ulizza Skrevet 5. juli 2006 #1 Skrevet 5. juli 2006 Har akkurat funnet ut a t jeg er gra vid - termin i mars, så god tid til å fundere Bor i en helt ok leilighet: Sentral t i Oslo, grønne områder, 3-roms, veranda, 4 . etg u/heis, felles vaskekjeller, så mååå ikke flytte pga barnet akkurat... men.... Ønsker meg selvfølgelig enn mest mulig praktisk bolig når barnet kommer. Jeg er jo ingen ungdom lenger, 37 , så tanken på å bære unge osv opp 4 etg, pluss opp og ned til vaskekjelleren i ett sett... øøhh... nei takk Men jeg bestemmer og ombestemmer meg hvert 5. minutt vedr hvordan jeg ønsker å bo nå som vi blir 3. Jeg er selv vokst opp sentralt i Oslo, så er vel det man kaller "urban". Får angst ved tanken på å flytte langt uttafor byen, stillheten på mindre steder får jeg fnatt av.. Og selv om man får barn og ønsker det beste for ungen, så endrer man vel ikke helt personlighet for det?? Kjæresten min vil ikke ha svær hage og hus som må stelles/males osv, det skjønner jeg jo. Han liker heller ikke å bo på bakkeplan "Plutselig står det en eller annen psykotisk person i stua..." Er jo ikke helt uenig i at det kan skje... men er vel strengt tatt farligere å ferdes i trafikken, vel Har jo lyst på en liten hageflekk, jeg da. Ser for meg at ungen og vi ville synes det var deilig. Er jo ikke det samme med en veranda - og hvor mange føler det trygt når ungen begynne å gå? (langt ned fra 4. etg) Dessuten har jeg hengt meg opp i at jeg bare må ha et vaskerom! Etter 10 år med felles vaskekjeller hvor du må planlegge uker i forveien... Greit når man er alene - men med barn?? Så da må man stor sett ha et hus da? Så da står vi der da... Kjøpe leilighet i Oslo, evt hus/rekkehus litt uttafor byen?? Hage? Borettslag? Vaskerom? Heis? Kollektiv til jobb? (spaserer nå) Trygghet? Ungen begynner jo ikke på skole før i 2013(!), så man kan jo flytte en gangt til før det, men jeg vil ha det mest mulig praktisk NÅ! Er jo et luskusproblem, for vi har grei økonomi - må bare klare å bestemme oss for hva VI tenger og hva BARNET trenger
Susan Sto Helit Skrevet 5. juli 2006 #2 Skrevet 5. juli 2006 Vaskerom er vel egentlig ikke noe du trenger å henge deg opp i. Det går helt fint å ha både vaskemaskin og tørketrommel på badet i en vanlig leilighet også! (Eller på kjøkkenet for den saks skyld.) Har vaskemaskin i leiligheten idag, og føler det var en stor fordel framfor å bruke fellesvaskeriet. (Men det er kjekt med fellesvaskeri dersom vi skal ta en storvask av og til.) Når det gjelder lite barn på balkong, så kommer det an på balkongen. Jeg hadde ikke bekymret meg, siden vår balkong er tett fra bunnen av, og over en meter høy i kanten. (Barnet må da kunne klatre opp på en stol før det klarer å klatre over kanten.) Og så finnes det jo mye terasseleiligheter. Da kan barnet hvertfall ikke dette lenger ned enn til de under. Har lyst på hage selv, fordi det er hyggelig, men det er absolutt ingen nødvendighet for barnet de første årene. (Vi har mykt "juksegress" på balkongen, og regner med at det er bra nok for baby de første årene.) Synes dere skal tenke litt på hva dere vil selv. Men det kan jo høres ut som en litt større leilighet i 2. etg kanskje er det som passer dere best.
Gjest Sabia Skrevet 5. juli 2006 #3 Skrevet 5. juli 2006 Eller hva med rekkehus/evt firemannsbolig..? Det er fint med en hageflekk å leke i! Kos deg med planleggingen!! Og gratulerer med barn i magen
Litt Lost Skrevet 5. juli 2006 #4 Skrevet 5. juli 2006 Ting klan endre seg mye i løpet av et svangerskap eller i løpet av en periode med småbarn. Det du synes er behagelig i dag, å bo sentralt i Oslo, trenger ikke være det du ønsker når du har barn. Jeg har nå alltid bodd på "landet", men bare 20 minutter med bil til sentrum. Derfor kunne jeg aldri tenke meg noe annet for mine barn. Friheten ved å kunne la barnet sove ute i vognen uten å bekymre meg for uvedkommende o.l. Friheten ved å kunne sitte ute i gresset sammen med den lille uten trafikkstøy og bare nyte varme sommerdager. Friheten ved å kunne la en fireåring gå ut og leke i hagen uten meg fordi jeg er opptatt med husarbeid - og være trygg på at om noe skulle skje er der mennesker rundt som jeg stoler på og som kjenner oss og barnet mitt. Friheten ved å kunne lufte ut huset og få ren og frisk luft inn. Friheten ved at mitt barn vokser opp med forskjellige dyr i nærheten (katt, hund, fugler, hester, sauer, kyr). Friheten ved å kunne ta mitt barn med på skogsturer bare ved å bevege oss 5 minutter bort fra huset. I vårt tilfelle betyr en hageflekk mye arbeid da vi har 2 mål rundt oss å ta vare på. Men det går an med en bolig med mye mindre område rundt og trenger mindre ivaretakelse. Samtidig er det kjekt å kunne gå ut og gjøre litt arbeid i solen, få varme på kroppen, samtidig som mitt barn er like i nærheten og leker - kanskje hun hjelper litt til, studerer noen maur, leter etter mark o.l. Dere får ta tiden til hjelp og se hva som finnes på boligmarkedet, se hva behov dere har.
ulizza Skrevet 5. juli 2006 Forfatter #5 Skrevet 5. juli 2006 Ja, akkurat det med at ting forandrer seg når man får barn, er vanskelig å ta høyede for på forhånd - for jeg kan jo på en måte bare se for meg det livet jeg har levd, i byen. Høres veldig idyllisk ut hos deg - og det er jo mulig at det blir et "must" når barnet først er der. Men nå skal jeg liksom se det for meg, FØR jeg blir mamma
Gjest Urbanist Skrevet 5. juli 2006 #6 Skrevet 5. juli 2006 Kjæresten og jeg flytter snart inn i en leilighet i Oslo sentrum i 5. etg uten heis (men med vaskemaskin. ) Har ikke barn ennå, men planlegger å få det innen noen år. Mange "advarer" oss med all bæringen opp og ned, men jeg ser heller muligheten til å få sprettrumpe og flotte lår Dessuten er det plass til vogna på gateplan, i blokka. Har vokst opp i Oslo (dog i suburbia), og kunne aldri tenkt meg å flytte på landet. Kanskje det blir rekkehus/enebolig e.l. med en hageflekk senere, men vi blir uansett i by'n Når det gjelder skole, tenker jeg at alt kan skje. De skolene som er bra/dårlige nå, trenger ikke være de samme om noen år, derfor bor jeg der jeg trives best. Så får'n se. Lykke til!
Lillesøster Skrevet 5. juli 2006 #7 Skrevet 5. juli 2006 Vi valgte å flytte til en tomannsbolig. Var veldig opptatt av eget vaskerom, eget rom til barnet, garasje (varm bil) og en rimelig stor hageflekk. Når jeg hører dine og din samboers behov høres det ut som en rekkehus hadde vært midt i blinken for dere, evt. en firemannsbolig eller horisontalt tomannsbolig. Vi valgte bort rekkehus fordi jeg synes alle hagene var for små for oss. Dere kan velge bort hage både i horisontaldel tomannsbolig eller i firemannsbolig.
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2006 #8 Skrevet 5. juli 2006 Jeg har ikke barn - er riktignok bare 21 år, men vil gjerne dele hva jeg mener om hvor barn skal vokse opp osv. Selv har jeg bare bodd i hus i hele mitt liv og kunne ikke tenke meg noe annet. Akkurat nå bor jeg i en leilighet i 4. etg i en blokk og føler meg skikkelig "innestengt". Den siste tiden har jeg begynt å tenke på hvordan det ville være å hatt barn og bo slik jeg bor nå. Bor man i leilighet med små barn må man omtrent planlegge hver gang man skal ut - barnevogn opp og ned trappen (hvis man ikke har heis), hvis man glemmer en ting hjemme må man helt opp igjen for å hente det, kanskje barnet plutselig må ha ny bleie så må man også ta hele turen opp igjen, hvis man vil gå en liten tur må dette kanskje også "planlegges" slik jeg nevner. Bor man i rekkehus eller enebolig har man mye mer frihet til å gå ut og inn hele tiden; la barna gå ut når de vil eller la de leke i hagen mens du holder på med andre ting. Det spørs jo hvor man bor, men bor man litt ved utkanten av byen (tenker på Oslo nå da) er det jo veldig stille og rolig med direkte tilgang til naturen uten byens kjas og mas! I tillegg kan barnet/barna leke med andre barn i nabolaget og man kan også ha den tryggheten av å ha naboer som kanskje holder et øye med de andre barna i nabolaget også. Jaja, kanske jeg overdriver litt da, men dette er i hvertfall min personlige mening
Tusenfryd Skrevet 5. juli 2006 #9 Skrevet 5. juli 2006 Ikke flytt før du har fått barnet. Kjenn etter hva som funker for dere og ikke stress med dette. Etterhvert vil dere kanskje finne ut at dte er naturlig å bo mer landling eller med en plen eller hva dere nå finner ut - eller kanskje ikke. Vi flyttet ut av byen og i en tomannsbolig før vi fikk barn, for vi visste at det var sånn vi ville bo, barn eller ikke. Vi var veldig urbane og bodde i Oslo sentrum... ting forandre seg. med alder, livssituasjon - eller ikke.
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2006 #10 Skrevet 5. juli 2006 Nå har ikke jeg barn selv, men personlig ville jeg heller vokst opp i en stor leilighet midt i byen enn i et hus utenfor byen.. Men det er fordi jeg er urban og mener at en stor leilighet er minst like praktisk som et hus.
Gjest miiip Skrevet 5. juli 2006 #11 Skrevet 5. juli 2006 (endret) En ting er sikkert: Når du får barn er det nødvendig med egen vaskemaskin! Vår går minst en gang om dagen nå. (Knøtteklær, gulpekluter, håndklær mm.) Hadde jeg skulle frakte med meg knøttet opp og ned til fellesvaskeriet hadde jeg blitt helt koko! Tørketrommel kan være nyttig også, men ikke nødvendig. Når det gjelder botype har vi nylig flyttet til leilighet i 4.etg uten heis - akkurat uten heis er ikke ideelt med barnevogn men det går bra (god trim!). Vi bor i Oslo, men allikevel er det mye grønt rundt her, fine gangveier å trille på og vi ser skogen. Og så har vi balkong på begge sider og endel utsikt! Det synes jeg er deilig. Til trådstarter: Hvilke behov dere har må dere jo finne ut av selv. Hvis dere ikke er sikre på hva dere vil ønske dere kan dere jo vente med å flytte til etter babyen er født! Det er mer styr, men høyst gjennomførbart! Endret 5. juli 2006 av miiip
ulizza Skrevet 6. juli 2006 Forfatter #12 Skrevet 6. juli 2006 Takk for svar dere! Er jo en prosess dette, kaste litt ball med seg selv og kjæresten og føle litt på hva vi ha behov for, jammen bra termin er i mars :D
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå