Gå til innhold

Jeg er arbeidsledig

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Det ser desverre ut til at jeg snart er arbeidsledig. Jeg aner veldig lite om dette og håper noen av dere kan fortelle meg litt om det.

Må man møte opp på kontoret for å melde seg arbeidsledig?

Må man si i fra noen dager før den første dagen man virkelig er arbeidsledig?

Kan man jobbe noe i tillegg til arbeidledighetstrygden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når mannen min for noen år tilbake fikk oppsigelse, gikk han tidlig til arbeidskonoret for å registrere seg for å få ledighetstrygd (han tenkte at han skulle gjøre dette i god tid så han ikke måtte vente lenge på ledighetstrygden og at alt liksom skulle være klart). Han fikk beskjed om å komme igjen den dagen han reellt ble arbeidsledig.

Det samme kjedde da han ble permittert.

Man kan jobbe i tillegg til ledighetstrygden, men den reduseres gradvis ifht. hvor mye du jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var formuleringen "i tillegg til arbeidsledighetstrygden" jeg reagerte på, som om det liksom kunne være greit å tjene litt penger, når man bare hadde arbeidsledighetstrygden, men det var vel ikke det h*n mente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det jeg mente er at jeg har hørt at man kan jobbe noen dager i uken i tillegg til arbeidsledighetstrygden, uten at trygden reduseres... Kjenner andre som har jobbet 3 dager i uken uten å få redusert trygden, men er usikker på hva grensen er for dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner andre som har jobbet 3 dager i uken uten å få redusert trygden...

...??? :o :o :o

Jobbe 60% med full arbeidsledighetstrygd?

Her må det være noe jeg ikke helt har fått med meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dagene du har vært i jobb kan du ikke motta ledighetstrygd. Jobber du tre dager i uken får du lønn fra arbeidsgiver for disse tre - de siste to får du arbeidsledighetstrygd for såfremt du er registrert som arbeidsledig. Du får ledigheststrygd fra den dag du melder deg ledig. Dette har ikke tilbakevirkende kraft - har du gått arbeidsledig i en uke før du melder deg ledig får du ikke etterbetalt for denne uken.

For å få 100% korrekt informasjon foreslår jeg at du henvender deg til arbeidsformidlingen Aetat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, jeg skal kontakte Aetat for å finne ut av dette, men som sagt har jeg hørt at folk har jobbet akkurat under 60% og i tillegg fått full arbeidsledighetstrygd, selvom jeg også synes dette virker veldig snålt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er arbeidsledig fyller du i et dagpengekort. På dette skriver du hvis og når du har jobbet og hvor mye. Dette blir trukket fra på utbetalingen, regner jeg med.

Meld deg i alle fall med en gang - det er behandlingstid på dagpenger og du må være registrert fra dag 1. Dersom du venter til du har fått alle papirer fx - har det ikke tilbakevirkende kraft og du taper penger.

Begynn allerede nå og se etter jobb. Registrer deg hos vikarbyrå etc.

Lykke til emd jobbsøkingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har registrert meg hos flere vikarbyråer og er meget aktiv i jobbsøkingen. Nettopp derfor er det også så irriterende å ikke få seg noen jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir sikkert mye bedre på nyåret. Desember er vanskelig pga budsjettene som mange plasser er skrapa. Jeg måtte reise hjem til Nord-Norge for å jobbe nå før jul.

Tipper det, som sagt, blir litt bedre etter nyttår. Jeg håper hvertfall det.

Lykke til, fatt mot.

Hmm..burde vel egentlig si det der til meg selv også. hehe :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er arbeidsledig fyller du i et dagpengekort. På dette skriver du hvis og når du har jobbet og hvor mye. Dette blir trukket fra på utbetalingen, regner jeg med.

Ja, slik er det.

Du må også gi beskjed dersom du har ferie, eller blir syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du jobber mer enn 60 % får du ingen arbeidsledighetstrygd for resten av perioden. Dvs at om om du jobber 61 % får du ingen trygd, bare lønn fra arbeidsgiver. Når det gjelder sykdom har jeg fått beskjed at det kun er visst du har vært sykemeldt at du skal krysse av. Dette pga at de dager hvor du mottar sykepenger skal ikke regnes når inn i summen av dager du kan motta dagpenger. Dagpengeperioden blir altså forlenget om du har vært sykemeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...