Gå til innhold

Telt

Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta

Vi har tenkt å kjøpe oss et telt, men vi har ikke greie på det i hele tatt. Håper dere kan gi oss noen gode tips. Vi har tenkt til å bruke teltet på kortere turer, 1-3 netter. Kommer antakeligvis ikke til å bære det veldig langt, men vi liker heller ikke å bære tungt ;) Regner med at det ikke vil bli brukt om vinteren.. Nå er vi jo bare 2, men bør vi satse på et 3-4 manns telt? (blir jo kanskje også flere etterhvert..)

Hva bør vi tenkt på når vi skal ut å handle? Hvilket prisnivå bør vi legge oss på? Noen konkrete telt dere anbefaler?

Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville gått for et 3-4 manns telt. De er jo ikke akuratt store!

Og husk å velg et med fortelt. Altså plass ute til å legge ifra dere bagasje og andre skaker så det holder seg tørt.

Jeg syns også at stenger som er sammenleggbare med strikk i er kjappe å sette opp. Vi kjøpte et hos Jysk for mange år siden og det viste seg å være helt suverent. Tror det kostet 400,- eller 600,-

Det har sølvovertrekk og jeg tror det holder noe av varmen ute på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om dere er to bør dere minimum kjøpe et 3-manns telt. Et for 2 har bare plass til to personer og ingen bagasje, hvilket er kjipt om det regner, eller om man vil holde noen av klærne varme, ha plass til å lage mat eller liknende.

Generelt liker jeg helsport sine telt, de har beskrivelse av alle på www.helsport.no om du vil kikke. Jeg skal ha telt til omtrent samme bruk som som dere, og vurderer Fjellheimen Camp eller Rondane. Min erfaring er at det er bedre å bruke en del penger på et godt telt enn å kjøpe et billig på obs eller jysk. Ikke bare varer de mye lengre, men de er ikke så plagsomme som de billige underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rognebær

Jeg skriver under på alt Fakse har nevnt.

Helsport er vel ubestridt markedsleder på telt i Norge. Jeg har veldig god erfaring med teltene deres, og garantien er god. Sjekk litt på www.helsport.no, og www.xxl.no for priser på teltene. Ville aldri satset på et billigtelt, men lagt 2-4000 i det i alle fall. Når det gjelder telt, får du stort sett det du betaler for. Jo dyrere, jo lettere, men samtidig mer værbestandig.

(Når det er sagt: I fjor sommer bodde jeg en uke i telt på 1200 meters høyde sammen med noen som hadde et høyt og ruvende billigtelt til noen få hundrelapper, kjøpt på matbutikk... Vi veddet på at det kom til å blåse ned og/eller gå i stykker i løpet av uka, men det gjorde det faktisk ikke til tross for MYE vind. :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Enig med de over. Jeg har 3-mannstelt, som jeg og kjæresten bruker. Det passer fint til oss, samtidig som det er greit å vite at man kan presse inn en til om behovet melder seg. Greit å ha litt plass til bagasje (som vi forøvrig har i forteltet, noe som er utrolig praktisk). Vet ikke hva som fins av telt der ute, men i forhold til mitt forrige telt, er dette en drøm. Strikkstenger som tres i, isetting av plugger, og vips så er ytterteltet oppe. Greit at det er funksjonelt, sånn at man ikke bruker hele kvelden på å sette det opp når man kommer slitne fram. Også greit at det er ganske solid, sånn at det kan komme en liten storm uten at man trenger ligge våken av frykt for å blåse bort. Tror vi betalte 2000-3000 for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allium

Også enig med de foregående. Kjøp et kvalitetstelt, og minst et 3-manns.

Jeg har et helårs Helsport-telt, utgått modell som heter Alpa Mayo. Supert telt, men tungt. Kjærestens tresesongers telt veier bare halvparten, og duger fint til sommerbruk. Det er også et Helsport-telt, jeg husker ikke hva det heter i farten. Tunneltelt med lite fortelt, 3-mannstelt. Lett å bære, raskt å sette opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesta

Takk for svar alle sammen, jeg setter veldig stor pris på det :)

Må vente en stund til før jeg får handlet, så tar gjerne i mot flere råd også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville også ha kjøpt et fire mannstelt. har et 4 manns iglo. helt ypperlig. de fleste telt nå til dags er velg en form for iglo, vet ikke en gang om hustelt eksisterer, men iglo er mye mere stabilt. så d er et pluss. sjekk at det er regntett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Vi har tenkt til å bruke teltet på kortere turer, 1-3 netter. Kommer antakeligvis ikke til å bære det veldig langt, men vi liker heller ikke å bære tungt  Regner med at det ikke vil bli brukt om vinteren.. Nå er vi jo bare 2, men bør vi satse på et 3-4 manns telt? (blir jo kanskje også flere etterhvert..)

Hva bør vi tenkt på når vi skal ut å handle? Hvilket prisnivå bør vi legge oss på? Noen konkrete telt dere anbefaler?

Jeg ser ikke noen grunn til at dere skulle trenge noe dyrt og fancy til det bruksområdet du snakker om. Personlig har jeg et 3-manns biltematelt (igloo) til noen hundrelapper, og det funker utmerket til den typen koseturer jeg er ute på nå for tiden, også om vinteren. Teltet er litt for kort siden jeg er en lang stake, men sånt noe er jo lett å finne ut av før man kjøper. På korte turer er ikke vekt så allverdens viktig. Bare less det på kjæresten din, se imponert ut og si han er barsk, så ordner det seg helt av seg selv :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...