Gjest anti depressiva Skrevet 14. juni 2006 #1 Skrevet 14. juni 2006 Jeg har lenge vegret meg for å medisineres mot depresjoner, vært litt "anti antidepressiva", men nå ser det ut til at jeg kryper til korset og gir det et forsøk.. Jeg er vel først og fremst redd bivirkninger som vektøkning og personlighetsforandring og slike ting. Tanken på å miste kontrollen over min egen kropp kjennes veldig nifs. Har noen her forskjellige erfaringer å komme med? Synsing og "jeg har hørt at" kan dere spare dere for, jeg har "hørt nok" og synser nok selv. Fakta og erfaringer er jeg ute etter, ikke alt tullet imellom.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #2 Skrevet 14. juni 2006 Jeg har ikke erfaringer med tradisjonelle antideppresiva (SSRI og lignende), av nøyaktig samme årsaker som de du selv nevner. Men jeg resignerte tilstrekkelig til å starte med johannesurt, dosen jeg går på nå er en tablett som tilsvarer 550 mg tørket urt en gang daglig. Det er ikke 100 % risikofritt (være spesielt obs på interaksjonen med andre medisiner, inklusive p-piller. Jeg er usikker på om det påvirker annen hormonprevensjon), og det er mulige bivirkninger som enkelte får. Selv fikk jeg svimmelhet og noe hodepine helt i starten. For meg ser det ut til å hjelpe. Jeg har spist de nå i ca to uker, og jeg merker at jeg har et mer avslappet forhold til ting som tidligere fikk meg HELT nedkjørt (har i gjennomsnitt vært kraftig suicidal 2-3 ganer i løpet av en måned), og jeg har bedre kontroll over mine egne følelser. Jeg tør ikke helt tro at det varer, jeg har tross alt vært moderat til alvorlig deprimert i ca 10 år (med gode perioder innimellom, men måneder og i en periode år hvor jeg var totalt isolert og inaktiv), men jeg er glad for at jeg våget å forsøke. Sammen med endring av livssituasjonen, og at jeg aktivt jobber for å få tankene mine til å fungere mer konstruktivt har jeg for første gang på ca 5-6 år håp om at jeg en dag kan bli frisk…
Pilar Skrevet 14. juni 2006 #3 Skrevet 14. juni 2006 Jeg er ikke sikker på om du vil høre disse erfaringene, men siden du spurte: Kan ikke fungere i jobb fordi: Sover halve døgnet, fortsatt trøtt når man omsider våkner. Alltid sliten, utkjørt, kan sove når som helst hvor som helst. Sliten av ingenting, orker heller ingenting fordi man er trøtt hele tiden. Går rundt som en zombie, tiltaksløs, orker ingen ting. Får gjort fint lite også, man er jo så himla trøtt og sliten. Seksuell lyst og tenning og følelse ikke minst er lik null. Håpløst å ha et forhold. Det betyr ikke at det ikke kan fungere for deg, det kommer jo an på hvor sterkt behovet er og om man er så dårlig at man ikke kunne klare seg uten. Da må man veie opp mot om man kan leve med bivirkningene, eller hva som er verst: Bivirkningene eller hvordan man fungerer uten medisinene. Om du får bivirkninger i det hele tatt vet man jo heller ikke. Pillene kan være å skyve problemene foran seg, men de kan også hjelpe, avhengig av hvor dårlig man er og på hvilken måte man er dårlig. Selv om det var slike reaksjoner jeg fikk, så må du jo selv ta din egen vurdering, og jeg håper du konsulterer legen din fremfor å ta avgjørelsen ut ifra andres erfaringer over nett.
Gjest Thalassa Skrevet 14. juni 2006 #4 Skrevet 14. juni 2006 Jeg har ikke erfaringer med tradisjonelle antideppresiva (SSRI og lignende), av nøyaktig samme årsaker som de du selv nevner. Men jeg resignerte tilstrekkelig til å starte med johannesurt, dosen jeg går på nå er en tablett som tilsvarer 550 mg tørket urt en gang daglig. Det er ikke 100 % risikofritt (være spesielt obs på interaksjonen med andre medisiner, inklusive p-piller. Jeg er usikker på om det påvirker annen hormonprevensjon), og det er mulige bivirkninger som enkelte får. Selv fikk jeg svimmelhet og noe hodepine helt i starten. For meg ser det ut til å hjelpe. Jeg har spist de nå i ca to uker, og jeg merker at jeg har et mer avslappet forhold til ting som tidligere fikk meg HELT nedkjørt ← dette får man vel kjøpt på helsekosten eller?
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #5 Skrevet 14. juni 2006 dette får man vel kjøpt på helsekosten eller? ← Jeg har bestilt det fra utlandet (lovlig så lenge du bestiller innenfor EØS). Det selges ikke på norske helsekoster lengre, kun på apotek pga at det er en såpass sterk urt, og at den kan forårsake problemer i kombinasjon med andre medisiner.
Gjest Thalassa Skrevet 14. juni 2006 #6 Skrevet 14. juni 2006 Jeg har bestilt det fra utlandet (lovlig så lenge du bestiller innenfor EØS). Det selges ikke på norske helsekoster lengre, kun på apotek pga at det er en såpass sterk urt, og at den kan forårsake problemer i kombinasjon med andre medisiner. ← åkei, takk skal du ha. Kjekt å vite om.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2006 #7 Skrevet 15. juni 2006 Jeg har akkurat sluttet på antideppresiva etter å ha gått på de i nesten 3 år. Og jeg må si at forskjellen er som natt og dag. Plutselig har jeg følelser igjen, ikke bare den likegyldige følelsen, jeg har masse energi, er mer sosial, sexlysten er tilbake, og appetitten betydelig mindre. Jeg gikk opp ca 30kg i løpet av de 3 årene. Nå skal det sies at de var en god hjelp da jeg trengte det mest, men jeg ville nok satset på å klare meg med bare terapi. Tenk deg ihvertfall nøye om før du begynner på ssri.
Gjest Gjesta Skrevet 15. juni 2006 #8 Skrevet 15. juni 2006 Jeg brukte antidepressiva i 7 år, og har nettopp sluttet med dem. Jeg har prøvd flere forskjellige merker. Først prøvde jeg Nefadar (er tatt av markedet), og den ble jeg skikkelig dårlig av så jeg brukte den bare et par uker. Deretter Seroxat. Den ga milde bivirkninger: skjelvinger på hendene (ikke synlige), litt fjern i hodet og redusert sexlyst. Men disse bivirkningene gikk over i løpet av 3 uker til en måned, og jeg hadde veldig god effekt av denne medisinen. I tillegg til å fjerne depresjonen fjernet den også mye angst, den fjernet faktisk angsten så bra at sosialangsten min forsvant helt. Og den kom ikke tilbake da jeg sluttet med medisinen heller. Og så har jeg prøvd Efexor, som jeg gikk opp i vekt av, men jeg hadde god effekt av den også. Og Cipramil og Cipralex, som ikke ga noen bivirknger overhodet, men som også hadde god effekt. For min del angrer jeg ikke på at jeg begynte på antidepressiva, fordi det har forandret livet mitt mye. Jeg har gått fra å være så deprimert at jeg ikke kunne ta vare på meg selv til å fungere bra både sosialt og på skolen.
Gjest 1111 Skrevet 15. juni 2006 #9 Skrevet 15. juni 2006 (endret) Jeg har erfaring med tre anti-depressiva; Cipralex, Cipramil og Zoloft. De to første går ut på samme sak, det er bare at Cipramil er billigere. Cipramil/Cipralex ga meg en elendig søvnkvalitet. Hadde store problemer med å sovne inn og måtte til slutt få sovetabletter i tillegg til anti-depressiva. Når jeg først fikk sove så hadde jeg grusomme mareritt (her snakker vi hver natt og hele tiden, altså ganske så unormalt) og våknet hyppig gjennom natten. I oppstartsfasen var jeg syk i to uker med hodepine og kvalme direkte knyttet opp til pillene. Cipramil/Cipralex fjernet også alt av sexlyst og sex var bare et ork da jeg aldri hadde lyst. Zoloft ga meg ikke noe særlig med bivirkninger, men jeg gikk ikke på dem så lenge av frykt for å legge på meg. Det eneste jeg merket var vanvittig kvalme hver morgen på dem. Generelt så fikk anti-depressiva meg til å gi blanke i alt og alle. Ingen nedturer, men heller ingen oppturer. Et jevnt gi-faen-humør. Jeg sluttet fordi jeg ikke orket å ha det slik lenger; jeg vil heller føle og føle den psykiske smerten og, i stedet for å ikke føle noenting. Endret 15. juni 2006 av Rhiakath
lillesky Skrevet 15. juni 2006 #10 Skrevet 15. juni 2006 Som Rhiakath, hadde jeg også grusomme mareritt nesten hver natt med Cipralex. Nå bruker jeg Efexor og synes de fungerer mye bedre. Har ingen bivirkninger, og har blitt mye bedre. Jeg kunne ikke tenke meg å slutte med dem (enda). Medisiner virker forskjellig på folk, så du må snakke med legen din om dette også, slik at dere kan finne riktig medisin og dose. Vil anbefale deg å lese denne folderen.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2006 #11 Skrevet 15. juni 2006 Siden du er ute etter brukererfaringer: http://www2.lommelegen.no/forum/forum.asp?FORUM_ID=41 http://www.motkur.no/ (omtrent like nøytral som brosjyren til lundbeck, men når det knapt er mulig å finne nøytral informasjon, så er det ikke dumt å undersøke ytterpunktene, realiteten ligger som regel et sted mellom)
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2006 #12 Skrevet 15. juni 2006 jeg har bare brukt cipralex ca en måned. bivikninger har jeg ikke merket stort til. sex har jeg ikke mistet lyst på skjønt orgasmene sitter litt lengre inne enn før... ikke har jeg lagt på meg (men jeg holder jo på å slanke meg). ikke er jeg kvalm eller noe. nattessøvnen min er fortsatt like fin. men jeg har ikke merket så veldig stor effekt heller da...
Gjest Gjesta Skrevet 15. juni 2006 #13 Skrevet 15. juni 2006 (endret) SSRI tabletter kan hvertfall være til stor hjelp når man trenger dem. De som ikke fungerer i dagliglivet uten kan ha god nytte av de, da blir bivirkningene ubetydlige iforhold til alternativet etter min erfaring. Jeg har erfaring med cipramil og seroxat. Seroxat er de jeg har hatt best effekt av selv. Har gått opp 10kg på 4år, det synes jeg ikke er så ille.. Har en "sult"følelse konstant med de tablettene. Et matsug som minner om røyksug om du skjønner. Dessuten skalv jeg en del på hendene i starten. Nå skal jeg begynne på cipralex så får vi se... Endret 16. juni 2006 av Binna
Gjest gjest1 Skrevet 15. juni 2006 #14 Skrevet 15. juni 2006 Jeg har erfaring med tre anti-depressiva; Cipralex, Cipramil og Zoloft. De to første går ut på samme sak, det er bare at Cipramil er billigere.← Korreksjon: Cipralex og Cipramil er ikke det samme, virkestoffet i Cipralex er en slags videreutvikling/videreforedling av virkestoffet i Cipramil, Cipralex er altså "nyere". Cipralex har ingen synonympreparater, mens Cipramil er det samme som Citalopram (og Desital -utgått i 2005). Gikk selv på Cipramil, men sluttet etter 8 mnd, da hadde jeg lagt på meg 10 kg og merket ikke så fryktelig mye på humøret annet enn at jeg var trøttere og mer likegyldig, ble verken veldig glad eller veldig nedfor av noen ting, holdt meg liksom "på midten".
Gjest Little me Skrevet 15. juni 2006 #15 Skrevet 15. juni 2006 Jeg har stått på cipralex siden januar og er kjempefornøyd!!! Har fått tilbake livskvaliteten min. Innimellom har jeg hatt mye drømmer, men nå har jeg redusert dosen og da har de gitt seg. Du kan jo forsøke så kan du kutte de ut hvis du er misfornøyd. Jeg står nå kun på 5 mg, og det fungerer kjempebra for meg, bedre enn 10mg gjorde. Dette til tross for at 5 mg er under anbefalt vedlikeholdsdose.
Cognizance Skrevet 15. juni 2006 #16 Skrevet 15. juni 2006 Jeg gikk på Effexor en periode og det var litt av et hestedop! Jeg hadde vanskelig for å være lei meg og for å grine. Jeg har sett mange som trenger å prøve flere typer anti-depressiva før de finner en som passer.
Gjest 1111 Skrevet 16. juni 2006 #17 Skrevet 16. juni 2006 Korreksjon: Cipralex og Cipramil er ikke det samme, virkestoffet i Cipralex er en slags videreutvikling/videreforedling av virkestoffet i Cipramil, Cipralex er altså "nyere". Cipralex har ingen synonympreparater, mens Cipramil er det samme som Citalopram (og Desital -utgått i 2005). Tydeligvis feil-infomert av legen jeg da.. "Vil gi deg Cipralex, gå på apoteket med en resept på Cipramil, det er akkurat det samme"
lillesky Skrevet 16. juni 2006 #18 Skrevet 16. juni 2006 Jeg gikk på Effexor en periode og det var litt av et hestedop! Jeg hadde vanskelig for å være lei meg og for å grine. Jeg har sett mange som trenger å prøve flere typer anti-depressiva før de finner en som passer. ← Efexor har fungert veldig bra på meg! Og jeg kan gråte og være lei meg, men har heldigvis ikke de veldig dype og lange nedturene. Jeg hadde uansett bestemt meg for at jeg heller ville være "flat i humøret" enn å være så langt nede. Og ja, tydeligvis så reagerer mennesker forskjellig på medisiner. Det som passer for meg, er ikke sikkert passer for deg. Veldig vikitg!
Hu i Svingen Skrevet 16. juni 2006 #19 Skrevet 16. juni 2006 Det selges ikke på norske helsekoster lengre, kun på apotek pga at det er en såpass sterk urt, og at den kan forårsake problemer i kombinasjon med andre medisiner. ← Mener du at det selges kun mot resept?
lillesky Skrevet 16. juni 2006 #20 Skrevet 16. juni 2006 Fra: Får ikke lov til å selge naturmidler som virker Helsekostforretningene får ikke lenger selge populære naturmidler. Bransjen mener at Statens legemiddelverk kaprer produkter når de får en dokumentert effekt. Helsekostforretningene føler seg vingeklippet av Legemiddelverket som har gjort Johannesurt og Tea-tree til legemidler som kun kan selges via apotek.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå