Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Verste er hvis det velges en sang med en teit avslutning, så de bare kutter i en sang som på cd-en fader ut... :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det var lydprøver både onsdag og torsdag

Nå tenkte jeg ikke spesielt på dette showet, men f. eks. tv-programmer hvor artistene bare skal spille en sang og stikke igjen. Da er det mye jobb for en liten opptreden.

Gjest gjest1
Skrevet
Nå tenkte jeg ikke spesielt på dette showet, men f. eks. tv-programmer hvor artistene bare skal spille en sang og stikke igjen. Da er det mye jobb for en liten opptreden.

Soundcheck trenger ikke ta så lang tid, og mikrofon og opprigget utstyr er det jo uansett

Skrevet

Det er nå derfor det er slik, i hvert fall. Og soundcheck tar tid. Hvert instrument og hver mikrofon skal stilles inn, og artistene er selvfølgelig nøye på hvordan det høres ut. Jeg var med i et band for noen år siden, og vi beregnet tre timer til lydsjekk når vi spilte på Smuget.

Gjest gjest1
Skrevet
Det er nå derfor det er slik, i hvert fall. Og soundcheck tar tid. Hvert instrument og hver mikrofon skal stilles inn, og artistene er selvfølgelig nøye på hvordan det høres ut. Jeg var med i et band for noen år siden, og vi beregnet tre timer til lydsjekk når vi spilte på Smuget.

Jøss. Jeg jobber i bransjen selv, og på en konsert forrige helg med over ti innslag (forskjellige artister) hadde vi soundcheck for alle på tre timer

Skrevet

Når jeg tenker meg om var det vel ikke effektiv jobbing alle de tre timene, men det tok sin tid med bass, trommer, gitar, to tangentister, vokalist og to korister. Poenget var i alle fall at det er fordi det er enkelt at det brukes playback i mange tilfeller.

Gjest Primula
Skrevet

Hvorfor er det noen som bruker playback og noen ikke på et sånt show som VGlista da?? Tror ikke grunnen er at det tar så lang tid akkurat..

Jeg synes artister som synger selv på konserter er bedre artister enn de som ikke gjør det..og hvertfall bedre enn de som synger playback og samtidig hevder at de synger selv. :ler:

Skrevet

Endel av poenget og sjarmen med å gå på konsert er jo selve live-opplevelsen, da. Gode live-band har helt andre versjoner av låtene sine live enn på plata.

Dermed faller en god del av opplevelsen bort dersom artistene bruker playback. Da kan man jo liksågodt sitte hjemme og høre på plata mens man koser seg med bildene på coveret, da....... :forvirret:

Og, som tidligere påpekt, soundchecken for dette showet begynte på onsdag, så alle artistene kunne hatt god tid til å rigge skikkelig lyd.

Uansett hva andre mener - artister som benytter seg av playback på et slikt arr. er ikke sikre nok på egen opptreden eller er for opptatt av å ta seg godt ut (danse o.l.) til at de tør å synge live. Det er iallefall den meningen jeg gjør meg opp etter en slik konsert!

(Tror forresten også at Mira var live, hun hørtes slik ut, syns jeg.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...