Gå til innhold

Antidepressiva

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har brukt flere ulike preparater:

Fontex og Cipramil: Ingen vektøkning, veldig virkningsfulle. Var ikke sånn at jeg ble "flat" i det hele tatt; kunne fortsatt både le og gråte men det var ikke sånn at jeg våknet hver morgen og bare ville dø, eller at jeg begynte å gråte bare noen sa hei til meg. Hjalp meg å bli "normal" igjen.

Remeron: La på meg 15 kg og var bestandig trøtt. Sluttet etter ca 6 mnd.

Antidepressiva har vært en helt uvurderlig hjelp for meg!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet
Mener du at det selges kun mot resept?

Nei, Johannesurt får man da reseptfritt. I hvert fall siste jeg kjøpte det, som var før siste flytur. Har lett flyskrekk og da hjelper Johannesurt.

Gjest Thalassa
Skrevet
Nei, Johannesurt får man da reseptfritt. I hvert fall siste jeg kjøpte det, som var før siste flytur. Har lett flyskrekk og da hjelper Johannesurt.

men da ikke i Norge, siden legestanden driter i urter.

Gjest Elfrida
Skrevet
men da ikke i Norge, siden legestanden driter i urter.

Mener du at man ikke får det reseptfritt lenger?

Skrevet
Har lett flyskrekk og da hjelper Johannesurt.

Gjør det? Jøss, da skal jeg kjøpe det til mamma. :)
Gjest Gjest
Skrevet

Angående johannesurt kan man bli lysømfindtlig av. Greit å tenke på, særlig nå som det er sommer, og flere sliter med f.eks soleksem.

Gjest Gjest
Skrevet

Jo da , johannesurt er 100 % reseptfritt, men selges kun på apotek. Tenk på alt annet som kun er lovlig å selge på apotek, men som alle kan kjøpe, det er en god del ting uten at jeg har listen foran meg her.

Det er lovlig å importere fra EØS til eget bruk, eller kjøp på apoteket.

Men være OBS på interaksjonen med medisner, inkludert hormonprevensjon, og som en annen gjest her nevner lysømfintlighet (husk solbriller og solkrem) og litt mageproblemer om du ikke tar de med mat. Bipolare bør og være obs på at det kan i utløse mani på lik linje med annen antideppresiva.

Gjest Gjesta
Skrevet
Jo da , johannesurt er 100 % reseptfritt, men selges kun på apotek. Tenk på alt annet som kun er lovlig å selge på apotek, men som alle kan kjøpe, det er en god del ting uten at jeg har listen foran meg her.

Det er lovlig å importere fra EØS til eget bruk, eller kjøp på apoteket.

Men være OBS på interaksjonen med medisner, inkludert hormonprevensjon, og som en annen gjest her nevner lysømfintlighet (husk solbriller og solkrem) og litt mageproblemer om du ikke tar de med mat. Bipolare bør og være obs på at det kan i utløse mani på lik linje med annen antideppresiva.

I tillegg til at f.eks virkningen av p- piller settes ned, om man bruker det.

Gjest Gjest
Skrevet
I tillegg til at f.eks virkningen av p- piller settes ned, om man bruker det.

Hehe, det var vel den oversatte versjonen av “interaksjonen med medisner, inkludert hormonprevensjon” (eller interaksjoner heter det vel), men det er viktig at folk får med seg, så det er like greit og gjenta slikt når det blir for komplisert skrevet. (Jeg holder på med en tekst som har et mer fagmedisinsk preg, og det smitter over på innleggene :ler: )

Gjest Gjesta
Skrevet
Hehe, det var vel den oversatte versjonen av “interaksjonen med medisner, inkludert hormonprevensjon” (eller interaksjoner heter det vel), men det er viktig at folk får med seg, så det er like greit og gjenta slikt når det blir for komplisert skrevet. (Jeg holder på med en tekst som har et mer fagmedisinsk preg, og det smitter over på innleggene :ler: )

Hehehe, det klarte ikke jeg lese ut ifra det du skrev nei..

Gjest Gjest
Skrevet
Hehehe, det klarte ikke jeg lese ut ifra det du skrev nei..

Takk for hintet, skal legge om ordbruken litt ;)

Skrevet

Seroxat: Mistet alt jeg hadde av moral.

La ut nakenbilder på internett, hadde sex i hytt og pine uansett om jeg og/eller motparten hadde kjæreste, brydde meg ikke om noe.

Følte meg veldig 'utenfor meg selv', var ikke meg selv.

La ikke på meg noe, mistet heller ikke matlysten.

Mistet konsentrasjonen og både korttids- og langtidshukommelsen. Dette sliter jeg masse med ennå.

Jeg gikk på disse ett år, og det var mer enn nok for meg. Hadde et lite helvete både i oppstarten og ved nedtrappingen. Kastet opp hele tiden og var utrolig svimmel, greide ikke dusje engang. Dette varte i flere uker.

Tydeligvis var ikke dette noe for meg!

Skrevet

Tar Citalopram og på meg fungerer det veldig bra. Humøret flatet ut i løpet av et par uker, og det er jeg glad for for jeg hadde langt flere bunner enn topper for å si det slik. Og jeg kan fremdeles le, faktisk langt mer enn jeg gjorde før jeg begynte med tablettene.

Har ikke hatt noen form for bivirkninger, unntatt muligens litt munntørrhet samt at jeg ble grusomt trøtt i den perioden jeg også tok allergipiller. Heldigvis trenger jeg de sistnevnte bare i noen uker, så nå er jeg våken igjen.

Nattesøvnen er bedre enn før jeg begynte, og jeg har ikke lagt på meg.

Skrevet

Jeg startet først med efexor og de hjalp godt en periode. Hadde ingen bivirkninger eller problemer,men etter en stund sluttet de å virke og jeg ble fort sint,grein hele tida og var rett og slett fullstendig ute å kjøre. Jeg gikk da til legen og fortalte dette og han ga meg remeron i stedet. De har funket kjempebra. Ingen bi virkninger av noe slag og jeg er i god form.

Men det er ikke alle som har det sånn. Jeg har en veninne som har gått på forskjellige anti depressiva og hun har ikke "tålt" noen av dem. Hun har vært skikkelig dårlig og har hatt alt i fra ekstrem vekt økning til personlighets forstyrrelser,så det er helt klart at folk reagererforskjellig. Jeg var også redd for å begynne med medisiner for jeg var klar over at det var en risiko og at jeg ikke hadde noen garanti for hvordan det ville bli,men heldigvis så har jeg ikke hatt noen problemer med de sistnevnte pillene. jeg har fremdeles oppturer og nedturer som alle andre,men jeg takler nedturene enormt mye bedre enn jeg ville gjort før. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg gikk en stund på zoloft, men jeg vil heller føle noe (enten det er opp eller nedtur) enn å gå rundt som en zombie. For det gjorde jeg når jeg tok dem. I tillegg ble jeg veldig rastløs og urolig på opp og ned trapping. Hadde mest løst å klatre på veggen og rive av meg håret. Nå har jeg efexor i en skuff,men kvier meg for å begynne.(har allerede gått opp masse i vekt pga depresjonen..) Skulle ønske man kunne sette mere fokus på behandling av det som ligger i bunn og ikke bare symptomdemping. Men alle er forskjellige og jeg kjenner mennesker som har hatt god hjelp av medisiner. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...