Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
25 minutter siden, Kara W skrev:

Når det gjelder sånne begrensninger, har man mulighet til å kjøpe ting til fullpris hvis man likevel ønsker mere?  Jeg pleier sjeldent å få med meg slike tilbud, men drar til butikken for å handle det jeg skal ha.  Si at jeg planlegger middagsselskap og trenger 6 pakker kjøttdeig.  Butikken har plutselig supertilbud på kjøttdeig, og det er jo hyggelig tenker jeg, men så får jeg ikke lov til å kjøpe mer enn to pakker.  Kan jeg da f.eks kreve å få dem til fullpris?  Det var jo det jeg hadde tenkt å betale uansett?  Jeg ser for meg at jeg kanskje hadde blitt litt grinete da om jeg hadde måttet dra til en annen butikk for å kjøpe resten.

Vi skulle gladelig gjort det, men nei, det er ikke mulig. Det er ikke vi i butikken som bestemmer prisene og da kan vi heller ikke sette prisen opp for at du skal kunne kjøpe flere, selv om det var det du hadde tenkt å betale for dem.
Og ja, folk blir grinete når de ikke får kjøpe mer enn en eller to av en vare som plutselig koster 0,80 i stedet for 26,90. Både de som utelukkende leiter etter dumpeprisene for å kjøpe så mye som mulig kun fordi det er billig (ikke fordi de faktisk bruker varene) og de som faktisk bare kom i butikken for å kjøpe fire av den ene varen nettopp fordi de skulle ha selskap (eller noe).

Vi har fått så mye pepper de siste ukene at vi igrunnen er på kanten til å bli utbrent alle mann....

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 timer siden, Minya skrev:

Vi skulle gladelig gjort det, men nei, det er ikke mulig. Det er ikke vi i butikken som bestemmer prisene og da kan vi heller ikke sette prisen opp for at du skal kunne kjøpe flere, selv om det var det du hadde tenkt å betale for dem.
Og ja, folk blir grinete når de ikke får kjøpe mer enn en eller to av en vare som plutselig koster 0,80 i stedet for 26,90. Både de som utelukkende leiter etter dumpeprisene for å kjøpe så mye som mulig kun fordi det er billig (ikke fordi de faktisk bruker varene) og de som faktisk bare kom i butikken for å kjøpe fire av den ene varen nettopp fordi de skulle ha selskap (eller noe).

Vi har fått så mye pepper de siste ukene at vi igrunnen er på kanten til å bli utbrent alle mann....

Dette er så sant. Vi kan ikke endre noe, og vi kan jo heller ikke gjøre unntak for en kunde fordi kunden skal bare, da er det plutselig ti kunder til som også skal bare. Jeg er så lei av priskrig nå, og alle sure folk og krangling det har ført med seg. Jeg er generelt ganske utkjørt og lei av hele butikken nå etter julekaoset. Det blir godt med noen dager fri nå, det trengs. Neste år skal jeg søke meg fri hele julen!

God jul til alle som har jobbet i dag og smilt til sure, utakknemlige og stressede kunder <3 

Anonymkode: 08c4e...3ca

• Liker 5
Skrevet

ADVARSEL: Langt innlegg. Må få ut frustrasjonen mens det enda er ferskt.

I dag møtte jeg det verste kvinnemennesket jeg noen gang har møtt i hele denne verden, på selveste julaften, i kassa. I butikken min har vi begrensninger på enkelte ting, som ting enkelte folk hamstrer i ekstreme menger, og det blir tomt for andre kunder. Det kom en gjeng til kassa, forskjellig type hudfarge, alder og kjønn. Det grusomme kvinnemennesket hadde med seg 6 pakker av det vi har begrensning på og diverse andre varer, ganske typisk husholdningsinnkjøp. Jeg sa med rolig servicestemme at vi har dessverre begrensning på antall pakker, og da bryter hun ut og skriker til meg at

"JAMEN DET ER JO TIL MOTTAKET!!!!! SKAL DE IKKE FÅ *varen med begrensning*?!!? NEKTER DU DEM DET!?!? DE TRENGER DET JO, HERREGUD!!! DE MÅ FÅ DET!!!!!!!!"

I undertonen hennes beskyldte hun meg for å representere all «mishandling» nordmenn har gitt flyktningene, og å nekte flyktningene et godt verdig liv med alt de trenger. Jeg ble helt sjokkert over oppførselen hennes, og la merke til at jeg begynte å skjelve smått. De rundt henne smilte nervøst og prøvde å gjøre opp for oppførselen hennes. Etter skyllebøtten forklarte jeg at jeg følger bare reglene i butikken min, (og hvordan kunne jeg vite at det var til et mottak?) men at jeg skulle ringe og sjekke om det var greit at de fikk kjøpe over begrensningen, siden det var en annerledes case enn det pleide. Jeg snakket rolig og forståelsesfullt, typ «ja du har helt rett, det er veldig teit, men jeg skal bare dobbeltsjekke med noen andre førstJ». Personen i andre enden sa det var greit, siden det var jul og greier.

«Jada, det gikk fint!», sa jeg og scannet igjennom pakkene og de andre varene. Hun hadde ikke roet seg ned som de andre kundene gjør når de hisser seg opp og får viljen sin, hun var fortsatt «på». Pratet på et annet språk med de andre, sånn at man blir nervøs om de snakker stygt om en selv. Så sa hun

«Også skal jeg ha to pakker *legemiddel*.» Jeg hadde begynt å miste den høflige servicetonen min, smilet var vekk og måtte holde meg fast i kassa for jeg var så rasende.

«Beklager, du kan bare kjøpe en pakke, men du kan få kjøpe *annet legemiddel* samtidig.»

«HVA!?!?!? DET ER JO TIL MOTTAKET, DE MÅ HA DET!!!!!»

«Beklager, men jeg har ikke LOV til å selge to av dette produktet i samme handel. De andre kan kjøpe en hver, det er mulig.»

Jeg forsøkte å forklare litt til at jeg faktisk må følge reglene. Jeg skalv i hele kroppen for jeg var så forbanna. Hun gav seg, etter å ha pratet mer sånn ekkelt med de andre hun var med. Så betalte hun. Jeg knep fortsatt fast i kassa i sinne, gav henne kvitteringen og sa ikke mer. De som var med trollkjerringa forsøkte å smile unnskyldende til meg og vinket hadet. Jeg ristet som bare det, og ett minutt senere skalv jeg fremdeles. Fikk en ny kunde, og da merket jeg selvfølgelig at nesa begynte å renne. «Shit, begynner jeg å gråte nå…??» Også kom fossen. Og kundene strømmet på. Tror jeg satt der i ti minutter og silgråt, med dirrende underleppe, tørket nesa og øynene gjentatte ganger mens jeg hadde flere kunder. Klarte nesten ikke å snakke, så jeg fikk meg ikke til å ringe til noen for å løse meg av. Endelig sluttet kundestrømmen, og de to siste kundene smilte virkelig omtenksomt til meg og ønsket meg en god jul.

Så spurtet jeg inn på kjøla og fikk gråte skikkelig ut. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg reagerte så hardt, men det fæle mennesket var virkelig grusomt. Vi som jobber med kundeservice tåler så utrolig mye og det bare preller av, men den kunden der var det verste jeg har opplevd. Det virker kanskje ikke så veldig fælt når jeg skriver det, men man måtte ha vært der for å skjønne det. Jeg har aldri opplevd å begynne å skjelve så mye som jeg gjorde der. Jeg gikk ut igjen og åpnet kassa igjen, også kom en annen ansatt og spurte om det gikk bra med meg, og da begynte jeg å gråte igjen. Fikk ta noen minutter til for å samle meg. Hvorfor oppfører en person seg så ille som skal jobbe med mennesker? Hva med å forklare casen på en rolig og høflig måte?

Også tenker jeg selvfølgelig at om jeg ikke hadde sagt det med de begrensede pakkene til å begynne med hadde hun kanskje ikke klikket? Men det er viktig for meg at reglene følges og at kundene blir behandlet rettferdig. Det skal ikke lønne seg å klikke. Derfor sier jeg i fra, så hyggelig og serviceinnstilt man klarer. Om jeg hadde gitt meg med en gang hun sa asylmottak, hadde hun reagert like ille? Nei vet du hva, når hun var så brølete og sint med en gang jeg sa pent i fra, så fortjente hun ikke en unnskyldende «åh selvfølgelig, jeg beklager så mye!» med en gang. Nå skal det sies at jeg ikke har noe imot at det kommer flyktninger, og at de trenger *produkt vi har begrensning på*. Før i dag.

God jul folkens.

• Liker 25
Skrevet
14 minutter siden, TheUnforgiven skrev:

snip

Kjære, søte deg. Dette blir nok bare noen ord for deg, men hadde jeg handlet hos deg etter det du skriver her, ville jeg nok bedt deg om å ringe på noen andre og gi deg en lang klem. Jeg vet dessverre hvordan det er, så alt jeg kan si, er at du er ikke alene. 

<3 Håper du får en fin kveld og ikke tenker stort mer på dette i dag. God jul! 

• Liker 8
Skrevet

Jeg begynte også å gråte på jobb i går, fordi sjefen min (som også er veldig sliten) klikka på meg da jeg var 3-4 minutter for sein til jobb (på grunn av hendelser som jeg ikke kunne noe for). Hun hadde ikke grunn til å klikke så fælt, men jeg hadde heller ikke grunn til å begynne å gråte bare fordi hun kjefta. Men jeg var rett og slett så kjørt og sliten etter det lange julekjøret og kundene, at jeg brast i gråt og klarte ikke å slutte før det var gått 15 minutter. Må le litt av det nå da som roen har lagt seg x'D

Anonymkode: 0ae85...e03

• Liker 11
Skrevet
Den 10/15/2015 at 12.56, AnonymBruker skrev:

En annen ting, jeg vet det er en ubetydelig ting som ingen sikkert tenker over, men...

Det er så mange kunder som sier "jeg få en ... ", "få en....", "gi meg en...".

Nei, du ikke noen ting.

Det er ikke så mye, men jeg blir veldig glad om du som kunde i såfall heller sier "kan jeg få en". 

:blomst:

Anonymous poster hash: 50b78...caf

Her bommer du totalt.  Det er korrekt norsk å si "må jeg få etc". Jeg opplever det som en ekstra høflig faktisk , så her må du frem med norskboken.

Anonymkode: ce1cd...211

• Liker 9
Skrevet
8 timer siden, dillyduzit skrev:

Kjære, søte deg. Dette blir nok bare noen ord for deg, men hadde jeg handlet hos deg etter det du skriver her, ville jeg nok bedt deg om å ringe på noen andre og gi deg en lang klem. Jeg vet dessverre hvordan det er, så alt jeg kan si, er at du er ikke alene. 

<3 Håper du får en fin kveld og ikke tenker stort mer på dette i dag. God jul! 

Takk, det hjalp litt :-) Jeg tror kanskje de to siste kundene mine som var ekstra snille gikk bort og sa i fra at jeg trengte pause, for rett etterpå kom hun bort og løste meg av. Jeg liker å tro det hvertfall <3 det plaget meg mer enn jeg ville det skulle plage meg, men nå er det over! Det er deilig med fri neste to dagene hvertfall. 

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, TheUnforgiven skrev:

Takk, det hjalp litt :-) Jeg tror kanskje de to siste kundene mine som var ekstra snille gikk bort og sa i fra at jeg trengte pause, for rett etterpå kom hun bort og løste meg av. Jeg liker å tro det hvertfall <3 det plaget meg mer enn jeg ville det skulle plage meg, men nå er det over! Det er deilig med fri neste to dagene hvertfall. 

Jeg blir helt sjokkert jeg. Ikke bare av drittkunden, men også kundene etter det. Du satt der og gråt og de gjorde ingenting??? Kjenner jeg blir sint på dine vegne altså:angry:

• Liker 6
Skrevet (endret)

Feil!

Loading gif

:(

Endret av sofie777
Skrevet

Jeg jobber i en butikk som selger kjøkkeninnredninger og hvitevarer.  I forrige uke hadde jeg en telefonsamtale som forløp omtrent som dette:

Meg: <bedrift> du snakker med Christiane.

Kunde: En liten kyllingkebabmiddag, medium og en 190 grams cheeseburgertallerken. Når kan jeg hente det?

Meg: Beklager, men du har nok ringt feil. Vi selger kjøkkeninnredninger og hvitevarer.

Kunde: Det var dette nummeret jeg fikk opplyst av kompisen min som anbefalte dere. Når kan jeg hente maten min?

Meg: Som sagt har du ringt til en butikk som selger kjøkken og hvitevarer, ikke et gatekjøkken.  Hvilket gatekjøkken prøver du å ringe til? *åpner gulesider.no i nettleseren på PC'n min så jeg kan finne rett nummer til kunden*

Kunde: Jeg fikk jo dette nummeret av kompisen min sier jeg. Har jeg ikke kommet til <gatekjøkken>?

Meg:  Nei, du har kommet til <bedrift>. Vi har visst nesten samme nummer som <gatekjøkken>. Om du bytter ut 3-tallet nest sist med et 2-tall kommer du rett.  Altså 22 22 72 22. (fiktivt nummer)

Kunde: Hvorfor sa du ikke det med en gang? *klikk*

Meg: :sprettoy:

• Liker 34
Skrevet
Den 16. desember 2015 at 2.21, NasseNøff skrev:

Jeg har et spørsmål til dere som jobber hos rema, kiwi etc. 

Når jeg handler så sier jeg ja til pose. Men så går det litt i surr hos de i kassen, så de glemmer å slå den inn, og glemmer å gi meg pose. De har posen bak disken, altså jeg henter det ikke selv. 

Når jeg spør etter pose etterpå, for de bruker å sende den ned båndet mens jeg betaler. 
Men de gangene de har glemt det så gjør de ikke det. Så da sier jeg "unnskyld kan jeg få en pose?" 
Da bruker jeg å tilby de 1 krone, men de sier alltid "Neida det går bra". 
Er det frekt av meg å tilby denne 1 kroningen? Føler jeg gjør noe galt, siden de ikke tar imot den... Dette skjer vær gang. Jeg bruker alltid å ta imot pose, for de passer perfekt i søppeldunken, også bruker jeg alltid å kjøpe litt mer enn det jeg klarer å bære i hendene. 

Dette gjør de når jeg selv glemmer å spør om pose, hvis de ikke spør om det. Noe de som oftest gjør hos nærbutikken. Men nå og da glemmer de det, og da glemmer jeg det helt til jeg er ferdig med å betale. Så da spør jeg og tilbyr de 1 krone, men de vil ikke ha den :bond:
Får så dårlig samvittighet, for jeg føler jeg snylter de for penger. Det er ikke ofte det skjer altså. Maks 5 ganger i løpet av ett år. Så når jeg har fått ett par gratis poser så tar jeg ikke imot vekslepenger som er rundt 5-10kr senere. For å gjøre opp for meg selv. 

Det er fordi vi føler det er smålig av oss å ta imot den 1 kr. Man tåler å gi bort et par poser en gang iblant. Som oftest husker jeg å spørre, men de gangene jeg glemmer det og kunden sier etter å ha betalt "åh beklager, jeg glemte å be om pose, her er 1 kr" så sier jeg "det går fint 😊"

Anonymkode: 96a4c...5f5

• Liker 3
Skrevet (endret)
Den 24.12.2015 at 23.07, AnonymBruker skrev:

Her bommer du totalt.  Det er korrekt norsk å si "må jeg få etc". Jeg opplever det som en ekstra høflig faktisk , så her må du frem med norskboken.

Anonymkode: ce1cd...211

Dette burde vel vært tatt på språkforumet, men skitt au. Har du link til en norskbok/norsk språkside som omtaler dette? For meg høres "må jeg få" veldig dansk ut, og jeg tror aldri jeg har hørt det brukt med samme betydning som "kan jeg få" her i Norge. Finner ingen norske språksider som omtaler temaet, og når jeg googler "må jeg få" får jeg kun opp danske forslag. 

Uansett så er det, i mine ører, ganske stor forskjell på "må jeg få en/kan jeg få en" og "jeg må få", selv om jeg ikke bryr meg om det når kunder bruker sistnevnte. Når kunder derimot sier "du må", da blir jeg litt hissig. Spesielt siden de som sier dette som regel gjør det når de krever noe utover det man kan forvente av de ansatte...

Edit: etter å ha smakt litt mer på formuleringen "jeg må få" i forhold til "jeg kan få", så syns jeg ikke at det er så stor forskjell på det og "kan jeg få" likevel. Alle er for meg helt aksepterte formuleringer i en kjøpssituasjon, selv om jeg fortsatt syns at "må jeg få" høres mer ut som dansk enn god norsk.

Endret av Thorn
  • Liker 15
Skrevet
20 timer siden, Thorn skrev:

Har du link til en norskbok/norsk språkside som omtaler dette?

Bokmålsordboka omtaler seks betydninger av måtte. Alt i første punkt finner vi svaret:

måtte verb (norr. mátta, preteritum av mega 'formå, kunne')

1 ha tillatelse, anledning eller grunn til, kunne, få
du må så si! / om jeg så må si det / må jeg få presentere deg for min kone?
Altså må jeg få presentere deg for min kone = kan jeg få... = får jeg...
Dette er helt vanlige høflige fraser fra normalspråket. 

Sjeldnere er bare uten få i samme betydning, men du finner det hos Tarjei Vesaas: Gutten spør jenta: "Må eg fylgje deg heim?" (Og det er altså ikke en sur plikt, det betyr Får jeg lov til å...)

• Liker 5
Skrevet

Hadde en hendelse i dag.
10 min etter at butikken stengte stod jeg og gikk over oppgjøret i butikken, plutselig kommer en dame krypende under gitteret " Jeg skal bare se på litt lamper mens du gjør deg ferdig"
Hun fikk en streng beskjed om at butikken er stengt nå, men du kan komme tilbake i morgen.

• Liker 26
Skrevet

Dette skjedde da jeg jobbet i skobutikk for et par år siden. Var en ettermiddag, så var alene på jobb. Hadde akkurat fått inn en del nye sko som jeg holdt på å sette ut i hyllene. Så kom det en far med datteren sin på 4-6 år innom. Hilste og spurte om de trengte hjelp, men de var bare der for å kikke. Etter et par minutter begynner jenta å gråte kraftig, og får skikkelig anfall for at hun ikke fikk et par sko. Faren bare lar henne rase fra seg, mens hun river ned alle skoene hun når opp til i både barne- og herreavdelingen. Jeg blir helt forfjamset, og spør pent om hun kan holde opp. Faren bare ser hånlig på meg, ler og sier "jaja, nå fikk du hvertfall noe å gjøre". Så plukker han opp datteren og går. Altså hallo?? Hadde ikke forventet at han skulle hjelpe meg med oppryddingen, men prøv hvertfall å stopp jentungen før hun rekker å rasere halve butikken. Glad jeg ikke jobber med folk lenger! :bond:

Anonymkode: f841e...fd4

• Liker 47
Skrevet

Heldigvis har julerushet gitt seg nå. Kan ikke si at jeg blir annet enn meget oppgitt når jeg tar telefonen på jobb lille julaften, den desidert travleste dagen, hvor noen skal ha utkjøring av blomster - De bruker for det første hundre år på å komme fram til saken, og når jeg skjønner at de skal ha noe utkjørt, nei adresse!? Har de det klart?? Neida... Ikke har de telefonnummer til mottaker heller.

"Å, adressen ja... Hva heter det der de bor igjen? Nei, du det har jeg jo ikke her!"

Nei det er klart.... Helt naturlig at man skal kjøre blomster hjem til noen uten en adresse. Hallo i luken liksom :murvegg: Litt lei når det skjedde ca 10 ganger på en dag.

--

De siste dagene før jul er vi 6-8 stk på jobb, hvor 3-4-5 stk står i kassa og resten av oss jobber på bakrommet med bl.a pakking av enorme menger utkjøring/ordre, produserer buketter/dekorasjoner etc for salg og utkjøring, varepåfylling, rydding, svare telefon osv osv.. NÅDE den stakkaren som våger seg fram fra bakrommet og blir observert av desperate kunder som ikke takler kø. Da blir man overfalt, og når man pent ber de holde seg til køen fordi man er opptatt, ja da får man en muntlig overhøvling om at nei vi som ikke er bak kassa surrer bare rundt og gjør ingenting, så vi jo hjelpe denne ene stakkaren som har det så travelt.  HATER FOLK SOM "SKAL BARE" OG SOM HAR DET SÅ JÆVLA TRAVELT HELE TIDA!  Ærlig talt.. Blomsterbutikk på lille julaften, også forventer du at det ikke er kø? Eller hva trur du? At vi driver dank på bakrommet just for fun? :daane:

----

Og når det gjelder poser - En dame kom og krevde sin rett for å slippe og betale for de fordømte posene. Hun syntes at det var en skikkelig uting at butikkene tok betalt for poser :kjefte:

Meg: Ja, nei altså..:roll: Posen koster 1 kr den, intet unntak. Men du må GJERNE bære varene dine :nigo:

Hun skulle visst ha pose likevel. Og betalte for den.  :5:

• Liker 32
Skrevet

"Har du eplecider..?"

"ja:) her :)" *peker*

varen står litt høyt oppe, og kunden blir sur

"TROR DU EN 12-ÅRING BLIR FORNØYD NÅ????"

jeg trodde han tøysa med at en 12-åring ikke rekker opp, og han ble sur for han skulle SELVFØLGELIG HA ALKOHOLFRI?????

hva med å si det med en gang din dust

Anonymkode: ef073...9e7

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Dette var på tirsdagen. 

En kunde kommer inn og skal bytte en bh som er for stor. Jeg sier pent at undertøy bytter vi ikke. (Det står på kvitteringen) Jammen,  siden dette er en gave, så må jo det gå an. Hjelper ikke at prislappen er på og hun står å vifter med kvitteringen. Sorry, men regler er regler. Ikke noe jeg kan gjøre. Dama bare fortsetter med å kverulere og da kom det folk i køen. Jeg sier, kan du gå til siden så de bak deg kan komme fordi? :) Hun, Åh kan jeg bare få byttet den jævla bhen?!! Nei.

Tramper sur ut av butikken. Makan! 

Anonymkode: ef8e4...64a

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...