Gå til innhold

Digitalkamera

Fremhevede innlegg

Gjest Frk. Grønn
Skrevet

Skal gå til innkjøp av et digitalkamera før ferien i begynnelsen av august, men har ikke god nok peiling, så jeg rådfører meg med dere etter å ha sett litt både på dinside.no og akam.no! :)

Noen kriterier:

1) Jeg skal ta bilder i hverdagen, på fest og på ferie. Er også interessert i å lære mer om kamera, slik at jeg kan ta fine naturbilder/nærbilder/portrettbilder etc.

2) Pris : max 3000,-

3) Kompaktkamera

4) Ikke et kriterie, men om man kan filme små snutter er det et pluss!

Har sett på disse:

Olympus mju digital 700

Nikon Coolpix P2

Et spørsmål til slutt:

- Hvor mange bilder er det ca. plass til på 256/512/1024MB minnekort?

Takk så mye for hjelpen! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

kan ikke svare deg på kameraene, men når det gjelder minnebrikke, jeg har 1G (ca 1024 MB) og jeg har plass til over 700 bilder, men det kommer også an på hvor bra bildekvalitet du vil ha på bildene du tar, som du velger på preferences i kameraet ditt...

:)

Gjest Gjest
Skrevet
Skal gå til innkjøp av et digitalkamera før ferien i begynnelsen av august, men har ikke god nok peiling, så jeg rådfører meg med dere etter å ha sett litt både på dinside.no og akam.no! :)

Noen kriterier:

1) Jeg skal ta bilder i hverdagen, på fest og på ferie. Er også interessert i å lære mer om kamera, slik at jeg kan ta fine naturbilder/nærbilder/portrettbilder etc.

2) Pris : max 3000,-

3) Kompaktkamera

4) Ikke et kriterie, men om man kan filme små snutter er det et pluss!

Har sett på disse:

Olympus mju digital 700

Nikon Coolpix P2

Et spørsmål til slutt:

- Hvor mange bilder er det ca. plass til på 256/512/1024MB minnekort?

Takk så mye for hjelpen! :)

Da vil jeg anbefale at du kjøper et kamera som har mulighet for både å fotografere helautomatisk og som du kan stille inn manuelt. Gå for et kjent kameramerke som Canon, Nikon, Casio eller lignende. Da er du stort sett sikret god optikk(det hjelper lite med ørten mpx dersom resten av kameraoptikken kommer fra Nille). Selv er jeg veldig fornøyd med Canon sine kameraer, men det er en personlig preferanse.

Ang. minnekort, så anbefaler jeg at du f.eks. kjøper 2x256MB kort i stedet for 1x512MB(avhengig av hvor mye du planlegger å fotografere), da slipper du å miste alle bildene dine dersom du skulle være så uheldig å få kortet ødelagt.

Når det gjelder de to kameraene du har postet link til, så anbefaler jeg deg å ta en tur innom www.akam.no for om mulig å finne tester og brukererfaringer på disse. Der er og et stort forum hvor der er masse folk som kan foto opp og i mente.

Gjest Gjest
Skrevet

.... meg som er gjest over...

Jeg tror forresten jeg ville ha sett litt rundt etter noen kameraer som har mer optisk zoom. 3,5 er litt lite.

Dette er et kamera som har fått mye skryt:

http://produkt.akam.no/product.php?productId=29820 , men det er ikke noe dersom du ønsker et lite kamera som skal gå ned i håndveska.

Gjest Frk. Grønn
Skrevet

Tusen takk for mange kloke svar!

Tror jeg satser på 2x256 på minnekort, så da nærmer jeg meg litt ihvertfall, hehe

Canon har jeg også hørt veldig mye bra om, og jeg tror jeg skal ta meg en tur inn på Akam forumet og spørre noen glupinger der.

Har desverre ikke råd til å bruke mer enn 3000 i første omgang, og et speilreflekskamera eller noe i den størrelsen blir for stort for meg. Skal riktignok innrømme at jeg har siklet på kameraet til min onkel, og det er et Canon (tror jeg..) speilreflekskamera. Men jeg må nok øve meg litt med et handy lite kamera først, og med tid og stunder (og lønn) så får jeg gå på litt tyngre saker :)

Nok en gang: takk for hjelpen ;)

Skrevet (endret)

Jeg har dette og er godt fornøyd. Det eneste negative jeg kan komme på å si i farten, er at det har litt liten optisk zoom. Mitt er også noe eldre enn det i linken, så jeg har bare 4 megapixler. Men det blir fine bilder likevel. Vil du se eksempler, så kan du jo kikke på et par av bildene i albumet mitt (linken "Reiseminner"). Alle bildene der er tatt med mitt digitalkamera.

Jeg er kjerringa mot strømmen og anbefaler ikke nødvendigvis speilrefleks. Det kommer i så fall an på hvordan du skal bruke kameraet. Har speilrefleks selv (ikke digitalt). Det tar fine bilder, men jeg syntes rett og slett at det ble så stort og tungt å drasse på på ferier og turer, at det ble nesten aldri brukt. Så hvis det er til "hverdagsbruk" så vil jeg faktisk anbefale et lite og lett kamera som du kan ha med deg overalt. Da får du i hvertfall gleden av bilder, selv om de kanskje teknisk sett ikke blir så fine som med speilrefleks.

Endret av Cata
Gjest Gjest
Skrevet

Dersom man er ute etter å fotografere endel mer enn bare familiebilder en gang i året og ikke nødvendigvis trenger et kamera som går ned i håndveska, vil jeg anbefale å ta en titt på såkalte ultrazoomkameraer. Dette er en slags hybrid som havner mellom kompakt og speilreflex. Det Canon kameraet som er linket til over her er et eksempel på slike, men det finnes flere.

Gjest Frk. Grønn
Skrevet

Uten tvil mange flotte bilder, Cata! (Mitt kamera (som ikke er digitalt) er Olympus, og jeg var strålende fornøyd med det) Men jeg vil gjerne ha litt mer optisk zoom. Har jo lært at et høyt antall megapiksler ikke nødvendigvis betyr god kvalitet, så 4 megspiksler synes jeg ikke er dårlig. Men vil gjerne ha optisk zoom på minst 3.

Kameraet skal være "lite" i den forstand at jeg får lyst til å bruke det ofte. Et større kamera er gjerne tyngre og blir derfor gjerne liggende igjen hjemme.

Jeg har ikke masse erfaring med kamera, men jeg vil gjerne lære, og da er det best å starte med et litt mer basic kamera, fremfor et som i tillegg til å koste mye, også krever mye manuelle innstillinger fra min side. Jeg vil garantert ha et mer profesjonelt kamera med tid og stunder, men til mitt brukt holder det nok med et kompaktkamera med ca. 4(++) megapiksler og 3(++) optisk zoom. Ut i fra hva jeg har hørt fra andre.

Skrevet

Rent praktisk vill jeg passe på at kameraet kan overføre bilder til en datamaskinen via USB-kabel uten at datamaskinen trenger en bestemt driver for kameraet. (kameraet må opptre som en "USB mass storage device" når det plugges til datamaskinen). Dette muliggjør også tilkobling til alt som støtter detter formatet, som f.eks. enkelte harddiskbaserte mp3-spillere.

Har et Canon kamera (fire år gammelt) som ikke støtter dette. Jeg har sjekket endel nyere Canon-kameraer og det er flere som forsatt ikke har denne egenskapen. Det blir ikke Canon på meg neste gang om det fortsetter.

Skrevet

Jeg hadde et Olympu Mju kamera, riktignok ikke det du har på

valg. Men jeg var missfornøyd med skarpheten i bildene. Så

derfor nytt kamera, jeg valgte daDETTE. Er godt fornøyd med det.

Skrevet

jeg har valgt et Canon Ixus 750. Regner med at det kommer i slutten av uka. Gleder meg!

Gjest Frk. Grønn
Skrevet

For noen måneder siden så jeg på Cyber-Shot, men jeg vet ikke helt.. Kan jo ha det i tankene.

Du må si ifra hvordan du synes det funker, liv! ;)

Skrevet

Jeg sverger til Panasonic Lumix serien, som har Leica objektiv som er noe av det bedre i verden.

På min hjemmeside som du finner link til her her og under alle 2006 kataloger, vil du finne eksempler på mitt 3,2 Mpiixel kamera.

Jo flere X Mpixeler, desto større minnekort, for hva er vitsen med mange Mpixler hvis du må sette ned kvaliteten på bildene for å nok på en ferie.

Det er IKKE Mpixels som bestemmer kvaliteten på bildene alene, linsene foran bestemmer ALT + fotografen da. Automatiske bilde program kan være bra under optimale lysforhold = Norge har jo ikke alltid da + innebelysning osv.

Først og aller viktigst kjøp et kamera med så mange manuelle funksjoner som mulig, og med et display som viser alle opplysninger for lukkertid m.m. Du kan da se om du vil prøve deg fram på bare noen instillinger for å se om det hjelper under ugunstige forhold.

SÅ ! :

Lær deg ditt kamera å kjenne, de aller fleste bare klikker i vei. Med mitt kamera tar jeg nå etter ca. 2 timers testing knivskarpe bilder gjennom frontruta på en bil i 120 km/t. Du kan se dette på hjemmesiden min under Stryn seksjonen. Jeg har også makrofotografert på ca. 15 cm avstand også.

Så Lumix blir mitt 5 dig. kamera og jeg jeg kommer til å kjøpe Lumix igjen til Tall Ships Race 2008.

Gjest Gjest
Skrevet
Det var godt du sa, skrue! Et godt tips å ta med seg på veien :)

Tror jeg velger en av disse:

- Olympus Mju 700

- Fujifilm F10

- Fujifilm F11

- Canon Ixus 750

(- Canon Powershot S2 IS kunne vært noe, men jeg er litt usikker på størrelsen.. *tenke hardt*)

Noen med erfaringer fra disse?

Anbefaler deg å gå på en velutstyrt fotobutikk og prøve disse. Å se på bilder er en ting, å holde dem i hånda kan ofte være noe helt annet.

Skrevet
...Tror jeg velger en av disse:

- Canon Ixus 750

Noen med erfaringer fra disse?

Jada, jeg har dette kameraet og er SUPERfornøyd!!! Det tar ekstreme bra bilder på relativt lang avstand - men husk at hvis du står veeeldig langt borte og skal zoome kan du ende opp med å få korna bilder. Cluet er innstillingen på kameraet. Det fulgte med en veldig god bruksanvisning. Har også tatt bilder, close-up - som er ufattelige skarpe og flotte. F.eks av blomster, portrett bl.a. Helt imponert av det lille kameraet.

Følger med programvare + usb-kabler. Er bare å plugge i og overføre ett, eller alle bildene. Det følger med et 32 Mb minnekort men det er jo latterlige lite. Sjøl har jeg et 512 Mb kort som er ca 250 bilder. Har du 2 512 Mb kort har du iallefall plenty med bilder til ferien :)

Kjøpte mitt på Netshop.no og fikk det i posten knappe uken etter bestilling.

Godt kjøp da :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har Canon Ixus 500 og er strålende fornøyd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gjest Frk. Grønn
Skrevet

Jeg vil veldig gjerne ha mange manuelle innstillinger, slik at jeg kan få optimale bilder. Og jeg regner med å bruke litt tid på prøving/feiling i begynnelsen, men det må jo til om jeg skal få de bildene jeg ønsker :)

Jeg skal en tur på fotobutikkene rundt omkring i området i dag/morgen og kjenne på de forskjellige kameraene, for et bilde kan riktignok si tusen ord, men det er noe annet å kjenne det i hendene.

Når jeg etterhvert har gått til innkjøp av et digitalkamera + minnekort, hvilke(n) leverandøre(er) anbefaler dere når man vil ha papirbilder? Har hørt at Eurofoto har fått mye skryt, stemmer det?

Skrevet

Mamma angere bittert etter innkjøp av ett

"billig" digitalkamera til litt over 2000 kr.

De SUGER batteri, og holder ikke engang gjennom ett bryllup... :frustrert:

Fikk vite på Expert at nei... det var helt vanlig det.

Har selv en SONY Cyber-shot til 4000, kjøpte oxo 2gb minnekort DRIT BRA

En OLYMPUS miu-MINI til ca 3000 oxo bra asså...

Samt en CANON DIGITAL IXUS 400, husker ikke prisen, er oxo bra

Minnekort kan bestilles på nett, 1gb er greit å ha asså. Ca 900kr i butikken ettersom hvem du trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...