Gå til innhold

Dumme ting kunder sier

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg må bare fortelle om damen som nettopp var innom. Hun sa hun hadde bursdag og spurte derfor om å få en gratis pølse. Det måtte jeg selvsagt si nei til så da begynte hun i stedet å drikke av ketchup flaskene (!!!!!). Jeg sa at sånn kunne hun virkelig ikke holde på, hvorav hun svare hun hadde diabetes. Da slo hun seg løs på dressingen.. Jeg fikk tilsluttet kastet henne ut og måtte kaste en full flaske ketchup og dressing...

Endret av Fame
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kunde: kan jeg se på denne?

Jeg: ja selvfølgelig. *åpner opp esken og tar tingen ut*

Kunde: ja da tar jeg den. Da er det bare å rulle den sammen og stappe den godt inn sa kjerringa.

Jeg: He he..

Tørre vitser i dag også gitt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom noen å spurte etter veien til Bø. Jeg sa de måtte kjøre mot Oslo.. Til Hønefoss også hokksund..

Jeg var ikke sikker på om det var andre veien da??

Nei, da kommer dere til Trondheim..

Også viste jeg de på kartet hvor de kunne kjøre.. De ville helst slippe å kjøre gjennom Oslo da.

Ja da må dere kjøre gjennom Hønefoss, det er den raskeste veien uansett.

Ja men da måtte de vel dra til Hamar... Også babla de ett eller anna om minnesund.

Nei kjør gjennom Gjøvik og til Hønefoss, så til hokksund, Notodden og Bø! Viste de på Google maps på telefonen min og.

Så, etter mye om og men fikk jeg forklart de hvor de skulle kjøre. De trodde bare ikke på meg haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom inn ei dame på HM i går, og i kassa sto det en gutt. Dama hadde med seg ei pakke med vippeextansion, buste bort til kassa og spurte: Har du brukt sånne før, hvordan tar du de på?
Gutten sa at så vågal hadde han ikke vært enda, i en humoristisk tone, og forklarte at det fulgte med bruksanvisning i pakken.

Dama så opp på han i kassa: Åja, ja, heheh..

Ikke at dette var så dumt spørsmål lignende, men noen ganger lurer jeg på om enkelte kunder overhode legger merke til hvem som står bak kassa!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er bare meg da :P Jeg jobber i en ganske travel butikk, så mulig jeg er litt ekstra plaget med dette, har heeeeeele veien folk som "bare skal spøre om noe". Blir slitsomt etter hvert når du konstant skal sjonglere mellom 2-3 kunder samtidig.

Om én kunde først trenger hjelp til noe, så kan jeg banne på at kunde nr 2 og 3 også trenger hjelp samtidig. Så om jeg er på vei til lageret for å undersøke noe for en kunde, så er det gjerne flere som stopper meg på veien. Men jeg klandrer ikke dem da, de kan ikke vite om jeg går for å hjelpe en annen kunde.

Det er noe annet med dem som roper "halloooo? hva er prisen på denne?" mens jeg prater med en annen kunde. Jeg FATTER ikke hvordan det går an å oppføre seg sånn.

Har så lyst til å rope "ET ØYEBLIKK!!!! :frustrert: " tilbake. :fnise:

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silverstream

Jeg irriterer meg over andre kunder jeg hører som sier "jeg skal ha" eller "jeg vil ha" istedet for "kan jeg få" eller liknende. Tenker da på kjøp av mat først og fremst, hørte det senest på McDonalds idag. Det høres så uhøflig ut... GI MEG liksom... sukk.

Må nok si meg skyldig i den hvor jeg skal bestille mat :sjenert:

Men sier heldigvis "hei :)", "hade!" og "takk" når jeg får maten servert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legg til en "gjerne" så høres det litt bedre ut da iallfall:) Heller "Hei, jeg vil gjerne ha en pølse" enn "Hei, jeg vil ha en pølse"... :) Men ja, det har jo også litt å si om man sier takk og hei og generelt er hyggelig ellers.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok si meg skyldig i den hvor jeg skal bestille mat :sjenert:

Men sier heldigvis "hei :)", "hade!" og "takk" når jeg får maten servert.

Jeg synes ikke du høres noe irriterende ut da, så lenge du sier hei og hade/takk. For meg er det de som hopper rett til "jeg skal ha en pølse!" som respons på mitt smilende "heisann :-D". Er sånne mennesker som ikke kan takke for seg heller.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du høres noe irriterende ut da, så lenge du sier hei og hade/takk. For meg er det de som hopper rett til "jeg skal ha en pølse!" som respons på mitt smilende "heisann :-D". Er sånne mennesker som ikke kan takke for seg heller.

Kanskje det vanligvis er sånn, men jeg kan også finne på å si ''jeg vil/skal ha en...'' eller bare ''en pølse/burger/ett eller annet''. :sjenert: Høres ikke irritert ut, sier hei, takk, ha det og slike ting også.

Jeg synes jo det er litt merkelig at det er en selvfølge å få kjøpe klærne man tar med til kassen i en klesbutikk f.eks. (altså - jeg hører sjeldent noen si ''kan jeg vær så snill få kjøpe disse klærne...''), men man må spørre pent på steder som selger mat, hvis ikke er man frekk. Synes også det er rart at de fleste i England sier ''thank you'' til bussjåføren når de går av for eksempel, mens det ikke er vanlig i Norge - selv om de utfører en tjeneste/bare gjør jobben sin (alt etter som hvordan man ser på det) akkurat som de i butikk. Litt off topic, men jeg synes bare disse uskrevne reglene er litt ulogiske, det gjelder liksom bare enkelte servicepersoner i enkelte situasjoner... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det vanligvis er sånn, men jeg kan også finne på å si ''jeg vil/skal ha en...'' eller bare ''en pølse/burger/ett eller annet''. :sjenert: Høres ikke irritert ut, sier hei, takk, ha det og slike ting også.

Jeg synes jo det er litt merkelig at det er en selvfølge å få kjøpe klærne man tar med til kassen i en klesbutikk f.eks. (altså - jeg hører sjeldent noen si ''kan jeg vær så snill få kjøpe disse klærne...''), men man må spørre pent på steder som selger mat, hvis ikke er man frekk. Synes også det er rart at de fleste i England sier ''thank you'' til bussjåføren når de går av for eksempel, mens det ikke er vanlig i Norge - selv om de utfører en tjeneste/bare gjør jobben sin (alt etter som hvordan man ser på det) akkurat som de i butikk. Litt off topic, men jeg synes bare disse uskrevne reglene er litt ulogiske, det gjelder liksom bare enkelte servicepersoner i enkelte situasjoner... :)

Det handler om folkeskikk og respekt for jobben vi gjør for deg som kunde. Høflighet er forventet og noe man vokser opp med fra man lærer å snakke i f.eks England som du nevner, og det er noe av det jeg liker best med deres kultur. Nordmenn generelt mangler denne egenskapen, noe som er fryktelig synd..
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om folkeskikk og respekt for jobben vi gjør for deg som kunde. Høflighet er forventet og noe man vokser opp med fra man lærer å snakke i f.eks England som du nevner, og det er noe av det jeg liker best med deres kultur. Nordmenn generelt mangler denne egenskapen, noe som er fryktelig synd..

Men jeg lurer egentlig litt på om alle her som synes at folk er superfrekke så fort de sier ''jeg vil ha'' i stedet for ''kan jeg få'' går gjennom alle høflighetsfrasene når de møter en person i et serviceyrke, uansett situasjon. Det tviler jeg på - jeg ser i hvert fall svært få si takk og ''kan jeg få'' når de skal betale i klesbutikk, går av bussen, kjøper bussbillett, generelt situasjoner der de ikke får ting rett i hånda (det er da det er mest naturlig for meg å si takk i alle fall, når jeg blir servert/gitt noe - eller om den ansatte tar seg tid til å vise/forklare når jeg spør et spørsmål). Jeg synes fortsatt det er merkelig at det som er superfrekt i møte med enkelte servicepersoner er helt OK i møte med andre.

Det er enda mer OT, men mitt inntrykk av England (ikke korttur som turist, men vært mye blant engelskmenn) er at det er utrolig mye påtatt høflighet og ''chit-chat''. Jeg synes ikke det er positivt heller, jeg da. Synes det er fint om folk er snille og greie, sier takk der det faller seg naturlig - men nøyaktig hvordan de formulerer èn setning eller om de glemmer en høflighetsfrase er ikke nok til å ødelegge et ellers greit/godt inntrykk.

Endret av Gaea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg lurer egentlig litt på om alle her som synes at folk er superfrekke så fort de sier ''jeg vil ha'' i stedet for ''kan jeg få'' går gjennom alle høflighetsfrasene når de møter en person i et serviceyrke, uansett situasjon. Det tviler jeg på - jeg ser i hvert fall svært få si takk og ''kan jeg få'' når de skal betale i klesbutikk, går av bussen, kjøper bussbillett, generelt situasjoner der de ikke får ting rett i hånda (det er da det er mest naturlig for meg å si takk i alle fall, når jeg blir servert/gitt noe - eller om den ansatte tar seg tid til å vise/forklare når jeg spør et spørsmål). Jeg synes fortsatt det er merkelig at det som er superfrekt i møte med enkelte servicepersoner er helt OK i møte med andre.

Det er enda mer OT, men mitt inntrykk av England (ikke korttur som turist, men vært mye blant engelskmenn) er at det er utrolig mye påtatt høflighet og ''chit-chat''. Jeg synes ikke det er positivt heller, jeg da. Synes det er fint om folk er snille og greie, sier takk der det faller seg naturlig - men nøyaktig hvordan de formulerer èn setning eller om de glemmer en høflighetsfrase er ikke nok til å ødelegge et ellers greit/godt inntrykk.

Jeg sier både hei, hade og takker til både betjening i klesbutikk, matservering, bussjåfør osv. Skulle bare mangle, og det er ikke akkurat krevende og vise den lille høfligheten heller. Synes det spres negativ stemning når folk bare kommer og krever hva de skal ha uten å hilse eller takke for seg. Men så er jo nordmenn kjent for å være et kaldt folkeslag.

Jeg har ikke samme inntrykk av briter generelt som det du har, og jeg har bodd flere år i England. Der smiler man til fremmende man passerer på gaten og hilser, og det er helt naturlig å slå av en prat med folk man ikke kjenner, og vise høflighet for medmennesker uansett om det er en lærer, en lege, en bussjåfør eller en bartender. Kanskje er høflighet påtatt noen ganger ja, men det sprer mye mer positiv stemning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, oh, jeg var dum kunde her for ei stund siden :laugh: Det var flaut :fnise:

Trengte en hår-klipp, så jeg fant nettsidene til frisøren jeg har nå brukt siden jeg flytta, og bestilte time på nett. Fikk påminnelse på SMS en time før og dro så ned for å bli klippet. Vel fremme har de meg ikke i den time-boka si, og sier jeg antakelig skal over veien(firsør med lignende navn). Jeg sjekker nå SMS'en og sier at det er riktig navn. De blir rare i fjeset og sier de hverken sender ut SMS eller har nett-bestilling.

Tenker jeg så skikkelig forvirra ut på dette punktet :fnise:

Etter noe om og men finner vi jo ut at det er en frisør med samme navn i ÅLESUND! Jeg som befant meg i midtnorge kom jo ikke akkurat til å rekke den timen :hoho: Det ble en flau telefonsamtale til Ålesund for å beklage gitt:P De fikk seg nå en god latter i andre enden i alle fall :fnise: Men ble nå klippet hos frisøren jeg egentlig skulle til da, så fikk god service!^^,

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overhørte en annen norsk gjest på en resturant i utlandet, han sa til servitøren at han ikke ville gi tips fordi han mente at norske servitører tjente veldig bra, og da gjorde nok spanske det også.

Men han sa at hun kunne gjerne spise opp restene av pizzaen hvis hun var sulten....

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg går på Burger King eller lignende steder kan det hende jeg sier "Jeg skal ha..." men ikke i betydningen "JEG SKAL HA OG OM DU IKKE HAR DET INNEN 5 SEKUNDER GÅR JEG ET ANNET STED!!!!", men mer som "det er den jeg vil ha og ikke den andre" og alt med et så stort smil jeg kan klare og gjerne med et nikk som anerkjenner det heiet, eller vanligere, "Ledig kasse" som betjeningen kommer med i stedet for hei. Håper ikke det blir sett på som uhøflig, det er sjelden jeg hører noen si det på en annen måte.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier takk osv til alle, sier takk etter jeg har betalt i matbutikken osv.. og jeg smiler og sier noen ganger hei til busssjåføren hvis jeg går på foran. Er ikke noen solstråle eller veldig utadvent eller noe, synes bare det er fint at folk er høflige. At det kan virke litt påtatt iblandt får så være, jeg foretrekker det fremfor å virke frekk/kjip :)

Edit: Kan jo legge til at jeg for det meste opplever å få god service, så det kan jo hjelpe å være litt ekstra høflig?

Endret av SoftKitty
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier takk osv til alle, sier takk etter jeg har betalt i matbutikken osv.. og jeg smiler og sier noen ganger hei til busssjåføren hvis jeg går på foran. Er ikke noen solstråle eller veldig utadvent eller noe, synes bare det er fint at folk er høflige. At det kan virke litt påtatt iblandt får så være, jeg foretrekker det fremfor å virke frekk/kjip :)

Edit: Kan jo legge til at jeg for det meste opplever å få god service, så det kan jo hjelpe å være litt ekstra høflig?

Jeg sier også hei til alle jeg snakker med, men ikke takk og ha det bra til bussjåføren f.eks. Greit nok at noen sier hei, takk, ha det bra og ha en fin dag til absolutt alle, men det kan ikke kalles vanlig. Jevnt over er det noen servicearbeidere som får høre slike høflighetsfraser langt oftere enn andre - som også er greit (bare litt merkelig), men jeg synes det er sært å bli fornærmet hvis noen ikke svarer ''perfekt'' så lenge de ikke virker sure/irritable. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg går på Burger King eller lignende steder kan det hende jeg sier "Jeg skal ha..." men ikke i betydningen "JEG SKAL HA OG OM DU IKKE HAR DET INNEN 5 SEKUNDER GÅR JEG ET ANNET STED!!!!", men mer som "det er den jeg vil ha og ikke den andre" og alt med et så stort smil jeg kan klare og gjerne med et nikk som anerkjenner det heiet, eller vanligere, "Ledig kasse" som betjeningen kommer med i stedet for hei. Håper ikke det blir sett på som uhøflig, det er sjelden jeg hører noen si det på en annen måte.

Dette understreker poenget mitt egentlig. Jeg hadde oppfattet deg som en koselig kunde, men flere ganger i denne tråden har det blitt fortalt at en slik formulering gjør en stakkars ansatt fryktelig fornærmet - uansett om kunden ikke gjorde noe annet ''galt''. :)

Samme gjelder for øvrig hei og ha det. Får du ikke med deg de ordene/kanskje svarer for lavt er man visst kunden fra helvete uansett om man ikke sa noe rart ellers. :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at en skal si takk og hei og hade til ALLE, men jeg mener fremdeles at det er veldig mye mer høflig å si "kan jeg få" enn "jeg skal ha"/"jeg vil ha" i en service-situasjon, og det krever absolutt ingenting. (Synes man skal si takk også da, hvis det er en situasjon der noen hjelper deg eller gir deg noe, selv om du har betalt for det..)

Og som jeg nevnte før, såklart kommer det an på hele samtalen og hvordan man er om man oppfattes som hyggelig eller ikke, ikke bare ordvalg.

Endret av SoftKitty
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt det samme som de som vil ha en vare pakket inn som gave, og sier:
"Gave!"

Eller, klassiker:
Jeg: "Trenger du pose? :)"
Kunde: "Den skal pakkes inn!" Jasså, SKAL den det altså?
Jeg: "Det er greit. Trenger du en pose i tillegg? :)"
Kunde: "Det er en gave." ÅJA JAVELL SÅ FINT, men - pose? Og hva med "gjerne, vær så snill, om det er mulig, er du grei...."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...