Gå til innhold

Langtur nordover - trenger tips!

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_lillesol_*
Skrevet

Hei :)

Vi skal på langtur nordover i sommer, være borte ca 4 uker. Starter i Lillehammer og satser på å ende opp i Finnmark et sted. Vi har aldri vært nord for Trondheim, og selv der har vi bare vært såvidt som barn, så er overhodet ikke kjent.

Trenger derfor noen bra tips til hva man bør få med seg på en slik tur - severdigheter, byer, aktiviteter! Har nok mest interesse av dyr og fortidsminner (og selvfølgelig uteliv), men alle tips tas imot med STOR takk :)

Vurderer også å ta turen innom Finnland og Russland - noen som vet om vi trenger visum eller noe sånt til Russland? Har gyldige pass med..

Og til slutt; pakketips? Utover klær, telt og hygieneprodukter, hva kommer vi til å savne?

Håper mange tar seg tid til å svare :) Dette er jo det ultimate stedet å få skrytt av hjemstedet ditt ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Blære ikke reg
Skrevet

Dere bør kjøre Riksvei 17 fra Nord Trøndelag og opp til Bodø. (Husker ikke akkurat hvor i NT den starter.) Denne kalles Kystriksveien og følger Helgelandskysten nordover, forbi kjente steder som Brønnøysund, Sandnessjøen, Nesna, Glommfjord og Saltstraumen før den kommer til Bodø. Annbefales på det varmeste fremfor E6 som er kjedelig.

I Brønnøysund kan dere kjøre ut til Torghatten og gå gjennom det sagnomsuste hullet. 30 min. gange på god sti fra veien. Ellers kan dere ved Tøtta sør for Sandnessjøen besøke krikegården med over 2000 graver etter Rigels forlis i 1944. Like før dere kommer til Glommfjord kan dere ta båt over fjorden og gå lett gange inn til Engabreen som slynger seg nesten ned i fjorden et fantastisk syn. Saltstraumen sør for Bodø er et must, prøv å få med dere den når den er på sitt sterkeste. I det hele tatt en flott biltur med mange ferjer og kos. Dere bør helst beregne minst 3 netter mellom Trondheim og Bodø hvis dere kjører denne veien.

Gjest Gjest
Skrevet

Til Russland trenger dere nok visum. Ta kontakt med ambassade/konsulat før dere drar.

Gjest gjest1
Skrevet

Lofoten anbefales på det sterkeste!

Skrevet

Anbefaler en tur med Fjellheisen i Narvik. Nydelig utsikt om det er fint vær!

Gjest Gjest
Skrevet

Lofoten, Senja og Tromsø anbefales!! Nordkapp er ikke verdt inngangsprisen. Det eneste som er verdt på Nordkapplatået er filmen fra nærområdet!! Fuglesafari fra Gjesvær v. Nordkapp anbefales!!

Skrevet

Vesterålen er et godt alternativ til Lofoten. Like flott natur (bare litt mindre dramatiske fjell enn i Lofoten), men det viktigste er at det er på langt nær så overfylt av turister som Lofoten. ;)

Gjest Zim-zum
Skrevet

I Kautokeino er Juhls sølvsmie verdt et besøk.

http://www.juhls.no

I Tromsø kan dere besøke Ishavskatedralen.

Av utstyr bør dere ta med: Bikini, ullgenser og allværsjakke. Det kan like gjerne bli knallsol og over 20 grader, som iskald vind og yr. Men viktigst av alt når dere nærmer dere Finnmark er likevel MYGGOLJE.

Gjest Gjest
Skrevet

Stopp i Mosjøen og ta en tur langs Sjøgata. Har dere anledning, så er øyhopping på Helgeland absolutt å anbefale. Bilen kan også kjøres ombord på hurtigruta. Hurtigrutetur på Helgelandskysten er helmaks.

Som ekte Vesteråling må jeg slå et slag for Vesterålen. I Hadsel har du Hurtigrutemuseet+hurtigruten Finnmarken som er satt på land. Liker dere tøffe fjellturer, kan det være morsomt å ta en tur opp på Møysalen. I Sortland har man Den Blå Byen(forferdellig oppskrytt da, men et koselig sted)

Kjører man mot Øksnes kommune bør man absolutt dra til fiskeværet i Nyksund.

Videre mot Bø er det fantastisk fin natur og ville fjell. Er man fugleinteressert bør man dra ut til Nykvågen og fuglefjellene der og ut med båt til øyene der Lundefuglene hekker. Bygdemuseet i Bø kan også være verdt et besøk. Det er en gammel lensmannsgård hvor Knut Hamsun tjente en gang i tiden. Har du hørt om forfatteren Regine Nordman og liker hennes verker, vil jeg anbefale en tur i Sinahula på Eidet i Bø. Det arrangeres turer dit hvor man sitter i lyset fra lommelykter og stearinlys og hører på guiden fortelle eventyr. Virkelig morsomt, men ikke noe dersom man er klaustrofobisk.

Gjest Gjest
Skrevet

^^ I Bø er det også en god del viking- og oldtidsgraver man kan besøke.

Gjest Gjest
Skrevet

Dersom dere suser innom Finland, vil jeg anbefale en tur til tivoliet i Wasa - spesielt om dere har småtroll med.

Gjest Gjest
Skrevet

Kjøp en NAF-bok. Kart, historie, fakta, sagn, overnatting, severdigheter osv. Genial bok.

Gjest Sille
Skrevet (endret)

Steigen på Hamarøy (Hamsuns rike) er fantastisk vakker da. Her har de også et sagaspill om sommeren som skal være bra.

Også er det superromantisk med overnatting på det gamle Tranøy Fyr (også på Hamarøy). Sjekk ut www.tranoyfyr.no.

Hvis dere liker litt futt og fart kunne det kanskje vært morsomt med spekkhuggersafari i Tysfjorden?

Men ellers er jo Lofoten, Vesterålen og Senja et must da.

God tur nordpå!

Ps. Veldig enig med den personen over som foreslo å kjøre kystriksveien oppover langs Helgeland. E6 er ganske kjedelig dette stykket, og Kystriksveien utrolig vakker, så hvis dere har tid anbefales det på det sterkeste!

Endret av Sille
Skrevet
Dere bør kjøre Riksvei 17 fra Nord Trøndelag og opp til Bodø. (Husker ikke akkurat hvor i NT den starter.) Denne kalles Kystriksveien og følger Helgelandskysten nordover, forbi kjente steder som Brønnøysund, Sandnessjøen, Nesna, Glomfjord og Saltstraumen før den kommer til Bodø. Annbefales på det varmeste fremfor E6 som er kjedelig.

I Brønnøysund kan dere kjøre ut til Torghatten og gå gjennom det sagnomsuste hullet. 30 min. gange på god sti fra veien. Ellers kan dere ved Tjøtta sør for Sandnessjøen besøke russekirkegården med over 2000 graver etter Rigels forlis i 1944. Like før dere kommer til Glomfjord kan dere ta båt over fjorden og gå lett gange inn til Engabreen som slynger seg nesten ned i fjorden et fantastisk syn. Saltstraumen sør for Bodø er et must, prøv å få med dere den når den er på sitt sterkeste. I det hele tatt en flott biltur med mange ferjer og kos. Dere bør helst beregne minst 3 netter mellom Trondheim og Bodø hvis dere kjører denne veien.

Fra Sandnessjøen kan dere ta turen ut i øyene med hurtigbåt.

Træna finnes en hule i fjellet som omtales som ei "kirke". Her kan dere klatre opp til prekestolen og kirkhellen.

På Lovund kan dere dra å kikke på lundefuglene. Et storslagent syn av så mange fugl i fjellet, anbefales.

På Dønna kan dere besøke gamle Dønnes kirke, dere kan ta turen innom "Fallosen", en steinskulptur formet som en ...., ja du skjønner.... :ler: Skal visstnok være fruktbart for kvinner å danse rundt eller sitte på den.

Både Træna og Lovund har robuer man kan leie, skikkelig koselig helt ned ved vannet.

Ellers er det trænafestival 7.-9. juli, og helga etter er det Lovund-dagan. Masse folk, og masse god musikk!

Noen linker til det som virkelig er hjerte av norge!! (for her bor jeg....) :sjarmor:

Helgelandskysten

Alstahaug

Skrevet

Hvis dere tar Kystriksveien til Bodø anbefaler jeg en svipptur til Kjerringøy. Hvis du har sett noen av filmene basert på Hamsuns bøker eller "Jeg er Dina" vil du kjenne igjen handelsstedet der deler av handlingen finner sted. Min far bruker å si at det alltid er fint vær på Kjerringøy, men det er kanskje ikke helt sant. Men det er en av de aller fineste plassene jeg vet om.

I Bodøområdet ligger alt til rette for flotte fjellturer hvis det er av interesse. Stetinden (Norges nasjonalfjell, tror jeg) og Per Karlsatind er fantastiske!

Lofoten er flott og storslagent, men som andre her har nevnt står ikke Vesterålen noe tilbake for dette. Jeg slår som Gjest tidligere her et slag for Bø. Du vil ikke angre!

På tur fra Bodø til Vesterålen kjører du via Hamarøy. Dette er også et helt fantastisk område.

Ja, og så var det midnattsola da. Ahh... Nord-Norge...

Gjest Gjest
Skrevet

Lofoten er flott og storslagent, men som andre her har nevnt står ikke Vesterålen noe tilbake for dette. Jeg slår som Gjest tidligere her et slag for Bø. Du vil ikke angre!

Bøfjerding du og? :sjarmor:

Bø-gjest over.

Skrevet
Bøfjerding du og?  :sjarmor:

Bø-gjest over.

Halvt Bøfjerding! Har aldri bodd der, men har vært der mye og er veldig glad i området :)

Gjest Sille
Skrevet
Hvis dere tar Kystriksveien til Bodø anbefaler jeg en svipptur til Kjerringøy. Hvis du har sett noen av filmene basert på Hamsuns bøker eller "Jeg er Dina" vil du kjenne igjen handelsstedet der deler av handlingen finner sted. Min far bruker å si at det alltid er fint vær på Kjerringøy, men det er kanskje ikke helt sant. Men det er en av de aller fineste plassene jeg vet om.

I Bodøområdet ligger alt til rette for flotte fjellturer hvis det er av interesse. Stetinden (Norges nasjonalfjell, tror jeg) og Per Karlsatind er fantastiske!

På tur fra Bodø til Vesterålen kjører du via Hamarøy. Dette er også et helt fantastisk område.

Ja, og så var det midnattsola da. Ahh... Nord-Norge...

Stetinden er norges nasjonalfjell, men den ligger ikke i Bodøområdet. Den ligger ca 30 mil lengre nord, i Tysfjord kommune.

Gjest Gjest
Skrevet
Halvt Bøfjerding! Har aldri bodd der, men har vært der mye og er veldig glad i området :)

Hm. Lurer på om jeg kjenner deg.

Bø-gjest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...