten: Åja nå ser jeg problemet. Du har ikke booket hotell Bristol i Norge, du har booket hotell Bristol i Bristol. 
 

Stefaren min ble veeldig flau og rød og booket nytt rom der og da, og siden har vi ledd veldig godt av denne historien😆

Som resepsjonist på hotell så kan jeg si at det der det opplever vi omtrent daglig (før korona i allefall). 

Folk er direkte ufine, banner og er sure. Vi prøver vårt beste for å finne ut hvor de har booket, for systemene er så gode i dag at det ytters sjeldent det er på vår side det er et problem, dog kan det ytterst sjeldent forekomme. I 9/10 tilfeller så har de da altså booket på et annet hotell. I 1/10 tilfeller er det booket i et annet navn noe de har glemt, og vi naturligvis ikke kan gjette oss til. Vi spør om det kan være booket på annet navn og neida det er det ikke helt til vi greier å lirke ut av dem hvem som har bestilt og greier å finne bookingen ut fra det. Av en eller annen grunn vil de ikke oppgi den informasjonen frivillig🙄

Anonymkode: 8cdb8...362

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjedd meg og flere ganger. Enten fordi reisebyrået booker feil hotell eller fordi jeg leser feil navn.

Men det er da lov å være hyggelige med folk allikevel.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nomore82 skrev (12 minutter siden):

Har skjedd meg og flere ganger. Enten fordi reisebyrået booker feil hotell eller fordi jeg leser feil navn.

Men det er da lov å være hyggelige med folk allikevel.

Ja, det er akkurat det. Det er så mange som begynner å rope og er ufin før vi engang får sjekket opp i det, men det gjelder alle problemstillinger i jobben min. Heldigvis er jeg så trygg i jobben at jeg stort sett skjærer igjennom når folk oppfører seg slik, men det er ofte mange unge som dessverre bare blir overkjørt. Fatter ikke at voksne mennesker kan være sånn til den stakkars unge personen som bare gjør jobben sin. 

De som er vandt til å reise i forretninger er de beste gjestene stort sett. De "kan" å bo på hotell 🙂

Anonymkode: 8cdb8...362

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som farmasøyt på apotek, og har vel hørt så mye rart fra både leger og kunder at nå går det meste ut det ene øret, og ut det andre. 
 

Da Viagra ble reseptfri fikk jeg en kunde som ble rasende over prisen. Han måtte da kunne få den generiske og rimeligere varianten, og helst en større pakning. Jeg nikket forståelig, og prøvde å forklare han at den generiske hadde ikke markedsføring som reseptfri, og det er i så fall en søknadsprosess som leverandøren må ta seg av, og hvis han ønsket den så måtte han snakke med fastlegen sin. Han ropte så ut i hele apoteket at jeg var en «prippen fitte», og  la ut om hvor lite kundevennlig jeg var som ikke kunne tilby han dette, før han stormet ut for å oppsøke et annet apotek. Senere den kvelden var jeg på kveldskurs, og da hørte jeg noen fra et annet apotek snakket om en mann som hadde laget et stort oppstyr da han ikke fikk Sildenafil. 😆

Anonymkode: 436da...80d

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ta blodprøver på sykehuset. Var lang kø. Man må trekke kølapp. Folk satt og ventet på sin tur. En dresskledd fyr kom og trakk kølapp. Med en gang det ble ledig i luken så gikk han bort uten å vente på sitt kønummer. Trodde han skulle få gå foran køen. Ble pent bedt om å vente på sin plass av hun som satt i skranken. Noen folk tror de er viktigere og står over andre.

Anonymkode: 4f8c9...b19

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er ikke dumme ting de sier, men gjør. Det er både kjempeirriterende og litt komisk på samme tid. Og rundt 60-70% gjør det!

De legger varene på disken og legger kortet med en eneste gang på kortterminalen, også tar de kortet opp og ned opp og ned og blir mer og mer stressa. Så utbryter de: «ER DET IKKE TAPPING ELLER?!??» Joda, men ro nå an litt, jeg har ikke rukket å få åpna kassa en gang:laugh:

Anonymkode: b025d...16e

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lite begeistret for ordet «tæpping» det antyder jo at man bare trenger å tæppe bortpå terminalen. Vår kortterminal er kanskje et havet sekund tregere til å lese kortet en dagligvare sine, så det funderer dårlig. Prøver å forklare folk at de skal holde kortet på terminalen til den piper, men jeg kunne like gjerne snakket gresk

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. "tæpping", opplever stadig vekk kunder som legger kortet sitt fort på terminalen, før de fjerner kortet like fort som om de er redd for at terminalen skal bite dem. 😆

Må da be dem legge kortet sitt på terminalen på nytt siden de var litt for raske.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...