Gå til innhold

Kvinnelige jegere?


Lereè

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jakter rype og storfugl jeg...men bare med hund.Hundene er grunnen til at jeg trekkrt ut i fjellet. Har blitt vanskeligere etterhvert som foreldreoppgavene har tatt over,men det hender man kan snike seg ut. Ellers fisker jeg masse,det er an aktivitet oxo barna kan være med på,og det er spennende. Det er viktig for meg å komme meg ut,og fisking er faktisk noe alle kan drive med...uansett alder,kjønn,intersesser og motivasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er en ting jeg lurer fælt på; jakt er jo en naturlig sak, for å skaffe seg mat men det virker som om dere LIKER å skyte dyrene. er det virkelig GØY å drepe dyr? jeg spør ikke for å provosere eller noe, er bare nyskjerrig. jakt er jo noe menneskene har holdt på med siden tidenes morgen, men da som en livsnødvendighet for åskaffe seg mat, men nå ser det ut til at det er blitt rene hobbyen. jeg klarer ikke helt forstå det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Iset.

det virker som om dere LIKER å skyte dyrene. er det virkelig GØY å drepe dyr?

Nei, det er ikke spesielt gøy akkurat det å drepe dyret.

Det som er store deler av poenget mitt med jakten, er settingen rundt.

Naturen, det sosiale, tilbereding og bruk av maten etterpå.

Ikke akkurat dette å sette kula i dyret - det som er "morsomt" med dette, er å kunne bruke våpenet riktig - nettopp så det blir minst mulig skade på dyret. Du så kanskje at jeg skreiv at jeg synes våpentrening er gøy - OG nyttig.

Det er vanskelige å forklare "jakt-miljøet" og den sosiale stemningen under jakten for en som aldri har vært med - og som ikke heller er interessert - så jeg nøyer meg med å si at det er veldig spesielt.

Det er dette som er gøy.

Skyter man et dyr, er også det "gøy", men det er ikke pga en merkelig pervers glede av å se noe dø - men å se at du kan det du driver med.

Det liker sikkert du også å oppleve?

jakt er jo noe menneskene har holdt på med siden tidenes morgen' date=' men da som en livsnødvendighet for åskaffe seg mat, men nå ser det ut til at det er blitt rene hobbyen. jeg klarer ikke helt forstå det....[/quote']

Nei, hvis du aldri har tenkt over alle sidene så er ikke det så rart - og det er bra du spør.

Jakt er til for å regulere dyrestammene. Uten å ta ut et visst antall dyr hvert år (alle lag har egne kvoter tilpasset området), vil det gå sykdom på stammen/dyrene blir påkjørt/det blir altfor lite mat - dermed er jakt en veldig human måte å regulere antall dyr på.

I tillegg kommer maten - vi bruker masse kjøtt til mat, og bruker det som tidligere. Jeg mener dette er nødvendig.

Ja, det er min hobby - men en sunn, naturlig og nyttig hobby slik jeg ser det.

Husk, vi har utstyret som skal til for å utføre jobben mest mulig humant - det er ikke akkurat sløve bajonetter vi dreper med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra svar Tiqa, for min egen del vil jeg legge til tradisjon - jakt er noe jeg har vokst opp med. Selv om ikke matauket er det primære i jakten slik det var før i tiden er det for mange en mulighet til frisk luft og rekreasjon - det er sjelden slik at kvoten felles første dagen og jakten blir dermed en tid med sosialt samvær og mye frisk luft. Og om det høres bestialsk ut å skulle drepe - et velrettet rifleskudd er slik jeg ser det human avliving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...