Gå til innhold

Rettigheter ved syk dagmamma


Nala

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å ha veslejenta vår hos dagmamma fra høsten av da vi har mulighet til å få ha henne hos ei kjempekoselig dame som vi kjenner og stoler på. I den forbindelse lurer jeg på en ting:

Hvis dagmamman er syk, hvilke rettigheter har vi som foreldre da? Skjønner jo at vi kan være hjemme med vesla, men hvilken "borte-kvote" tar vi fra da? De dagene vi har til rådighet til å være borte med sykt barn? Eller egne sykedager? Eller? Er helt grønn her, jeg.

I forhold til barnehage er vel dette en liten bakdel, ettersom man ikke vil måtte holde barn hjemme pga at en ansatt i barnehagen er syk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har jobbet i en såkalt familiebarnehage.

Det blir en mellomting mellom barnehage og dagmamma.

Jeg var altså den eneste ansatte (det var 4 barn) i tillegg til veileder en gang i uka.

Hvis jeg ble syk, så måtte foreldrene finne på noe selv.. enten at en av dem tok over min jobb eller at de hadde barna sine hjemme.

Det var en borte-kvote på 4 dager pr år. Hvis det ble mer enn dette ble dt lavere betaling.

Spør om å få en kontrakt på dette.

Slik at dagmamma har x antall "borte-dager" og at dere slipper å betale for de dagene som overstiger dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Jeg lurer på om ikke det går under "sykt barn" kvoten, mener egenmeldingsskjemaene der jeg jobber har alternativ for fravær skyldes sykt barn eller barnepassers sykdom, så da går det nok av de dagene du har krav på å være hjemme med sykt barn, dvs 10 dager pr forelder. Sjekk trygdeetaten sine sider - der burde det jo gå klart frem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som Skravla sier stemmer...

Det har heller ingen betydning om dagmamma er "svart" eller "hvit"....."barnepasser" er den som skulle ha passet barnet når du er på jobb....mor,far, annen familie, andre eller dagmamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er dagmamma,har ingen av barna på fulltid. Om jeg er syk en dag er jeg fleksibel til å ta barna en annen dag,dette for at foreldrene ikke skal tape penger på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...