Gå til innhold

Langtur nordover - trenger tips!

Fremhevede innlegg

Skrevet
Steigen på Hamarøy (Hamsuns rike) er fantastisk vakker da. Her har de også et sagaspill om sommeren som skal være bra.

Steigen er egen kommune, da. Nabokommune til Hamarøy. Sagaspillet er på Engeløya i Steigen og oppføres annethvert år, ikke sikker på om det er i år eller ikke. Men også Hamarøy er nydelig og verd å oppleve, de har Hamsundagene annethvert år. Overgangen juli/august, mener jeg det er.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Stetinden er norges nasjonalfjell, men den ligger ikke i Bodøområdet. Den ligger ca 30 mil lengre nord, i Tysfjord kommune.

Stetind er dessuten innmari vanskelig å bestige. Derimot ligger STEIGTIND i Bodø, og er velegnet for fotturer.

Skrevet

Vi skal også på biltur nordover i sommer, riktignok bare en uke da. Anbefaler på det sterkeste kystriksveien! E6 er kjedelig, mens her får du oppleve masse flott norsk natur. vi skal også en tur til Kjerringøy utenfor Bodø. Gleder meg! Nord-Norge er herlig! :)

Gjest Gjest_storemåne_*
Skrevet
Ja, og så var det midnattsola da. Ahh... Nord-Norge...

Jeg skal også være med på denne turen :)

Men hvor lenge er det egentlig midnattssol? Er litt redd for at vi kommer for sent til å oppleve den...

Skrevet

Til Russland trenger dere visum ja. Kan være greit å ordne dette litt i god tid. Jeg var i Russland for 3 år siden og vi måtte oppgi dato for innreise og utreise (mulig man kan lage seg godt slingringsmonn) - i tillegg til at passene måtte sendes inn. Dette var riktignok en gruppetur, vet ikke om det er mer lettvint om man er færre..

Uansett, god tur :)

Gjest Gjest
Skrevet

Svartisen må man få med seg.

Ballangen camping er Nord Norges beste sies det med svømmebasseng for de helt små.

I Indre Troms er det både badeland og zoo som man bør innom.

Gjest norlænning
Skrevet
Stetind er dessuten innmari vanskelig å bestige.

Ikke bare vanskelig, det kreves klatreferdigheter (det er blant annet en overgang hvor det ikke er fotfeste, "de syv forbitrede fingertak" og der er det laaangt ned) og at man har med seg guide. Stetind er et vanskelig og ikke minst farlig fjell å bestige, turen opp tar 12 timer og ned igjen ca 8. Forutsatt at været er bra, men det er dessverre ofte tåke som gjør turen umulig å gjennomføre. Det skal altså endel planlegging til for å komme seg opp der. Jeg har aldri klatret opp selv, og tør neppe å gjennomføre det noengang. Men flere i familien min har vært oppå der :)

Men det er like fullt Norges nasjonalfjell, og veldig spektakulært. Flott og ufarlig å se på nedenfra :)

Gjest Gjest
Skrevet

I starten av August er det musikkfestival nordøst i Finnmark. Husker ikke hva den heter, men det er ikke veldig langt fra Kirkenes. Vardø eller Vatsø...

Det kommer en del bra band dit. Jeg vurderer å dra opp dit selv, med fly fra Oslo hvis det blir noe av. Dere bør legge opp en fin reiserute med ting å se og gjøre, ellers blir det mye tid i bilen. Er et par hundre mil fra Østlandet og helt nord... :)

Skrevet
I starten av August er det musikkfestival nordøst i Finnmark. Husker ikke hva den heter, men det er ikke veldig langt fra Kirkenes. Vardø eller Vatsø...

Det kommer en del bra band dit. Jeg vurderer å dra opp dit selv, med fly fra Oslo hvis det blir noe av.

Varangerfestivalen i Vadsø 9. - 13. august

Gjest Gjest
Skrevet

Tips til Varangerfestivalen - bestill overnatting i god tid. Det er smått med hoteller i Vadsø :)

Gjest Gjest
Skrevet

Stopp i Svolvær og hopp mellom hornene på Svolværgeita.

Skrevet
...I Tromsø kan dere besøke Ishavskatedralen....

Joda, forsåvidt - men jeg ville HELLER anbefale Fjellheisen og Polaria foran den (faktisk) litt kjedelige kirka. Det ser man no liksom nok av...?

Polaria har et utrooolig tilbud det være seg historie etc om arktisk fakta + en film som man kan se på et 180 graders letter (laga av Ivo Caprino) som er bl.a fra Svalbard...ja, er bare HELT utrolig. Koselig kafe på Polaria er det også.

http://www.akvaplan.niva.no/norsk/annet/polaria.htm

Og, hvis været er bra, kan dere grille og bade i Telegrafbukta. Rååkoselig :)

God tur :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...