Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer på hva dere enslige forsørgere får i farsbidrag?

Jeg får 2.800.- i mnd, men nå har far ringt meg og sagt at han ikke vil betale så mye lengere! Han har fått et barn til og dermed forsørgeransvar for nok en unge. Barna vi har sammen er 8 og 12 år. Jeg synes ikke 2.800.- er for mye (vi har privat avtale), og mener det vil gå utover ungene at han nå ønsker å betale mindre. Jeg prøvde denne utregningskalkulatoren på nettet og kom fram til han han ikke trenger å betale mere enn 2.030.- altså 800.- mindre enn nå.

Han bidrar ikke med noe annet til ungene, ikke klær eller utstyr eller kontigenter til idretter og hobbyer. For meg er 800.- faktisk en hel del penger.

Jeg bare lurer på hva dere som har 2 barn får i bidrag!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest1
Skrevet

Hvor mye han betaler kommer jo også an på inntekt. Så sånn sett spiller det jo ingen rolle hva andre får.

Gjest Gjest
Skrevet

Synes ikke det er så rart at unge nr 3 også skal ha sin del av "kaka" :overrasket:

Men den kan vel bare mor til barn nr 3 forsørge selv så lenge ikke dine barn blir "skadelidende"

:roll:

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg bare lurer på hva dere enslige forsørgere får i farsbidrag?

Jeg får 2.800.- i mnd, men nå har far ringt meg og sagt at han ikke vil betale så mye lengere! Han har fått et barn til og dermed forsørgeransvar for nok en unge. Barna vi har sammen er 8 og 12 år. Jeg synes ikke 2.800.- er for mye (vi har privat avtale), og mener det vil gå utover ungene at han nå ønsker å betale mindre. Jeg prøvde denne utregningskalkulatoren på nettet og kom fram til han han ikke trenger å betale mere enn 2.030.- altså 800.- mindre enn nå.

Han bidrar ikke med noe annet til ungene, ikke klær eller utstyr eller kontigenter til idretter og hobbyer. For meg er 800.- faktisk en hel del penger.

Jeg bare lurer på hva dere som har 2 barn får i bidrag!

tallene dine høres rare ut, når barna er så store så er underholdskostnadene større, at det blir bare drøyt 2000 på kalkulatoren er rart. tjener du bedre enn han? hvilke inntekter har du gått ut fra?

Gjest Gjest_Stemor_*
Skrevet

Når det gjelder bidrag så er det så mange ulike ting å ta hensyn til, som inntektene til foreldrene, hvor mange barn hver forelder forsørger, samvær og barnas alder.

Jeg har 1 barn på 9 år og får 3700 kr i bidrag f.eks. Grunnen til det er at far tjener veldig godt og jeg tjener ikke så godt.

Min samboers X betaler 46 kr i mnd for sitt barn på 18 år.

Skrevet
tallene dine høres rare ut, når barna er så store så er underholdskostnadene større, at det blir bare drøyt 2000 på kalkulatoren er rart. tjener du bedre enn han? hvilke inntekter har du gått ut fra?

Jeg tjener dårlig, bare 240.000.- brutto, han tjener 100.000.- mer enn meg, altså 340.000.- Han har ungene annenhver helg fra torsdag til mandag, + hver torsdag, så det blir 10 overnattinger i mnd.

Jeg har det tøft økonomisk og har høye utgifter på egen leilighet, de har to inntekter og leier en kommunal leilighet.

Jeg synes 2.800.- har vært helt på grensen av hva han burde betale i forhold til hans og min økonomi, men nå blir det altså mindre. Jeg er vel igrunnen skuffet over at han ikke ønsker å fortsette å betale dette beløpet, da det klart hjelper meg i opprettholdelsen av en viss standard for ungene. Men jeg har ingenting jeg skulle ha sagt. Han har nok utgifter andre plasser, sier han.

En annen ting er at han nå etter 12 år, ønsker delt foreldreansvar, det kom som lyn fra klar himmel. Vi har aldri vært gift, og han har aldri nevnt dette før.

Hva gjør jeg?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har det tøft økonomisk og har høye utgifter på egen leilighet, de har to inntekter og leier en kommunal leilighet.

Jeg synes 2.800.- har vært helt på grensen av hva han burde betale i forhold til hans og min økonomi, men nå blir det altså mindre. Jeg er vel igrunnen skuffet over at han ikke ønsker å fortsette å betale dette beløpet, da det klart hjelper meg i opprettholdelsen av en viss standard for ungene. Men jeg har ingenting jeg skulle ha sagt. Han har nok utgifter andre plasser, sier han.

En annen ting er at han nå etter 12 år, ønsker delt foreldreansvar, det kom som lyn fra klar himmel. Vi har aldri vært gift, og han har aldri nevnt dette før.

Hva gjør jeg?

Det spiller ingen rolle for bidraget hvor god økonomi de har. Det som teller er pappans inntekt, og hvor mange barn han forsørger. Hvor mye hans nye samboer/ kone tjener spiller ingen rolle for størrelsen på bidraget.

Skjønner frustrasjonen din, men sånn er bare de nye bidragsreglene laget at den ene part kan produsere så mange unger h*n bare vil, å det kan gå utover den andre part.

Ser at pappan også har endel samvær, å det gjør at han stiller ganske sterkt i forhold til delt omsorg. Vet ikke om det er en 50/50 ordning det her er snakk om da.

Gjest Gjesta
Skrevet

Det teller faktisk om far deler bolig med en annen voksen person.

Min ex betaler (les: det hender jo at jeg får pengene) 2500 for ett barn.

Det som spiller inn er barnets alder, mors og fars inntekt, om mor får skatteklasse to, utgifter til barnetilsyn, utvidet barnetrygd, om barnet har inntekt selv og om mor og far har andre barn boende hos seg, og/eller deler bolig med en annen voksen person.

Trygdeetatens bidragskalkulator forteller nøyaktig hva far skulle ha betalt dersom de hadde fastsatt bidraget, det kan jo være en pekepinn både for deg og far.

Her får far snart ny baby. Det får ingen innvirkning på bidragssatsene hos oss.

Det har kalkulatoren fortalt oss.

Gjest Gjest
Skrevet
Når det gjelder bidrag så er det så mange ulike ting å ta hensyn til, som inntektene til foreldrene, hvor mange barn hver forelder forsørger, samvær og barnas alder.

Jeg har 1 barn på 9 år og får 3700 kr i bidrag f.eks. Grunnen til det er at far tjener veldig godt og jeg tjener ikke så godt.

Min samboers X betaler 46 kr i mnd for sitt barn på 18 år.

Hvordan går det an? Underholdskostnaden på et ni år gammelt barn er maks 3970 slik jeg kan se det. om far har 5/6 av kostnaden betyr det 3.308 kroner. Hvordan i all verden får du det til å bli 3700? Jeg tror deg altså, skjønner bare ikke hvordan det kan bli så mye. Er det barnetilsynskostnader med da kanskje?

Skrevet

Jeg får 7000kr pr mnd av faren. Dette er et beløp vi er enige om..

Gjest Gjest
Skrevet

for ETT barn? Det er bra at foreldre blir enige om bidrag, og her tjener nok faren veldig veldig mye :-) Bra for barnet!!!

Skrevet

Det var veldig mye ja. Jøss!!...

Jeg synes jeg får lite med tanke på hva det koster å ha en 12-åring og en på snart 9.

Datteren min på 8 1/2 slutter på SFO nå så da har jeg ikke lenger noen utgift på barnetilsyn og dermed ikke noe stønad. Det er jo greitt. Da sparer jeg jo litt på det.

Det er som er trist er at jeg vet at far ikke kommer til å bruke noe mere på ungene når de er der hos han. Han bruker ikke en eneste krone (dersom man ser bort fra mat da) når de er der. Og vi har vært fra hverandre i 6 1/2 år så dette er jeg temmelig sikker på. Jeg må sende med penger til bursdager og slikt dersom de skal i det på pappahelger. Han har ikke kjøpt så mye som en truse til noen av de på alle disse årene.

Han tjener såpass mye mere enn meg at jeg er litt satt ut av at han nå ønsker å kutte ned på bidraget.

Hvor er samvittigheten??

Gjest Gjesta
Skrevet

kan dere ikke prøve kalkulatoren da?

Gjest Gjest_monica_*
Skrevet

kommer som sagt an på inntekt å alt det der. men jeg synes ikke det skal gå ut over deres to barn at han har fått et barn til. han burde ha tenkt på de økonomiske konsekvensene før han fikk et barn til. hadde han ikke råd å betale for de barna han har så må han i alle fall ikke springe rundt åsette flere barn til verden.

jeg skal i teorien ha 2400 for min datter. men ikke har jeg noen gang fått det som jeg skal ha å han har heller aldri datteren sin heller

monica

Gjest gjest1
Skrevet

Vi hadde privat avtale, men eksen sluttet mer eller mindre å sende penger.

Etter ett år uten en krone fikk jeg nok og forlangte bidrag via bidragsfogden.

Jeg fikk først satt bidraget til 800 kr.

Klaget og fikk øket det til 1100,-

Klaget igjen, fikk først avslag, anket og fikk 3000,. :sjarmor:

Grunnen til at jeg fikk så lite var at jeg har høy lønn. Ca 500 000,-

Far har litt mer.

Jeg hadde veldig høye barnepass utgifter en periode, I klagen påpeket jeg at det var på grunn av at far ikke tok sin del av passet.

Dette er for ett barn.

Gjest Gjest
Skrevet

Min mann betaler ca 2800 kr til sammen for to barn. eksen ville i utgangspunktet ha privat avtale og foreslo at han skulle betale 4000 kr i mnd. Glad vi valgte å ta det gjennom det offentlige. ;)

Vi har fire andre barn i husholdningen. Jeg mottar bidragsforskudd for mitt første barn, ca 600 kr mnd.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har to barn 7 og 8 år, far har 10 overnattinger i måneden. Han betaler 2350 + litt klær, sportsutstyr. Burdagspresanger betaler han hvis det er ham som har dem når de skal i selskap. Han har dem også 4 uker om sommeren og vi deler ca likt på andre ferier og fridager. Tror vi tjener ca like mye.

Gjest Gjest
Skrevet
Min mann betaler ca 2800 kr til sammen for to barn. eksen ville i utgangspunktet ha privat avtale og foreslo at han skulle betale 4000 kr i mnd. Glad vi valgte å ta det gjennom det offentlige. ;)

Vi har fire andre barn i husholdningen. Jeg mottar bidragsforskudd for mitt første barn, ca 600 kr mnd.

hvorfor sier du at VI valgte å ta det gjennom det offentlige? Dette er ikke en sak som vedrører deg i det hele tatt, men din mann og hans eks. Synes du det er så fint at hans barn fra tidligere har dårligere vilkår? Skamme seg......

Gjest Gjest
Skrevet

to barn...2400

min mann bataler det samme for ett barn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...