villkatt Skrevet 4. juli 2006 #1 Del Skrevet 4. juli 2006 Hei! Lurer på en ting jeg, i forbindelse med alle disse sunne livstilene, og diettene..: Spiser dere sammen med sambo, unger, famile etc? Eller bor dere alene? Jeg blir i hvertfall ganske fristet når det står noe som ikke er så sunt på bordet, og så må jeg lage noe annet til meg, som er sunt... Eller når det er min tur å lage middag, lage to retter grunnet at ikke alle i husholdningen er særlig begeistret for grønt/sunt fôr... Prøver jo å være flink, men det er ikke lett.. Det er bare SÅ mye lettere å spise sunt alene, men det er jo koseligere å spise sammen, og bare dumt å unngå å spise samtidig... Noen som har det på samme måten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
abelille Skrevet 5. juli 2006 #2 Del Skrevet 5. juli 2006 I lengden er det få som orker å lage to middager, dermed sklir man tilbake til de dårlige vanene. Går det an å komme til et komprimiss? Masse sunt og grønt som tilbehør til ALLE måltider? Det er bra for barna også å lære seg gode matvaner. I mitt barndomshjem var middagen det viktigste måltiden om dagen, da samlet vi oss og snakket sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Champagnepiken Skrevet 5. juli 2006 #3 Del Skrevet 5. juli 2006 Nå bor jeg for tida aleine, men jeg synes likevel at et naturlig sunt kosthold må være det beste for hele familien? Altså med sunne ingredienser som hovedvekt, og mye grønt tilbehør som du selv kan spise mye av, og de andre så mye de vil av? Det blir bare vanskeligere for deg dersom det er en masse usunne greier på bordet - og dessuten har jo ikke de andre godt av det heller! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 5. juli 2006 #4 Del Skrevet 5. juli 2006 Jeg lager sunn mat til hele familien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 5. juli 2006 #5 Del Skrevet 5. juli 2006 Vi spiser sammen, og som regel lager jeg maten. Han har ikke merket så mye til det. Jeg har redusert fettmengden i oppskriftene, og sørger for å ta en mindre porsjon. Jeg tror ikke man klarer å gå ned i vekt og bli der hvis man opererer med en "sunn" og en "usunn" middag i slankeperioden. Når den er over, går man vel automatisk opp i vekt igjen hvis man fortsetter å spise det "usunne". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Festus Skrevet 5. juli 2006 #6 Del Skrevet 5. juli 2006 (endret) Dattera mi er relativt "kresen" når det gjelder god mat. Lager råkost osv til måltidene, men middagen er det rett og slett hun som "styrer". Jeg lager ikke mat hun ikke liker når hun er hjemme. Dvs at det til vanlig er pannekaker til middag en dag i uka, og pølse med feks mos eller pasta, fiskepinner, mer pasta... jeg orker rett og slett ikke å lage to middager. Når hun er hos faren, lager jeg den maten jeg vil, og som bare jeg liker (pai, wok, osv). Er i full jobb og vi har begge en aktiv fritid, så det er slett ikke enkelt!! Ønsker meg hushjelp som kan ha middagen ferdig når jeg kommer hjem fra jobb.. Endret 5. juli 2006 av Festus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2006 #7 Del Skrevet 5. juli 2006 vi er tre i familien, og det hender faktisk at jeg lager tre middager også! jeg vil leve sunt, og ungene har div allergier, da må det bare til. jeg har prøvd å spise det samme som ungene, f.eks pølser eller lasagne, og det resulterer hver gang i overspising fra min side. og JA, det er vanskeligere å leve sunt med familie. jeg slår jo til med kakebaking, pizza og annen kos innimellom, og da hiver jeg innpå. men jeg vet om det, så det er ikke så ofte mor styrer på kjøkkenet lenger nei. jeg går alltid ned i vekt når ungene er på ferie, ingen fristelser i hus da. selvfølgelig tenker jeg over hva ungene spiser, men jeg synes ikke jeg kan presse på dem linser og bønner f.eks. så jeg kommer til å fortsette på dette viset, det funker fint. og forresten så spiser vi sammen, bare ikke samme mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 6. juli 2006 #8 Del Skrevet 6. juli 2006 Vi er to, og det er ytterst sjelden vi lager middag og setter oss ned og spiser sammen. Det er ikke så viktig for noen av oss det med å spise sammen. Han spiser og lager mat når han er sulten, jeg gjør det samme - og det hender jo det skjer på likt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 7. juli 2006 #9 Del Skrevet 7. juli 2006 Jeg spiser veldig mye salat, grønnsaker og fisk (fordi jeg ikke spiser kjøtt, ikke fordi jeg slanker meg). Samboeren har tidligere ikke vært superbegeistra for maten min, men i det siste har det kommet seg mye. Da vi begynte å bytte ut isbergsalaten med andre og mer spennende salater, ble han plutselig mer interessert i salat. Har nå blitt flinkere til å lage mer spesielle salater, istedenfor å hive oppi alt man har (noe som fører til at den blir den samme salaten hver gang). Dette liker han mye bedre. Han spiser fortsatt kjøtt, men kombinasjonen av at han virkelig har skjønt hvor sunt fisk er, og det at vi har blitt flinkere til å lage litt mer spennende mat, gjør at vi spiser mer like måltider nå enn før. Det er mange måter å tilbrede grønnsaker på. I motsetning til de ihjelkokte gulrøttene og potetene jeg vokste opp med, lager vi grønnsaker i ovnen, woker eller damper istedet. Vi spiser det samme tilbehøret, bare at han legger til litt kjøtt. Så lenge grønnsakene er spennende, klager han ikke (dvs. han lager jo maten halvparten av gangene). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå