Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skulle selge et par støvletter en gang. Jeg hadde skrevet i annonsen at de var mørkebrune. Fikk en melding.

Kunde, er de sorte?

Meg, de er mørkebrune.

Kunde, ok, jeg skal ha dem hvis de er sorte.

Ehhh, ok...

• Liker 18
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå fantaserer du. Ja, kunden var kravstor og hadde urimelige forventninger om service. Men at han ser på deg som søppel, det vet du ikke. Bare én bruker skjellsord, nemlig du: møkkafolk, er din karakteristikk. Du burde kanskje heller se deg om etter en annen jobb med mindre kontakt med mennesker?

90% av kundene mine er herlig mennesker jeg gjerne slår av en prat med. Jeg velger å fokusere på disse når jeg er på jobb, de gjør dagen min kjempefin, verdt å stå opp for om morgenen. Jeg skriver om de resterende 10% her på forumet. Du må gjerne være uenig i måten jeg skriver på her, jeg tar gjerne i mot kritikk og tilbakemeldinger(hva kan jeg gjøre neste gang om en slik situasjon oppstår, etc). Men å prøve vinkle det til at det er jeg som er den slemme i denne situasjonen, det vil jeg helst ha meg frabedt. Jeg har jo ikke gjort noe galt her, tvert imot ytet jeg dritgod service(så god jeg overhodet kunne!) til en kunde som behandlet meg eksepsjonelt rævva. Jeg er jo et menneske jeg også, og ingen robot som ligger på lading på bakrommet om natten. Jeg tåler, og tolerer, ikke alt. I denne situasjonen sa jeg ikke engang ifra til kunden. Takk for innlegget ditt, men det stemmer ikke slik du får meg til å fremstå.

-------------

*på jobb i en butikk med ca 25kvm størrelse (ekstrem liten!)

Kunde: har dere en bok om Jotunheimens flora?

Meg: dessverre, da ville jeg prøvd *en av de større butikkene i byen med fem ganger så stort utvalg som ligger tre minutter gange unna*, elle..............

Kunde: HVA HAR DERE IKKE DEN INNE FY DET ER DÅRLIG ALTSÅ *storme ut*

Jeg har en butikk på størrelse med 25kvm. Dessverre har vi ikke plass til så mye annet enn akkurat det som selger mest av akkurat nå. Jeg kan gjerne bestille for deg - men ikke storme ut før jeg i det hele tatt får hjulpet deg da :( Det er ikke alltid så lett å yte service når kundene bare stormer ut med de forhastede konklusjonene sine :fnise: 

• Liker 29
Skrevet

en kunde som behandlet meg eksepsjonelt rævva. Jeg er jo et menneske jeg også, og ingen robot som ligger på lading på bakrommet om natten. Jeg tåler, og tolerer, ikke alt. I denne situasjonen sa jeg ikke engang ifra til kunden.

Han klaget på servicen. Mulig han behandlet deg dårlig også, men det framgår ikke av det du forteller. 
Når kunder kommer med urimelige klager, tror jeg ikke dere skal være så redde for å si ifra. Men det må være konkrete og bevislige ankepunkter dere kommer med, "ser på meg som søppel" og "behandlet meg ræva" holder ikke overhodet. Ting kunden sa og gjorde, det blir noe annet!
Jeg tror ikke at alle kunder tar det så ille opp å bli satt på plass, høflig men bestemt. Og for din egen del vil det være svært viktig å ikke  brenne inne med alle arbeidsdagens frustrasjoner. Det gjør du nok nå, synes jeg å lese mellom linjene.

• Liker 1
Skrevet

Jobbet i går (søndag) og må faktisk si at det var usedvanlig mange hyggelige kunder, tiltross for mye kø og slikt. Vi hadde fire kasser oppe, 3 stykker ut i butikk og det var generelt kaos. Tror aldri jeg har hørt så mange ''tusen takk for hjelpen'' og '' god service'' som i dag. 

Eneste som irriterte meg litt var kø systemet, for kundene ble jo bare stående i to andre køer. Dette tiltross for at vi hadde tre kasser oppe (+ en servicekasse). Aner ikke hvor mange ganger jeg ropte: ''Ledig kasse her, det er bare å stille seg i kø her også''. Da var det oftest en av de midt på som presset seg frem og kom løpende, mens resten sto igjen. Jeg så at flere så at det var kasse hos meg (noe jeg også informerte om), men neida her skal vi ikke rikke oss en meter så lenge jeg betjener en kunde. Når jeg da var ferdig med denne ene kunden i køen, så sto alle i de andre køene å så på meg med et sånn blikk som sa ''Er det ledig hos deg?'', bare for å få en bekreftelse på at det var grønt lys. Måtte seriøst si at det var ledig kasse etter hver person som handlet, og det ble veldig irriterende. Merka det på stemmen, for midt i en samtale med en kunde så mistet jeg stemmen i 10 minutter. 

Anonymkode: ffdcd...054

• Liker 6
Skrevet

Huff, jeg får helt vondt av dere! Så utrolig tøffe dere er, som faktisk ikke bryter sammen av alle disse usmakelige menneskene. Jeg hadde faktisk ingen anelse om at folk kunne være så FREKKE! At ingen har lært dem folkeskikk!!

Jeg har alltid vært blid og hyggelig mot butikkansatte, fordi jeg rett og slett hadde foreldre som lærte meg normal høflighet! Det skal vitterlig ikke mye til å smile og være høflig! :( 

Jeg er stamkunde på en Rema-butikk i nærheten av der jeg bor, og en dag skulle jeg ned for å handle billig dopapir (det grønne som koster 10 kr). Det var tomt, så jeg gikk bort  til ei butikkansatt og sa at det var tomt for dopapir. Hun skulle sjekke, og fant ut at det ikke kom på lager før om en times tid. Jaja, tenkte jeg, litt surt å dra hjem for så og dra tilbake, men det går helt fint sa jeg. Så sier hun; vet du, jeg kan gå og sjekke på lager for deg for å se om det kanskje har kommet tidligere? JA; TUSEN TAKK! sa jeg, og jammen hadde de dopapir på lageret! Så sa jeg; "ja, nå får jeg gått på do også!" :fnise: Også lo vi litt begge to. Litt avsporing dette her, men hun var så hyggelig. Jeg syns nå butikkansatte skal få litt oppmerksomhet også, selv om denne tråden handler om uskikkede kunder.

For tenke seg til, hadde ikke butikkansatte vært på jobb så hadde ingen kunne handlet mat, medisiner, klær, dratt på kafe osv. Dere er en av de største gruppene vi er helt avhengig av, og jeg kan ikke forstå at det finnes mennesker som ikke ser dette selv. "Nei, Gunhild, du hadde ikke fått kjøpt det garnet med mindre det stod en i kassa!"

Så av inspirasjon fra denne tråden, så skal jeg være ekstra hyggelig mot butikkansatte i tiden fremover! :) Håper dere kommer dere gjennom juletida uten alt for mange uhyggelige mennesker.

• Liker 18
Skrevet

Vi har et system i vår butikk der vi har nummer på hyllene og forskjellige avdelinger. Dette også for å gjøre det enklere for kundene. Når vi da får spørsmål om hvor er ditt og hvor er datt så har vi oftest kontroll på det i hode eller vi må sjekke pc'n. Der får vi da opp et hyllenummer. Si f.eks hylle 154 i kjøkkenavdelingen, da sier jeg hyllenummer og peker retning og forklarer at det er til høyre inn der borte. Mange takker og går den veien jeg har forklart dem uten problem (også de eldre). Så har du disse som du ser blir usikre og svarer ''Jeg finner ingenting her, det er så vanskelig''  også uffer de seg litt. Hvis du kjære kunder hører på hva jeg sier, så blir det ikke dette så vanskelig. Det står med store tall og jeg sier at du skal ta til høyre inn ved den stolpen så er det rett på venstre side. 

Selvfølgelig så blir jeg ofte med de hvis jeg har mulighet , men det er veldig vanskelig nå i julerushet. Når vi er ute i butikken så står det 7/8 personer som hauker rundt oss for å få hjelp på en gang. Hvis jeg skal leie en kunde helt til hylla med pappglass bare fordi h*n ikke vil/orker å høre på min forklaring så tar dette mye tid. I tillegg til at når jeg da skal tilbake på min post så kommer det 7/8 til som vil ha hjelp og omtrent drar i meg så jeg ikke skal gå videre. Selvfølgelig er vi der for å yte service, og trenger kunder hjelp så skal de få det. MEN det er bare det at vi også forventer at de klarer noe selv, uten at det skal bli uffing og klaging. Trenger de f.eks hjelp med å vite forskjell på to varer så blir jeg jo med ned, så får de andre som trenger hjelp bare vente så lenge. Selvom det også da blir dårlig stemning, for jeg må da skjønne at alle skal få hjelp på sekundet. Heldigvis har de fleste god tålmodighet, men man har da alltid de få som må ødelegge. Eller så er de såpass frekke at de avbryter deg mens du står å hjelper noen. Da er det veldig gøy å si ''Nå er jeg opptatt her, så du må nesten stille deg bak de 5 andre som venter på hjelp før deg''. Noen kjører på med klassikeren ''Jammen det tar bare to sekunder''. Ja du det gjør det sikkert for de andre som står der også. Vis litt folkeskikk og stell deg i køen du.

Eller så er det veldig vanskelig hvis jeg sitter/står i kassa, for da har jeg ikke lov til å gå noe sted. Dette er det også mange som ikke skjønner og blir sure for. ''Jammen jeg finner det ikke, du MÅ være med''. Prøver noen ganger å ringe på teamleder, men får ikke alltid tak i h*n (De er  også selvfølgelig opptatt med kunder ute i butikk). Da må jeg be kunden om å gå ut i butikken igjen, for det skal alltid stå to/tre personer der som kan hjelpe til. Dessverre så er jo de ute å vandrer med andre kunder, så mange som ikke ser de hvis de ikke står i servicedisken.

Julerushet er så herlig. Heldigvis har jeg lært meg nå at jeg bare må puste og ikke la meg stresse. Jeg gjør meg ferdig med en kunde, også får de andre bare vente selv om det tar 10 minutter. Sånn er det bare.

Anonymkode: ffdcd...054

• Liker 4
Skrevet

Klesbutikken jeg jobber i er en butikk med størrelsenoen 42-56.  En dag kom det et menneske inn, skikkelig grinete fordi det var SÅ diskriminerende med butikker for store mennesker siden det aldri fantes butikker for slanke og tynne damer.

Jauda...

Enig i at oppførselen til kunden var kvalmende. Derimot så jeg er også lei at det er ok å ha butikker til større kvinner, men ikke omvendt. Bare se HER

• Liker 2
Skrevet

Enig i at oppførselen til kunden var kvalmende. Derimot så jeg er også lei at det er ok å ha butikker til større kvinner, men ikke omvendt. Bare se HER

Veldig enig i at butikker burde ha lov til å henrette seg mot de som trenger små størrelser, men slik jeg forstår artikkelen så selger denne butikken størrelser merket i vanlig størrelse, men som er mye mindre. Altså det står størrelse 40, men er egentlig 36, og 36 er egentlig 32. Da kan jo folk FAKTISK få et feil bilde av kroppsstørrelsen sin. Butikken burde kanskje heller bare solgt størrelsene som de er, og stå for at de er mente for mindre/ smalere mennesker og ikke omvendt?

Anonymkode: 0ae85...e03

• Liker 18
Skrevet

Veldig enig i at butikker burde ha lov til å henrette seg mot de som trenger små størrelser, men slik jeg forstår artikkelen så selger denne butikken størrelser merket i vanlig størrelse, men som er mye mindre. Altså det står størrelse 40, men er egentlig 36, og 36 er egentlig 32. Da kan jo folk FAKTISK få et feil bilde av kroppsstørrelsen sin. Butikken burde kanskje heller bare solgt størrelsene som de er, og stå for at de er mente for mindre/ smalere mennesker og ikke omvendt?

Anonymkode: 0ae85...e03

Italienske størrelser er annerledes enn norske/skandinaviske størrelser. Derimot så er det sånn hver gang det kommer en butikk med små størrelser. Er ikke uten grunn at mange butikker benytter seg av vanity sizing. KappAhl gjør dette feks. Klart, det er jo aldri et problem dersom plagget er større en hva størrelsen tilsier ;)

Skrevet

Jeg: Det blir 135 kroner

Kunde: *gir 100 kr i mynter*

Jeg: *teller opp* Har du 35 kroner til?

Kunde: *apatisk blikk* Nei

Stillhet.

Mer stillhet.

Kunde gjør ikke tegn til å lete i lommeboka etter mer penger.

Jeg: *fomlende* Ja, altså...ehm...Det mangler 35 kroner.

Kunde: Åja.

Stillhet.

Jeg: Ønsker du å betale med kort?

Kunde svarer ikke.

Stillhet.

Mer stillhet.

Enda mer stillhet.

Sånn sto vi i noe som føltes som en time inntil kunden tok myntene sine og stormet utav butikken uten et ord. Altså...Hadde han håpet på at jeg skulle grave i egen lomme? :klaske:

Anonymkode: 55670...412

• Liker 39
Skrevet

I går var jeg en dum kunde selv.

Hadde handlet en del på en annen matbutikk. I "min" butikk er jeg vant til at kundene tar med seg handlekurvene til bilen, også kommer inn igjen med de etterpå. 

Meg: Jeg bare låner med meg denne til bilen jeg, så kommer jeg tilbake med den etterpå.
Kassedame: Du, det er alarm på handlekurvene, du kan dessverre ikke ta den med deg. 
Meg: Åhh oki, det skjønner jeg, men kan jeg få ta ut 10 kroner til en handlevogn da? :-)
Kassedame: Jeg har dessverre ingen kontanter i denne kassen, jeg tar kun kort. 
Meg: Åhhh, selvfølgelig, det vet jeg jo egentlig, unnskyld.

Vurdert å kjøre på med en jeg jobber i butikk selv og vet hvor irriterende det er, men sparte meg. For jeg VET jo egentlig at jeg ikke kan få kontanter i kort-kasse, tenkte meg bare ikke om. Heldigvis en supersøt og hyggelig person i kassen. Skal aldri igjen tenke irriterende tanker om kunder som kommer med kontanter/vil ha kontanter i en kort-kasse.

:blomst:

Anonymkode: 08c4e...3ca

• Liker 7
Skrevet

Jeg jobber i Rema og som dere sikkert har fptt med dere foregår det jo en prisdumping på en rekke varer. Det kom inn en kunde som sier "Vis meg billigvarene" 

meg: Vi har mye billig varer, var det noe spesielt du tenkte på?"

kunde: ja.. De billig varene.

meg: ja, men vi har mange varer som har blitt prisdumpet. Risgrøt, sjokolade, julebrus, surkål, pålegg.

kunde: ta meg til alle du.

det var litt stille så Joda, jeg viste hun såklart hvor varene lå.

Jeg måtte ta en kasse og hun spurte kjapt hvor julepølsa på tilbud lå. 

Meg: "jeg skal ringe på en kollega som kan vise deg, jeg må ta kassen nå" (det var posten å det var kun de som satt i kassen fra før og meg som kunne den, så da var det bedre at en kollega som ikke kunne posten hjalp denne kunden isteden for meg, siden køen i posten økte."

kunde: jeg går å finner den selv!

så kommer hun til kassen med 10 julepølser!! Det står klart og tydelig maks 2 per kunde.

kunde: ja men jeg skal ha selskap i kvekd og vi blir 20 personer"

meg: "dessverre, men det er maks to per kunde"

kunde: "jeg får ta to da!"

meg *skanner inn* oi, jeg ser prisen har gått opp igjen. Men jeg skal gå å sjekke hva som står på prislappen oppe der varen lå"

kunde: "ja fint, jeg gidder ikke betale mere enn 3 kr for de pølsene"

meg: *går opp å ser*

Meg: dessverre, men det står 19,- på lappen også. Skal du ha de likevel?"

kunde; "nei vet du hva, jeg betaler ikke 19 kr for  de pølsene..."

meg: den er grei

Viser bare hvor blind folk har sett seg på prisene som har vært nå. 19 kr for 500 gr julepølse er da for faen ikke gærn't?!?

Anonymkode: 96a4c...5f5

• Liker 45
Skrevet

Jeg jobber i Rema og som dere sikkert har fptt med dere foregår det jo en prisdumping på en rekke varer. Det kom inn en kunde som sier "Vis meg billigvarene" 

meg: Vi har mye billig varer, var det noe spesielt du tenkte på?"

kunde: ja.. De billig varene.

meg: ja, men vi har mange varer som har blitt prisdumpet. Risgrøt, sjokolade, julebrus, surkål, pålegg.

kunde: ta meg til alle du.

det var litt stille så Joda, jeg viste hun såklart hvor varene lå.

Jeg måtte ta en kasse og hun spurte kjapt hvor julepølsa på tilbud lå. 

Meg: "jeg skal ringe på en kollega som kan vise deg, jeg må ta kassen nå" (det var posten å det var kun de som satt i kassen fra før og meg som kunne den, så da var det bedre at en kollega som ikke kunne posten hjalp denne kunden isteden for meg, siden køen i posten økte."

kunde: jeg går å finner den selv!

så kommer hun til kassen med 10 julepølser!! Det står klart og tydelig maks 2 per kunde.

kunde: ja men jeg skal ha selskap i kvekd og vi blir 20 personer"

meg: "dessverre, men det er maks to per kunde"

kunde: "jeg får ta to da!"

meg *skanner inn* oi, jeg ser prisen har gått opp igjen. Men jeg skal gå å sjekke hva som står på prislappen oppe der varen lå"

kunde: "ja fint, jeg gidder ikke betale mere enn 3 kr for de pølsene"

meg: *går opp å ser*

Meg: dessverre, men det står 19,- på lappen også. Skal du ha de likevel?"

kunde; "nei vet du hva, jeg betaler ikke 19 kr for  de pølsene..."

meg: den er grei

Viser bare hvor blind folk har sett seg på prisene som har vært nå. 19 kr for 500 gr julepølse er da for faen ikke gærn't?!?

Enda verre at hun tenker at en person spiser 500g pølse alene.

• Liker 22
Skrevet

Jo, og det er tre kroner også for 500g flesk som smaker tamt og tetter blodårene... :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Blir så oppgitt når kunder ber om at "det må gå fort", fordi de "har det travelt". Hva innbiller de seg? At jeg tar meg litt ekstra god tid om de ikke nevner det? Beklager, men kassa går ikke fortere enn den går, særlig når du forteller at du trenger byttelapp. Ja, det blir noen ekstra slag på kassa det, noen ekstra lapper på feste på prislappene og noen ekstra kvitteringer ut. Sånn er livet, kom tilbake når du har tid. 

• Liker 19
Skrevet

Enda verre at hun tenker at en person spiser 500g pølse alene.

Hvordan får du det til å bli 500 gram per pers? 20 gjester, 5 kg pølse = 250 gram per pers :P 

• Liker 4
Skrevet

Hadde i dag ei dame innom i butikken og hun hadde funnet ei lampe hun likte. Problemet var at vi var utsolgt for den med krom pæreholder, og det var ikke snakk om å kjøpe den som var i kobber. Jeg forklarte henne at siste frist å bestille før jul var i forige uke, og dersom vi bestiller nå så er den her i løpet av den første uken i januar. Hun begynte å kjefte meg huden full av hvor dårlig jeg var på kundeservice og hun kunne kreve utstillingen, ja vi kunne jo bare solgt den til henne så bestille en ny en til butikken som kommer i januar.
Jeg beklaget at det kunne vi altså ikke gjøre, da dette er en av våre bestselgere og med utstillingen i butikken er muligheten for også andre kunder å kunne bestille denne til etter jul.
Hun ble selvfølgelig rasende og skulle ikke ha noe som helst hos oss noen gang.
Jeg forklarte at dersom hun ønsket noe før jul så måtte hun rett og slett komme innom tidligere å høre hva vi har inne og evt kan bestille.

• Liker 3
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...