Gå til innhold

beinmargsdonasjon

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

nå sånn like før jul ønsker denne damen seg vanligvis den nyeste og lekreste espresso-maskinen fra alessi, fred på jorden, at venner skal få snille barn (slik at det blir enklere for meg å sitte barnevakt) eller noe i den duren. mitt juleønske i år er imidlertid et litt annet, og jeg vil dele det med dere - til ettertanke, og kanskje mer for noen av dere

en av mine aller beste venner har hatt leukemi i over et år nå og trenger ny benmarg for å bli frisk. det finnes 50-100 millioner forskjellige kombinasjoner av vevstyper i verden, og den som skal gi benmarg må ha samme vevstype som pasienten. når ingen i den nærmeste familien er kompatible som donorer, må en søke i beinmargsregisteret - og det er her mitt juleønske kommer inn. å bestemme vevstype høres mer dramatisk enn det det er. i praksis er det bare å ta en blodprøve som blir analysert, og vevstyperesultatene blir lagret i en databank. sjansene for at du skal bli innkalt til videre testing og eventuell donering av beinmarg er liten, men jo flere som står i registeret, jo større sjanse for å finne beinmarg - til min venn eller til en annen i hans situasjon.

ønsker du å melde deg som benmargsgiver kan du henvende deg til nærmeste blodbank - finn den som ligger nærmest deg på https://www.giblod.no/

mer informasjon om beinmargsdonasjon finner du også her: http://www.nordonor.org/infogivere.htm

et litt spesielt juleønske fra meg i år - til en litt spesiell jul...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Innlegget ditt fikk meg til å tenke. Og jeg skal melde meg som beinmargsgiver. Har ofte tenkt tanken men aldrig gjort noe med det.

Men nå skal jeg ta meg sammen. :oops:

Ønsker deg en god jul og håper at det ordner seg for vennen din. At de finner en beinmarg som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er registrert i benmargsregisteret. Det var et rør ekstra en gang jeg ga blod, og hvis det skulle komme til at noen virkelig trenger benmargen min, er det for meg en belønning å få kunne gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for at du vil melde deg i registeret, siludvig! tusenfryd og jeg er der allerede, så du får se etter oss der inne :wink:

sendte denne oppfordringen som mail til venner også i går kveld og har fått masse positiv respons :P:P var og besøkte kameraten min på sykehuset i kveld og kampviljen var på topp - dette skal vi klare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lereè, ikke innlogget

Jeg meldte meg som blodgiver forrige uke, ble oppringt i går og skal å sjekke om jeg kan gi (ta test, fylle skjema ++) i Januar.

Kommer til å si at jeg vil stå i beinmargregisteret og da, og håpe jeg kanskje kan hjelpe noen!

Min samboer har gitt beinmarg til en for en del år siden. Vedkommende han ga til overlevde laukemien. Det er en ganske så fin tanke i seg selv :D

Lykke til, håper det går bra for kameraten din!!

Hilsen Lereè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært registrert en stund.

Skulle det komme til nytte en gang ville det jo vært fantastisk.

:D

Håper det finnes en donor til vennen din, Liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vil bare takke for all støtte! det varmer at folk faktisk engasjerer seg i dette, selv fremmede. har sendt oppfordringen rundt blant venner og kjente og fått kjempefin respons. var på en 1. date forrige lørdag og han løp på blodbanken første virkedag etter! :D

ønsker dere alle en god jul og alt det beste for det nye året! :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...