Gjest Anonymous Skrevet 20. desember 2002 #1 Del Skrevet 20. desember 2002 Hei Så den helt fantastiske filmen i natt, og gleder meg villt til treeren nest år. (før jeg skriver videre vil jeg si til alle tolkien fans: beklager hvis det er noe jeg ikke gjengir 100% riktig. har lest boken, men det er en stund siden) Selv om dette er en eventyr film så vil jeg ikke anbefale noen å ta med seg barna sine, og ihvertfall ikke hvis de er under 11 år (som jeg synes er en veldig lav aldersgrense). det er særlig to ting som skjer i filmen som jeg begrunner denne meningen med: for det første er det scenen hvor Frodo, Sam og Gollum går over myren mot Mordor. i vannet i denne myren ser du døde mennesker. I scenen Frodo faller i vannet i denne myren, og bildene der er meget marerittsaktige (han er omgitt av de døde som "lever" der nede). Det andre som jeg tror vil være vanskelig for barn å se er at gutter i deres egen alder blir bevepnet sammen med fedrene for å slåss mot en overstyrke av Uruk-Hai, mens mødre og søsken sitter innesperret i grotter under jorden. MEN, som sagt: en fantastisk film som det absolutt var verdt å ofre nattesøvnen for!!!!!! (så den i natt fra 00 - 03) God Jul alle sammen klem fra tingeling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tingeling Skrevet 20. desember 2002 #2 Del Skrevet 20. desember 2002 Ble visst logget ut underveis når jeg skrev... det var meg, Tingeling som skrev det siste innlegget. (siden jeg ikke var logget inn får jeg ikke gått inn og endre de noe klumsete formuleringene. jeg beklager derfor på det dypeste og håper at dere tilgir meg klem igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linemor Skrevet 20. desember 2002 #3 Del Skrevet 20. desember 2002 Synes filmen var helt herlig. men jeg er enig i at det ikke er noen barnefilm. 11åringen min hadde ikke fått sett denne på kino alene. Synes godt at de under 15 kan vente til den kommer i butikken, det blir jo litt mindre bilde og lyd når man ser det hjemme. Har kjøpt alle tre bøkene i dag, men jeg skal ikke lese dem før jeg har sett den siste filmen, jeg gleder meg så mye Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 20. desember 2002 #4 Del Skrevet 20. desember 2002 Jeg skal se filmen i Romjulen sammen med 3 jenter på 10- og 11 år. Det kommer til å gå helt fint. Pyser!! Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babyface Skrevet 20. desember 2002 #5 Del Skrevet 20. desember 2002 Jeg skal se filmen i Romjulen sammen med 3 jenter på 10- og 11 år. Det kommer til å gå helt fint. Pyser!! Milla Det er jo ikke deg som skal ha dem hjemme om natta når de får mareritt, da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thea Skrevet 20. desember 2002 #6 Del Skrevet 20. desember 2002 Jeg skal se filmen i Romjulen sammen med 3 jenter på 10- og 11 år. Det kommer til å gå helt fint. Pyser!! Milla Wow, det var et fryktelig barnslig innlegg Jeg har ikke sett To tårn ennda, men jeg husker jeg kommenterte det i fjor da Ringens brorskap gikk, at det var en fryktelig uegnet film for 11`åringer. Og siden denne filmen er hakket "råere" er den sikkert ikke mer egna kan jeg tenke meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kid-a Skrevet 20. desember 2002 #7 Del Skrevet 20. desember 2002 Oj.... enkelte tar tingene litt for seriøst, kanskje?! Kommer vel helt an på hvor moden ungen er, om filmen er egnet eller ikke!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snehvit Skrevet 20. desember 2002 #8 Del Skrevet 20. desember 2002 Jeg så filmen i går ettermiddag, og det var en aldeles strålende kinoopplevelse! (Med unntak av alle fjortisene som ikke klarte å holde kjeft under filmen - neste gang går jeg på den seneste forestillingen!) Med tanke på alt oppstyret som har vært i forbindelse med filmens aldersgrense, synes jeg slett ikke den var så "ille" som jeg hadde antatt. De mye omtalte kampscenene (som varer i tre kvarter) viste knapt blod i det hele tatt, og det var heller ikke mange stygge scener der. Det mest skremmende for barn vil jeg, i likhet med "Gjest", tro er scenene med de døde menneskene i myra. Som liten var i hvert fall dette noe jeg kunne fått mareritt av. Jeg tror foreldrene her har en viktig rolle å spille, ved at de snakker om filmen med barna i etterkant. I hovedsak tror jeg nok barna forstår at dette er fiksjon, ikke virkelighet. 11-åringer forstår nok denne skilnaden, men særlig yngre barn enn dette vil jeg ikke anbefale filmen for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 20. desember 2002 #9 Del Skrevet 20. desember 2002 Jeg har ikke sett To tårn ennda, men jeg husker jeg kommenterte det i fjor da Ringens brorskap gikk, at det var en fryktelig uegnet film for 11`åringer. Og siden denne filmen er hakket "råere" er den sikkert ikke mer egna kan jeg tenke meg. Jeg syns ikke det er opp til deg å vurdere hva som er egnet for barn og ikke... Hadde du enda sagt "egnet for MINE barn" - så greit! Jeg hadde med 11 åringen min i fjor - og 12 åringen min (han er naturlig nok et år eldre nå) i år, og han hadde ikke mareritt om noen av filmene. Ikke er han spesielt tøff heller. Jeg syns ikke filmen var spesielt skummel - og som nevnt tidligere, det var ikke mye blod å se. Her - som i så mange andre situasjoner - syns jeg foreldre selv må vurdere hva som er best for DERES barn. Jeg vil ihvertfalll ha meg frabedt at andre forteller meg akkurat det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thea Skrevet 20. desember 2002 #10 Del Skrevet 20. desember 2002 Kjære deg Postit, hva du velger og gjøre med dine barn er vel fullstendig og totalt opp til deg. Du fikk vel ikke ut en formaning av innlegget mitt vel?? For da har du overanalysert litt for mye Beklager at jeg ordla meg feil, JEG synes ikke disse filmene hadde vært egnet for MINE barn. Oki doki? :D Jeg syns ikke filmen var spesielt skummel - og som nevnt tidligere, det var ikke mye blod å se. Men nå er ikke du 12 år heller, er du?? Og en film trenger ikke nødvendigvis inneholde mye blod for å gi den "gale" inntrykket. At enhver foreldre kjenner sitt barn best er jo ingenting å diskutere, men akkurat i slike situasjoner tror jeg ikke man kan være skråsikker på og forutse reaksjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tingeling Skrevet 20. desember 2002 #11 Del Skrevet 20. desember 2002 Hei det var jeg som startet tråden. selvsagt er det opp til foreldrene å vurdere hva som passer for barna deres, men regner ikke med at så mange foreldre først går og ser filmen selv, og siden tar med barna etter å ha vurdert den.... filmen er flott og storslått, men jeg tror nok jeg ville tenkt meg om et par ganger før jeg tok med barn. husker nemlig at jeg som barn selv syntes mareritt var helt forferdelig, og da ser jeg ikke helt poenget med å 'legge opp til dem'. selvsagt vil mange barn forstå at dette er eventyr, men husker de det i søvne når bildene kommer tilbake? Bare noen tanker fra en som sikkert ikke burde ytre seg siden hun selv ikke har barn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melian Skrevet 20. desember 2002 #12 Del Skrevet 20. desember 2002 Jeg synes også at 11-årsgrense er for lav. Forstår ikke at noen har problem med 15-årsgrense. For da kan jo de barna(fra de som er 12 og oppover) som er modne nok til å se denne filmen, gå sammen med foreldrene sine å se den da.... Langt mindre voldelige filmer har fått 15-årsgrense, så dette er helt uforståelig for meg. Og så å snakke om forståelse av fiksjon. Er en halsugging og "massiv killing" mindre voldsom fordi en forstår det er filmtriks? At en forstår at torturen og drepingen ikke er "på ordentelig", så er den ikke mindre grusom, voldelig eller mindre skremmende å se på filmlerretet for den del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snehvit Skrevet 20. desember 2002 #13 Del Skrevet 20. desember 2002 Og så å snakke om forståelse av fiksjon. Er en halsugging og "massiv killing" mindre voldsom fordi en forstår det er filmtriks? Min forståelse av fiksjon går ikke ut på hvorvidt det er snakk om filmtriks eller ikke, men at det i denne filmen ikke er trukket paralleller til vår virkelige verden. De onde i denne filmen er ikke mennesker, men orker og andre vesener som ikke finnes i virkeligheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melian Skrevet 20. desember 2002 #14 Del Skrevet 20. desember 2002 Men er det bare orker og uruk-haier som blir slaktet ned? Nei. Og hvem tror virkelig at det er mindre voldelig og skremmende? :-? Og så er det hva som er kriteriene da (hentet fra filmtilsynet): Tema som kan vera problematiske for 11-åringar er: dommedagsproblematikk, katastrofar, overgrep av ulik art, eller ei gjennomgripande truande og dyster stemning. Vel, fiksjon eller ikke: dette er Ringenes Herre.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. desember 2002 #15 Del Skrevet 21. desember 2002 Dette er nå veldig individuelt da. Min ene sønn er 8 år, hadde han vært 10, skulle jeg med glede tatt ham med på kino. Barn har som regel evnen til å skille mellom fiksjon og virkelighet. Disse filmene er bygget på noe av det mest spennende og beste jeg har lest, noe annet enn all den Pokemòn/Digimon-greiene som barna ser til de er firkanta i øynene. Lisa-Beth Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 30. desember 2002 #16 Del Skrevet 30. desember 2002 I scenen Frodo faller i vannet i denne myren, og bildene der er meget marerittsaktige (han er omgitt av de døde som "lever" der nede). Jeg var å så filmen i går sammen med 3 nabojenter som etter litt overtalelse fra meg (til deres foreldre) fikk bli med meg å se filmen.... og de storkoste seg. Scenen med de døde nedi myra frembragte ikke noe hysteri. Jeg tok en telefon til foreldrene i dag tidlig og ingen av jentene hadde hatt mareritt eller gitt uttrykk for at de angret på at de så filmen- tvert i mot er de gjenstand for masse misunnelse fra de barn med over-hysteriske foreldre. Og jeg er verdens kuleste (i deres øyne) Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 30. desember 2002 #17 Del Skrevet 30. desember 2002 Tror ikke jeg hadde tatt med mitt barn på 11 for å se filme. Syntes selv den var fryktelig skummel men utrolig bra da selvfølgelig.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 30. desember 2002 #18 Del Skrevet 30. desember 2002 Filmen er en visuelt vakker opplevelse- det er film på sitt beste når det gjelder manus, effekter, skuespillerprestasjoner og den fantastiske karakteren Gollum.... utrolig. Jeg er så imponert og gleder meg utrolig til neste film som visstnok skal være den beste og Peter Jackson's egen favoritt blant de 3. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå