Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 Populært innlegg #11581 Skrevet 13. desember 2017 15 hours ago, Sirah said: Stadig vekk 🙈 Jeg hadde en lignende opplevelse i dag - på Kiwi faktisk. Jeg var innom etter jobb for å kjøpe middag og gikk rundt i jeans, tykk parkas og med handlekurv. Samtalen gikk ca slik: Dame: Vet du hvor potetmosen er? Meg: Tror den er der borte *peker i retning potetmosen* Dame: Du skal ikke tro, du skal vite! Meg: ........ok? Dame: Det er alltid så ræva service på denne butikken! Meg: Syntes de er flinke her jeg..... Dame: Flinke? Du vet jo ikke engang hvor potetmosen er! Meg: Jeg jobber ik..... *blir avbrutt av dama* Dame: JEG SKAL KLAGE TIL SJEFEN DIN! Meg: ....... Altså, jeg gikk på butikken i vanlige klær, med handlevogn og tasset for meg selv for å finne middag 😂 HVORDAN kan hun ha tatt feil av meg og en av de ansatte i GRØNN uniform? Det skal også legges til at jeg IKKE jobber på Kiwi så hun kan ikke ha kjent meg igjen heller Det er ikke så rart hun synes servicen var dårlig om hun har for vane å spørre folk som ikke jobber der Anonymkode: 570b7...fa4 52
Sirah Skrevet 13. desember 2017 #11582 Skrevet 13. desember 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke så rart hun synes servicen var dårlig om hun har for vane å spørre folk som ikke jobber der Anonymkode: 570b7...fa4 Haha godt poeng 😂 4
Sphynx Skrevet 13. desember 2017 #11583 Skrevet 13. desember 2017 I dag morrest skjedde det noe merkelig på jobb gitt! En kunde som sverga på at hun aldri skulle komme tilbake, kom tilbake Jeg hadde mest lyst til å bare ''jasså ja, du er tilbake du da'', men lot det være. Dette er ei frekk gammel dame som ikke fortjener god kundeservice, så jeg hjalp henne bare finne akkurat det hun skulle ha, ikke mer, ikke mindre. Så sier hun ''deg har jeg handlet med før'' -''jeg veit, og du sa du aldri skulle komme tilbake, mer her er du... yay.'' I januar i år kom hun til sjefen min med en klage. Hun påsto at hun aldri hadde fått laderen til vibratoren hun kjøpte i oktober 2016. Og dette fant hun ut av januar 2017?? Jadda, men sjefen min, som hadde solgt denne til henne sa jo at joda, den hadde hun fått med, for det var henne hun kjøpte fra. Og da var det en lang diskusjon om at hun ville ha en ny lader gratis, men det gikk jo ikke. Så ville hun kjøpe en lader, men disse laderene selges ikke separat, dessverre. Sjefen min prøvde virkerlig å finne en løsning og hun anbefalte å prøve universallader fra en annen butikk. Ja så gikk hun jo da. Så kom hun tilbake når jeg var på jobb dagen etter å klagde på at universalladeren ikke fungerte. (LOL?) Jeg ba henne gå til butikken hun hadde kjøpt den ''det er for langt å dra dit, herregud, det må du da skjønne?'' .... Dette er en erotisk butikk, ikke elektrobutikk. Hun gikk OG KOM TILBAKE DAGEN ETTER, med en pose fra ''oss'', med laderen oppi og hun lot som hun bare hadde glemt at den lå i posen fra oss, men at den ikke fungerte lengere likevel. Det var bare det at posen ikke var fra oss, men fra vår konkurrent. Jeg prøvde å forklare at historien hennes ikke var helt sann, fordi posen ikke var fra oss, men hun var så påståelig at det var denne posen hun fikk, derfor lå laderen i den, så det så. Laderen som tilhørte vibratoren hun hadde fått fra oss var ødelagt, men veldig tydelig ødelagt av feilbruk og ikke pga fabrikkfeil. Så jeg prøvde å forklare henne at det var litt vanskelig for meg å bytte den når den ikke var ødelagt når hun kjøpte den. Da lagde hun jo et rent helvete og skjelte meg ut. Jeg var jo åpenbart dum... Jeg ringte sjefen min og fortalte at hun løyg om at hun ikke hadde fått lader, fordi hun hadde, men at hun hadde ødelagt den selv. Og at hun lagde et rent helvete og ikke ville gå. Så sjefen min sa bare bytt og gi henne en ny, så blir vi kvitt henne for godt. Jeg sa til henne at vi kunne bytte til et nytt produkt selv om hun ikke hadde krav på ett nytt. Jeg gjorde det også klinkende klart at vi ikke valgte å gi henne en ny fordi hun hadde krav på det, men fordi hun oppførte seg forferdelig og at vi ville bli kvitt henne. Hun var jo snurt pga det, men glad for å få en ny vibrator... Så kom hun tilbake dagen etter å påsto at den tok fyr (!!!!!) .... Det var smelta plast/silikon rundt ladeåpningen og laderen var litt smeltet her og der også... Det så veldig tidlgjort ut. Så jeg bare ææææh.... Hadde aldri sett en vibrator som hadde tatt fyr, sier ikke at det er umulig, men ble temmelig skeptisk. Hun sa, på en blærete måte ''tror du meg ikke? det er helt sant''. Og jeg bare ''mja, altså du har jo prøvd å lure meg før så'' også ble jeg avbrutt med ''JEG LYVER ALDRI'' -''bortsett fra at du har løgd til meg og sjefen min så du skulle få ny lader/vibrator???''. Jeg ringte sjefen min og fortalte hva som hadde skjedd nå og hun sa jeg bare skulle gi henne pengene tilbake å be henne aldri komme hit igjen, eventuelt måtte hun kjøpe en batteridreven en, siden hun ikke fikk til det der med ladinga...Jeg forteller førken brannvibrator at hun enten kunne få pengene igjen å aldri komme tilbake, eller alternativ to. Hun takket ja til pengene og sa ''men da kommer dere til å miste meg som kunde!'' Ehhh ja, hele poenget det, sa jeg. Hun banna hele veien ut og sikkert hele veien hjem også. Har sett henne på den lokale puben, med andre lokale helter i etterkant... helt til tidligere i dag da. Gleder meg til hun kommer tilbake for å skjelle meg ut for ett eller annet i morgen 39
Sirah Skrevet 13. desember 2017 #11584 Skrevet 13. desember 2017 6 minutter siden, Sphynx skrev: I dag morrest skjedde det noe merkelig på jobb gitt! En kunde som sverga på at hun aldri skulle komme tilbake, kom tilbake Jeg hadde mest lyst til å bare ''jasså ja, du er tilbake du da'', men lot det være. Dette er ei frekk gammel dame som ikke fortjener god kundeservice, så jeg hjalp henne bare finne akkurat det hun skulle ha, ikke mer, ikke mindre. Så sier hun ''deg har jeg handlet med før'' -''jeg veit, og du sa du aldri skulle komme tilbake, mer her er du... yay.'' I januar i år kom hun til sjefen min med en klage. Hun påsto at hun aldri hadde fått laderen til vibratoren hun kjøpte i oktober 2016. Og dette fant hun ut av januar 2017?? Jadda, men sjefen min, som hadde solgt denne til henne sa jo at joda, den hadde hun fått med, for det var henne hun kjøpte fra. Og da var det en lang diskusjon om at hun ville ha en ny lader gratis, men det gikk jo ikke. Så ville hun kjøpe en lader, men disse laderene selges ikke separat, dessverre. Sjefen min prøvde virkerlig å finne en løsning og hun anbefalte å prøve universallader fra en annen butikk. Ja så gikk hun jo da. Så kom hun tilbake når jeg var på jobb dagen etter å klagde på at universalladeren ikke fungerte. (LOL?) Jeg ba henne gå til butikken hun hadde kjøpt den ''det er for langt å dra dit, herregud, det må du da skjønne?'' .... Dette er en erotisk butikk, ikke elektrobutikk. Hun gikk OG KOM TILBAKE DAGEN ETTER, med en pose fra ''oss'', med laderen oppi og hun lot som hun bare hadde glemt at den lå i posen fra oss, men at den ikke fungerte lengere likevel. Det var bare det at posen ikke var fra oss, men fra vår konkurrent. Jeg prøvde å forklare at historien hennes ikke var helt sann, fordi posen ikke var fra oss, men hun var så påståelig at det var denne posen hun fikk, derfor lå laderen i den, så det så. Laderen som tilhørte vibratoren hun hadde fått fra oss var ødelagt, men veldig tydelig ødelagt av feilbruk og ikke pga fabrikkfeil. Så jeg prøvde å forklare henne at det var litt vanskelig for meg å bytte den når den ikke var ødelagt når hun kjøpte den. Da lagde hun jo et rent helvete og skjelte meg ut. Jeg var jo åpenbart dum... Jeg ringte sjefen min og fortalte at hun løyg om at hun ikke hadde fått lader, fordi hun hadde, men at hun hadde ødelagt den selv. Og at hun lagde et rent helvete og ikke ville gå. Så sjefen min sa bare bytt og gi henne en ny, så blir vi kvitt henne for godt. Jeg sa til henne at vi kunne bytte til et nytt produkt selv om hun ikke hadde krav på ett nytt. Jeg gjorde det også klinkende klart at vi ikke valgte å gi henne en ny fordi hun hadde krav på det, men fordi hun oppførte seg forferdelig og at vi ville bli kvitt henne. Hun var jo snurt pga det, men glad for å få en ny vibrator... Så kom hun tilbake dagen etter å påsto at den tok fyr (!!!!!) .... Det var smelta plast/silikon rundt ladeåpningen og laderen var litt smeltet her og der også... Det så veldig tidlgjort ut. Så jeg bare ææææh.... Hadde aldri sett en vibrator som hadde tatt fyr, sier ikke at det er umulig, men ble temmelig skeptisk. Hun sa, på en blærete måte ''tror du meg ikke? det er helt sant''. Og jeg bare ''mja, altså du har jo prøvd å lure meg før så'' også ble jeg avbrutt med ''JEG LYVER ALDRI'' -''bortsett fra at du har løgd til meg og sjefen min så du skulle få ny lader/vibrator???''. Jeg ringte sjefen min og fortalte hva som hadde skjedd nå og hun sa jeg bare skulle gi henne pengene tilbake å be henne aldri komme hit igjen, eventuelt måtte hun kjøpe en batteridreven en, siden hun ikke fikk til det der med ladinga...Jeg forteller førken brannvibrator at hun enten kunne få pengene igjen å aldri komme tilbake, eller alternativ to. Hun takket ja til pengene og sa ''men da kommer dere til å miste meg som kunde!'' Ehhh ja, hele poenget det, sa jeg. Hun banna hele veien ut og sikkert hele veien hjem også. Har sett henne på den lokale puben, med andre lokale helter i etterkant... helt til tidligere i dag da. Gleder meg til hun kommer tilbake for å skjelle meg ut for ett eller annet i morgen Wow, bare WOW 😳 11
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #11585 Skrevet 13. desember 2017 Omg, @Sphynx! Ikke gi etter for henne igjen. Lettere sagt enn gjort, jeg vet... Anonymkode: 15011...0b9 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #11586 Skrevet 13. desember 2017 Jeg var innom en midlertidig liten (veldig liten ) butikk i sentrum her jeg bor for noen dager siden. Det var kun jeg og en mannlig ekspiditør i alderen 23-30år. Inn kommer det to brautene damer i 50årene, jeg hever litt på øyenbrynet når de kommer inn, med tanke på være måten dems. Plutselig starter det å hagle dritt fra damene til gutten. Han var visst kvinne hater, visste ingen ting. Hans feil at klærne ikkr passet dem ( de var røsslige, og klærne var rester fra konkursbo). Samt mye mere dritt. Jeg ble helt satt ut. Lokalet var maks 20 kvadrat så jeg fikk med meg alt. Til slutt så blir jeg forbanna, og sier til damene, NÅ kan dere gå ut. Sånn oppfører man seg ikke. Det hadde kommet en gjeng på 3stk til som hadde bare fått med seg det siste som skjedde. Heldigvis støttet de opp, og ba damene ordrett pelle seg ut av butikken. Dama kom seg til slutt ut, men de kverulerte på at de oppførte seg normalt. En anenn mann pushet damene ut og sperret inngangen for dem. Jeg sa til mannen i kassa, at sånn oppførsel skal han ikke godta, og jeg sa at det er lov å be mennesker gå sin vei. Han sa selv at han ble veldig usikker og syntes ikke det var greit å høre alt det de damene sa. De sto jo sikkert i 10-15 min å slang dritt. Jeg for min del skulle ønske jeg fortere grep inn, men jeg er egentlig konfliktsky, men det bare rant over for meg til slutt. Jeg håper at dagen til mannen ble litt bedre etter at vi grep inn. Han fortjente så absolutt ikke den dritten han fikk. Jeg syntes faktisk ham var veldig servicevennlig. Anonymkode: 61661...c0b 34
Sphynx Skrevet 13. desember 2017 #11587 Skrevet 13. desember 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Omg, @Sphynx! Ikke gi etter for henne igjen. Lettere sagt enn gjort, jeg vet... Anonymkode: 15011...0b9 Uff ja! Det strider sånn mot min natur å ikke la gamle ''søte'' damer få det som de vil. Men de eldre pent-talende kjærringene er de aller jævligste kundene man har
Emmelise Skrevet 13. desember 2017 #11588 Skrevet 13. desember 2017 1 time siden, Sphynx skrev: Har sett henne på den lokale puben, med andre lokale helter i etterkant... helt til tidligere i dag da. Gleder meg til hun kommer tilbake for å skjelle meg ut for ett eller annet i morgen Jeg må si jeg er mektig imponert over hennes evne til å skamløst troppe opp i en erotikksjappe mer enn en gang for å lage helvete over både vibrator og tilhørig lader. Mulig jeg er litt mer nedtrykt seksuelt enn dama i gata, men jeg hadde ikke turt å klage i person engang. Sender en mail jeg. Eller jeg avskriver beløpet jeg har betalt og går videre med livet. Men jeg syntes at av og til må man også sette et eksempel ovenfor andre kunder på hvordan man skal oppføre seg og si rett ut "enten så går du på egenhånd eller så ringer jeg politiet og får deg fjerna." Et sted går grensen liksom. 25
altflyter Skrevet 13. desember 2017 #11589 Skrevet 13. desember 2017 På 25. november 2017 den 14.10, AnonymBruker skrev: Poenget var at noen av de godt voksne menneskene som allerede nærmest stod der med mobilen i hendene burde ha ringt. Jeg burde ikke ha trengt å be noen av dem. Jeg var typ 18 år gammel. Kun fordi en arbeider i butikken så betyr ikke det at kunder som ser noe sånt skje bare kan bli stående som tilskuerer uten å gjøre noe som helst. Jeg ble utrolig stresset av at den ene mannen i køen nærmest skrek etter meg at jeg måtte ringe etter en ambulanse. Jeg ante ikke hva som var "korrekt" måte å håndtere en slik situasjon, det er var ikke akkurat en del av opplæringen min. Anonymkode: 92671...4e4 Jeg har tenkt litt på historien din og jeg tror det har med gruppepsykologi å gjøre. Når folk blir redd/usikker eller utsatt for noe de ikke vet hvordan de skal håndtere, så henvender de seg til den personen som virker mest autoritær/voksen eller lignende. Skjer det en ulykke er det av en eller annen grunn logisk å henvende seg til den som tilfeldigvis kommer forbi i refleksvest eller en eller annen form for uniform framfor de andre tilfeldig forbipasserende. Jeg aner ikke hvorfor det er sånn, men det er sånn vi fungerer. Du var på jobb og hadde derfor "overtaket" eller var mer på "hjemmebane" i situasjonen siden du hørte til der du stod om du skjønner? Vi leter etter noen som kan ta ansvar for en usikker situasjon, og når vi ikke finner en politi eller ambulanseuniform, går vi automatisk etter andre som kan virke trygg. Det være seg en vekter, en med refleksvest eller den i uniform bak kassa. Gav det mening? 15
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #11590 Skrevet 13. desember 2017 Jeg jobber på Kiwi. I går kom en kunde som ville betale for en sixpack med øl kl. 20:05. Sa som sant var at ølsalget stenger kl 20:00. Han ble dritforbanna og prøvde å krangle seg til å få kjøpe. Endte med at han ropte "din jææææævla fitte!" "du er hælvetes kjip din fittekjærring!". Jeg og kunden som ventet på tur knakk sammen i latter etter at fyren forlot butikken. Hele situasjonen var så komisk. Fyren var åpenbart en av byens løse fugler, som sikkert så en desperat kveld i vente uten alkohol.. Anonymkode: 0c531...514 8
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #11591 Skrevet 13. desember 2017 25 minutter siden, altflyter skrev: Jeg har tenkt litt på historien din og jeg tror det har med gruppepsykologi å gjøre. Når folk blir redd/usikker eller utsatt for noe de ikke vet hvordan de skal håndtere, så henvender de seg til den personen som virker mest autoritær/voksen eller lignende. Skjer det en ulykke er det av en eller annen grunn logisk å henvende seg til den som tilfeldigvis kommer forbi i refleksvest eller en eller annen form for uniform framfor de andre tilfeldig forbipasserende. Jeg aner ikke hvorfor det er sånn, men det er sånn vi fungerer. Du var på jobb og hadde derfor "overtaket" eller var mer på "hjemmebane" i situasjonen siden du hørte til der du stod om du skjønner? Vi leter etter noen som kan ta ansvar for en usikker situasjon, og når vi ikke finner en politi eller ambulanseuniform, går vi automatisk etter andre som kan virke trygg. Det være seg en vekter, en med refleksvest eller den i uniform bak kassa. Gav det mening? Dette hørtes logisk ut, ja! Anonymkode: a6878...2bb 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #11592 Skrevet 13. desember 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er en måte å starte samtalen med. Anonymkode: af770...972 Det er ikke en god måte å starte en samtale på. Opplever det ofte der jeg jobber. Jeg går kundene i møte og smiler, kundene er ofte brysk og sier uten et smil: «Jobber du her?» (får lyst å si «nei, jeg bare står her og smiler og sier hei til alle) Anonymkode: e3f68...47a 8
Sirah Skrevet 13. desember 2017 #11593 Skrevet 13. desember 2017 4 timer siden, Emmelise skrev: Jeg må si jeg er mektig imponert over hennes evne til å skamløst troppe opp i en erotikksjappe mer enn en gang for å lage helvete over både vibrator og tilhørig lader. Mulig jeg er litt mer nedtrykt seksuelt enn dama i gata, men jeg hadde ikke turt å klage i person engang. Sender en mail jeg. Eller jeg avskriver beløpet jeg har betalt og går videre med livet. Men jeg syntes at av og til må man også sette et eksempel ovenfor andre kunder på hvordan man skal oppføre seg og si rett ut "enten så går du på egenhånd eller så ringer jeg politiet og får deg fjerna." Et sted går grensen liksom. Helt enig 😳 1 time siden, altflyter skrev: Jeg har tenkt litt på historien din og jeg tror det har med gruppepsykologi å gjøre. Når folk blir redd/usikker eller utsatt for noe de ikke vet hvordan de skal håndtere, så henvender de seg til den personen som virker mest autoritær/voksen eller lignende. Skjer det en ulykke er det av en eller annen grunn logisk å henvende seg til den som tilfeldigvis kommer forbi i refleksvest eller en eller annen form for uniform framfor de andre tilfeldig forbipasserende. Jeg aner ikke hvorfor det er sånn, men det er sånn vi fungerer. Du var på jobb og hadde derfor "overtaket" eller var mer på "hjemmebane" i situasjonen siden du hørte til der du stod om du skjønner? Vi leter etter noen som kan ta ansvar for en usikker situasjon, og når vi ikke finner en politi eller ambulanseuniform, går vi automatisk etter andre som kan virke trygg. Det være seg en vekter, en med refleksvest eller den i uniform bak kassa. Gav det mening? Tror du har mye rett i det du skriver her. Man blir ofte handlingslammet i slike situasjoner og venter på at en "autoritær" person skal ta ansvar. I denne sitiasjonen den butikkansatte siden hun var på "hjemmebane".... 3
Lulu21 Skrevet 13. desember 2017 #11594 Skrevet 13. desember 2017 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke en god måte å starte en samtale på. Opplever det ofte der jeg jobber. Jeg går kundene i møte og smiler, kundene er ofte brysk og sier uten et smil: «Jobber du her?» (får lyst å si «nei, jeg bare står her og smiler og sier hei til alle) Anonymkode: e3f68...47a Verste er når du smiler, sier hei, og lurer på om kunden ønsker noe hjelp. Og du ikke får noe særlig svar tilbake, de bare kikker dumt på deg. To minutter senere..... «jobber du her??» øøøøøøøh. Problemet mitt er at jeg ikke gidder å holde maska lenger, så viser tydelig med hele mitt kroppspråk hva jeg tenker om det spørsmålet.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #11595 Skrevet 13. desember 2017 48 minutter siden, Lulu21 skrev: Verste er når du smiler, sier hei, og lurer på om kunden ønsker noe hjelp. Og du ikke får noe særlig svar tilbake, de bare kikker dumt på deg. To minutter senere..... «jobber du her??» øøøøøøøh. Problemet mitt er at jeg ikke gidder å holde maska lenger, så viser tydelig med hele mitt kroppspråk hva jeg tenker om det spørsmålet. Haha. Ja, helt enig. Det er så typisk! Anonymkode: e3f68...47a 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #11596 Skrevet 13. desember 2017 4 hours ago, altflyter said: Jeg har tenkt litt på historien din og jeg tror det har med gruppepsykologi å gjøre. Når folk blir redd/usikker eller utsatt for noe de ikke vet hvordan de skal håndtere, så henvender de seg til den personen som virker mest autoritær/voksen eller lignende. Skjer det en ulykke er det av en eller annen grunn logisk å henvende seg til den som tilfeldigvis kommer forbi i refleksvest eller en eller annen form for uniform framfor de andre tilfeldig forbipasserende. Jeg aner ikke hvorfor det er sånn, men det er sånn vi fungerer. Du var på jobb og hadde derfor "overtaket" eller var mer på "hjemmebane" i situasjonen siden du hørte til der du stod om du skjønner? Vi leter etter noen som kan ta ansvar for en usikker situasjon, og når vi ikke finner en politi eller ambulanseuniform, går vi automatisk etter andre som kan virke trygg. Det være seg en vekter, en med refleksvest eller den i uniform bak kassa. Gav det mening? Ja, jeg skjønner jo sånn sett det du skriver her, men jeg forstår det likevel ikke. Hadde jeg opplevd noe lignende i dag som kunde så hadde ikke jeg lagt alt ansvaret på 18-åringen bak kassen. Anonymkode: 92671...4e4 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #11597 Skrevet 13. desember 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg skjønner jo sånn sett det du skriver her, men jeg forstår det likevel ikke. Hadde jeg opplevd noe lignende i dag som kunde så hadde ikke jeg lagt alt ansvaret på 18-åringen bak kassen. Anonymkode: 92671...4e4 Man vet strengt tatt ikke hvordan man vil reagere i en slik situasjon, og dette gjelder alle mennesker som til vanlig ikke utsettes for dette. Det gjelder da også denne mannen i køen. Denne mannen er også bare et menneske som sikkert ble stresset av situasjonen og handlet deretter. Jeg har vanskelig for å laste mennesker for å ikke ha handlet helt rett i en slik situasjon. Det du burde ha hatt var en debrief i etterkant. Anonymkode: 3ef6c...804 12
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #11598 Skrevet 14. desember 2017 11 hours ago, AnonymBruker said: Man vet strengt tatt ikke hvordan man vil reagere i en slik situasjon, og dette gjelder alle mennesker som til vanlig ikke utsettes for dette. Det gjelder da også denne mannen i køen. Denne mannen er også bare et menneske som sikkert ble stresset av situasjonen og handlet deretter. Jeg har vanskelig for å laste mennesker for å ikke ha handlet helt rett i en slik situasjon. Det du burde ha hatt var en debrief i etterkant. Anonymkode: 3ef6c...804 Vi får vel bare være uenige. Du fokuserer på denne ene mannen i køen, men det stod da også fire - fem andre voksne mennesker der også. Når jeg sier rett ut til kundene at jeg ikke har telefon i kassen og ingen av de som står der med telefonene i hendene ringer... da blir det for dumt. Anonymkode: 92671...4e4 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #11599 Skrevet 14. desember 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi får vel bare være uenige. Du fokuserer på denne ene mannen i køen, men det stod da også fire - fem andre voksne mennesker der også. Når jeg sier rett ut til kundene at jeg ikke har telefon i kassen og ingen av de som står der med telefonene i hendene ringer... da blir det for dumt. Anonymkode: 92671...4e4 Men hva mener du i så fall er årsaken til at de reagerte som de gjorde? Mener du at de bare gjorde det for å være vanskelig/slemme/osv? Du skjønner ikke at det faktisk er en naturlig reaksjon på en slik situasjon hvis man aldri har opplevd noe slikt før? I tillegg er det ofte slik at man blir passiv og følger det den mest fremtredende gjør, og dermed blir det slik at fordi han ene forventet at du skulle ringe, så gjorde også alle de andre det. Anonymkode: af770...972 5
Suppetuppe Skrevet 14. desember 2017 #11600 Skrevet 14. desember 2017 (endret) 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi får vel bare være uenige. Du fokuserer på denne ene mannen i køen, men det stod da også fire - fem andre voksne mennesker der også. Når jeg sier rett ut til kundene at jeg ikke har telefon i kassen og ingen av de som står der med telefonene i hendene ringer... da blir det for dumt. Anonymkode: 92671...4e4 Jeg skjønner at det er frustrende, men det er faktisk et «fenomen» som er veldig vanlig. Og kalles tilskuereffeten. Begrepet kom etter mordet på Kitty Genovese (om du har hørt om det). Samme skjedde for litt siden da ei jente ble knivstukket på en stappfull buss. (Heldigvis traff kniven mobilen i lommen og hun ble ikke skadet.) Hun var skuffet og sint for at INGEN på bussen reagerte, men som sagt så er det tilskuereffekten som gjør det. Det går ut på at mennesker blir handlingslammet i nødssituasjoner, når de er i en stor gruppe . https://no.m.wikipedia.org/wiki/Tilskuereffekten http://www.tv2.no/a/8901212/ edit: legger ved linkene til det jeg snakker om. Endret 14. desember 2017 av Suppetuppe Legger til link 7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå