Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

:ler:

Enig med deg Towelie, var innom H&M på Slottskvartalet i går og skulle ha to gensre som hang under et skilt med 70% på. Gutten var sur som en potte og ga meg ikke et eneste smil (jeg smilte da til han til tross for at jeg hadde stått ti timer i kassa i går, i en varme som gjorde at halve staben hadde besvimt i går) og sa bare "nei, det er ikke 70% på disse". Så sier jeg at de hang jo under skiltet. "Vi får bare fjerne skiltet da" sa han surt og irritert fordi jeg "maste" om rabatten.

Gikk jeg. For det første er det vanlig å behandle kunder hyggelig. For det andre er det vanlig å gi kunden den feilmerkede prisen på varene, og i så fall fjerne den feile prisen så fort som mulig etterpå, så ingen andre tror det er den prisen som gjelder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, skautroll, faktisk :ler:

Apropos latterkrampe, jeg minnes en episode for et år siden eller noe sånt:

Ei lita trulte satt på setet i handlevogna og skulle hjelpe mamman sin med å legge varene på båndet. Jenta har tydeligvis oppdaget at det er gøy å kaste ting, og kaster dem på båndet. Jeg konsentrerer meg om scanningen, men plutselig bommer trulta på målet, og jeg får en godtepose i trynet. Først skvatt jeg skikkelig, så begynte jeg å le. Og jeg lo til tårene trillet. Moren beklaget skikkelig, og kjeftet litt på trulta etterpå. Jeg scannet videre da jeg fikk samlet meg, og moren mente at jenta skvatt nok litt, hun også, og at det der skulle ikke gjenta seg flere ganger. Jeg flirte litt igjen og sa at det var bra det var en godtepose, i hvert fall, og ikke noe større og hardere.

• Liker 1
Gjest *kosejoker*
Skrevet
Hehe, skautroll, faktisk  :ler:

Apropos latterkrampe, jeg minnes en episode for et år siden eller noe sånt:

Ei lita trulte satt på setet i handlevogna og skulle hjelpe mamman sin med å legge varene på båndet. Jenta har tydeligvis oppdaget at det er gøy å kaste ting, og kaster dem på båndet. Jeg konsentrerer meg om scanningen, men plutselig bommer trulta på målet, og jeg får en godtepose i trynet. Først skvatt jeg skikkelig, så begynte jeg å le. Og jeg lo til tårene trillet. Moren beklaget skikkelig, og kjeftet litt på trulta etterpå. Jeg scannet videre da jeg fikk samlet meg, og moren mente at jenta skvatt nok litt, hun også, og at det der skulle ikke gjenta seg flere ganger. Jeg flirte litt igjen og sa at det var bra det var en godtepose, i hvert fall, og ikke noe større og hardere.

:hoho::ler:

Gjest gjest1
Skrevet

Enig med deg Towelie, var innom H&M på Slottskvartalet i går og skulle ha to gensre som hang under et skilt med 70% på. Gutten var sur som en potte og ga meg ikke et eneste smil (jeg smilte da til han til tross for at jeg hadde stått ti timer i kassa i går, i en varme som gjorde at halve staben hadde besvimt i går) og sa bare "nei, det er ikke 70% på disse". Så sier jeg at de hang jo under skiltet. "Vi får bare fjerne skiltet da" sa han surt og irritert fordi jeg "maste" om rabatten.

Gikk jeg. For det første er det vanlig å behandle kunder hyggelig. For det andre er det vanlig å gi kunden den feilmerkede prisen på varene, og i så fall fjerne den feile prisen så fort som mulig etterpå, så ingen andre tror det er den prisen som gjelder.

Fy da :overrasket: Var det han med emo-sveisen? Jeg fant ikke tråden, så jeg starter en ny en hoho!

Gjest Gjest
Skrevet
En venninne av meg som er butikksjef er skikkelig overhyggelig mor sure kunder. De er ofte vant til dårlig service - naturlig nok, siden de er sure, og blir skikkelig overrasket når hun er så overhyggelig. Stort sett blir de satt ut og veldig enkle å ha med å gjøre.

Denne taktikken brukte jeg også! Fungerte supert!

• Liker 1
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Denne taktikken brukte jeg også! Fungerte supert!

Funker faktisk veldig bra :)

En annen fin en jeg får av og til, er "Kan du binde opp disse for meg?" (Kunde med 40 tornete roser, fire pakker brudeslør +++) "Ja, selvsagt. Det tar en ti-femten minutter før den er ferdig innpakket, så hvis du har noen andre ærend eller har lyst på en kaffekopp, så kan du jo gjøre det imens?" Dette var altså mitt forsøk på å hjelpe kunden i å få andre ting gjort eller ta seg en pause i stedet for å stå og trippe foran disken min. De aller fleste sier enten at ja, det var lurt, da kommer jeg innom igjen, eller neida, jeg er ferdig med alt jeg, så jeg venter her så lenge. Men så har du de som sier "HVAAAAAAAAAAAAA? Nei, vet du hva, da går jeg til KONKURRENTEN!"

Øh, hæ? Det tar sikkert ti minutter å komme seg ut i bilen, kjøre bort på det andre senteret, parkere og finne blomsterbutikken der, så skal du finne deg blomster og vente på at DE skal binde opp og pakke inn. Ops, fort vekk en halvtime i stedet for 10-15 minutter. Skjønner liksom ikke logikken her...

Skrevet
Men en ting jeg lurer på, er hvordan dere bak kassa reagerer hvis det kommer en strålende blid person i butikken mens dere har deres verste PMS-dag?

Var på H&M her om dagen, og skulle prøve klær. Du må jo ha med en plastsak med antall klær på. Han som delte de ut sto og så ut som et sinna fugleskremsel.

...

Kanskje han hadde mAnsen? :sjarmor:

• Liker 2
Skrevet (endret)
Synes nå jaggu det er på tide at dere begynner å ha litt flere sedler i kassa deres.

Får jo aldr tatt ut noe ekstra jo. Skikkelig irriterende.

Dere har ikke rett på å få ta ut ekstra "vekslepenger" i butikken. Det er en ekstratjeneste som butikken gir kundene som ekstraservice, og da må butikken ta hensyn til hvor mye penger de har, og må ha gjennom dagen. Butikken må kjøpe penger for at dere skal få lov til å ta dette ut som ekstra kontanter. Det vil si at dette ikke nødvendigvis lønner seg for butikken, og dermed setter mange butikker en øvre grense for hvor mye en kunde for lov til å ta ut i kontanter av butikkens beholdning.

Det eneste stedet dere har rett til å kreve å få tatt ut penger er i bankene, og selv banken stiller betingelser til dette som dekning og kundeforhold.

Så til alle dere som kjefter på butikkansatte når dere ikke får tatt ut penger; ærlig talt, skjerp dere!

Endret av Bobeline
  • Liker 1
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

I tillegg står det i kjøpsloven at kunden plikter å ha riktig pengesum - altså plikter ikke butikken å kunne veksle en gang.

Skrevet

jobbet i studietiden på en bensinstasjon. I løpet av de første ukene kom en mann inn da og skulle ha kondomer.

....det bare ramlet ut av meg før hjernen sjaltet inn: "ja, hvilken størrelse?"

• Liker 6
Skrevet
Dere har ikke rett på å få ta ut ekstra "vekslepenger" i butikken. Det er en ekstratjeneste som butikken gir kundene som ekstraservice, og da må butikken ta hensyn til hvor mye penger de har, og må ha gjennom dagen. Butikken må kjøpe penger for at dere skal få lov til å ta dette ut som ekstra kontanter. Det vil si at dette ikke nødvendigvis lønner seg for butikken, og dermed setter mange butikker en øvre grense for hvor mye en kunde for lov til å ta ut i kontanter av butikkens beholdning.

Det eneste stedet dere har rett til å kreve å få tatt ut penger er i bankene, og selv banken stiller betingelser til dette som dekning og kundeforhold.

Så til alle dere som kjefter på butikkansatte når dere ikke får tatt ut penger; ærlig talt, skjerp dere!

:klappe: TAKK, Bobeline! =)

Skrevet

kom på en!!!

Da jeg var fjortis, jobbet jeg som ryddepike på en frisørsalong som lå på et senter. Siden jeg ikke var fast ansatt, så tok en av de andre jentene der oppgjøret før de gikk hjem. Så jeg var alene i en time etter stengetid for og vaske og rydde, da måtte jeg ha gitteret halveis nede (kunne bare lukkes utenifra) og det var ganske mange ganger folk krøp inn under gitteret og faktisk ble sure når jeg sa jeg ikke kunne hjelpe dem, og at jeg bare vasket der. Spesielt en mann jeg husker godt. Det var en lørdag, så vi stengte 6 og jeg skulle da vaske etter stengetid. De andre jentene gikk 5 over 6, og jeg satte i gang med rydding. Så kommer det en mann inn og vil kjøpe voks, og jeg forklarer at oppgjøret er tatt, så jeg kan ikke hjelpe han. Men han skulle på fest og måtte ha voks og om jeg ville være skyld i at han var stygg på håret? hvorpå jeg svarer at det skulle han ha tenkt på ti på seks. Og han blir jo da sur, og foreslår at han bare kan ta voksen og legge penger på disken også kan vi slå det inn på mandag, noe jeg også sier nei til, og da sier han at han bare skal stjele den og begynner og gå.... securitas kom og mannen ble fjernet uten voksen!

Gjest Gjest
Skrevet
og foreslår at han bare kan ta voksen og legge penger på disken også kan vi slå det inn på mandag, noe jeg også sier nei til

Tror jeg ville gått med på den jeg, hvis det var et engangstilfelle. ;) Tatt vare på pengene og ordnet med kassa på mandag.. Skjønner ikke at folk kan få seg til å bli så frekke som han mannen though... :forvirret:

Gjest Gjest
Skrevet

Tja... Man har jo en gjenganger..

Kunde: Jeg skal 'billig ting de fant i kundeavisen'

Meg: Den har vi desverre ikke mer igjen av

Kunde: Hvorfor har dere ikke mer igjen!?!

Meg: Fordi folk har kjøpt alt..

Kunde: Pøh! hit kommer jeg aldri igjen!

Denne har skjedd to ganger..

Kunde kommer med kundeavis fra annen butikk, dekker over firmanavnet og prøver og lure til seg varen til prisen i den andre butikken.

Skrevet
Da sier jeg bare at beklager, det må jegha til veksel. Har fortsatt (etter syv år i samme kjede) ikke opplevd at noen har blitt sure for det. Så lenge de får pengene sinde er de fornøyd.

Hehe, vel, det har jeg opplevd mange ganger at folk blir sure for ;)

Skrevet

I dag var det kunden som var så forbannet over at det tok så lang tid å putte tingene hennes i pose. (Javel, kjøp færre ting neste gang?!? :roll:)

Gjest Gjest
Skrevet
kom på en!!!

Da jeg var fjortis, jobbet jeg som ryddepike på en frisørsalong som lå på et senter. Siden jeg ikke var fast ansatt, så tok en av de andre jentene der oppgjøret før de gikk hjem. Så jeg var alene i en time etter stengetid for og vaske og rydde, da måtte jeg ha gitteret halveis nede (kunne bare lukkes utenifra) og det var ganske mange ganger folk krøp inn under gitteret og faktisk ble sure når jeg sa jeg ikke kunne hjelpe dem, og at jeg bare vasket der. Spesielt en mann jeg husker godt. Det var en lørdag, så vi stengte 6 og jeg skulle da vaske etter stengetid. De andre jentene gikk 5 over 6, og jeg satte i gang med rydding. Så kommer det en mann inn og vil kjøpe voks, og jeg forklarer at oppgjøret er tatt, så jeg kan ikke hjelpe han. Men han skulle på fest og måtte ha voks og om jeg ville være skyld i at han var stygg på håret? hvorpå jeg svarer at det skulle han ha tenkt på ti på seks. Og han blir jo da sur, og foreslår at han bare kan ta voksen og legge penger på disken også kan vi slå det inn på mandag, noe jeg også sier nei til, og da sier han at han bare skal stjele den og begynner og gå.... securitas kom og mannen ble fjernet uten voksen!

Litt hjelpsom må det vel kunne gå ann å være vel?

Gjest Gjest
Skrevet

Tullpreik.

Jobber i butikk og vi nekter aldri noen å ikke få ut kontanter.

Det er noe som heter service da.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Om vinteren er det to typer kunder: De som vil at vi skal kutte ned regnskogen for å pakke inn julestjerna deres, og dem som tror at julestjerna er fin å ha i verandakassa til jul.

Til opplysning: Julestjerner kommer fra Mexico, og fryser hvis du viser dem BILDE av et termometer som viser minusgrader. Minimum 15 plussgrader må de ha for å være sikker på at de ikke tar skade av det. Det er en grunn til at de ikke vokser vilt her i landet.

Altså. Der står vi da og pakker inn for harde livet. Vi vet hvor kaldt det er, og vi vet hvor mange ark som må til for å isolere nok til at blomsten overlever hvis kunden kommer seg hjem innen rimelig tid. Når gradestokken kryper ned mot tredve minus, som det gjerne gjør her en gang rundt juletider, er det ingenting som hjelper, annet enn å pakke godt med masse luft mellom lagene, og komme seg fort hjem.

Så kommer da kunden:

-Kan du ikke pakke inn i avispapir.

-Jo, det har jeg gjort.

-Jammen, AVIS.

-Dette er avispapir. Men vi synes det er unødvendig å trykke det først. (Får paller med ubleket avispapir)

-Jammen det er da ikke nok.

-Jo, det er det, men du kan ikke være lenge ute.

-Jammen du må jo ha på MER!

-Det går helt fint, jeg pakker stjernene mine selv på akkurat samme måten som jeg har pakket dine, og parkerer i parkeringshuset utenfor akkurat som deg, og mine har ikke fryst selv om det var kaldere da jeg handlet.

-Javel, men JEG KOMMER TILBAKE HVIS DE FRYSER!

-Ja, for all del. Jeg er her hver dag jeg.

Needless to say, disse kundene kommer aldri tilbake og klager.

Neste kategori ut er denne kunden:

-Jeg bare tar'n sånn, jeg.

-Du, jeg må nok pakke den inn, ellers fryser'n før du kommer ut av døra.

-Jeg skal jo bare ut i parkeringshuset.

-Den er død før du får låst opp bilen. Jeg pakker den inn for deg, jeg.

-NEI! Her er de tjue kronene, jeg går!

Æh. Javel. Kom ikke og klag til meg... men det gjør de jo.

En annen variant av samme greia er denne:

-Det går bra om den ligger i bilen en stund, ikke sant?

-Det er tredve minus ute, det er førtifem grader for kaldt for denne det. Den tåler ikke å ligge i kald bil.

-Jammen om du tar på litt mer papir, da?

-Jeg kan godt gjøre det, men det hjelper ikke. Det er bare papir, ikke varmekabler.

-Jammen jeg hiver et pledd over jeg, det har jeg i bilen.

-Hjelper ikke det heller. Planter produserer ingen egen varme, så den fryser med en gang.

-Jeg MÅ jo handle ferdig!

-Det gjør nok ingen forskjell for stjerna det... Men den kan jo stå her hos meg så lenge, så kan du hente den etterpå.

-Ja, setter du den på kjøla, da?

Eh. NEI? Da dør'n jo!

Jeg pleier å forklare ganske mye nærmere at julestjerner tåler omtrent ingenting, men for noen går det bare ikke inn.

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet
jobbet i studietiden på en bensinstasjon. I løpet av de første ukene kom en mann inn da og skulle ha kondomer.

....det bare ramlet ut av meg før hjernen sjaltet inn: "ja, hvilken størrelse?"

Hva svarte han da? "Den største dere har"? ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...