punktom Skrevet 26. juni 2006 #41 Skrevet 26. juni 2006 Flugelhorn, er du villig til å betale mer skatt for å fjerne disse problemene raskere?
Flugelhorn Skrevet 26. juni 2006 #42 Skrevet 26. juni 2006 (endret) Nei, faktisk ikke..... Jeg mener vi betaler nok skatt her i landet.... Vi skatter av lønna + det er avgifter på alt vi bruker pengene på. Disse problemene, mener jeg, kommer ikke av at nordmenn betaler for lite i skatt, heller det at det er viktigere å sende penger ut av landet for å redde ryktet, enn å ordne opp i våre egne problemer innenlands. Vi har nok midler til å ordne opp, men busjettene blir dårlig fordelt.. Endret 26. juni 2006 av Flugelhorn
punktom Skrevet 26. juni 2006 #43 Skrevet 26. juni 2006 (endret) Nei, faktisk ikke..... Jeg mener vi betaler nok skatt her i landet.... Vi skatter av lønna + det er avgifter på alt vi bruker pengene på. Disse problemene, mener jeg, kommer ikke av at nordmenn betaler for lite i skatt, heller det at det er viktigere å sende penger ut av landet for å redde ryktet, enn å ordne opp i våre egne problemer innenlands. Vi har nok midler til å ordne opp, men busjettene blir dårlig fordelt.. ← Ja, de 15 milliardene som går ut av landet er årsaken til alt ondt her. Om bare resten av oss snart forstår at det er de aller fattigstes skyld at vi ikke har det bra her i landet. Utsagn som du kom med her er vel årsaken til trådstarters innlegg, formoder jeg. Endret 26. juni 2006 av punktom
Flugelhorn Skrevet 26. juni 2006 #44 Skrevet 26. juni 2006 Ja, de 15 milliardene som går ut av landet er årsaken til alt ondt her. Om bare resten av oss snart forstår at det er de aller fattigstes skyld at vi ikke har det bra her i landet. Utsagn som du kom med her er vel årsaken til trådstarters innlegg, formoder jeg. ← Hva med å flytte over 5 milliarder til helse busjettet f.eks. Er det virkelig viktigere å gi bistand til utlandet enn det er å gi bistand til de som er dårligere stilt her i landet? For all del, mener ikke vi bør slutte med økonomisk støtte til fattige land, men hadde satt pris på hvis vi her "hjemme" hadde blitt plassert lenger opp på prioriteringslista.
punktom Skrevet 26. juni 2006 #45 Skrevet 26. juni 2006 Hva med å flytte over 5 milliarder til helse busjettet f.eks. Er det virkelig viktigere å gi bistand til utlandet enn det er å gi bistand til de som er dårligere stilt her i landet? For all del, mener ikke vi bør slutte med økonomisk støtte til fattige land, men hadde satt pris på hvis vi her "hjemme" hadde blitt plassert lenger opp på prioriteringslista. ← Hvorfor flytte fem millarder fra de aller fattigste? Hvorfor ikke ta inn fem millarder mer på aksjeutbytte? Ekstraskatt på luksusvarer? Nei, det er de fattiges skyld. Så klart. Vi kan jo ikke finne disse fem milliardene andre steder her i Norge, for vi har jo allerede kuttet helt inn til beinet her...
Quirky Skrevet 26. juni 2006 #46 Skrevet 26. juni 2006 (endret) Nei, faktisk ikke..... Jeg mener vi betaler nok skatt her i landet.... Vi skatter av lønna + det er avgifter på alt vi bruker pengene på. Disse problemene, mener jeg, kommer ikke av at nordmenn betaler for lite i skatt, heller det at det er viktigere å sende penger ut av landet for å redde ryktet, enn å ordne opp i våre egne problemer innenlands. Vi har nok midler til å ordne opp, men busjettene blir dårlig fordelt.. ← Så hovedgrunnen for å sende penger ut av landet er å redde ryktet vårt? Jøss, jeg som trodde poenget var å hjelpe folk som ikke er fullt så styrtrike som oss. Hvor stor effekt vil det ha på din levestandard å betale et par prosent mer i skatt pr. år for å få bukt med problemene du nevner? Kan den effekten sammenlignes med effekten de stakkarslige milliardene vi sender ut av landet hvert år kan ha på mer trengendes levestandard? Endret 26. juni 2006 av quirky
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2006 #47 Skrevet 26. juni 2006 Til Flugelhorn Kan du komme noen artikkler eller lignende som faktisk underbygger din påstand om at normenn dør i sykehuskø? Og at de da faktisk dør av det de står i kø for å ikke noe annet? Dette er argumenter som alltid trekkes frem i skatte diskusjoner men ikke underbygges. Når det gjelder skatte nivå så er faktisk ikke nivået i Norge så høyt. Her i Australia betales det omtrent det samme i skatt men du er avhengig av privat sykehus forsikring om du vil ha orntlig behandling. Når en ser på skatten som betales i Norge og det vi faktisk får tilbake så har vi IKKE noe å klage over. Jeg stiller meg helt uforstående til at vi kan lukke øynene for det som skjer ute i verden og bare bry oss om detaljer hjemme i Norge. Noen ganger er jeg flau over å være normann
Gjest Gjest_janne_* Skrevet 26. juni 2006 #48 Skrevet 26. juni 2006 Så hovedgrunnen for å sende penger ut av landet er å redde ryktet vårt? Jøss, jeg som trodde poenget var å hjelpe folk som ikke er fullt så styrtrike som oss. Hvor stor effekt vil det ha på din levestandard å betale et par prosent mer i skatt pr. år for å få bukt med problemene du nevner? Kan den effekten sammenlignes med effekten de stakkarslige milliardene vi sender ut av landet hvert år kan ha på mer trengendes levestandard? ← signerer
Flugelhorn Skrevet 26. juni 2006 #49 Skrevet 26. juni 2006 Hvorfor flytte fem millarder fra de aller fattigste? Hvorfor ikke ta inn fem millarder mer på aksjeutbytte? Ekstraskatt på luksusvarer? Nei, det er de fattiges skyld. Så klart. Vi kan jo ikke finne disse fem milliardene andre steder her i Norge, for vi har jo allerede kuttet helt inn til beinet her... ← Ingen har sagt noe om at de fattige er skyld i at vi gir dem penger, men jeg mener det blir feil å sende 15milliarder ut av landet når f.eks norske sykehus trenger "kun" ett par millioner for å redde liv... Så hovedgrunnen for å sende penger ut av landet er å redde ryktet vårt? Jøss, jeg som trodde poenget var å hjelpe folk som ikke er fullt så styrtrike som oss. Hvor stor effekt vil det ha på din levestandard å betale et par prosent mer i skatt pr. år for å få bukt med problemene du nevner? Kan den effekten sammenlignes med effekten de stakkarslige milliardene vi sender ut av landet hvert år kan ha på mer trengendes levestandard? ← Vil du kalle minstepensjonister med rundt 10.000 utbetalt i måneden styrtrike?? Hva hjelper det dem at norge er ett rikt land når de må gå med yttertøy innendørs? For min del kan vi sende ut 15 - 20 - 25 milliarder i u-hjelp, SÅLENGE det blir veid opp i budsjettene innenlands.
Gjest Gjesta Skrevet 26. juni 2006 #50 Skrevet 26. juni 2006 Tråden er delt. Diskusjonen om å senke levestandarden i vesten, finnes her. Pheps -mod
punktom Skrevet 26. juni 2006 #51 Skrevet 26. juni 2006 Ingen har sagt noe om at de fattige er skyld i at vi gir dem penger, men jeg mener det blir feil å sende 15milliarder ut av landet når f.eks norske sykehus trenger "kun" ett par millioner for å redde liv... ← Men det er ikke galt at nordmenn får utbetalt 150+ milliarder i feriepenger og skatt i disse dager? Det er ikke galt at flere og flere nordmenn har råd til båt og hytte, og at i år ferierer flere nordmenn i utlandet enn her i Norge? Og kom med dokumentasjonen om at nordmenn dør fordi vi ikke har penger nok. Hvis ikke føyer du deg bare inn i rekken av nordmenn som sutrer uten annen grunn enn at de er egoistiske og selvsentrerte.
Quirky Skrevet 26. juni 2006 #52 Skrevet 26. juni 2006 Ingen har sagt noe om at de fattige er skyld i at vi gir dem penger, men jeg mener det blir feil å sende 15milliarder ut av landet når f.eks norske sykehus trenger "kun" ett par millioner for å redde liv... Vil du kalle minstepensjonister med rundt 10.000 utbetalt i måneden styrtrike?? Hva hjelper det dem at norge er ett rikt land når de må gå med yttertøy innendørs? For min del kan vi sende ut 15 - 20 - 25 milliarder i u-hjelp, SÅLENGE det blir veid opp i budsjettene innenlands. ← Nei, minstepensjonister er ikke styrtrike. Men folk i u-land har enda mindre. Å ta penger fra noen av disse gruppene synes galt- kanskje de i dette landet som har nok bør ta regninga? Du svarte ikke på det forrige spørsmålet mitt- omtrentlig hvor stor effekt vil det ha på levestandarden din å betale et par prosent ekstra i skatt? Om du er en gjennomsnittlig lønnet nordmann vil det ha svært lite å si, men vi får fort dekket inn de millionene du sier mangler i helsevesenet. Kanskje du ikke vil betale mer skatt av prinsipp. Vi får gi beskjed til de fattige menneskene i u-landene da om at vi desverre ikke kan hjelpe dem- fordi nordmenn ikke vil være med å spleise av prinsipp.
Gjest gjest1 Skrevet 26. juni 2006 #53 Skrevet 26. juni 2006 Kanskje vi skulle være så pass solidarisk og gi bort alle pengene våre også. Så kan vi leve i slummen sammen, bare sånn for solidaritetetens skyld altså. ← Sånne argumenter som dette har ingen ting i en seriøs debatt å gjøre og vitner ikke om annet enn at dette er ting du ikke tenker over. Eller interesserer deg for heller.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå