Gå til innhold

Gallestein

Fremhevede innlegg

Gjest StoreSky
Skrevet

Har en venninne med liten baby som har fått gallestein. Legen forespeilet henne operasjon der man opererer ut hele galleblæra -han mente det ikke gjorde noe. Men på nett fant hun ut at da må hun leve på fettfattigkost resten av livet, og flere andre matvarer hun måtte unngå.

Noen som har hatt eller kjenner til noen med gallestein? oppmuntrende ord jeg kan bringe henne..?

MVH

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Eneste jeg vet om som kan være verdt et forøk er lecitin og akupunktur.

Min mor og min svigerfar har begge hatt mye problemer med gallesteiner, men etter at de begynte på lecitin har det vært bra. Men med moren min så måtte det først en hestekur med akupunktur til, pga at hun hadde hatt problemer såpass lenge.

Spiser lecitin selv for å forebygge (jeg har MYE gallesten i familien) og om jeg får problemer så er det akupunktur neste.

Skrevet

Jeg har hørt at det stort sett opereres via kikkhull - og at de i utgangspunktet bare tar ut steinene - om det kke er spesielle grunner til at de evt. skal fjerne hele galleblæren.

Gjest Thalassa
Skrevet

vet ikke om det står så mye om gallestein der akkurat, men alt av rensing av kropp o.l finner du på curezone så noen som hadde fått ut noen store steiner fra leveren/gallen :overrasket: ganske sjukt at sånt går ann egentlig.

ekkelt bilde av steiner..leverstein

Skrevet
Eneste jeg vet om som kan være verdt et forøk er lecitin og akupunktur.

Min mor og min svigerfar har begge hatt mye problemer med gallesteiner, men etter at de begynte på lecitin har det vært bra. Men med moren min så måtte det først en hestekur med akupunktur til, pga at hun hadde hatt problemer såpass lenge.

Spiser lecitin selv for å forebygge (jeg har MYE gallesten i familien) og om jeg får problemer så er det akupunktur neste.

Lecitin - som denne typen?

Gjest Gjest
Skrevet
Lecitin - som denne typen?

Ja, men den er DYR i forhold til de pulverne og granulatene som får kjøpt andre steder.

Jeg husker ikke helt hvorfor det virker, men det er noe med at lecitin “løser opp” eller gjør steinene “mykere”, og at de da kommer ut av seg selv så sant de ikke har blitt for store.

Så med tanke på at det er et fettstoff som brukes mye i matlaging, og det ikke er kjente bivirkninger annet en forbigående løs mage om du tar for mye, så tar jeg litt ekstra i perioder når jeg husker på det.

Skrevet

Jeg trodde steinene ble knust på en måte....? Via et lite inngrep.

Skrevet

Da er Lecitin absolutt verd et forsøk.

Når det gjelder spørsmålet til Mini Me - kan vel stenene knuses med ultralyd - men jeg ble fortalt at det ble oftere gjort med nyresten enn med gallesten.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har to venninner som pga gallestein flere ganger har fjernet og skal fjerne (den ene har gjort det, den andre skal) galleblæren. Hun som allerede har gjort det spiser som normalt, hun har teste ut over tid og funnet ut at det går helt fint. Den andre prøver i første omgang nå med diett, men det sklir ut og legene har sagt hun bør fjerne den

Gjest StoreSky
Skrevet

Tuuusen takk for svar! Har sendt denne linken til min venninne.

Skrevet

Sånn jeg har forstått det, så fjerner de vel heller hele galleblæra nå, istedet for å kun ta steinene, siden de oftest kommer tilbake.

Jeg fjernet alle steiner og galleblæra for ett år siden. Kroppen min fungerer som den skal, jeg kan spise hva jeg vil, og har absolutt ingen plager. Eneste tegnet er de fire små arrene jeg har på magen (kikhullsoperasjon)

Det eneste jeg merker, er at jeg får vondt i magen om jeg spiser rå kål.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har to venninner som pga gallestein flere ganger har fjernet og skal fjerne (den ene har gjort det, den andre skal) galleblæren. Hun som allerede har gjort det spiser som normalt, hun har teste ut over tid og funnet ut at det går helt fint. Den andre prøver i første omgang nå med diett, men det sklir ut og legene har sagt hun bør fjerne den

Til opplysning: galleblæren fjerner man kun en gang, vi er utstyrt med kun en.

Har fått fjernet galleblæren med kikkhullskirurgi, lever helt som nomalt, fikk heller ingen restriksjoner angående kost. Merker om jeg har spist for fet mat gjennom avføringen, den blir fet, galle er som kjent det som spalter fettet.

Skrevet
Til opplysning: galleblæren fjerner man kun en gang, vi er utstyrt med kun en.

Og enda en opplysning: Det er fult mulig at kroppen danner en ny "utposning" på gallegangen, og som da blir en ny galleblære etterhvert...

Så jo, det er mulig å fjerne galleblæra flere ganger ;)

Jeg fjernet selv galleblæra med tlihørende steiner da Lillebanan var 7,5 uke gammel.

Og jeg har ikke noen spesielle plager sånn i etterkant.

Det eneste jeg reagerer litt på, er dersom jeg spiser svært fet mat (juleribbe, f.eks). Da reagerer magen min med total tarm-tømming. Men etter en runde eller to på do, så er det ingen problemer.

Jeg ville forresten heller levd på fettfattig kost resten av livet, enn å hatt gallesmerter etter fet mat resten av livet.

På sykehuset vil de også ta hensyn til om hun ammer. Jeg kunne amme selv samme dag som operasjonen - bare jeg ventet i noen timer etter narkosen.

Og smertestillende var "amme-vennlig".

Bare send en PM om du lurer på noe

Gjest Gjest
Skrevet

Min ble betent så jeg måtte bare fjerne den. Men har ikke merket noen vesentlig forskjell etterpå.

Skrevet
Min ble betent så jeg måtte bare fjerne den. Men har ikke merket noen vesentlig forskjell etterpå.

Det er full fjerning som er det mest vanlige å gjøre nå, siden sjansene er veldig store for å få gallestein igjen om man bare fjerner steinene og ikke hele galleblæra

Skrevet

Jeg hadde kronisk betennelse i galleblæra mi også, men det fant de ikke ut før etter operasjonen. Det er uansett som Chiquita sier, at det er mest vanlig å fjerne galleblæra også, for å unngå at problemene kommer tilbake.

Ellers helt enig med deg, jeg hadde heller levd på sunn fettfattig mat, enn å ha mer plager med gallesteinene. Det er VONDT!

Skrevet

Legene ser litt på alderen på dem som får gallestein.

Et ungt menneske skal ikke få gallestein, da er det mest sannsynlig at man vil bli plaget - dermed er det beste å fjerne hele greia.

Vanligvis er det overvektige kvinner over 40 som har tendens til gallestein. Først fjernes steinene, ved ercp (gjennom rør ned halsen) Og etterpå er rådet å endre kosthold, for det er årsaken til steinene.

Jeg fikk gallestein som 20 åring, og legene ville defor fjerne. Hadde jeg vært 40, hadde de kun tatt steinene (det var det legene opplyste meg om)

Og bare så det er sagt, jeg lever helt normalt. Ingen forskjell på kosthold eller noe. Men jeg slipper gallesmertene...og sier meg enig med den som sa at det var vondt. Egentlig er ikke det et beskrivende ord, jeg vil påstå at det var heeeelt jævlig!!!

Gjest Hedda Gabler
Skrevet
Har en venninne med liten baby som har fått gallestein. Legen forespeilet henne operasjon der man opererer ut hele galleblæra -han mente det ikke gjorde noe. Men på nett fant hun ut at da må hun leve på fettfattigkost resten av livet, og flere andre matvarer hun måtte unngå.

Noen som har hatt eller kjenner til noen med gallestein? oppmuntrende ord jeg kan bringe henne..?

MVH

Da jeg ble trillet inn med baby i senga, spurte en sykepleier meg om jeg kom for å ta galleblæra - det var visst ganske vanlig at kvinner med babyer får problemer med det.

Jeg hadde forferdelige smerter (verre enn fødsel!) og begynte å blir gul - etter at galleblæra ble fjernet har jeg ikke merket noenting. Spiser som før. Har noen små arr etter "kikkhullene", men de er ikke skjemmende.

Ønsk venninna di lykke til!

Gjest gjest1
Skrevet

Min mor fikk gallestein pga. bruk av paralgin forte. Hun fikk ikke noen beskjed om at hun måtte leve på en diett.

Ville kontaktet en annen lege for å være sikker, var jeg din venninne, men i alle fall fikk min mor beskjed om at hun måtte kutte ut paralgin forte og hun har ikke hatt plager etter det.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ble innlagt på sykehus med akutt galleblære betennelse, var visst fare for at den skulle sprekke, så ble fjernet.

Fikk en diett på sykehuset. Spurte legen om det, men han mente jeg kunne spise som normalt. Har ikke merket at jeg reagerer annerledes på mat etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...