Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kaffekunders ti bud!

1. Ikke bare si "jeg skal ha en kaffe". Mener du svart kaffe? Caffe latte? Joda, jeg kan legge godviljen til og følge opp med "en svart kaffe, ja?", men ikke svar med "JA!!!!!". 

2. Ikke bli irritert når jeg spør om du skal ha stor/liten kopp eller om du skal sitte her/ta med. Dette spør jeg ikke for å plage deg, men for at du skal få størrelsen du ønsker og du skal få kaffen i riktig kopp (papp eller porselen).

3. Vennligst ikke få oss til å føle det som vi plager deg når du er i telefonen MENS du bestiller. Se som nevnt bud 2. Vi vil selvsagt ikke avbryte deg, men snakk ferdig videre etter du har bestilt. Behandle oss som mennesker.

4. Det er ikke nødvendig og gjenta "den skal være på soja!!!". Jeg fikk det med meg de 7 første gangene du nevnte det... Ha også tiltro til oss på at vi lager kaffen på riktig melk og ikke spør irritert "DEN ER PÅ SOJA, IKKE SANT?!?!". Vi vil ditt beste.

5. Ikke bli irritert fordi jeg gir mannen bak deg hans svarte kaffe før du får latten din. Vi må ta unna de "lettere bestillingene" ofte først, for at køen skal gå unna. Vi husker deg!

6. Ikke bli sur når jeg spør om du skal ha melk i den svarte kaffen din. "Nei takk!" er kjempefint. "Nei, helt svart sa jeg jo!!!" er ikke nødvendig.

7. Det er ikke nødvendig å påpeke at du skal ha kaffen din ekstra varm. Vi kan melk. Vi vet riktig temperatur på melken. Blir den for varm smaker det dritt. Si i så fall at du vil at latten din skal smake havregrøt.

8. Kom til kassen når du skal bestille. Særlig når det er kø. Nei, du får ikke raskere service hvis du kommer bort til meg mens jeg står ved kaffemaskinen. 

9. Ikke plasser skitne kopper på disken. La det bare stå ved bordet, så tar jeg det senere :)

10. Legg igjen egoet ditt hjemme! Dette gjelder oss alle. Så går dette veldig bra! Du må gjerne ha en dårlig dag (det kan vi alle ha!) men jeg er mest sannsynlig ikke skyld i dine problemet. Tell til 10, pust og vit at vi som jobber på kaffebar ikke er ute etter å ta deg.

Anonymkode: eedf2...832

• Liker 49
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunde: Har du denne i rosa?

Meg: Nei, dessverre, den finnes bare i blå. 

Kunde: Du har den ikke i grønn, da? Eller hvit?

Meg: Nei, kun i blå. 

Kunde: Åja. 

Meg: ...

Kunde: Hva med lilla da?

• Liker 47
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært frekk og ufyselig kunde flere ganger ser jeg. Hvis jeg har spurt etter en vare og butikken ikke har hatt det jeg har vært ute etter, har det skjedd fler enn en gang at jeg har sagt noe sånt som at da må jeg nesten gå et annet sted. Det er jo virkelig ikke meningen å være frekk eller bruke det som noe "trussel". Men jeg blir ikke sur eller noe da, jeg bare kommer vel ikke på noe bedre å si. Mange steder pleier de jo å anbefale meg å prøve butikk ditt eller butikk datt også hvis de ikke har ting jeg spør etter, så det har rett og slett ikke falt meg inn at det blir frekt hvis jeg sier det selv. Sorry, skal prøve å slutte. :)  

Anonymkode: d8485...0d1

Nei, kjære vene! Det har noe med hvordan folk sier det og at sier det som en "trussel". Noen ganger må folk gå i en annen butikk, selvfølgelig, og jeg selv er veldig behjelpelig med hvilke butikker som kan ha det, hvilke butikker som er på senteret /om de eventuelt må på nabosenteret osv., men det har noe med hvordan folk selv er :)

Akkurat som kunder som kommer inn to minutter før vi stenger.. Det er stor forskjell på dem som gir faen i at senteret stenger, som himler med øya eller kommer med en spydig kommentar vs de som unnskylder seg, stresser med å bli ferdig og det er ikke måte på hvor dårlig samvittighet de får - den siste gruppen må gjerne bli igjen en time om de ønsker! (Vekterne på senteret blir kanskje ikke like glad..)

1 time siden, Batteri skrev:

Kunde: Har du denne i rosa?

Meg: Nei, dessverre, den finnes bare i blå. 

Kunde: Du har den ikke i grønn, da? Eller hvit?

Meg: Nei, kun i blå. 

Kunde: Åja. 

Meg: ...

Kunde: Hva med lilla da?

Herrejesuskjærevene det der ..

Akkurat som med størrelser.. 

Eller hvis det er salg og alt er priset..

Anonymkode: febcd...d3b

• Liker 5
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller hvis det er salg og alt er priset..

Anonymkode: febcd...d3b

"Hva koster denne?":fnise:

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært frekk og ufyselig kunde flere ganger ser jeg. Hvis jeg har spurt etter en vare og butikken ikke har hatt det jeg har vært ute etter, har det skjedd fler enn en gang at jeg har sagt noe sånt som at da må jeg nesten gå et annet sted. Det er jo virkelig ikke meningen å være frekk eller bruke det som noe "trussel". Men jeg blir ikke sur eller noe da, jeg bare kommer vel ikke på noe bedre å si. Mange steder pleier de jo å anbefale meg å prøve butikk ditt eller butikk datt også hvis de ikke har ting jeg spør etter, så det har rett og slett ikke falt meg inn at det blir frekt hvis jeg sier det selv. Sorry, skal prøve å slutte. :)  

Anonymkode: d8485...0d1

Det er ikke nødt til å være frekt. 

16 timer siden, Hattifnatten skrev:

Det er nok litt forskjell på å si "Nei, vet du hva!!!! For en dårlig butikk, da går jeg til *konkurrenten*, så kan dere ha det så godt!!!!" - og "Okei, det går fint! Kanskje de har på *annen butikk*, da :)".

Jeg sier ofte det siste, om butikken ikke har inne. Eller så spør jeg om de vet hvor jeg muligens kan finne det :).

Joda, ikke nødvendigvis at kunden mener det frekt. Det har jo å gjøre med tonefallet også, naturligvis. MEN poenget er jo det at, å spørre ansatt i skobutikk A, om skobutikk B har de samme skoene, sjelden har noen hensikt.. Man får jo gjerne litt rabatter i den butikken man er ansatt i, og av ren etikk kjøper jeg selv hvertfall ALDRI sko i andre skobutikker. Ikke kikker jeg i andre skobutikker heller.. (med mindre jeg skal spane og snoke litt på hvordan de gjør det i sin butikk:ph34r:) Men det er meg da. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Link:

facebook.com/gjerrigk/posts/10154088860289904

Her var det overraskende mange gullkorn, som forklarer mye av kundementaliteten.. Her er det vi ansatte som skal ha respekt for kundene - og la de handle etter stengetid! Det er tross alt ikke deres problem at vi ikke får betalt for det :D

Anonymkode: 0ae85...e03

• Liker 7
Skrevet

I dag hadde jeg tidenes mest rasistiske kunde. Det er egentlig ikke så mye jeg kan si, visste jo ikke hva jeg skulle gjøre, så jattet bare med. Sa meg aldri enig, prøvde bare å være en hyggelig ansatt. 

Kollegaen min overhørte alt dette, og valgte å stå å høre på. Når hun snudde seg ble hun så sinnsykt flau, fordi denne kollegaen min er fra det området i verden som fikk mest hets fra hun. 

Hun ble bokstavelig talt tatt med buksene nede der ja. 

"Jobber han her?!" 

Meg: "Ja, det gjør han, og han er veldig flink :) " 

"Ehh... jeg.. " Så løp hun omtrent ut av butikken. 

• Liker 15
Skrevet

Jobber et sted hvor vi selger varer av en viss størrelse. 

Oftere enn man skulle tro, får jeg dette spørsmålet:

"Får jeg plass til den i bilen?"

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Batteri skrev:

Jobber et sted hvor vi selger varer av en viss størrelse. Oftere enn man skulle tro, får jeg dette spørsmålet: "Får jeg plass til den i bilen?"

Den intelligente ekspeditør følger da opp med et spørsmål: Hvilken bil har du?
Men det forutsetter at man har gjennomgått framhaldsskolen.

Anonymkode: 2cc52...131

• Liker 9
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den intelligente ekspeditør følger da opp med et spørsmål: Hvilken bil har du?
Men det forutsetter at man har gjennomgått framhaldsskolen.

Har du misforstått poenget med tråden? 🤔

• Liker 31
Skrevet

Meg: "Skal du ha en pose?"
Kunde: "Ja, da skal den være gratis. Det heter vil du betale for en pose!"
Meg: *Gir bare den forbanna posen gratis*

Så hvis du er på kafé og de spør om du skal ha kaffe - er den gratis da? For en mann. Sier det til alle de jeg jobber med på en nedlatende måte. :sprettoy:

• Liker 20
Skrevet
2 timer siden, Rammfrø skrev:

Meg: "Skal du ha en pose?"
Kunde: "Ja, da skal den være gratis. Det heter vil du betale for en pose!"
Meg: *Gir bare den forbanna posen gratis*

Så hvis du er på kafé og de spør om du skal ha kaffe - er den gratis da? For en mann. Sier det til alle de jeg jobber med på en nedlatende måte. :sprettoy:

Åh det hadde jeg ALDRI gått med på!:ph34r: Jeg merker at man utvikler sin pedagogiske side når man jobber med kunder, så jeg hadde forklart enkelt, rolig og forståelig at det kommer ikke til å skje, noen gang! 

På den andre siden er det jo de kundene som man bare blir helt overbevist av, og tenker "hvorfor lot jeg det skje?!?" I ettertid.:laugh:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Batteri skrev:

Har du misforstått poenget med tråden? 🤔

Kjenner du til hva samtale mellom mennesker går ut på?

• Liker 4
Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner du til hva samtale mellom mennesker går ut på?

Så definitivt. 😊

Du svarte ikke på spørsmålet mitt, jeg mistenker at du er ute etter å provosere litt? Enhver person skjønner at man kan stille et oppfølgingsspørsmål, men poenget med tråden her er jo å belyse "dumme ting kunder sier". I det eksempelet jeg kommer med er jo "det dumme" nettopp det at kunden spør meg uten å opplyse om hva slags bil de har.

Sånn, nå håper jeg at jeg har oppklart det litt mer for deg?

Endret av Batteri
  • Liker 30
Skrevet (endret)
Den 4/8/2016 at 21.06, AnonymBruker skrev:

.

Endret av Feyfeyhey
  • Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Kunde: Pose og. 
Meg: Gir kunden et par poser, relativt stor handel. 
Kunde: Her er det tre poser jeg trenger BARE to. Du slo vel ikke inn flere gjorde du hæ for jeg skal IKKE betale for det!!
Meg: Slapp av, jeg har ikke slått inn noen poser i det hele tatt ennå *hater på sure posekunder* :)))

Kunden starter å pakke varene sine. Som jeg antok var ikke to poser nok.

Kunde: Duuuuu jeg trengte visst kanskje den ekstra posen jeg. 

:dry:Du gjorde det jaa

Anonymkode: 08c4e...3ca

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Batteri skrev:

Enhver person skjønner at man kan stille et oppfølgingsspørsmål, men poenget med tråden her er jo å belyse "dumme ting kunder sier".

Poenget mitt var jo det at det VAR ikke dumt sagt av kunden. Han kom med mangelfulle opplysninger, det stemmer, men det er slik en samtale mellom mennesker ofte foregår. I stedet for at jeg holder et langt foredrag og håper jeg får med alt og hverken er for overfladisk eller for detaljert for den jeg taler til, sier jeg bare litt, mens den andre kommer med oppfølgingsspørsmål, og så videre. Sammen får vi da oppklart det som er uklart og hopper over det som for samtalepartneren er opplagt. Samtaleforma har dermed bevirket overføring av informasjon på en effektiv og smidig måte, i motsetning til en lang monolog, som synes være ditt ideal. Du påstår at du kjenner til hva en samtale går ut på, men etter ditt svar å dømme er forståelsen noe mangelfull.

• Liker 4
Gjest Raindrops
Skrevet

På grunn av en utstilling har vi flyttet alle handlevognene fra sin vanlige plass rett utenfor inngangen, til parkeringsplassen. Vi har en stor bukk med plakat der de pleide å stå, i tillegg til plakater på dørene med rød skrift og store bokstaver som sier hvor vognene befinner seg. Likevel, annenhver kunde som kommer gjennom butikken.

"Har dere ikke handlevogner nå?"
"Joda, de står på parkeringsplassen de nå :)"
"HERREGUD DERE MÅ DA GI BESKJED OM SÅNT! MÅ JEG VIRKELIG HELT UT IGJEN!?"

:sukk:

Skrevet
3 minutter siden, Raindrops skrev:

På grunn av en utstilling har vi flyttet alle handlevognene fra sin vanlige plass rett utenfor inngangen, til parkeringsplassen. Vi har en stor bukk med plakat der de pleide å stå, i tillegg til plakater på dørene med rød skrift og store bokstaver som sier hvor vognene befinner seg. Likevel, annenhver kunde som kommer gjennom butikken.

Typisk :laugh: Opplevd flere lignende ting selv; kunder er ofte ikke så flinke til å lese :ninja: 

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, Raindrops skrev:

Klart dere må gi beskjed. Her er det bare å bla fram den gode gammeldagse gule telefonkatalogen og begynne å ringe rundt i bygda og opplyse hver enkelt om hvor butikken har plassert handlevognene sine fra nå av. :opplyser:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...