Gå til innhold

Barn uten ferieplaner blir mobbet

Fremhevede innlegg

Gjest gjesta
Skrevet (endret)

Leste akkurat om dette i VG.

Er det virkelig sånn?

Har noen opplevd noe lignende?

Vi som ikke skal på ferie i år av ulike årsaker.

Synd, men noen ganger er omstendighetene sånn.

Synes det er verst for sønnen i huset. Får visst ta en prat med ham og høre om han får noen negative kommentarer i vennegjengen.

Endret av Persille
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har ikke jeg barn, men husker det var litt sårt at "alle" andre fikk reise til syden utenom meg. :( Vi var riktignok på ferie i eget land, og jeg koste meg når vi hadde kommet frem etter tre dagers kjøring fra sør til nord, men det var ikke like "kult" som å reise utenlands.

Men jeg ble ikke mobba eller ertet pga. det.

Gjest gjest1
Skrevet

Første gang jeg var utenfor Norden var vel da jeg gikk på vgs - muttern hadde flyskrekk, så det ble ikke lange turene om sommern. Men jeg ble ikke mobbet for det, husker ikke at jeg synes det det var så ille heller, for jeg hadde det morsomt likevel om sommeren jeg, med lekekamerater og sånt.

Gjest Embla s
Skrevet

Uff, så inderlig trist :tristbla:

Skjønner at det kan gi status og missunnelse å ha gjort noe "ekstra" i ferien, men trodde ikke det var slik at man ble mobbet hvis man "bare har vært hjemme" ? Det kan jo også være slik at barn som ikke drar noe sted syns det er flaut fordi de ser det i en sammenheng (aldri råd til noe som helst), og at de ikke har noe interessant å bidra med i "hvor har du vært" sammenheng, men at de skal bli mobbet av den grunn? Det har jeg nesten vanskelig for å tro.

(jamfør undersøkelsen det refereres til er 1/4 oslobarn hjemme i ferien. Det er 25% det. )

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg var en av dem som aldri reiste utenlands i feriene, og jeg ble mobbet for det. Husker at jeg grudde meg til de første skoledagene etter sommerferien, for da begynte skrytingen fra de som hadde vært på spennende reiser og hakkingen på de få som bare hadde vært hjemme. Og dette var på 80-tallet, så det er nok ikke noe nytt.

Skrevet

Vi dro ofte på bilferie i norge når jeg var liten, husker at det var veldig status å ha vært langt vekk (utenlands), men tror ikke noen ble mobbet om de hadde vært hjemme om sommeren.

Kom til å tenke på norskstil etter sommerferien, da var det ofte oppgaver av typen "Fortell om noe du har gjort i sommer", det er ikke alltid like kjekt om man føler at man ikke har gjort noe spesielt. Men da bør man jo få igang fantasien og skrive en liten historie om noe kjekt man har gjort hjemme. For kjekke opplevelser med bading eller andre aktiviteter har vel de fleste i sommerferien enten de er ute på tur eller hjemme.

Skrevet

Vi reiste heller aldri utenlands om sommeren, på grunn av at vi ikke hadde råd til det. Jeg syntes også det var litt leit at jeg aldri fikk oppleve det samme som en del andre på skolen, men jeg husker ikke at jeg ble mobbet for det. Husker ikke at noen andre ble det heller, heldigvis.

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg var en av dem som aldri reiste utenlands i feriene, og jeg ble mobbet for det. Husker at jeg grudde meg til de første skoledagene etter sommerferien, for da begynte skrytingen fra de som hadde vært på spennende reiser og hakkingen på de få som bare hadde vært hjemme. Og dette var på 80-tallet, så det er nok ikke noe nytt.

sånn husker jeg at jeg hadde det også. Ikke noe moro. Det verste jeg visste var når læreren spurte alle hva de hadde gjort, eller når vi skulle skrive stil om sommerferien... :tristbla:

Skrevet

Dette er først og fremst en oppfordring til foreldre med barn som har råd til å dra på ferie, snakk med barna deres om at det faktisk ikke er alle som har råd til å dra på ferie og at man skal være varsom med å kommentere dette.

Gjest Gjesta
Skrevet
Dette er først og fremst en oppfordring til foreldre med barn som har råd til å dra på ferie, snakk med barna deres om at det faktisk ikke er alle som har råd til å dra på ferie og at man skal være varsom med å kommentere dette.

det er vel bare med på å gjøre vondt verre.

Skrevet
det er vel bare med på å gjøre vondt verre.

Hvorfor det? Utdyp gjerne.

Gjest Virvel
Skrevet
sånn husker jeg at jeg hadde det også. Ikke noe moro. Det verste jeg visste var når læreren spurte alle hva de hadde gjort, eller når vi skulle skrive stil om sommerferien... :tristbla:

Huff ja. "Ferie" for mine foreldre betyr å dra på telttur i skogen eller gå fra hytte til hytte i fjellet. Det var greit helt til jeg begynte på ungdomsskolen, men da turte jeg ikke lenger å si hva jeg hadde gjort om sommeren. Ble ikke direkte mobbet heller, men jeg følte meg bare så rar og mislykket og utenfor. En gang diktet jeg opp en drømmeferie - det var ikke meningen engang, det bare datt ut av meg, og den idiotiske løgnen fulgte meg seriøst i flere år etterpå før jeg endelig orket å innrømme at det bare var tull.

Skrevet

Jeg kjenner igjen noe av dette fra min egen barndom.. Vi var som regel på ferie her hjemme i Norge, enten på hytteturer eller hos slekt og venner. Følte meg alltid litt utenfor når "alle" andre kom tilbake fra de flotte feriene i utlandet, gjerne i syden (som var veldig eksotisk for meg på 80-tallet ;) ) Ble aldri mobbet eller ertet for det, men utrolig vondt for de som opplever det :tristbla:

Skrevet
Huff ja. "Ferie" for mine foreldre betyr å dra på telttur i skogen eller gå fra hytte til hytte i fjellet. Det var greit helt til jeg begynte på ungdomsskolen, men da turte jeg ikke lenger å si hva jeg hadde gjort om sommeren. Ble ikke direkte mobbet heller, men jeg følte meg bare så rar og mislykket og utenfor. En gang diktet jeg opp en drømmeferie - det var ikke meningen engang, det bare datt ut av meg, og den idiotiske løgnen fulgte meg seriøst i flere år etterpå før jeg endelig orket å innrømme at det bare var tull.

Det er jo helt in å gå i fjellet - det er faktisk ofte de mest ressurssterke foreldrene som tar barna med seg på sånne ferier. Men jeg kan jo forstå at i en viss alder så er det ikke så festlig ...

Gjest Virvel
Skrevet
Det er jo helt in å gå i fjellet - det er faktisk ofte de mest ressurssterke foreldrene som tar barna med seg på sånne ferier. Men jeg kan jo forstå at i en viss alder så er det ikke så festlig ...

Det var ikke in her for 8-10 år siden. :tristbla:

Gjest Embla s
Skrevet

Det kan jo være mange grunner til at folk ikke drar på ferie. Syns ikke man skal fortelle barna sine at de i klassen som ikke har vært på ferie sikkert ikke har råd til det og at man ikke skal kommentere det. Da syns jeg det er bedre å lære opp barna sine til å generelt tenke over hva de sier og prøve å sette seg inn i andres situasjon.

Selv om det utvilsomt er ubehagelig å få spørsmål om hvor man har vært på ferie, når man kun har vært hjemme, kan det ikke bli slik at barn ikke skal kunne spørre hverandre, eller at barn som har opplevd noe ikke skal kunne fortelle om dette.

Det er en stor forskjell på å føle det ubehagelig å ikke ha fått det som "de andre" har fått, kontra å bli mobbet/hengt ut for noe.

Gjest gjesta
Skrevet
Det kan jo være mange grunner til at folk ikke drar på ferie. Syns ikke man skal fortelle barna sine at de i klassen som ikke har vært på ferie sikkert ikke har råd til det og at man ikke skal kommentere det. Da syns jeg det er bedre å lære opp barna sine til å generelt tenke over hva de sier og prøve å sette seg inn i andres situasjon.

For noen år siden så var jeg veldig syk så om noen hadde gitt meg en million så hadde jeg ikke orket å dra på ferie.

Tror nok vi har veldig lett for å tenke at det er økonomien som spiller inn, men det kan faktisk være andre årsaker også.

Skrevet

Kan godt skjønne at det ikke er kult å ikke ha vært borte i ferien. Det var det ikke da jeg var barn på 70-tallet heller. Og da var feriene mindre "avanserte" enn nå. Jeg ble ikke mobbet for det, men følte meg temmelig dum når den obligatoriske "Hva har du gjort i ferien?" stilen kom hver høst.

Det er grenser for hvor mange gode stiler man kan skrive om temaet: "Jeg har vært hjemme og lest bøker".

På den tiden så var det jo bare 3 ukers ferie på de fleste arbeidsplassene, og siden mine foreldre jobbet samme sted så hadde jeg 5 alene-uker i løpet av skoleferien.

Mer enn bare litt kjedelig når "alle andre" reiste bort.

Skrevet

Merkelig at det er "dyre" sydenturer som liksom skal være godkjent.

Kommer det noen og mobber eller fryser ut min datter pga vårt ferievalg så skal jeg fortelle dem sannheten om dere såkalte "dyre" sydentur.

Hvis du reiser rundt i Norge hele ferien og leier hytte en uke her og en uke der og bor på hotell innimellom, og i tillegg reiser med noen ferger, drar innom noen barneparker o.l. Da kan jeg garantere at den ferien er omtrent dobbelt så dyr som en 14 dagers råflott Hellastur.

Vi reiste ofte Danmark på kryss og tvers. En leke- og opplevelsesferie. Det er noe av det dyreste jeg har vært med på. Glem Thailandstur, glem Hellas. I skandinavia blør du hvis du er der alle dine 3-4 ferieuker.

At noen syns at sydligere strøk er bedre? Vi er alle forskjellige:

Årets ferie blir antakelig toppet budsjettmessig i forhold til andre år, Og vi skal ikke en gang over til Strømstad.

Jeg og min familie liker skandinavia best. Ikke så mye dritt å se (fattigdom o.l.), ikke så forurenset og mye tryggere. For ikke å snakke om den grønne friske naturen og luften.

*rister på hodet av bortskjemte drittunger*

Gjest Gjest
Skrevet

Det er nok ikke uvalig at man blir mobbet for å ikke ha vært på ferie i andre land.. Husker vi pleide å dra til sørlandet for å besøke familien der, og det var teit det! Dro på en Danmarsks tur en gang også, men da var også "teit og harry". Da jeg gikk på barneskolen var det hytte på hafjell i viterfeiren/påsken så var inn og syden ferier på sommeren. Var aldri noen sånn feire i min familen, så da fikk de andre ungen flere ting å erte for..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...