Gå til innhold

Omvendt vektproblem

Velvet

Anbefalte innlegg

Ja, jeg har problemer med det som for noen kan virke som et luksusproblem; jeg er rett og slett for tynn. Jeg synes i allefall det.

Jeg har ikke slanket meg men har gått ned 9 kilo siden januar. Grunnen til vektnedgangen er at jeg begynte i ny jobb som medførte mye gåing og kroppsarbeid.

Nå har jeg en stund ligget på 60 kg og det synes jeg er perfekt for meg. Er ca 1.70 lang og har normal kroppsbygning. Ikke spinkel og ikke kraftig.

Problemet mitt er at det virker som om jeg fortsetter å gå ned i vekt. I morges veide jeg 58,5 kg og det synes jeg er for lite.

Jeg spiser 3 måltider om dagen. Frokost- lunsj- middag. Og jeg spiser meg mett ved alle måltidene.

Er det noen som har vært borti lignende selv som kan gi meg tips om hvordan stoppe nedgangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest KATTAstrofe

Spis flere måltider! Mamma hadde samme problemet som deg, og la på seg igjen ved å spise mye oftere, hun spiste nemlig altfor sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 2-3 cm kortere enn deg, og veier mellom 50 og 55 kilo (somregel nærmere 50...) Og slik har jeg vært hele mitt liv.

Spiser meg mett hver gang jeg spiser. Nå for tiden er det ofte ikke mer enn 3-4 ganger for dagen her heller, men i perioder har jeg spist 6 ganger for dagen (ikke helt stappmett hver gang da, men jeg spiste altså frokost, spiste et par skiver når de andre spistefrokost på skolen, spiste lunsj, spiste noe når jeg kom hjem, spiste middag og kveldsmat...) uten at jeg gikk opp av den grunn.

Jeg spiser ikke sunt. Jeg trener ikke. (men går til/fra jobb. I teorien i alle fall, i praksis har det blitt bussen hvermorgen den siste måneden. Dette tar slutt etter sommerferien, for vi flytter laaaaangt unna jobb (blir tog tenker jeg)) men jeg går ikke opp likevel.

Jeg har allerede spist 3 ganger i dag, skal ha middag om et par timer (min forlovede jobber overtid, derfor sen middag, og derfor en "rett i koppen middag" for meg for litt siden) og ser ikke bort fra at det blir et kakestykke til kveldsmat også (bakte skuffekake til min kjæres bursdag forrige uke, og vi har jo den i maaaaaange dager...) Men jeg har funnet meg til rette med min "undervekt" jeg, og akseptert den.

Tror nok likevel at svaret for å legge på seg nok må være å spise oftere ja. spise deg mett, og spise ofte. Kan jo ikke akkurat anbefale en "potetgullkur", så sunn mat, men MYE mat skal liksom være kluet.

synes nå jeg spiser så mye som jeg orker jeg da... uten at jeg legger på meg av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser jo at løsningen er å spise mer. Kanskje begynne å spise kveldsmat selv om jeg aldri er sulten på kvelden. Jeg spiser så mye middag at jeg er mett resten av dagen.

Jeg spiser heller ikke sunt. Kan godt kose meg med pizza og annet god mat. Det eneste jeg sjelden spiser er potetgull, godterier og sjokolade.

Ikke trener jeg heller, selve jobben er en jo hel treningsøkt.

Jeg spiser faktisk mer regelmessig nå enn da jeg var hjemmeværende. (Da hendte det støtt og stadig at jeg kun spiste middag og ingenting annet)

Har aldri likt å spise tidlig om morgenen men det må jeg nå. Kan ikke jobbe på tom mage.

Jeg ble så glad da jeg etterhvert begynte å passe klær som var blitt for trange, men nå er selv de klærne snart for store. Belter er kjekt å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser potetgull og sjokolade regelmessig (ukentlig) også jeg, og har en stillesittende jobb... Likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fluesmekker

Sliter med det samme som dere. Er 171cm og veier for øyeblikket 54, noe jeg syntes er for lite. Noen ganger går jeg ned i 52kg og da syntes jeg det blir altfor gale. Før jul veide jeg rundt 57kg og var fornøyd med det. Forstår ikke hvorfor jeg ikke klarer å legge på meg igjen. Greit nok, spiser ikke kjøtt og fisk, men spiser usunt, chips og sjokolade og annen fetende mat hver dag. Går nesten alltid å gomler på noe, men legger ikke på meg. Trener sjeldent; driver med hest så blir en del ridning, eller lite. Jeg ser ikke altfor mager ut, har former og er fornøyd med kroppen, men er allikevel kjipt å få opp "undervektig" når jeg skjekker BMI-indexen.

Jeg er også kresen i matveien (liker ikke kjøtt og fisk og pasta og ris :P) og har blitt spurt av folk jeg ike kjenner om jeg er anorektiker siden jeg spiser så "lite" og er tynn. Det provoserer meg; her spiser jeg og spiser jeg alt det jeg klarer for å legge på meg, så tror folk jeg er anorektiker! Det er vel ikke min feil at det ikke "syntes" at jeg spiser i massevis. Det er ikke bare de som er overvektige som sliter med sårende kommentarer om kropp og matvaner, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å spise bare usunne saker slik som du gjør er slett ikke bra, så du bør definitivt finne på noe mer fornuftig å få i deg,

Men at folk mistenker en for å ha en spiseforstyrrelse kan jeg skrive under på at ikke er spesielt festlig nei. Spiser nå kjøtt, pasta, ris, poteter, brød, pålegg, sjokolade, brus, potetgull, litt grønnsaker/salat, ja variert kost rett og slett jeg.

Men slank er jeg uansett. Og jeg spiser meg mett, så nei, jeg har ingen spiseforstyrrelse, bare høy frobrenning eller noe sånn! Og naturlig slank kroppsbygning. Skulle gjerne hatt et par kilo mer her og der, men dersom de kommer legger de seg bare på magen. Jeg må nok TRENE mer, bygge muskler. Sånn at piperenserarmene mine kan få litt mer kjøtt på seg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok ikke så dumt å få seg litt muskler. Da går vel vekta litt opp også etter som jeg har hørt.

Men bare så det er sagt, jeg er ikke ute etter å "fete" meg opp, jeg vil bare ikke gå ytterligere ned i vekt. Eller det beste for meg er å havne på 60 kg, det er trivselsvekten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fluesmekker
Å spise bare usunne saker slik som du gjør er slett ikke bra, så du bør definitivt finne på noe mer fornuftig å få i deg,

Spiser mye brødmat, yoghurt, rå grønnsaker, melkeprodukter.. Hva er sunt da? Som jeg nevnte er jeg ganske kresen (dvs brekker meg ved lukten, ikke bare sånn "æsj") så det er litt begrenset.

Føler at hvis jeg bare spiser sunn mat, blir det "slankekurmat" og jeg vil jo ikke bli slankere. F.eks kunne jeg fint bare spise

fullkornsbrød, knekkebrød, gulerøtter, eple, havregrøt, melk, yogurt.

liker alt dette godt, men det er jo kaninmat! Kan umulig legge på meg av det... Kjøtt vil jeg ikke spise om jeg likte det eller ikke, bare bråk rundt dette. Tofu og "kjøtterstatningsprodukter" ser ufyselig ut. Vurderer å gradvis venne meg til å like fiskepinner :P Hehe.

Kan det ha noe å si at jeg ikke spiser typisk "kjøttboller i brun saus med poteter" middag? Spiser vanligvis et "stort" måltid om dagen, gjerne pannekaker, grøt, vegetarpizza, for å fylle magen opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hva med å ha nøtter og kanskje tørket frukt tilgjengelig gjennom dagen? Dette gir mye energi og er sunnere enn å stappe i seg sjokolade og denslags for å øke vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem som deg, og brukte en del proteinshaker, nötter, oljer, fet fisk o.l. Det funker veldig bra, og jeg gikk opp ca. 3 kg. Men naa er jeg tilbake til utgangspunktet, dessverre.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

liker alt dette godt, men det er jo kaninmat! Kan umulig legge på meg av det... Kjøtt vil jeg ikke spise om jeg likte det eller ikke, bare bråk rundt dette. Tofu og "kjøtterstatningsprodukter" ser ufyselig ut. Vurderer å gradvis venne meg til å like fiskepinner :P Hehe.

Spiser du egg, melk og ost? Hvis ikke du får i deg bra mye av de tre mattypene ser det ut til å være veldig tynt med proteiner i kosten din. Kansje du er feilernært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fluesmekker
Kansje du er feilernært?

Helt sikkert, ligger nok død på dørstokken en dag, bare vent. (galgenhumor yay)

Spiser melk og ost, men ikke egg (utenom som ingrediens i annen mat). Vet at jeg ikke får i meg nok proteiner i og med at jeg ikke spiser kjøtt og fisk, så prøver å lesse på med melkeprodukter. Hvis ikke det funker får jeg krype til korset å kjøpe proteinshaker el, selv om jeg er veldig skeptisk til sånt.

Bare for å spørre her så jeg slipper å grave fram oppgaven jeg skrev om kosthold i 3... Hva konskekvenser får mangel på protein? Utenom at jeg blir svak og ikke bygger muskler? (blåser litt i om jeg får muskler..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fluesmekker

Takk for svar :)

Her var det mange lange engelske ord jeg ikke kunne men ser at bortsett fra nedsatt muskelevne og sløvhet kan protein mangel også forårsake bla. anemi, forsiket heling av sår og dårligere immunsystem.

Angående nøtter. Hva slags nøtter anbefalles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...