Gjest lilletroll Skrevet 14. juni 2006 #21 Skrevet 14. juni 2006 Enig med dere som sier at en skal strekke seg langt for barna når det er sånne samenhenger. Jeg føler meg også alltid som en fjott på sånne ting, og synes det er vanskelig å snakke med de andre foreldrene, for de kjenner hverandre virker det som, men her går datteren foran. Så får jeg heller være ukomfortabel i de to timene det varer.. Og som en annen sa, du måtte vel hatt barnevakt om du skal på det møtet, og hvis det er en besteforelder kan vel den personen dra i bhg? Hvordan man enn vrir og vender på det blir gutten din "utenfor" om han er den eneste som ikke kommer!!
Gjest HISS Skrevet 14. juni 2006 #22 Skrevet 14. juni 2006 Hvis du ikke har sagt noe som helst, har han vel forventninger om at du kommer, da. Dette må jo være noe de har snakket om i barnehagen, slik at han gleder seg til det som skal skje. ofte har jo barna øvd på en sang eller et opptrinn også. Generelt sett syns jeg man skal strekke seg laaaaangt for å delta på slikt. Uansett om man ikke føler seg vel. Litt må man ofre for ungene! ← Jeg syns du trekker konklusjoner her som det ikke finnes grunnlag fra TS. Hun skriver i det første innlegget sitt at gutten hennes ikke bryr seg noe om slike ting, og da må man respektere det. Jeg har selv en sønn som rett og slett hater slike tilstelninger. Tidligere var det en kamp for å få han til å delta på avslutninger både sommer og vinter, og nå når han går i 2.klasse har vi funnet ut at dette er hans valg og det må vi respektere. Alle barn er ikke like, og det er ikke alltid slik at man ofrer FOR barna alltid, noen ganger man kanskje ofrer barna.....
ashera Skrevet 14. juni 2006 #23 Skrevet 14. juni 2006 (endret) Jeg syns du trekker konklusjoner her som det ikke finnes grunnlag fra TS. Hun skriver i det første innlegget sitt at gutten hennes ikke bryr seg noe om slike ting, og da må man respektere det. Jeg har selv en sønn som rett og slett hater slike tilstelninger. Tidligere var det en kamp for å få han til å delta på avslutninger både sommer og vinter, og nå når han går i 2.klasse har vi funnet ut at dette er hans valg og det må vi respektere. Alle barn er ikke like, og det er ikke alltid slik at man ofrer FOR barna alltid, noen ganger man kanskje ofrer barna..... ← Jo, men da mener jeg det er mors ansvar å å gutten til å skjønne at slike ting er viktige å ta del i når man er en del av en sosial sammenheng som f.eks. barnehage. Ikke å gi opp i utgangspunktet, men i alle fall kjøre noen runder slik dere har gjort. Nei, alle barn er ikke like, men jeg syns på et generelt grunnlag at man ikke skal bruke som unnskyldning at barnet selv ikke bryr seg. Noe trenger barn hjelp til å bli trygge på slikt, og da må vi som foreldre bite i det sure eplet og stille opp. Ofte er det slik (og jeg sier ikke at det er det i TS sitt tilfelle) at barna senser hva vi foreldre føler oss utrygge på, og vi skal passe oss så vi ikke reproduserer en liknende utrygghet i barna våre. Dette sier jeg av egen erfaring. Greit nok at man selv er komfortabel med å være på siden, men man skal ikke overføre dette til ungene sine uten videre. Slikt må man jobbe med og ofre noe for. Det har med å respektere de relasjonene og sosiale sammenhengene man har valgt å være en del av. Jeg har vært borte i folk i jobbsammenheng som melder seg helt ut på slike punkter, og det er ikke noe bra for arbeidsmiljøet. og da mener jeg IKKE at man skal være med på enhver fredagspils (da hadde jeg fått hetta selv...), men å stille opp i kominerte jobb/sosiale sammenhenger 2 -3 ganger i året. Jeg har en slektning som meldte seg ut allerede som barn, og ikke ble oppmuntret av foreldrene til å delta å avslutninger, leirskole heller, og han fungerer ikke sosialt på jobb i dag selv om han ellers er svært kompetent. Endret 14. juni 2006 av hera
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #24 Skrevet 14. juni 2006 Ja, for guds skyld, la ikke barna våre få bli individualister, og i alle fall ikke få velge litt selv. Livet består av en mengde ting man MÅ være med på, det lærer barna fort. Men vi behøver da ikke tvingen dem med på enhver tilstelning av den grunn. Det er snakk om èn tilstelning, ikke at man tillater barnet å "melde seg helt ut".
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #25 Skrevet 14. juni 2006 tror du misforstår litt hera. det er ikke snakk om å melde seg ut fordi jeg synes at det er masse dustete foreldre der(shoot me!). vi har dette barnehageåret vært med på alle sammenkomstene, tror det er ca 4 stk. denne gangen kræsja det med et møte, og jeg lurte på om jeg i det hele tatt gadd å styre med barnevakt og hele pakka. livet er ikke over, gutten er ikke fortapt. og vi som foreldre klarer fint å "lide" oss gjennom en sammenkomst i ny og ne. jeg vet hva det vil si å melde seg ut altså! slapp av, tror du spinner litt vel langt nå.
ashera Skrevet 14. juni 2006 #26 Skrevet 14. juni 2006 (endret) tror du misforstår litt hera. det er ikke snakk om å melde seg ut fordi jeg synes at det er masse dustete foreldre der(shoot me!). vi har dette barnehageåret vært med på alle sammenkomstene, tror det er ca 4 stk. denne gangen kræsja det med et møte, og jeg lurte på om jeg i det hele tatt gadd å styre med barnevakt og hele pakka. livet er ikke over, gutten er ikke fortapt. og vi som foreldre klarer fint å "lide" oss gjennom en sammenkomst i ny og ne. jeg vet hva det vil si å melde seg ut altså! slapp av, tror du spinner litt vel langt nå. ← Jeg slapper av, jeg. Hvis du leser det jeg skriver, så er det på et nokså generelt grunnlag, og jeg sier ikke at det jeg skriver gjelder ditt tilfelle heller. Det er vel i dette tilfellet som så ofte ellers i slike diskusjoner, at enkelthistorier utløser noen generelle refleksjoner som dessverre skyter litt over mål. Enkelttilfeller som det du beskriver når du presiserer hva du mener er selvsagt uproblematisk, noe annet er det dersom slikt blir et mønster eller en regel. Det var det jeg skrev om og prøvde å gjøre det med forbehold og på et generelt grunnlag, noe jeg ikke fikk godt nok fram, og det beklager jeg. Endret 14. juni 2006 av hera
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #27 Skrevet 14. juni 2006 Noen ganger er det lov å ikke møte opp på sosiale tilstelninger. Så lenge dette ikke er noe barnet har gått og gledet seg til og snakket om syns jeg du kan la være å dra uten dårlig samvittighet. Husmusa
Gjest Gjest_pia_* Skrevet 14. juni 2006 #28 Skrevet 14. juni 2006 Ikke det kjekkeste jeg vet disse sammenkomstene, men må man så må man.. En gang glemte jeg faktisk helt av foreldrekaffen, (jeg var høygravid med nr.2), men gutten min var like glad da mamma endelig dukket opp, -mens di andre var på tur hjem:) Mens foreldrene til di andre barne kikket klandrene på meg med et: "Herregud for en mor" uttrykk i fjeset....fy og fy på meg...
Gjest gjest1 Skrevet 14. juni 2006 #29 Skrevet 14. juni 2006 Vi hadde faktisk sommeravslutning/fest for de største barna i barnehagen i dag hvor foreldrene skulle være med. Det var 3 barn som ikke hadde foreldrene sine der og de tok det veldig tungt. De var veldig lei seg og det måtte mye trøsting til hele dagen for de tok det ikke så lett. Selv om dere ikke tror at barna bryr seg, så synes jeg dere burde gå. Det er jo ikke ofte det er slike tilstelninger. Jeg husker fortsatt noen par episoder i oppveksten min da mine foreldre ikke kom på div ting....
Gjest lilletroll Skrevet 15. juni 2006 #30 Skrevet 15. juni 2006 Jeg synes liksom det virker som TS har tilpasset seg mer og mer svarene for hver gang hun har vært inne for å svare. Det begynte med : MEN, jeg trives ikke på sånne tilstelninger der synes foreldrene virker veldig lukket og lite interesert i å småprate. Og i siste innlegget er det: denne gangen kræsja det med et møte, og jeg lurte på om jeg i det hele tatt gadd å styre med barnevakt og hele pakka Jeg synes om du skal gå eller ikke er totalt forskjellig fra første begrunnelse til siste!! Men hvis du skal på møte må du vel allikevel styre med barnevakt???
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå