Gå til innhold

Ta solarium?!


Mrs. B

Anbefalte innlegg

Har tenkt å ta solarium før bryllupet for å få en fin brun farge til dagen. Har aldri tatt solarium før.. hvor tidlig bør jeg begynne og hvor ofte? Eller funker det like bra med selvbruningskrem?

Pleier å bli fort brun i ansiktet og på armene, men resten av kroppen går det tregere med..

Endret av Mrs. B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest KristinK

Jeg tenkte faktisk at jeg snart skulle begynne med solarium jeg. Jeg er av den typen som aldri blir brun. Er rødhåret, og vi blir jo som oftest bare brent og det var det. For å prøve å få litt farge bør jeg nok begynne tidlig for å få litt grunnlag i huden. Tenkte jeg skulle begynne med sol en gang i uka og bare ta litt hver gang og heller øke det etterhvert. Forhåpentlgivis blir det så fint vær til sommeren at jeg får litt farge da også. Selvbruningskrem har jeg aldri prøvd, men hvis noen har noen godr tips angående det hadde det vært greit og prøvd.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du må ikke finne på å bruke selvbruningskrem! Det er ikke noe fint, man får en gulbrun farge da. Dessuten blir det ofte ikke en jevn farge.

Når det gjelder solarium bør du være obs på følgende: når man ligger på rygg stikker som regel skulderbladene ut og de ligger hardt mot underlaget. Dette fører til (i alle fall på meg) at det blir en hvit runding på hvert skulderblad som ikke blir brun (like brun som resten av ryggen). Derfor bør du ligge litt på magen også. I tillegg bør du sole deg med armene over hodet i perioder også, slik at du blir brun under armene også.

Jeg vet ikke hvor mange timer du trenger, for det varierer jo fra person til person hvor fort man blir brun.

Lykke til!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å drikk litt gulrotjuice ett par uker før du begynner med solarium, da får du en finere brunfarge.

Har en rødhåret venninde som aldrig hadde blitt noe annet en rød og fregnete, hun begynte med gulrotjuice, litt hver dag og har nå en utrolig flott farve på sommeren.

Jeg anbefaler heller ikke selvbruningskrem. Det er ikke så enkelt å få det jevnt, blir ofte skoldete + at man lett blir knall gul istedenfor.....12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KristinK

Gulrotjuice hørtes forferdelig vondt ut, men det er verdt å prøve. Hvor får man kjøpt noe sånt hen da? Må man i helsekostbutikker?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Hold dere laaangt unna selvbruningskrem!!! Det blir sjeldent pent og som Cel sa: fargen blir gulaktig!

Selv har jeg aldri hatt problemer med skulderbladene... Mulig fordi jeg ikke er veldig tynn (?).

Når du tar sol må man velge tid ut ifra hudtype. Blir du lett rød kan det være greit å starte med et kvarter 2-3 ganger i uka, og øke etterhvert som du får bedre grunnlag. Hvor lenge i forveien du må starte kommer an på hvor brun du vil bli. Det kan være greit å starte i god tid og heller ta sol sjeldnere etterhvet bare for å beholde den fargen du har fått.

Går du til et solstudio som er betjent kan du be om tips og hjelp der. Pass bare på at noen av de mener at man må være brunest mulig... Jeg kan anbefale Sun shop. De har gode solsenger i mange forskjellige varianter! Husk å spørre hvor nye rørene er! Jo nyere de er jo sterkere er de!

Og til sist: Hold deg unna ekstra ansiktsol, iallefall i starten. Det er vel ikke pent med rødt ansikt eller et som er mye brunere enn kroppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også planer om å ta litt sol.

Dog var det en dame i en brudesalong som da spurte om min mann var mørk.

Nei svarte jeg, han blir aldri brun, får kun fregner.

Damen mente da at mannen ville se syk ut på bilder, og selve dagen dersom jeg var brun.

Det er jo sant.

Så derfor skal jeg ta fem til ti timer fordelt over 2 måneder og vil ikke være veldig brun. Bare ikke vinter hvit icon_smile.gif

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Tyren: Man kan lett få gulaktig farge av gulerotjuice har jeg hørt.... (forskjellig hvordan man reagerer tror jeg). Sjekk med helsekost!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Blomst:

Tror nok det er lurt å sjekke hudfargen til brudgommen også ja!! Det ser ikke lurt at bruden er kjempebrun og brudgommen hvit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker bare en lett farge.. ikke sånn "jeg har vært i syden" farge.

Endret av Mrs. B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har sart hud som fort blir brendt, bør man være VELDIG forsiktig med å ta solarium. Bruk sunn fornuft hvis du ikke vil se ut som en tomat.

Har man normal hud holder det vanligvis lenge med en gang hver til annenhver uke. Solarium flere ganger i uken er ikke bra. Bruk uansett ikke ansiktsolen før huden har blitt godt vant til behandlingen, og da kun i KORTE perioder.

Hud som ikke får luft blir heller ikke brun. Pass derfor på å løfte litt på kroppen med jevne mellomrom for å unngå hvite flekker. Sett opp panneluggen med en klipe for å unngå skille. Strekk litt på halsen for å ikke bli hvit under haka.

Husk at solarium er en ganske røff behandling for huden, så start forsiktig og ikke overdriv!

Enig i at selvbruningskrem ikke er av det beste, men på små områder er det helt greit. Bygg opp fargen lagvis i stedet for å klasje på, og vask hendene GRUNDIG.

På hudpleiesalonger ol. kan de også påføre selvbruningskrem for deg. Det skal også være en slags "brunende leire" de smører på, og som man må ha på en stund før det kan vaskes av. Resultatet skal vistnok være veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Jeg er ikke helt enig i det Tiger sier om at det er så skadelig. (men har man sart hud er det sikkert ikke vedlig bra) De anbefaler jo solarium for de som har problemhud. Jeg har hørt dette fra venninner med tørr hud, uren hud og jeg har selv litt psoriasis. Hvis man virkelig skal være redd for huden sin og solarium bør man høre med en hudlege. Og om man tar sol noen ganger i uka over en kort periode kan jeg ikke forestille meg at det kan være noe særlig skadelig! Det er vel værre med de som tar sol hele året?1212[ Dette Innlegg er endret av: Pamella den 2002-02-22 13:07 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drukket gulrotjuice fra jeg var liten baby og har aldrig opplevd å bli gul i huden, men det er ikke mye som skal taes hver dag. Ett par cm i ett kjøkkenglass. Og det smaker ikke godt..

Jeg kjøper gulrotjuice på helsekosten, de har som regel 2-3 forskjellige merker, men jeg kjøper som regel den som er billigst, smaken og resultatet blir det samme.. icon_smile.gif

Jeg har sett at Ica og Ultra mat har begynt å selge gulrotjuice også.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KristinK

Takk for oppmuntringen Tyren. icon_wink.gif Nå fikk jeg ikke akkurat så lyst på gulerotjuice, men heldigvis er det ikke mye som skal tas. Drakk en periode eplecidereddik og ingenting kan være værre enn det! icon_razz.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes gulrotjuice er kjempegodt jeg!

Får kjøpt det i mange matvarebutikker. Det går jo også an å presse sin egen juice hvis man har ordentlig juicepresse. Pleier å lage en blanding av gulrot og appelsin - kjempegodt.

Om jeg blir brunere (eller gulere) av det har jeg aldri merket noe til, men jeg hører andre sier det. Uansett - det er veldig sunt!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at det er skadelig å ta solarium, men man bare bruker fornuften. Saken er at med solarium er det veldig lett å bli brent, og all fornuft sier jo at det ikke er bra for huden å bli brent en gang i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva med å gå til ein hudpleiesalong? Jeg har hørt at det de ka ta behanldinger med selvbruningskrem. Er redd for å ta sol, da kommer alle kvisene fram etterpå..

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er forsiktig i solarium, ikke bare tar det sjelden nok, men kort nok hver gang i begynnelsen (f.x. 6 minutter elns de første gangene), så blir man ikke brent. Dersom man går til et solarium som har kompetente ansatte (og ikke bare tyggegummislafsende, telefonsnakkende folk som står bak disken og ser lekre ut), så kan de gi råd om hvor lenge du - i forhold til din hudtype - bør ligge i "sola" og hvor ofte du bør ta sol for å bygge opp en farge.

icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...