Gjest fluesmekker Skrevet 8. juli 2006 #1 Skrevet 8. juli 2006 Hei Lurer på å bytte p-pille merke neste gang jeg må inn å få resept. Går nå på trionetta og helsesøster foreslo å bytte fordi det finnes så mange nyere og bedre p-piller, med lavere hormoninnhold, på markedet nå for tiden. Nevnte yasmin og loette. Hva slags erfaringer har dere med disse? Jeg har ikke hatt noen merkbare bivirkninger av å bruke trionetta. Eneste negative er at det er litt vanskelig å utsette mensen med det. Hvis du har byttet fra trionetta til yasmin/loette, opplevde du stor forandring? Evnt. forbedring? Hva er prisen på f.eks. loette og yasmin, hører disse skal være en del dyrere? Er det andre p-pille merker som heller er å anbefalle? Takker for svar
Saeria Skrevet 8. juli 2006 #2 Skrevet 8. juli 2006 Har bytta fra Trionetta til Yasmin og det var den verste måneden ever. Jeg ble deprimert som bare fy. Grein i flere timer uten å skjønne hvorfor, men jeg var altså kjempedeppa. Cerazette mener jeg mange er fornøyd med. Den inneholder bare et hormon og koster ca 175 kroner for tre måneder.
Amanlis Skrevet 8. juli 2006 #3 Skrevet 8. juli 2006 Jeg bytta fra Synfase tl Yasmin en gang. Gikk på Yasmin i 9 mnd, det var 9 grusomme måneder. Jeg blei mildt sagt rasende, gikk opp 5 kilo og mista alt av sexlyst. Så jeg bytta tilbake til Synfase og er fortsatt veldig fornøyd med dem. De koster ca 95 kr for tre måneder.
Nicky B Skrevet 8. juli 2006 #4 Skrevet 8. juli 2006 Jeg byttet fra trinordiol til yasmin. Byttet varte i snaue 2 måneder, jeg blødde hele tiden og ble skikkelig hormonbombe som sprakk for ingenting! Fikk også masse kviser, men merket ingen vektøkning. Byttet kjapt tilbake til trinordiol og ble mitt gamle jeg igjen. Nå har jeg en resept på cerazette og en på trinordiol og vet ikke helt hvilken jeg skal velge. Har hørt om mange som har blitt gravide med cerazette... Pluss at mange får ingen "mens" med cerazette, men hvordan kan man vite at man ikke er gravid da?
La Luna Skrevet 8. juli 2006 #5 Skrevet 8. juli 2006 Vil ikke anbefale Yasmin jeg heller, blei kvalm, fikk mer menssmerter, nedsatt sexlyst....følte at hele kroppen var i ulage. Marvelon vil jeg anbefale, men er ikke en av de pillene med mindre hormoner. Har akkurat begynt på Cerazette sjøl, så kan ikke si ennå om jeg vil anbefale dem eller ikke
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2006 #6 Skrevet 8. juli 2006 Jeg har brukt både Yasmin og Loette og bortsett fra at jeg fikk høyt blodtrykk(det har med at jeg reagerer på østrogen, ikke pillemerket i seg selv), var jeg fornøyd med begge. Fordelen med disse er at de har en god del lavere hormoninnhold, noe som kan være en fordel dersom du kommer fra en familie med blodpropp eller hjertesykdommer.
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2006 #7 Skrevet 8. juli 2006 ...... men uansett er det nokså håpløst å anbefale prevensjon fordi folk kan reagere SVÆRT ulikt på de samme pillene.
Gjest Narnia Skrevet 8. juli 2006 #8 Skrevet 8. juli 2006 Byttet fra Trionetta til Yasmin for 2 år siden, og er kjempeglad for det. Merket ingen negative bivirkninger, kun positivt. Kvisene forsvant helt, og den vektøkningen jeg syntes Trionetta gav har jeg ikke merket noe til. I tillegg er det myyyye enklere å utsette mensen, jeg pleier stort sett bare å ha pause hver 3. måned. Har kun positive opplevelser med Yasmin, men som sagt over her er det vanskelig å anbefale noe siden man reagerer ulikt. Yasmin er også litt dyrere, men det spiller ingen rolle synes jeg.
Gjest fluesmekker Skrevet 9. juli 2006 #9 Skrevet 9. juli 2006 Takk for svar Ja, folk reagerer ulikt, men hvis mange har samme erfaringer kan det også være en sammenheng? Jeg forsåvidt ikke noe å utsette på trionetta heller, annent en at det er vanskelig å utsette mens. Høres ut som en del negative erfaringer med yasmin. Hva med loette? Har ikke hørt noe negativt med det, utenom at det var vanskelig å få tak i en stund.
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2006 #10 Skrevet 9. juli 2006 Yasmin er vel satt under spesiell overvåking fordi det har vært mange tilfeller av blodpropp med den, men hadde den vært direkte farlig å bruke hadde den nok vært tatt av markedet umiddelbart. Jeg tror Loette er den kombinasjonspillen som har lavest hormoninnhold på markedet pr. i dag.
Gjest 2324 Skrevet 9. juli 2006 #11 Skrevet 9. juli 2006 Yasmin er vel satt under spesiell overvåking fordi det har vært mange tilfeller av blodpropp med den, men hadde den vært direkte farlig å bruke hadde den nok vært tatt av markedet umiddelbart. ← Det er feil, Yasmin er tatt av overvåkning for lenge siden, det fikk jeg beskjed om av legen min for 2 år siden. Jeg bytta fra Trionetta til Yasmin og er kjempe fornøyd. Kvisene min ble borte, og det er mye lettere å utsette mens. Ellers har jeg ingen andre bivirkninger.
Gjest Gjesta Skrevet 9. juli 2006 #12 Skrevet 9. juli 2006 Hei! Jeg byttet fra Trionetta til Yasmin for 5 uker siden. Jeg ringte bare legen min og spurte om jeg kunne få resept på Yasmin istedetfor Trionetta og det var ikke noe problem. (Har gått på Trionetta i 5 år) Grunnen til at jeg ville bytte var at med Yasmin kan man gå 3 fulle brett uten opphold uten fare. Har spurt en spesialist om akkuratt dette. Så hvorfor ha mensen mer enn man må? Jeg var veldig fornøyd med Trionetta så dette var faktisk eneste grunnen til at jeg byttet, pluss at det er minde hormoninnhold i de selvfølgelig. Etter nå 5 uker på Yasmin har jeg heller ikke merket noe forskjell, og dte har gått helt fint å ikke ha mensen og, har ikke hatt småblødninger eller noe som kunne ha kommet! Eneste aberet med å gå på p piller så lenge sammenhengende er jo om man skulle bli gravid, så finner man det ut veldig sent, for p piller er jo ikke 100% sikkert! Prismessig tror jeg at jeg betalte ca 500 kr for 6 mnds forbrulk, så det er jo litt dyrere enn Trionetta! xx
Pilar Skrevet 9. juli 2006 #13 Skrevet 9. juli 2006 Jeg har brukt Cerazette noen mnd nå og er veldig fornøyd, med et par unntak. Sexlysten er noe redusert og jeg må være veldig nøye med ansiktsrensen ellers kommer kvisene mye raskere enn før. Ellers, ingen mens og helt topp.
Gjest monix Skrevet 9. juli 2006 #14 Skrevet 9. juli 2006 Har nettopp byttet til trionetta, har ikngen klager om den, mne gikk før på yasmin, å hadde det mye bedre da. sinnykt herlig å kunne utsette mensen når du ville. har også gått på loette, opplevde kraftig vektøkning da...
Gjest Gjest_Therese_* Skrevet 9. juli 2006 #15 Skrevet 9. juli 2006 Det er feil, Yasmin er tatt av overvåkning for lenge siden, det fikk jeg beskjed om av legen min for 2 år siden. ← Yasmin står fremdeles under overvåking hos legemiddelverket. http://www.slk.no/upload/25978/2006-07-03%...%C3%A5king1.pdf Imidlertid så vet man jo ingenting OM disse personene som har fått blodpropp av å gå på Yasmin. Kanskje var de storrøykere, overvektige, arvelig disponert for sykdom osv. Det er en viss risiko med alle prevensjonsmidler, men det som gjør det så vanskelig er at folk kan reagere på forskjellig måte selv om de tar de samme pillene. Therese
Gjest 2324 Skrevet 10. juli 2006 #16 Skrevet 10. juli 2006 Jaha? Da må den i så fall ha blitt satt under kontroll igjen, for som sagt sa legen min at den var tatt av listen. Men men, samme kan det være. Jeg trives veldig godt med Yasmin.
Gjest BagLady Skrevet 10. juli 2006 #17 Skrevet 10. juli 2006 Jeg har brukt både Yasmin og Loette og bortsett fra at jeg fikk høyt blodtrykk(det har med at jeg reagerer på østrogen, ikke pillemerket i seg selv), var jeg fornøyd med begge. Fordelen med disse er at de har en god del lavere hormoninnhold, noe som kan være en fordel dersom du kommer fra en familie med blodpropp eller hjertesykdommer. ← Jeg fikk blodpropp av Loette, jeg har en genetisk defekt i blodet som gjør at jeg er disponert for blodpropp. Så hvis du har en slik defekt eller er bare er i en familie hvor det har vært påvist blodpropp ville jeg holdt meg unna alle typer p-piller.
Gjest Cosmic Girl Skrevet 11. juli 2006 #18 Skrevet 11. juli 2006 Jeg byttet fra Trinordiol til Yasmin for ca 5 år siden, og har vært kjempefornøyd! Har hatt regelmessige blødninger, det er ikke noe problem å hoppe over en mens eller tre , jeg har ikke vært kvalm, ikke deppa, ingen ting. Er mye mer fornøyd med Yasmin enn Trinordiol, fordi jeg følte Trinordiol så veldig på kroppen, mens Yasmin føles mye bedre. Jeg valgt å ha noen måneder mellom p-pille byttet for å se hvordan p-pillen faktisk påvirker, og for å gi kroppen en liten pause, og merket at jeg følte meg bedre, jeg hadde bedre humør, var mindre kvalm og grinete, etc.. I tillegg ble huden bedre. Positiv bivirkning. Tror den eneste konklusjonen man kan trekke ut av denne tråden, er at man reagerer forskjellig på forskjellige p-pille merker. Om du tilhører den kategorien som føler seg bedre eller dårligere med et merke vet du ikke før du har prøvd. Ville absolutt forsøkt. Fungerer ikke Yasmin for deg, er det jo bare å gå tilbake.
Gjest Cosmic Girl Skrevet 11. juli 2006 #19 Skrevet 11. juli 2006 Her kan du lese om hvorfor Yasmin er satt under overvåkning: http://www.legemiddelverket.no/templates/I...e____16867.aspx Her står det at Legemiddelverket har mottatt tre meldinger om lungeemboli og en melding om hjerneslag hos unge kvinner etter oppstart av Yasmin, og at legemiddelverket er kjent med tilsvarende rapporter fra andre land. Fra artikkelen hentes følgende tall: Dersom 10.000 friske kvinner bruker p-piller i ett år, vil 2-4 få blodpropp forårsaket av p-piller, og Dersom 1 million friske kvinner bruker p-piller i ett år, vil 2-4 dødsfall skyldes p-piller. Får ikke inntrykk av at dette er noen krise, og det gir meg ingen grunn for å slutte på pillen. Den oddsen tar jeg, heller enn å føle meg som jeg gjorde på Trinordiol.
Gjest fluesmekker Skrevet 11. juli 2006 #20 Skrevet 11. juli 2006 Takk for svar. Skal forhøre meg med lege også såklart, men tror uansett ikke jeg er spesielt utsatt for akkurat blodpropp.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå