Carrot Skrevet 16. juni 2006 #221 Skrevet 16. juni 2006 Hvordan er du kommet frem til dette? Er det din egen kalkyle? Basert på hva? ← dust - har du sett hovedinnlegget?
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2006 #222 Skrevet 16. juni 2006 dust - har du sett hovedinnlegget? ← For det første er ikke 20 år nevnt noe sted. For det andre er hovedproblemet at vi stadig vil få flere eldre - den såkalte eldrebølgen. OM innvandrere blir gående arbeidsløse vil dette bli et tilleggsproblem. På den annen side vil vi få et stort problem OM vi ikke får flere arbeidsføre unge - og fødselstallene blant etnisk norske er så lave pdd at det ser ganske lite lovende ut.
Carrot Skrevet 16. juni 2006 #223 Skrevet 16. juni 2006 For det første er ikke 20 år nevnt noe sted. For det andre er hovedproblemet at vi stadig vil få flere eldre - den såkalte eldrebølgen. OM innvandrere blir gående arbeidsløse vil dette bli et tilleggsproblem. På den annen side vil vi få et stort problem OM vi ikke får flere arbeidsføre unge - og fødselstallene blant etnisk norske er så lave pdd at det ser ganske lite lovende ut. ← Åh! Beklager... Lav yrkesaktivitet blant innvandrere kan føre til enorme kostnader for Norge de neste tiår . Integreringspolitikken må legges om for å unngå alvorlige nasjonaløkonomiske problemer, mener NHO. spørs om dette ble tolket til 20 år da - de neste tiår.. hmm, ja du har dette tiåret og så kommer de neste - ja jeg skjønte den jeg.. Og å skylde på de eldre som DU kan takke for at DU er HER - den er for drøy.. De har faktisk sørget for ALLE godene vi har i dag - og takken de får er at vi "stuer dem bort for å dø"? Fyyy...
Superlammet Skrevet 16. juni 2006 #224 Skrevet 16. juni 2006 Og å skylde på de eldre som DU kan takke for at DU er HER - den er for drøy.. De har faktisk sørget for ALLE godene vi har i dag - og takken de får er at vi "stuer dem bort for å dø"? Fyyy... ← Ja det er helt rått.... Utrolig at vi sender godene som våre eldre rettmessig har fortjent ut av landet!
punktom Skrevet 16. juni 2006 #225 Skrevet 16. juni 2006 Og å skylde på de eldre som DU kan takke for at DU er HER - den er for drøy.. De har faktisk sørget for ALLE godene vi har i dag - og takken de får er at vi "stuer dem bort for å dø"? Fyyy... ← hehe. De færreste i oljebransjen har pensjonert seg enda. Så de som har gitt oss oljerikdommen er ikke de som er pensjonister nå. Men nå er det da ingen som skylder på de eldre. Men det at vi lever lenger og jobber mindre, vil da vitterlig føre med seg et problem. For med tiden blir vi færre og færre som jobber pr. trygdede.
punktom Skrevet 16. juni 2006 #226 Skrevet 16. juni 2006 Ja det er helt rått.... Utrolig at vi sender godene som våre eldre rettmessig har fortjent ut av landet! ← Superlammet en gang til for deg (jeg mistenker at du er en presenil eldre herremann, som trenger å få alt inn med t-skje flere ganger). 15 milliarder i året går til u-hjelp. Dette er i underkant av ni promille. 99.1 prosent blir altså igjen i landet. Pr. måned utgjør det 1.25 milliarder. Så denne måneden går 1.25 milliarder til u-hjelp og over 100 millarder betales ut i feriepenger og skattepenger. Og det er den 1.25 milliarden som er årsaken til problemene i Norge. Tror man det er man i beste fall bare dum.
Superlammet Skrevet 16. juni 2006 #227 Skrevet 16. juni 2006 (endret) Superlammet en gang til for deg (jeg mistenker at du er en presenil eldre herremann, som trenger å få alt inn med t-skje flere ganger). 15 milliarder i året går til u-hjelp. Dette er i underkant av ni promille. 99.1 prosent blir altså igjen i landet. Pr. måned utgjør det 1.25 milliarder. Så denne måneden går 1.25 milliarder til u-hjelp og over 100 millarder betales ut i feriepenger og skattepenger. Og det er den 1.25 milliarden som er årsaken til problemene i Norge. Tror man det er man i beste fall bare dum. ← 15mrd i året fordelt på sykehjem o.l. ville utgjort en stor forskjell for mange, skal jeg si deg. Men jeg skal være enig med deg. Det er ikke uhjelpspengene som er problemet, men fordelingen av pengene som distribueres både inn og ut av landet. Hvorfor du tar opp feriepengene til støtt og stadighet aner jeg ikke, men dette er noe som er innlagt i skattesystemet til Norge. Jeg er en "eldre" herremann, med litt vansker med hukommelsen. Jeg behøver ikke få alt inn med tskje flere ganger, men morer meg over at det faktisk er folk som gidder å ta seg tid til å forsøke det. Hvis du ikke klarer å debattere uten å måtte ty til å gå på person mistenker jeg at du er en lite rebell som vil gjøre opprør mot mammaen og pappaen din. Endret 16. juni 2006 av Superlammet
Gjest Ninakanin Skrevet 16. juni 2006 #228 Skrevet 16. juni 2006 hehe. De færreste i oljebransjen har pensjonert seg enda. Så de som har gitt oss oljerikdommen er ikke de som er pensjonister nå. Men nå er det da ingen som skylder på de eldre. Men det at vi lever lenger og jobber mindre, vil da vitterlig føre med seg et problem. For med tiden blir vi færre og færre som jobber pr. trygdede. ← Nei men de bygget landet etter krigen, din knall, så muligheten til å FINNE oljen var der! Makan til utakknemlighet..
Gjest Ninakanin Skrevet 16. juni 2006 #229 Skrevet 16. juni 2006 ja det der feriepenge-argumentet er jo helt idiotisk, for feriepengene er mine egne skattepenger som trekkes fra lønna automatisk
punktom Skrevet 16. juni 2006 #230 Skrevet 16. juni 2006 15mrd i året fordelt på sykehjem o.l. ville utgjort en stor forskjell for mange, skal jeg si deg. Men jeg skal være enig med deg. Det er ikke uhjelpspengene som er problemet, men fordelingen av pengene som distribueres både inn og ut av landet. Hvorfor du tar opp feriepengene til støtt og stadighet aner jeg ikke, men dette er noe som er innlagt i skattesystemet til Norge. For å vise deg at vi nordmenn har ekstremt mye penger i våre hender. Og at en løsning på Norges problemer ikke er å sette opp fattige grupper mot hverandre. Selv frp har sluttet med det, da de har fått med seg at nordmenn har mye penger, og således er det ikke de ni promillene som er årsaken til at norske sykehjem ikke er utopisk perfekte (selv om de tror at mer til sykehjem, politi og millitæret, mindre skatt og avgifter og slutt med bomringer kan finansieres ved å halvere u-hjelpa og kutte ned på kulturmidler). Jeg er en "eldre" herremann, med litt vansker med hukommelsen. Jeg behøver ikke få alt inn med tskje flere ganger, men morer meg over at det faktisk er folk som gidder å ta seg tid til å forsøke det. Hvis du ikke klarer å debattere uten å måtte ty til å gå på person mistenker jeg at du er en lite rebell som vil gjøre opprør mot mammaen og pappaen din. ← Et vanlig kjennetegn ved pubertale rebeller er gjerne at de bruker de samme enkle argumentene om igjen og om igjen for å forsvare sitt syn, selv om nye argumenter blir lagt ut på bordet.
Carrot Skrevet 16. juni 2006 #231 Skrevet 16. juni 2006 Nei men de bygget landet etter krigen, din knall, så muligheten til å FINNE oljen var der! Makan til utakknemlighet.. ← 15mrd i året fordelt på sykehjem o.l. ville utgjort en stor forskjell for mange, skal jeg si deg. ← Jeg er sikker på "lammet" og "kaninene" er noen skikkelige i forkledning... (nå må vi bare få "resten" til å skjønne det)
punktom Skrevet 16. juni 2006 #232 Skrevet 16. juni 2006 (endret) ja det der feriepenge-argumentet er jo helt idiotisk, for feriepengene er mine egne skattepenger som trekkes fra lønna automatisk ← Feriepengeargumentet er der for på en pedagogisk barneskolemåte forklare dere at nordmenn er rike. Men godt å se at du ikke vil gi av dine feriepenger (eller resten av hva du tjener) til de gamle og syke. Her ser vi jo hvor dypt solidariteten stikker. Konklusjon: Syke har det ille på grunn av de fattige i u-land. Ikke på grunn av egoismen til nordmenn. Endret 16. juni 2006 av punktom
Carrot Skrevet 16. juni 2006 #233 Skrevet 16. juni 2006 Et vanlig kjennetegn ved pubertale rebeller er gjerne at de bruker de samme enkle argumentene om igjen og om igjen for å forsvare sitt syn, selv om nye argumenter blir lagt ut på bordet. ← hmm - kan det være fordi de "gamle og enkle" argumentene var så mye bedre i utgangspunktet at alle "de nye" er så krampaktige at det ikke gjør noe om de brukes igjen og igjen og igjen? Det er et ubestridelig faktum nemlig at vi har for mange som lider under den politikken vi kjører i dag til at vi bare kan godta det - før vi kan "frelse verden" bør vi sørge for å være "frelst" selv først.. Det nytter ikke kaste stein i glasshus, og som man reder sin seng må man ligge - jeg vil gjerne re senga slik at jeg er sikker på mine etterkommere også får sove varmt, trygt og komfortabelt heller enn å re naboens seng...
Carrot Skrevet 16. juni 2006 #234 Skrevet 16. juni 2006 Konklusjon: Syke har det ille på grunn av de fattige i u-land. Ikke på grunn av egoismen til nordmenn. ← Eh - unnskyld meg mens jeg banker på for å nå inn - Syke har det ille fordi vi pr i dag bruker for lite av statens inntekter via skatter og avgifter til å gjøre det bedre for dem - mens vi samtidig bruker vel mye på å gjøre det komfortabelt og bedre for andre som ikke er en del av vårt norske samfunn... Forøvrig gjelder det for min del både innvandrere som velger å stå på utsiden i sin egen koloni og alle milliardene vi sender til u-hjelp som ikke går til sluttbrukeren som trenger det mest... Hvor mye av den 100 lappen du gir til røde kors sin tvaksjon tror du kommer frem til den fattige?
punktom Skrevet 16. juni 2006 #235 Skrevet 16. juni 2006 hmm - kan det være fordi de "gamle og enkle" argumentene var så mye bedre i utgangspunktet at alle "de nye" er så krampaktige at det ikke gjør noe om de brukes igjen og igjen og igjen? Det er et ubestridelig faktum nemlig at vi har for mange som lider under den politikken vi kjører i dag til at vi bare kan godta det - før vi kan "frelse verden" bør vi sørge for å være "frelst" selv først.. Det nytter ikke kaste stein i glasshus, og som man reder sin seng må man ligge - jeg vil gjerne re senga slik at jeg er sikker på mine etterkommere også får sove varmt, trygt og komfortabelt heller enn å re naboens seng... ← Ja, for nordmenn lider fælt i dag. Skikkelig fælt er det med en gjennomsnittsinntekt som er 100 000 over den svenske. Argumenter som ble til da Norge ikke var et rikt land fungere så klart like bra i dag. Akkurat like bra som som argumenter om at brevduer er den beste måten å kommunisere på selv om telefonen allerede er oppfunnet.
Carrot Skrevet 16. juni 2006 #236 Skrevet 16. juni 2006 Argumenter som ble til da Norge ikke var et rikt land fungere så klart like bra i dag. Akkurat like bra som som argumenter om at brevduer er den beste måten å kommunisere på selv om telefonen allerede er oppfunnet. ← knallgodt argumentert :bukke:
punktom Skrevet 16. juni 2006 #237 Skrevet 16. juni 2006 (endret) Eh - unnskyld meg mens jeg banker på for å nå inn - Syke har det ille fordi vi pr i dag bruker for lite av statens inntekter via skatter og avgifter til å gjøre det bedre for dem - mens vi samtidig bruker vel mye på å gjøre det komfortabelt og bedre for andre som ikke er en del av vårt norske samfunn... Forøvrig gjelder det for min del både innvandrere som velger å stå på utsiden i sin egen koloni og alle milliardene vi sender til u-hjelp som ikke går til sluttbrukeren som trenger det mest... Ja, da noe sånt som 300 milliarder av budsjettet går til sosialbudsjettet så er det de de 15 milliardene som går til de egostiske fattige som er årsaken til alt vondt. At folk tjener milliarder på aksjeutbytte er ikke årsaken. Ei heller at nordmenn får sterkere og sterkere kjøpekraft, og får råd til å kjøpe dyrere biler, bedre hytter og pusser opp oftere. Det er ikke årsaken. Og heller ikke et tungrodd byråkrati. Nei, det er de fattige u-landene sin skyld. Selvfølgelig. Jeg beklager at jeg ikke hørte godt nok på Arne Myrdahl da han fortalte oss det på begynnelsen av nittitallet. Jeg var vel for ung til å forstå at han satt inne med løsningen. vor mye av den 100 lappen du gir til røde kors sin tvaksjon tror du kommer frem til den fattige? ← Jeg har ikke gitt noen 100-lapp til røde kors sin tv-aksjon, men jeg vet hvor mye av hva annet jeg gir går til faktiske prosjekter og ikke forsvinner i administrasjon. For de som er interessert i å vite hva vi diskuterer når det kommer til u-hjelp, kan dere lese mer på norad sine hjemmesider, men jeg regner med at alle så klart har lest og vet hva alt dreier seg om. Jeg mener, det er vel ingen i denne tråden som ikke vet hva de prater om? Endret 16. juni 2006 av punktom
Gjest Ninakanin Skrevet 16. juni 2006 #238 Skrevet 16. juni 2006 Feriepengeargumentet er der for på en pedagogisk barneskolemåte forklare dere at nordmenn er rike. Men godt å se at du ikke vil gi av dine feriepenger (eller resten av hva du tjener) til de gamle og syke. Her ser vi jo hvor dypt solidariteten stikker. Konklusjon: Syke har det ille på grunn av de fattige i u-land. Ikke på grunn av egoismen til nordmenn. ← dette har jeg ikke sagt noenting om, så nå finner du på ting Hva mine feriepenger angår, så var det bare ment som fakta, ikke nødvendigvis praksis. Som arbeidsløs student så kan jeg se langt etter feriepenger Tenkte mest på den generelle mannen i gata, at feriepengene ikke tas fra andre steder enn sin egen lomme.
Carrot Skrevet 16. juni 2006 #239 Skrevet 16. juni 2006 Bistand nytter, men ikke alene. Trolig er andre ting viktigere enn bistand and, bl.a. endringer i internasjonal handel, økt markedsadgang, gjeldslette, investeringer. Overføringer fra arbeidsmigranter og interne reformer vel så viktig. Bistand nytter heller ikke uten betydelig egeninnsats fra mottakerlandets side. Dette omfatter bl.a. hardt arbeid og det å ikke stjele fra fellesskapet, det som på moderne språk kalles korrupsjon. La meg også minne om at utvikling tar tid. Det kommer derfor trolig til å ta lang tid for mange land, særlig i Afrika – før resultatene av bistandsinnsatsen vil merkes og fattigdommen er gjort til historie. La meg også understreke at Norge alene ikke kan løse verdens utviklingsproblemer. sitat fra Norads informasjonsdirektør Jon Bech på Pensjonistuniversitetet på Lillehammer 11. oktober 2005 Jeg deler gjerne godene med alle som trenger det så sant de viser evne til selvhjelp og bidrar med det de kan når de kan... Men jeg er imot å sy puter under armene på folk fordi det sjelden hjelper andre enn den som innehar putene....... ... ← La meg sitere meg selv siden du kom med link til norad og dette var ehentet fra Norads informasjonsdirektør for ikke så lenge siden... La meg videre sitere fra Norads sider som du så beleilig la ved link til Norsk bistand skal bidra til varige bedringer i økonomiske, sosiale og politiske kår for befolkingen i utviklingslandene, med særlig vekt på at hjelpen skal komme de fattigste til gode. Varige bedringer.... Akkurat ja, hvor lenge har vi støttet de fattige i afrika nå?? Hvilken varige endringer har hjelpen som startet før min tid - altså før 1970 gitt der nede da?? Bidra til å fremme fred, demokrati og menneskerettigheter. Javel - og dette bidrar vi til ved at de "raner" bistandstransporter for mat og forsyninger eller ved korrupsjon og bestikkelser?? Mottakerne av bistanden får forvaltningsansvaret for norske bistandspenger. Norge legger vekt på at samarbeidslandene selv må ha hovedansvaret for utviklingen. snakk om å sette bukken til å passe havresekken . . . . - forøvrig er alle sitater hentet fra ditt kjære norad...
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2006 #240 Skrevet 16. juni 2006 Og å skylde på de eldre som DU kan takke for at DU er HER - den er for drøy.. De har faktisk sørget for ALLE godene vi har i dag - og takken de får er at vi "stuer dem bort for å dø"? Fyyy... ← Jeg blir litt oppgitt over folk som argumenter på bakgrunn av en sak de ikke har den ringeste peiling på. Sett deg inn i NHOs rapport før du uttaler deg - den beskriver nemlig et problemkompleks som påpeker en del utfordringer i tiden som kommer - blant annet eldrebølgen og hvordan man best skal sørge for å få innvandrere i arbeid. Ingen som skylder på de eldre her. Og når vi først snakker om de eldre - kanskje skulle vi spørre dem hvem de ønsker å gi pengene til? Deres etterkommere blir rikere og rikere, samtidig som de er mindre og mindre villige til å verken betale for sykehjem eller bruke av sin egen tid til å besøke. Det eneste de gjør er å foreslå å bruke u-hjelpen på de eldre for å slippe å betale mer skatt. Nei, jeg snakker ikke om deg spesifikt nå, men om nordmenn generelt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå