Gå til innhold

Ferdigbakst best


waco

Anbefalte innlegg

Etter å ha smakt på en del julebakst i år vil jeg bare påpeke det jeg alltid har hevdet, butikkinnkjøpt julebakst, som f eks pepperkaker, vaniljesaus og andre kaker smaker alltid best når den er handlet i butikken.

Nå som vi er enige at den har a) lengre holdbarhet b) smaker bedre c) og gjennomgått næringsmiddelkontroller, - må vi også spørre oss hvorfor noen lager hjemmelaget julegodter i år totusenogto.

Jeg fremmer et forslag om vi bør snarest mulig søke via brevskrivning næringsmiddeltilsynet og fortelle om de hundretusener av hjemmelaget mat og julekaker som pakkebyttes ved hver eneste jul. Hvor mye salmonella spres ikke? Ved hvilken romtemperatur oppbevares syltetøyet i, har noen oversikt over andelen sykehusinnleggelser i romjulen?

Matforgiftning er ganske vanlig vet dere, mye medisiner som blir solgt pga maveonde.

Jeg håper snarest mulig på en lovendring som gjør det forbudt å gi mat og hjemmeskapt brød som presang.

Waco

Som går i bresjen for å tenke i nye baner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du elsker og provosere du....

Men vet du Waco at hjemmelaget bakst,syltetøy og mat er BEST.

Men hva du vil,men det er sannheten....hva er det som slår mors hjemmelagde kjøttkaker ??? INGENTING!!!!!

Vidre skriver du :Nå som vi er enige at den har a) lengre holdbarhet B) smaker bedre c) og gjennomgått næringsmiddelkontroller, - må vi også spørre oss hvorfor noen lager hjemmelaget julegodter i år totusenogto.

A)Lengre holdbarhet fordi det er tilsatt konserveringsmiddel som ikke er naturlig i det hele tatt,og som mange reagerer på(matallergi)

B)Smaker verre etter min mening,og igjen sier jeg hjemmelaget er best.

C)Næringsmiddelkontrollen godkjenner faktisk det du bruker av ingredienser også i det du lager hjemme av mat,syltetøy,goderier,bakst osv.

Grunnen til at noen fortsatt lager julegoderier er fordi det er Gøy,mer spiselig enn mye av det du kjøper.Og selv om vi lever i det tjuende århundret så er det faktisk like vanlig å lage alt selv til jul,selv om det hadde vært enklere å kjøpe det.

koldbruna :kgblunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil man ha eplemos fra ifjor? Det er en grunn til at matvarer blir konservert, nemlig det faktum at holdbarheten er meget viktig i dagens samfunn. Forresten lager Nora syltetøyet sitt på den gamle måten, og den kosen du nevner er ifølge en undersøkelse i aftenposten følelse av plikttvang.

Som du så av innlegget mitt er jeg fullstendig klar over at næringsmiddeltilsynet ikke har oversikt over denne "gesjeften" som trekker parareller til krigshistoriens ågerhandel.

På tide at dette blir lovregulert som alt annet her i samfunnet.

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoho::hoho: unskyld men kan ikke annet enn å le.

Den LOVEN kommer aldri til å bli innført,du er klar over det.

Og du skriver jo at NORA gjør det på "gamle" måten,så da er det jo ikke farlig å spise syltetøy som er hjemmelaget og ikke kjøpt i butikken.

Faktisk er det syltetøyet du lager selv best...

koldbruna :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha smakt på en del julebakst i år vil jeg bare påpeke det jeg alltid har hevdet, butikkinnkjøpt julebakst, som f eks pepperkaker, vaniljesaus og andre kaker smaker alltid best når den er handlet i butikken.

Når ble vaniljesaus julebakst? :ler:

Vaniljehorn derimot...

Hos oss bakte vi masse når vi var små, fordi vi ungene syntes det var så morsomt og koselig å bake! Og vi måtte fortsette til all deigen var formet, vi forlot ikke mamma halveis.

Dessuten.. Pepperkaker for eksempel, kan ha mange forskjellige oppskrifter. Alle familier har sine spesialiteter. Det er vanskelig å finne akkurat den type pepperkaker man liker aller best i butikken! Kjøpte pepperkaker er OK, men jeg syns mamma sine er bedre! Dessuten syns jeg kjøpte pepperkaker er alt for salte.

Dessuten er det ikke alltid så lett å få tak i de julekakene man liker best.

Vi baker/bakte "konfektkake", vaniljehorn, berlinerkrans, pepperkaker, kransekake, krumkake og sikkert noen andre som jeg har glemt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hege:

Det kommer an på kvaliteten på sanden.

Har best erfaring med sand fra Tulleskogen barnehage. Der er det riktig ballanse mellom snørr og tårer.

Men til 800 kaker...

Vil tro at det går en kopp med sand på 10 kaker.

Det er best å tilsette litt tapetlim også, da er det lettere å få kakene ut av formen.

Vel bekomme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...