sunflower Skrevet 14. juni 2014 #5661 Skrevet 14. juni 2014 (endret) I dag måtte jeg faktisk klaske panna mi litt. Jobber med klær og smykker. Vi stenger 18 på lørdager. Klokka var 17:58 på kassa (jeg sjekket) idet en dame med to små barn kommer inn. Barna nevler på det som kan nevles på, dama drar ut klær og gensere og slikt. Butikken var selvfølgelig strøkent ryddet i og med at jeg skulle stenge. Jeg har telt kassen og står og fyller ut det jeg kan fylle ut av papirarbeid før klokken blir slaget 18. Jeg går bort, smiler bredt og sier "hei, ser du etter noe spesielt i dag? :)". "Nei, jeg bare kikker litt!" Altså... du går ikke inn i en butikk og "bare kikker" når enhver klokke som ikke er digital sier at nå er klokka stengetid. Really Endret 14. juni 2014 av olinari 11
Strange Doll Skrevet 14. juni 2014 #5662 Skrevet 14. juni 2014 Klokken var 18.00 og jeg tok gitteret så langt ned at man fysisk må bøye seg langt for å komme under, og begynner å telle kassa. Plutselig kommer en dame og går under gitteret og spør om jeg er stengt?!? Ja svarer jeg selvfølgelig, og hun bare: Hun: jeg skal bare ha en gave. Meg: jeg har dessverre stengt så du må nok komme tilbake på mandag Hun: jeg skal bare ha en gave, hva kan jeg kjøpe til en jente på 10 år? Meg: beklager men jeg har stengt nå, det er derfor gitteret var nede, men jeg hjelper deg gjerne på mandag Hun: jeg skal jo bare ha en gave!!! Det tar bare 10 minutter! Og sånn sto vi i type 10 minutter, før jeg endelig fikk henne ut! 9
The Kitten Skrevet 14. juni 2014 #5663 Skrevet 14. juni 2014 Av og til får jeg lyst til å spørre kunder om de vet hva ordet "stengt" betyr. Det betyr "lukket" "ikke åpnet" osv. Ikke "jeg skal bare." 7
Sugar&Spice Skrevet 15. juni 2014 #5664 Skrevet 15. juni 2014 Stengeproblematikk! <3 Etter at vi har tatt siste bestilling er telefonen nødt til å være åpen til siste kunde har fått maten sin, tilfelle noe skulle skje må de kunne få tak i kundeservice. Det er forsåvidt greit nok, men når folk ringer 2315 og vil bestille mat sier jeg jo som det er; beklager, vi stengte klokken elleve. De fleste sier jo bare "fillern, jaja!" men så er det noen andre.... - HVORFOR I HELVETE TAR DU TELEFONEN DA. - Kan du ikkesende mat til meg allikevel? Du er jo uansett på jobb (som om det er jeg som lager og kjører ut maten...? - Herregud, dere stengte tidlig?! (2300? Really? Hvem vil ha pizza da...) - Om dere ikke sender meg mat ringer jeg til peppes istedenfor! (okei, de stenger også 2300......) osv. Sukk. 8
Rægs Skrevet 15. juni 2014 #5665 Skrevet 15. juni 2014 (endret) Det er utrolig frekt å ikke respektere andres arbeidstid, og det handler ikke om at butikkene viser dårlig service fordi noen kunder velger å faktisk gjennomføre en handel ETTER stengetid. Stengt er virkelig stengt, fatter ikke at folk ikke forstår det. Hvis jeg skal jobbe lengre enn nødvendig, blir 5-timers eller 8-timers vakten min plutselig mye lengre. Uansett hva slags jobb man har, blir man jo sliten og gleder seg til å komme hjem. Det aller verste er folk som "bare skal titte" rett før stengetid, og da mener jeg typ fem minutter før ol. Hvis de kjøper noe, er det faktisk mer akseptabelt. Dessverre finnes det altfor mange av dem haha Endret 15. juni 2014 av Rægs 8
Edie Skrevet 15. juni 2014 #5666 Skrevet 15. juni 2014 Helt sant. Ufattelig mange som ikke forstår seg på stengetid. Veldig mange som ikke har jobbet i butikk selv tror jeg. Innbiller meg at dette er folk som jobber på kontor og dytter papir. Og vedder på at de ikke tar telefon eller svarer på mail etter arbeidstid Og det evinnelige spørsmålet når gitteret er mer enn halvveis nede; er dere stengt? Altså, hallo! Nei, her krever vi bare litt knebøy for å komme inn.. 3
superdupermeg Skrevet 15. juni 2014 #5667 Skrevet 15. juni 2014 (endret) Jeg har jobbet i to butikker som skal pusse opp og allikevel mens arbeidet står på som fullt og butikken er tom for varer kommer folk å skal ha noe. Fordi folk skal vandre ut å inn må gitteret være oppe/døra stå oppe, og kundene kommer, uten å legge merke til at det er null varer i butikken. Selv når vi sier at vi ikke har en eneste vare i butikken skjønner de det. "Jammen jeg skal jo bare ha en ****, det må dere jo ha?" Endret 15. juni 2014 av superdupermeg 5
Meaty Skrevet 15. juni 2014 #5668 Skrevet 15. juni 2014 Jeg grugleder meg til august, da skal butikken jeg jobber i være stengt i over to uker, vi skal nemlig bygge om. Og vi ligger da altså inne på et kjøpesenter, så jeg kan allerede nå se for meg hvordan det blir mtp kunder som "skal bare". Husker godt hvordan det var for noen år siden, da vi måtte holde stengt en dag fordi kjempeakvariet til nabobutikken hadde tømt seg i butikken vår. Har vel fortalt om det tidligere i tråden, det var masse vann men folk "skulle bare" likevel. Jaja, jeg får sikkert noen gode historier å fortelle her. 2
superdupermeg Skrevet 15. juni 2014 #5669 Skrevet 15. juni 2014 Jeg grugleder meg til august, da skal butikken jeg jobber i være stengt i over to uker, vi skal nemlig bygge om. Og vi ligger da altså inne på et kjøpesenter, så jeg kan allerede nå se for meg hvordan det blir mtp kunder som "skal bare". Husker godt hvordan det var for noen år siden, da vi måtte holde stengt en dag fordi kjempeakvariet til nabobutikken hadde tømt seg i butikken vår. Har vel fortalt om det tidligere i tråden, det var masse vann men folk "skulle bare" likevel. Jaja, jeg får sikkert noen gode historier å fortelle her. Lykke til, du får oppdatere oss hvis du får noen ekstra morsomme
Meaty Skrevet 15. juni 2014 #5670 Skrevet 15. juni 2014 Jeg får ha penn og papir på lur. Litt morsomt, for jeg så ikke innlegget ditt om oppussing før jeg hadde postet mitt eget.
Antique Skrevet 16. juni 2014 #5671 Skrevet 16. juni 2014 I dag hadde vi en feil med kortautomaten, og fikk dermed bare tatt imot kontanter - heldigvis er det en minibank rett utenfor, så er ikke helt krise Kunde: Hvorfor tar dere ikke kort? Meg: Det er en feil med kortautomaten, men vi jobber med å få fikset det. Imellomtiden må dessverre kun ta imot kontanter, men det er en minibank utenfor Kunde: Hvorfor det? Meg: ..hæ? Kunde: Hvorfor tar dere ikke kort? er jo ingen som har kontanter lenger!!! Meg:... Neivel 8
Euphorbia Skrevet 17. juni 2014 #5672 Skrevet 17. juni 2014 Huff, når vi først snakker om stengetider og folk som "skal bare".... Om sommeren har vi mye utesalg av blomster, og har da et stort gitter foran hovedinngangen som vi stenger. En dag, etter stengetid, kanskje 30-45 min etter?.. sitter jeg på bakrommet å tar oppgjøret etter at jeg har stengt, ryddet butikken, OG slukket lyset. Da kommer det en dame inn sideinngangen og begynner å titte rundt i butikken. Jeg kommer fram fra bakrommet og sier at vi har dessverre stengt. Da klarer neket av ei dame å få spurt om jeg mener det? Eeh, ja, hvordan klarer du å oppfatte butikken som åpen i det hele tatt når det er helt mørkt, og gitter foran hovedinngangen som du umulig kan unngå å se? Hun gikk, og var åpenbart sjokkert over at jeg ikke tulla... Og en vinterdag i julestria hadde jeg og kollegaen min stengt butikken, og var nesten en time på overtid fordi det var mye å ordne etter stenging. Vi hadde endelig fått ting klart, kledd på oss og stod utenfor døra og skulle til å vri om låsen, så kommer det en dame løpende og spør om ikke hun han få kjøpe en bukett... Vi begge sa pent at vi hadde stengt for over en time siden, og (om du ikke ser det??) så er vi på vei hjem nå, så vi kan ikke hjelpe deg dessverre. Hun dama gav seg FAEN ikke!!! (unnskyld uttrykket) hun skulle jo bare, bare bare bare ha...Så tilslutt var jeg vel litt sånn og sa at GREIT, vi har en "ferdigbukett" som koster 300,- du kan få kjøpe den, eller ingenting. (Den buketten visste jeg stod veldig lett til inne på kjøla, og jeg følte virkelig ikke for å gjøre noe ekstra for denne uforskammede damen som ikke kan respektere åpningstider, annet enn at jeg tok dobbel pris for den lille buketten. Syns det absolutt var på sin plass.) Og når jeg da kommer fram med buketten klarer hun å spørre om vi ikke har noe annet??! Altså, hallo i luken? Tror jeg så omtrent sånn ut når hun innså at det var feil spørsmål akkurat da, og bare "ja, greit jeg tar den" tilføyd med ørlite skamfullt smil. Jeg var sikkert ikke så veldig imøtekommende og serviceminded akkurat da, men det får jeg ikke betalt for i fritiden min heller. Som kunde kan du få lov å spørre om å få handle etter åpningstid, men respekter og FORVENT å få et nei. Ærlig talt hva feiler det folk som tror at vi i butikk ikke har noe liv utenom jobben? Tror de at vi sover på bakrommet? 19
Avi Skrevet 17. juni 2014 #5673 Skrevet 17. juni 2014 Kunde: snu det ene brødet så jeg får sett på det!! *jeg snur litt på brødet på benken* Kunde: nei DET ANDRE BRØDET! HERREGUD!!! 6
Avi Skrevet 17. juni 2014 #5674 Skrevet 17. juni 2014 Overhørte samtale mellom kollega og kunde: Kunde: det er best du gjør det her ORDENTLIG fordi jeg har drevet bakeri inni Oslo i MANGE år!! Også viste det seg at hun bare har jobba bak disken sånn som oss 6
Gjest Regnstorm Skrevet 17. juni 2014 #5675 Skrevet 17. juni 2014 Angående det med åpningstider. Har noen rare kunder på kaffebaren jeg jobber på. Jeg vet de eier og driver en kafe selv, så de er ikke ukjent med konseptet "stengt". Likevel presterer de gang etter gang å komme 15 minutter før stengetid, bestiller gjerne noe å spise, og blir sittende 15-20 minutter over åpningstid. Greit at det ikke er så fryktelig lenge, men det er fryktelig irriterende etter 8 timer på jobb, og det er mange av stengerutinene jeg ikke kan gjøre når jeg fortsatt har gjester. Fatter bare ikke hvordan noen som jobber med det selv ikke en gang ser hvor uhøflig det er. 12
Kara W Skrevet 19. juni 2014 #5676 Skrevet 19. juni 2014 Ærlig talt hva feiler det folk som tror at vi i butikk ikke har noe liv utenom jobben? Tror de at vi sover på bakrommet? Jeg har et stort strev for tiden med å forklare 4-åringen min at folk ikke bor på jobbene sine (leger bor på sykehuset, brannmenn på brannstasjonen, butikkansatte i butikken osv). Det er visst ganske ufattelig at de kan bo i vanlig hus, men jeg hadde jo håpet at det skulle gi seg med årene Vi var forøvrig en litt større gjeng som var ute og spiste en kveld. Vi spiste og pratet og koste oss, og ingen tenkte på å følge med på klokka. Da en servitør kom forsiktig bort og spurte om vi ikke kunne gjøre opp regningen for de stengte egentlig nå så svarte det en av mennene ved bordet: "Da sier dere: Pell dere vekk for nå har vi lyst til å dra hjem!" Fikk meg til å tenke på denne tråden og hvor mange som ikke har ønsket at de kunne si nettopp det. 20
kaprifolen Skrevet 19. juni 2014 #5677 Skrevet 19. juni 2014 (endret) Vi var forøvrig en litt større gjeng som var ute og spiste en kveld. Vi spiste og pratet og koste oss, og ingen tenkte på å følge med på klokka. Da en servitør kom forsiktig bort og spurte om vi ikke kunne gjøre opp regningen for de stengte egentlig nå så svarte det en av mennene ved bordet: "Da sier dere: Pell dere vekk for nå har vi lyst til å dra hjem!" Fikk meg til å tenke på denne tråden og hvor mange som ikke har ønsket at de kunne si nettopp det. Herlig! Vi hadde en lignende opplevelse i utlandet en gang. Trivelig lag, da vi plutselig oppdaget at det var svært tomt rundt oss, og at eieren leste avisen i et hjørne. Vi spurte når de stengte, og fikk et vennlig "we close when we don't have guests". Vi takket pent og ydmykt, tipset godt og følte oss litt ille til mote da vi skjønte at han egentlig var på vei til å stenge da vi travet inn.... (Altså, vi skulle bare ha en nightcap, vi satt der ikke i timesvis, men fortsatt kjipt å vite at man holdt igjen en som var på vei hjem) Endret 19. juni 2014 av kaprifolen 2
The Kitten Skrevet 19. juni 2014 #5678 Skrevet 19. juni 2014 Vi stenger kl 19 på hverdager. Kl 18:55 kom det en dame løpende inn. Jeg gikk bort til henne og spurte om jeg kunne hjelpe med noe før vi skulle stenge. Damen: Dere stenger kl 20. Meg: Nei, vi stenger kl 19. Damen: Nei, dere stenger kl 20. Meg: Hvem har sagt det til deg? Damen: Venninnen min. Meg: Da har hun sagt feil til deg. Damen: Jeg har fått beskjed fra venninnen min om at dere har åpent til kl 20. Så da akter jeg å bli til kl 20. Altså bare fordi et random kvinnemenneske har sagt det til henne så betyr det ikke at det stemmer. 35
Gjest HarryDotter Skrevet 20. juni 2014 #5679 Skrevet 20. juni 2014 Vi stenger kl 19 på hverdager. Kl 18:55 kom det en dame løpende inn. Jeg gikk bort til henne og spurte om jeg kunne hjelpe med noe før vi skulle stenge. Damen: Dere stenger kl 20. Meg: Nei, vi stenger kl 19. Damen: Nei, dere stenger kl 20. Meg: Hvem har sagt det til deg? Damen: Venninnen min. Meg: Da har hun sagt feil til deg. Damen: Jeg har fått beskjed fra venninnen min om at dere har åpent til kl 20. Så da akter jeg å bli til kl 20. Altså bare fordi et random kvinnemenneske har sagt det til henne så betyr det ikke at det stemmer. Sånne folk er for dumme til å gå fritt rundt.....Jeg hadde fysisk geleidet henne ut av butikken. No mercy! 2
Shinigami Skrevet 20. juni 2014 #5680 Skrevet 20. juni 2014 Kunde ser at jeg kommer kjørende på en vogn/pall. Kunden steller så sin vogn/kurv midt i veien og går for å lete etter varer på en hylle. Er det virkelig så vanskelig å sette vogna/kurvrn mer til siden? Blir bare i veien for ansatte og andre kunder. Og dette skjer OFTE. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå