Anglofil Skrevet 12. juni 2006 #21 Skrevet 12. juni 2006 (endret) Joda, hun er en flott dame, men for meg er hun litt oppbrukt. For meg er en rollemodell en som har utrettet noe. Jeg kunne nok aldri ha kalt henne en rollemodell, med unntak av at hun er en rollemodell for vakre jenter. For meg blir dette litt som å si at Pia Haralden er en flott rollemodell på det grunnlag av at hun er "pen". Det holder ikke for meg. Rollemodeller for meg er damer som utretter noe, som kjemper for noe annet en slankekaffe og bryllupsblader. Men det å trekke inn hennes personlige liv er også jeg enig i blir feil. Det er ikke det saken dreier som her og jeg ville aldri brukt det mot en person. Mvh Yvonne Endret 12. juni 2006 av yvonne
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2006 #22 Skrevet 12. juni 2006 Så poseringa til Kalvig bak på vg har ikke noe med utseende hennes å gjøre??? Skulle likt og sett Kristen Gislefoss bli bedt om det samme... Jeg har ikke sagt at jeg tror på reklamen, jeg bare lurer på om du har belegg for å komme med den påstanden? ← Siri kalvig kom seg opp og fram etter å ha avlagt en eksamen med gode resultater i et krevende fag. Hu klarte dette trass i dysleksiproblemer. dette er et godt forbilde: en som jobber og står på. At hun var pen var jo bare et pluss når hun skulle på skjermen, men det var altså ikke kun derfor hun kom i rampelyset. Hun har troverdighet pga faglig tyngde. og forresten har Kristen Gislefoss stilt opp på baksida av en avis på samme måte som Kalvig. det er faktisk helt sant! Det var i en lokalavis, lurer på om det var i BA eller muligens AN? Han var faktisk ganske søt der han poserte med regnfrakkog sombreros alt avhengig av været Du hørtes bare missunnelig ut. Herregud er det mulig! ← Enkelte ganger når jeg ser meg i speiliet skulle jeg selvsagt ønske at jeg så penere ut, hvem gjør ikke det Men vet du: jeg er glad jeg ikke er så iverveldende pen, men heller litt "vanlig". Jeg likner både på min mor og min far, og det er betryggende for meg. Kunne derfor aldri tenkt meg å se ut som Mona Grudt, for da kunne jeg jo lurt på hvem min mor hadde stått i med man skor seg på det man har!! Har man utseende, så hvorfor ikke leve på det? Har man en sinnsyk hjerne, så lever man på den. Er man flink med hendene, så lever man av dem. Hvorfor er alle så hissige i propellen fordi noen lever av det ytre? Jeg blir ikke forbannet av noen som vant "snekkerprisen 1990", liksom. Jeg er en RÆV til å bygge ting, men jeg setter pris på at andre kan det! ← Ja, jeg er enig. Det er jo ikke noe galt i å utnytte det man har anlegg for! Men jeg synes at hvis man skal ha en rollemodell bør man ikke se for seg noe som er uoppnåelig. En ikke så pen jente kan aldri bli miss Universe, så hvorfor da drømme om å bli slik? Men en mindre pen jente kan bruke og utvikle andre evner ved seg selv. Når det gjelder å lykkes på andre områder enn utseendet så er i mange tilfeller det viktigste at man har vilje til å stå på og jobbe hardt for målene sine. Da synes jeg det er bra for unge kvinner å ha et forbilde som feks Siri Kalvig som har avlagt hovedfag innen et naturvitenskapelig fag. (som jo altfor få jenter velger). At Mona Grudt reklamerer for slankeprodukter synes jeg heller ikke gjør saken bedre. Det er ille nok at ingen av modellene har kvinnelige former i det hele tatt.
Gjest Little me Skrevet 12. juni 2006 #23 Skrevet 12. juni 2006 man skor seg på det man har!! Har man utseende, så hvorfor ikke leve på det? Har man en sinnsyk hjerne, så lever man på den. Er man flink med hendene, så lever man av dem. Hvorfor er alle så hissige i propellen fordi noen lever av det ytre? Jeg blir ikke forbannet av noen som vant "snekkerprisen 1990", liksom. Jeg er en RÆV til å bygge ting, men jeg setter pris på at andre kan det! ← Var det som var poenget mitt!!! Var kommentar til gjesten her som mener det er så fryktelig å ha et fint utseende som man kan leve litt på.
Gjest Little me Skrevet 12. juni 2006 #24 Skrevet 12. juni 2006 Gjest: Mona Grudt har kvinnelige former, det som gjør henne flott!! Og hvorfor skal du fokusere så mye på utdannelse? Er mennesker som har en mastergrad bedre enn en som kun har artium? Når jeg ser opp til mennesker er det sjelden, aldri på grunn av utdannelse. Det er heller på grunn av deres fremtoning og holdninger som de presenterer. Utenom den reklamen her har jeg aldri sett Grudt promotere noe som kan forbindes med usunne idealer. På tv viser hun seg så godt som usminket i reklamen, noe som sender positive signaler til alle jenter uansett alder. Hun viser også kroppen sin på en ikke-urfordrende måte, og den er akkurat passe slank. Ikke sykelig tynn, men sunn!
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2006 #25 Skrevet 12. juni 2006 Var det som var poenget mitt!!! Var kommentar til gjesten her som mener det er så fryktelig å ha et fint utseende som man kan leve litt på. ← Jeg er denne "gjesten". Jeg har aldri sagt at det er noe galt å utnytte seg av fordelen med å være pen. Men jeg skjønner ikke at det er noe å se opp til? At unge kvinner skal se opp til en kvinne som har vært heldig med genene sine? Jeg har prøvd å få fram at unge kvinner burde se opp til dem som har kommet seg fram her i verden ikke bare pga utseendet? Å bli modell er noe de færreste kan oppnå, men å jobbe hardt på skolen, i yrkeslivet er noe de fleste kan klare (det går på viljestyrke). generelt er jeg lei av alle disse som er kjendiser bare fordi de er kjendiser. Enten det er modeller som er kjente pga utseendet eller det er realitystjerner. Problemet er at mange ungdommer tror det bare er å melde seg på et realityprogram, så skal de komme seg langt her i livet. Noen jenter tror desverre at hvis de bare slanker seg noen kilo, så vil de komme seg fram i livet. Hvorfor kan man ikke ha noen sunne og oppnåelige forbilder?
Gjest Little me Skrevet 12. juni 2006 #26 Skrevet 12. juni 2006 I mine øyne utstråler hun sunnhet, sjarm og veltalenhet, og samtidig virker hun som "den vanlige jenta i gata" (i motsetning til Pia Haraldsen som har en tendens til å opptre noe overfladisk). Synes hun viser at såkalte kjendiser kan ha beina godt planta på jorda og virke upåvirket av statusen sin! Så klart finnes det sikkert mer "fornuftige" rollemodeller, men sjansen for at "de unge" oppdager disse akademikerene og trykker de til sitt bryst er heller liten. Og den samfunnsdebatten hører ikke innunder her. For det er en realitet at mange (ikke alle) unge trekker mot rollemodeller som har et tiltrekkende ytre. Og i så måte synes jeg at Grudt er et ypperlig alternativ!
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2006 #27 Skrevet 12. juni 2006 Gjest: Mona Grudt har kvinnelige former, det som gjør henne flott!! Og hvorfor skal du fokusere så mye på utdannelse? Er mennesker som har en mastergrad bedre enn en som kun har artium? Når jeg ser opp til mennesker er det sjelden, aldri på grunn av utdannelse. Det er heller på grunn ← jeg ser opp til dem som har jobbet for å nå målene sine, ikke bare fått dem servert pga utseendet. Utdannelse i seg selv er ikke viktig, men at man har utfordret seg selv i forhold til de forutsetninger man har. Det er mennesker jeg respekterer. Og så respekterer jeg dem som jobber på "gulvet" hver dag uten å klage. De som jobber frivillig og gjør en innsats uten å få betalt for det osv. Og selvsagt at de har gode verdier. Men hva vet vi egentlig om Mona Grudts verdier? At hun er på tv uten sminke synes jeg ikke er så all verden. Jeg går selv for det meste uten sminke. Videre er hun sykelig optatt av brylupp, og for å være ærlig har jeg tilgode å møte en sympatisk bridezilla. At kvinenr skal være så opptatt av bryllupp og prinsessedrømmen er for meg litt avleggs og 50-talls. (og ja, de bridezillaene jeg kjenner har alle sammen kjøpt dette bladet hennes). men for meg er en god rollemodell en som viser at det ikke er umulig for meg heller å oppnå noe. Som jeg nevnte tidligerere klarte Siri kalvig å fullføre en lang utdannelse trass i dysleksi. Det gir håp til meg også. Men jeg vet så altfor godt at jeg aldri kan bli Miss Universe, så hvorfor skal jeg ha henne som ideal da?
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2006 #28 Skrevet 12. juni 2006 Da jeg var ung hadde jeg Gro som forbilde Skrev tom brev til henne, da jeg var uenig i politikken de førte. Og da var jeg bare 10-12 år. Så ikke si at det ikke er umulig for ungdom å ha andre rollemodeller enn Paris Hilton. Hvis man trekker fram de verste av de verste så vil sikkert Mona Grudt være et bedre forbilde, akkurat som alle oss andre. Men utover at hun har vært usminket på tv (noe som forøvrig Big Brother deltakerne også var), hva har hun gjort som er så positivt? Er det et positivt signal til unge piker at hun reklamerer for slankeprodukter?
Gjest Little me Skrevet 12. juni 2006 #29 Skrevet 12. juni 2006 Nå går du rundt grøten... Jeg poengterte at ikke ALLE unge har slike forbilder, men majoriteten har det. Og jeg ramset opp hva jeg synes var bra med henne... Jeg synes personlighet kan være nok, i motsetning til deg, legger jeg liten vekt på prestasjoner. Hun får meg til å føle meg vel med væremåten sin, og det er det ytterst få av offentlige personer som får meg til.
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2006 #30 Skrevet 12. juni 2006 Nå går du rundt grøten... Jeg poengterte at ikke ALLE unge har slike forbilder, men majoriteten har det. Og jeg ramset opp hva jeg synes var bra med henne... Jeg synes personlighet kan være nok, i motsetning til deg, legger jeg liten vekt på prestasjoner. Hun får meg til å føle meg vel med væremåten sin, og det er det ytterst få av offentlige personer som får meg til. ← Men ingenting er bedre enn at du føler deg vel Håper du også blir slank og pen av kaffen hun selger da
Gjest Little me Skrevet 12. juni 2006 #31 Skrevet 12. juni 2006 Men ingenting er bedre enn at du føler deg vel Håper du også blir slank og pen av kaffen hun selger da ← Hadde du ikke flere argumenter nå da
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2006 #32 Skrevet 12. juni 2006 Hadde du ikke flere argumenter nå da ← Ehh, jeg har da argumentert ganske bra for at jeg ikke synes mine barn skal se opp til en misse-dame som reklamerer for slankeprodukter. At du har henne som forbilde er ikke noe vi kan diskutere, og du må jo bare fortsette med det. Men at hun skal være et godt forbilde for unge jenter idag er jeg ikke enig i. Jeg har forklart hvorfor, det hun har oppnådd er noe de færreste unge jenter kan klare siden de ikke har forutsetningene(=genene). For meg er det mer fruktbart å ha forbilder som viser meg at det finnes muligheter for oss alle. En person som er født pen og har kommet seg fra med det, viser for meg bare at det er begrensninger på oss som ser normale ut. Du sier du føler deg vel av henne pga personligheten hennes. jeg for min del vet ingenting om personligheten hennes, siden jeg ikke kjenner henne og heller aldri har møtt henne. Men fortsett å ha henne som forbilde, men at hun er et godt forbilde for unge piker er jeg ikke enig i. Men det blir altså vanskelig å diskutere på generelt grunnlag hennes påvirkningsmuligheter på unge jenter når ditt argument er at du "føler deg vel pga personligheten hennes". Men nyt kaffen du!
Gjest Little me Skrevet 12. juni 2006 #33 Skrevet 12. juni 2006 Drikker ikke kaffe, tåler ikke koffein
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2006 #34 Skrevet 12. juni 2006 liker best kaffekoppen hun drikker av jeg ,fordi de har jeg. Cornucopia av Wedgewood.
Gjest Little me Skrevet 12. juni 2006 #35 Skrevet 12. juni 2006 liker best kaffekoppen hun drikker av jeg ,fordi de har jeg. Cornucopia av Wedgewood. ← De var knallfine!! Så hun representerer også fint service...
Gjest Little me Skrevet 12. juni 2006 #36 Skrevet 12. juni 2006 Det du snakker om, gjest, er et utopia, der "de unge" streber etter å ha rollemodeller den eldre generasjonen godkjenner. Sånn jeg opplever det er dette meget sjeldent tilfelle da "de unge" har andre standarder og verdier å gå ut i fra. Det er ikke til å komme fra at samfunnet på mange måter stadig blir mer overfladisk og de fleste rollemodeller som "de unge" ser opp til spiller på sin seksualitet på en kvinneundertrykkende måte. Så med et realistisk samfunnsbilde synes jeg Mona Grudt er et flott forbilde! (selv om jeg heller ikke har troen på kaffen, men det kan jeg ikke uttale meg noe mer om uten å ha prøvd den)
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #38 Skrevet 13. juni 2006 Jeg tenkte gu for noen tykke bryner Mona hadde fått. Og så var det Hege Janett Linjem,men smilet var litt likt.
Gjest Little me Skrevet 13. juni 2006 #39 Skrevet 13. juni 2006 Jeg tenkte gu for noen tykke bryner Mona hadde fått. Og så var det Hege Janett Linjem,men smilet var litt likt. ←
Scorpina Skrevet 13. juni 2006 #40 Skrevet 13. juni 2006 Jeg tenkte gu for noen tykke bryner Mona hadde fått. Og så var det Hege Janett Linjem,men smilet var litt likt. ← Ja, hvem er det liksom? Skal det være ei frøken "hvem-som-helst-i-gata" (a la Kari Normann)...? Næh, kaffen har jeg ingen tro på. Trening og vettugt kosthold har jeg MER tro på vil få meg ned 6 kilo (jfr teksten i reklamen) hvis jeg trengte det. Vaseline Intensive Care kremen MG reklamerer for har jeg derimot meget stor "tro" på. Den er bare lækker
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå