Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #21 Skrevet 25. juni 2006 Mine barn banner ikke. (I alle fall ikke som jeg vet ) Vi har noen kraftuttrykk som vi alle får lov til å bruke (fillern, søren og fy fargestifter o.l) for alle har behov for noen slike uttrykk. Sønnen min (snart 13) har av og til behov for noen enda sterkere uttrykk, og da sensurerer han seg selv med "piiip". ("Det gjorde så inni "piiip" vondt") De korrigerer oss voksne som av og til kommer med ubetenksomme uttrykk som: "drit i det", eller "det var en jæ*** drittekk som...". Slike uttykk gjør dem ukomfortable, og da sier de i fra at dette liker de ikke. Om jeg slår meg eller brenner meg (noe jeg gjør temmelig ofte siden jeg er en kløne), da sier de at jeg kan "få lov" til å banne, noe jeg sjelden gjør fordi jeg mener at det er unødvendig.
Nabodama Skrevet 25. juni 2006 #22 Skrevet 25. juni 2006 Nei, jeg banner ikke, det var ikke lov til det hjemme hos oss da jeg var liten. Mannen min banner av og til, men det er sjelden. Jenta på 14 har prøvd seg, vennene hennes og de i klassen banner rett som det er, så hun hadde også begynt litt. Etter at vi begynte å trekke 20 kr fra ukelønna hver gang vi hørte det, har hun sluttet helt å banne når vi er til stede. Det hadde altså effekt! (Hun tok det forresten med godt humør) Hun banner sikkert litt når hun er med venner, men hun har ivhertfall lært at dette ikke aksepteres hos oss, eller blant voksne.
Maja23 Skrevet 25. juni 2006 #23 Skrevet 25. juni 2006 Ja både meg og samboeren min banner,men prøver så godt vi kan å ikke gjøre det foran ungene. Eldste mann på 3 år har fått klar beskjed om hva som er lov og ikke lov å si og jeg kan ikke huske å ha hørt ham banne. Når vi en skjelden gang glemmer oss og sier et "fy" ord, strener han rett bort til oss og sier at det er stygt å si, og at vi må si unnskyld. Noe vi gjør. det er viktig at voksne også kan si unnskyld til barna og ikke bare omvendt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå